Web Analytics
More
    Reklāma

    Divi apskati vienā: jaunā BMW R12 platforma

    Jaunākie raksti

    Maza vērsturiska atkāpe kā ierasts – BMW pirmo RnineT modeli izlaida 2014. gadā par godu sava R32 modeļa 90. dzimšanas dienai, un kopš tā laika šo platformu laika gaitā ir papildinājuši vairāki līdzīgi modeļi. Šī platforma tiek uzskatīta par ļoti veiksmīgu (arī pārdošanas rezultātu ziņā) un tā trāpījās laikā, kad liela daļa ražotāju sāka aptvert tolaik svaigo retro trendu. Šajā pat gadā parādījās arī Ducati Scrambler, kas arī ar laiku izveidojās par “platformu”. Tādas mūsdienu klasikas kā Triumph Bonneville un Moto Guzzi V7 jau gan eksistēja krietni pirms tam, kaut gan Triumph šo kategoriju tā pa īstam atdzīvināja mazliet vēlāk, 2017. gadā, ar savu “Modern Classics” dažādu modeļu rindu, visi no kuriem bāzējās uz to pašu atjaunoto Bonnevilli. 

    Tas, ka gandrīz katrs ražotājs uz savas “platformas” uzbūvē dažāda veida un pielietojumu motociklus, ir normāla industrijas prakse. Vienīgi BMW klāstā šie modeļi iepriekš ļoti būtiski viens no otra neatšķīrās, izņemot varbūt ar šādiem tādiem dekoratīviem elementiem. Ar R12 tas ir mainījies, jo pirmie divi modeļi R12 un R12 nineT šajā platformā ir krietni atšķirīgi, ja ne ar motoru un aprīkojumu, tad ar ergonomiku pavisam noteikti. Starpcitu nineT modelis šogad ieguva arī Latvijas Gada Motocikla galveno balvu sīvā konkurencē ar 28 citiem jauniem motocikliem. Kas ir savā ziņā pārsteidzoši, jo šis modelis tādā vai citādā formātā eksistē jau 10 gadus. 

    Reklāma

    R12 nineT (2024)
    R12 (2024)

    Mums bija iespēja iegūt gan pašu R12, gan tā nineT modeli uz pilnvērtīgu vairāku dienu testu (paldies BMW Motorrad Latvija), tādēļ šis apskats nedaudz ieskatīsies šajā R12 platformā kā tādā un arī abu modeļu niansēs un galvenajās atšķirībās. 

    Ēras sākums

    Pats pirmais R-nineT modelis 2014. gadā spieda visas pareizās pogas – tas tika veidots, lai būtu viegli pielāgojams vai pārbūvējams, jo tajā laikā custom scēna bija pašā modes topā. Tas bija pietiekami analogs un autentisks, un tolaik labi izcēlās visā BMW klāstā ar savu klasiskā motocikla izskatu un sajūtu. Šim pirmajam modelim bija daži trūkumi, kas lielākoties skāra tā ļoti stingro Ohlins piekari – tas bija labi piemērots spoguļgludajiem Austrijas un Vācijas ceļiem, un daudzi sūdzējās, ka uz “pārējās pasaules” ceļiem tas vienkārši ir pārāk nekomfortabls. Ja nemaldos, tad gadu vai divus vēlāk BMW noņēma Ohlins dakšas un amortiņu no šī modeļa par labu vienkāršākam un komfortablākam komplektam. Savā ziņā jaunais nineT ļoti tuvs vecajam – tas joprojām ir vislabāk raksturojams kā “stakles raķete”. Tas joprojām ir diezgan nekomfortabls tālākiem braucieniem (bet nav arī nekad tam bijis paredzēts), un tas joprojām izskatās izcili labi. Neesmu sastapis vai runājis ar nevienu moto lietotāju, kas teiktu, ka nineT (gan jaunais, gan vecais) būtu neglīti motocikli. Viedoklis tur ārā vienmēr ir bijis, ka tieši šādi ir jāizskatās klasiskam motociklam, ja klasika ir mērķis.

