Latvijas elektroauto īpašnieki novērtē videi draudzīga transporta sniegtos praktiskos ieguvumus: energokompānijas “Enefit” un “Norstat” rīkotajā elektroauto lietotāju aptaujā* 54% dalībnieku atzinuši – ja būtu jāiegādājas jauns auto, viņi atkal izvēlētos elektroauto. Vienlaikus iezīmējas arī izaicinājumi – nepietiekamas uzlādes iespējas ikdienā, aktualizējot nepieciešamību mērķtiecīgāk attīstīt uzlādes tīklu visā Latvijā un to stratēģiski veicināt arī valsts mērogā.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) statistika rāda, ka šī gada aprīlī Latvijā bija reģistrēti 6873 vieglie elektroauto, kas ir par 57% vairāk nekā 2023. gada aprīlī, un šāda izaugsmes dinamika saglabājas kopš 2020. gada. Arī aptaujas dalībnieki vien 10% gadījumu norāda, ka apsvērtu atgriešanos pie nu jau klasiskajiem, ar degvielu darbināmiem auto. To vietā daudz lielāka interese ir par elektroauto vai dažādiem hibrīda dzinēju risinājumiem.
“Raksturīgi, ka elektroauto joprojām aktīvāk tiek izmantoti galvaspilsētā un tās apkārtnē – aptuveni divas trešdaļas no visiem Latvijas elektroauto ir reģistrēti Rīgā un Pierīgas reģionā. Šo tendenci apliecina arī ikdienas novērojumi – Rīgas ielās elektroauto ar zilajām numurzīmēm ir ļoti daudz, bet ārpus tās tos tikpat kā nemana. Vienlaikus varu kliedēt bieži dzirdēto mītus par to, ka elektroauto izvēli lielā mērā nosaka dzīvesvietas veids – piemēram, ka ar tiem pārvietojas tikai pilsētas centra iemītnieki vai tikai privātmāju iemītnieki. Aptauja parāda, ka 51% elektroauto lietotāju dzīvo privātmājās, 49% – dzīvokļos, un tas ļauj secināt – šie auto ir vienlīdz populāri abos segmentos,” skaidro SIA “Enefit” E-mobilitātes nodaļas vadītājs Daniels Treņins.
Galvenie ieguvumi, kurus saskata elektrauto lietotāji, ir zemāki ekspluatācijas izdevumi jeb izmaksas par nobraukto attālumu, remontu, ceļu nodokļa atlaides u. tml. (61%), bezmaksas autostāvvietas (54%) un iespēja pārvietoties pa sabiedriskā transporta joslām, izvairoties no sastrēgumiem un ietaupot laiku (48%). Gandrīz trešajai daļai aptaujāto jeb 31% izdarīt izvēli par labu elektroauto likusi interese par modernajām tehnoloģijām, un uz šo faktoru biežāk norādījušas dāmas. Uz elektroauto praktiskajiem ieguvumiem – bezmaksas stāvvietas, mazāki ekspluatācijas izdevumi utt. – vairāk norāda elektroauto lietotāji pēc 40 gadu vecuma, kamēr trīsdesmitgadnieki biežāk izceļ moderno tehnoloģiju sniegtās priekšrocības un ietekmes uz vidi mazināšanu.
Savukārt kā būtiskākās neērtības elektroauto lietošanā aptaujātie min nepieciešamību plānot auto uzlādi garāku pārbraucienu laikā (63%), samazinātu vai mainīgu baterijas kapacitāti atkarībā no augstas vai zemas gaisa temperatūras (51%) un nepietiekamu publiskās uzlādes infrastruktūru (34%). Teju katrs piektais minējis, ka trūkst iespēju ierīkot privātu lādētāju pie sava mājokļa. Kopumā 58% aptaujāto savus elektroauto uzlādē mājās, 43% – publiskajās uzlādes stacijās, bet gandrīz trešdaļai ir pieejamas uzlādes iespējas darbavietās.
“Transports ir ļoti pragmatiska mūsu ikdienas daļa, kurā krasākas pārmaiņas un attīstību vienmēr nosaka praktiski apsvērumi – “jaunajam” ir jābūt labākam, ātrākam un ērtākam par “veco”. Tāpēc elektroauto uzlādes tīkla izveidē vajadzīgs arī valstisks redzējums – rūpīgi pārdomāts plāns, kur un kā izvietot uzlādes jaudas, lai tas būtu lietotājam ērti un radītu uzlādes iespējas visā Latvijā, ne tikai Rīgā un Pierīgā. Elektroauto labākās īpašības var novērtēt tieši pilsētvidē, tomēr vienmērīga uzlādes infrastruktūra visā Latvijā paātrinātu tirgus attīstību un stiprinātu autovadītāju pārliecību, ka arī ārpus galvaspilsētas viņi var paļauties uz elektroauto,” rezumē Daniels Treņins.