    R12 kruīzeris vs R12 nineT roadsteris

    R12 (tas, kurš nav nineT) turpretī gan nav vairs tik nekomfortabls. Veidots kā tāds kompakts un vieglāk valdāms kruīzeris, R12 no nineT atšķirās ar tikai dažām būtiskām lietām. Tam ir lielāks priekšējais ritenis (19”) un attiecīgi lielāks dakšas leņķis. Tam ir augstāka stūre un mazliet savādāk veidots sēdeklis. Arī kāpšļi ir izvirzīti uz priekšu par vismaz 12cm, kas kopumā dod R12 daudz ērtāku sēdpozīciju, kas bieži raksturīga kruīzeriem. Daži kruīzeri iet citu ceļu un apzināti uzliek zemāku stūri, tādā veidā iegūstot agresīvāk uz priekšu saliektu pozīciju, kā rezultātā braucējs vienmēr izskatās pēc mazliet dusmīga, sakumpuša bubuļa ar uzrautiem pleciem. R12 tā nav – stūre ir absolūti ērtā vietā, es pat teiktu, ka to nebūtu slikti pabīdīt vēl tuvāk braucējam par kādiem 3-4 cm, lai elkoņi ir minimāli ieliekti, nevis izstiepti uz priekšu. nineT, savukārt, ir vairāk uz priekšu vērsta sēdpozīcija, kas liek braucējam aktīvāk vai nu turēt muguru, vai drīz sākt sūdzēties par nogurušām plaukstu locītavām, ja vairāk atspiežas pret tām. Attiecīgi – R12 ir relaksēta braukšana, bet nineT tā ir sportiskāka un agresīvāka. Nekādu citu nozīmīgu atšķirību starp abiem modeļiem nav. R12 ir tikai divi braukšanas režīmi, kas nosaukti par Rock un Roll, bet nineT tie ir trīs – Rain, Road un Dynamic. Abiem modeļiem ir iespēja aktivizēt Pure Ride režīmu, kas atslēdz visus elektroniskos asistentus un ļoti nav rekomendējams, ja vien tu tiešām zini, ko dari pa dzīvi kopumā. Kaut kādu iemeslu dēļ R12 modelim ir 14l bāka, kamēr nineT modelim tā ir 16l. Svara ziņā abiem ir nenozīmīga 7kg atšķirība – nineT ir vieglāks droši vien uz mazāka riteņa rēķina. nineT modelim arī ir regulējama priekšējā dakša (tikai pre-load gan), bet R12 tā ir vienkāršāka. Sajūtās un ielas komfortā gan lielas atšķirības nebija, neviens no modeļiem nav izteikt tāds, ar ko nejustu Rīgas bedres. nineT ir dinamiskāka vadība, bet šo droši vien vairāk ietekmē dakšas leņķis un mazāks priekšējais ritenis. 

    Tas pats pārbaudītais motors

    Motors abiem R12 modeļiem ir tas pats gaisa dzeses 1170cc opozīts, kas ir arī iepriekšējos modeļos. Jauda gan krūizera versijā ir par 10kW (14zs) mazāka, lai gan griezes moments atšķiras tikai par 5Nm, un uz ceļa šīs atšķirības nav ļoti izjūtamas, salīdzinot ar nineT modeli. Abiem jaudas un rakstura ir pārpalikām.

    Noteikti, ka motors ir kopumā uzlabots (ja to tā var nosaukt), lai atbilstu jaunajiem EURO5 izmešu ierobežojumiem. To var redzēt arī vizuāli pēc masīvā katalītiskā konvertera, kas atgādina milzu hromētu pūsli zem motocikla. To var sajust arī praktiski – degmaisījuma attiecība dažādos apgriezienos tiek striktāk ierobežota ar ECU, un līdz ar to motors ir arī palicis ievērojami klusāks. Jaudas ziņā nekādi kompromisi nav novērojami – abi modeļi joprojām ir tik griezīgi, ka spiež aknas dibenā (Dynamic režīmā) un burtiski rauj tevi nost no moča. Tā ir neaprakstāma sajūta un es tādu jaudas sajūtu neesmu nekur citur pieredzējis, vismaz ne šāda žanra ielas retro motociklā. Pat R1250GS nedod tādu paātrinājuma sajūtu, lai gan uz papīra ir jaudīgāks un griezīgāks. Šis motors ir dievīgs un jau vecajos RnineT tas bija visa centrā. Visi šie modeļi vienmēr ir bijuši par un ap šo motoru, kas te ir galvenais aktieris, režisors un producents vienā. Man personīgi šis gaisa dzeses opozīts šķiet viens no visu laiku labākajiem motoriem un es tādu gribētu visos savos motociklos. Man, atšķirībā no daudziem, patīk, kā tas skan, man patīk tā raksturs, vibrācijas un jauda. Kā jau pirms tam, šis motors ir ar sauso sajūgu un kardānu, kas kopā arī rada to īpašo, izteikti mehānisko sajūtu ar to braucot. Vēl izteiktāka mehāniska sajūta ir atrodama tikai R18 modeļos. Starpcitu, ja vēl jums ir palaimējies iegūt īpašumā kādu RnineT no 2017. vai 2018. gada – vēl labāk, jo šie modeļi tad nāca ar veco labo gāzes droseli, nevis digitālu iekārtu, kas tiem piedod vēl vairāk analogā šarma. Bokseriem tipiskā švunkāšanās uz sāniem arī nav pazudusi, tā joprojām ir tik pat izteikta.

    Digitālais displejs (nenāk standarta aprīkojumā)

    Pēc noklusējuma abi modeļi nāk ar analogu apaļu spidometru, bet, ja ir vēlme, var to pasūtīt ar nelielu digitālu ekrānu, kas arī simbolizē to niansēto pārdomāto pieeju dizainam no BMW. Viņi varēja mierīgi uz moča uzmest savu esošo lielo LCD ekrānu, kas ir uz pārējiem modeļiem, un plkst. 17:00 iet uz alus dārzu. Bet nē – tas mini LCD perfekti piestāv arī šādam klasiskam motociklam, jo ir pilnīgi neuzbāzīgs un rāda tikai pašu svarīgāko. 

    Kreisās puses vadības svira R12 un nineT

    Tikpat foršs kā iepriekšējais

    Galvā domājot apskatu, es biju aizbraucis apskatīt, kā iet manam vecajam 2017. gada RnineT Scrambler, kas jau ir pie jauna īpašnieka, un, skatoties uz jauno blakus vecajam, man bija grūti noticēt, ka starp šiem abiem motocikliem ir gandrīz 10 gadi. “Vecais” neizskatās ne cik vecs blakus jaunajam. Jā, tam varbūt nav visu jauno gadžetu – kruīzkontroles, quickshiftera, digitāla ekrāniņa un braukšanas režīmu, taču, vai šāda stila motociklam tas viss ir tik vajadzīgs? Vecais RnineT joprojām ir izcils motocikls jebkurā no tā versijām. Un tādēļ, ka tā motors vēl nav iespiests zem EURO5 – tas arī skan labāk. Protams, ka jaunais nineT vadās labāk, iet labāk un kopumā jūtas daudz nostrādātāks, modernāks motocikls, taču tas veco automātiski nepadara neaktuālu. Kādam, kas apsver šāda veida moci, arī kāds no vecās paaudzes modeļiem pavisam noteikti patiks un kalpos izcili. 

    Kurš labāks?

    Es pats izvēlētos R12. Tas piedāvā gandrīz visu to, ko nineT dinamikas, klasiska izskata un sajūtu ziņā, taču ir tīri vienkārši ērtāks un attiecīgi praktiskāks ikdienas lietošanā. Ar nineT es apbraucu apkārt Baltezeram pa Jaunciema gatvi, un, atgriežoties centrā, mans dibens jau bija nejūtīgs un muguras lejasdaļa stīva. Savukārt, R12 radīja iespaidu, ka ar to varētu braukt visu dienu, ja nepieciešams. Abiem modeļiem BMW piedāvā kaudzi ar iespējamiem aksesuāriem un rūpnīcas uzlabojumiem. Ir diezgan normālas sānu somas abiem modeļiem, ir visi skaistie Option 719 blingi un R12 modelim var uzlikt arī pēc skata diezgan funkcionālu vējstiklu, padarot to vēl ceļojamāku. Katrā ziņā – iespēju tos abus individualizēt netrūkst, kā jau ierasts. 

    BMW sānu somas kā papildu aksesuārs.

    RnineT rebrandings

    Varētu teikt, ka jaunā R12 platforma ir mazliet vairāk tāds kā BMW klasiskās līnijas rebrandings, mazliet mazāk kaut kas tiešām pavisam svaigs, taču tagad ir skaidrs, saprotams un īss nosaukums šai kategorijai, kuru BMW drīz noteikti piepildīs ar dažādiem modeļiem. Agrāk šajā modeļu klāstā bija neliels haoss nosaukumu ziņā – bija oriģinālais RnineT, kas to visu aizsāka. Tam sekoja RnineT Scrambler, RnineT Urban G/S, RnineT Racer (ko vairs neražo), RnineT Pure un varbūt vēl kāds, ko aizmirsu. It kā skaidras modeļu definīcijas, taču prasījās pēc vienkāršāka klāsta apzīmējuma, mazliet tuvāk R18 sērijai. Šobrīd ar R12 apzīmē gan visu platformu, gan tās noklusēto pirmo motociklu, kas ir savā būtībā kompakts kruīzeris. Savukārt, R12 nineT ir vienkārši šī kruīzera sportīgākā versija. Abi motocikli ir jauni tādā ziņā, ka tie ir krietni uzlaboti ar jaunu rāmi, elektroniku, pielāgotu motoru un jaunām dekorācijām, bet dvēselē tie abi jau ir tas pats vecais RnineT. Un tas šajā gadījumā ir liels kompliments. 