* Aptauju veicis “Norstat” 2024. gada martā, aptaujājot Latvijas elektroauto lietotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Varbūt labāk skanētu: 46% EV īpašnieki, ja būtu jāiegādājas jauns auto, tad iegādātos ICE nevis EV :D
Pēc aptaujas jau redzams – tie, kas var uzlādēt elektro auto mājās 58% ir apmierināti ar to 56%, kamēr tie, kam jāuzlādē publiskās vietās – nav apmierināti ne ar infrastruktūru ne elektro auto. Un vēl iespējams ir arī cenas aspekts – uzlādējot mājās tomēr tas sanāk krietni izdevīgāk nekā uzlādes stacijās, kur par 1kWh ir jāmaksā pat 3-4x vairāk nekā mājās… Bet šobrīd jau elektro ir sasniedzis kritisko masu un domāju par iekšdedzes dzinējiem varam aizmirst – joprojām atceros ka TET bija tās publiskās telefona būdiņas un daudzi skeptiķi teica, ka nu mobilie sakari jau tās neaizstās, jo mobilie sakari ir dārgi un slikta zona…. Šodien ja grib ieraudzīt publisko telefona būdiņu visticamāk būs jābrauc uz ārzemēm, jo nezinu vai vēl kur ir Latvijā. Tas pats notiks ar iekšdedzes mašīnām…
Ja pareizi saprotu, elektroauto šobrīd ir ap 0.5% no kopējajiem reģistrētajiem transportlīdzekļiem. Tā ir tā “kritiskā masa”?
Cik diez cilvēku tika aptaujāti, kādos reģionos, ar kādiem konkrēti auto šobrīd brauc un vai domas mainītos, ja būtu jāmaksā par autostāvvietām un nevarētu braukt pa sabtrans joslām – tas būtu pētījums; šitā tāda saruna bijusi piektdienas vakarā vietējā barčikā ar pāris čomiem, kuriem ir EV
rakstā tak rakstīts: “Arī aptaujas dalībnieki vien 10% gadījumu norāda, ka apsvērtu atgriešanos pie nu jau klasiskajiem, ar degvielu darbināmiem auto.”
Teju puse EV īpašnieku nožēlo savu izvēli un kā nākošo izvēlētos ICE
Noteikti kāds medijs varētu šo preses relīzi pasniegt ar šādu virsrakstu :)
diez vai 46% automātiski ir jāapzīmē kā tie, kuri plāno pie ICE doties.
46% ir jāsadala vēl 2 daļās.
1) tie, kuri atgriezīsies pie ICE;
2) tie, kuri tikai izskatīs iespēju atgriezties pie ICE jeb nav konkrēts un skaidrs viedoklis par labu ICE/elektro.
Vēl tajos 46% varētu būt tie, kas grib uzladējamu hibrīdu, jo ikdienā vairāk par 40km nenobrauc un reizi gadā stūrē uz Alpiem.
Vēl tajos 46% varētu būt tie, kas grib ūdeņraža auto
tieši tā. Tāpēc arī nevar teikt, ka 46% grib atpakaļ ICE. Visticamāk ICE grib salīdzinoši neliela daļa. Pārējie vēl zīlē par hibrīdu vai arī par nākamā auto dzinēja veidu domās tad, kad tas būs aktuāli. Es arī nevaru šodien pateikt, ka kategoriski nekad nemainīšu ICE pret elektro vai hibrīdu. Kad pienāks tā diena, tad domāšu.
Situācija varētu jūtami mainīties nākamā gada pirmajos mēnešos. Kad mazāk gudrajās tautas masās iecienītie pabrauktie dīzelīši saskarsies ar jauno dzīves realitāti saistībā ar DPF esamības nodrošināšanu.
> Kad mazāk gudrajās tautas masās iecienītie pabrauktie dīzelīši
Reizēm nav skaidrs (lai gan par ko vairs mūsdienās brīnīties), kur tāda agresivitāte rodās ..
Un tu tas kurš liek kluci zelta podā ar gudru seju?
Kas mainīsies? Tie, kas nevar saremontēt savu dīzeli pēkšņi atradīs 30k priekš jauna elektroauto? Kaut vai 15k priekš lietota?
Nu, jā, cilvēki kuri neņem kredītā 20k+ vērtu auto vai 10k vērtu auto ar sliktu bateriju tagad ir mazāk gudri kā tie kas dzīvo uz kredītiem vai lādē pa ceļam uz Liepāju..
Diez vai 1999.gada Volvo S80, va ai 1990.gada MB E250D īpašnieks par šo raudās, jo tai mašīnai konstrukcijā tāds DPF nekad nav bijis un tehniskajā apskatē nekas nemainīsies. :)