    Šis ir tikai sākums

    Tagad mani ļoti interesē, kādi būs nākamie motocikli šajā platformā. Ja ticēt internetiem, tad Scrambler vai kaut kāda retro G/S versija ir neizbēgama un visdrīzāk parādīsies pēc kāda gada. Un atšķirībā no iepriekšējās reizes, tā varbūt būs vairāk kā vienkārši dekoratīva alternatīva ar paceltu dubļusargu un stilīgu restīti priekšā lukturim. R12 ar lielāku klīrensu, dugām un 200mm piekares gājienu būtu vienkārši skaisti, lai gan, kurš tādu jebkad gribētu dauzīt pa krūmiem? 

    BMW vispār šis gads ir aizgājis strauji ar daudziem jauniem modeļiem. Divi jauni R12, jauna R18 variācija Roctane tādiem nopietnākiem kruīzeru lietotājiem, piedzīvojumu un tūrisma etalons R1300GS un beidzot nopietnāks bezceļu pieteikums F900GS veidā, ko nesen apskatījām. Es esmu nedaudz izbrīnīts, ka pazudīs visi iepriekšējie RnineT modeļi – EURO5 jau ir aktuāls pāris gadus, un arī vecie modeļi tam joprojām atbilda. Saprotu, ka R12 klāsts eventuāli aizstās visus esošos modeļus, bet tas noteikti notiks vairāku gadu laikā. Ja šobrīd ir iespēja iegādāties jaunu Scrambler vai Urban G/S modeli no vēl vecā modeļu klāsta – tā varētu būt lieliska investīcija, jo šie modeļi varētu kļūt reti un ekskluzīvi. Līdzīgi kā RnineT Racer modelis, ko BMW izņēma no ražošanas kaut kad 2019. gadā visdrīzāk nepārāk labu pārdošanas rezultātu dēļ. Tas mocis ar katru gadu paliks arvien dārgāks par laimi tiem, kas to paspēja nopirkt. 

    Aizmugures lukturis R12 nineT

    Pietiekami moderns un pietiekami retro

    Gribētu nobeigt ar atziņu, ka no visiem ražotājiem, kas mēģina modernās klasiskas, manuprāt, BMW to dara vislabāk. Viņi noteikti to nedara visilgāk (tur medālis pienākas Triumph un Moto Guzzi), bet viņu pieeja un izpratne par to, kādam jābūt moderam retro ir ļoti pārliecinoša. Visas fundamentālās lietas, kas veido motocikla raksturu, te ir, un visas modernās ir tieši tik daudz, lai nebūtu par daudz. Ir redzēti tik daudz ražotāji, kas vienkārši paņem savu svaigāko motoru no svaigākā modeļa, ieliek to klasiska izskata motociklā, pārizmanto detaļas no lielā plaukta un lieta darīta. Abi R12 modeļi ir ļoti pārdomāti, un, tāpat kā RnineT pirms tiem, ideāli sabalansē jauno un ērto pret veco un īsto. Tāpat kā mans vecais 2017. gada skrambleris, šie motocikli tā īsti nekad nenovecos un turēs savu vērtību ilgi. Gan naudisko, gan emocionālo.

    Papildinājums un labojums (05.07.2024)

    Tikai pēc apskata publicēšanas uzzināju, ka tomēr ir pamats šī RnineT modeļu klāsta nomaiņai uz jaunu (R12), jo no 2025. gada stājās spēkā vēl jaunāka emisiju regula EURO5b, kas paredz vēl stingrākus kontroles mehānismus motorā, tai skaitā – katalītiskajā konverterī. Tagad ir skaidrs, ka visi esošie EURO5 modeļi RnineT klāstā tāpat būtu jāpārtaisa, lai atbilstu jaunajam standartam. Tieši tādēļ mums ir jauna platforma un tieši tādēļ vecā tiek pārtraukta. Tas arī nozīmē, ka BMW šogad un nākamgad ir fundamentāli jāpārskata visi esošie motori. R1300GS jau atbilst šiem jaunajiem standartiem, un šis jaunais motors tuvākajā laikā tiks integrēts arī pārējos R-sērijas modeļos.

    Te vēl dažas bildes ar abiem modeļiem.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    0 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Reklāma