Intervija ar “Enefit” par elektroauto uzlādes ierīcēm

Šis raksts tapis sadarbībā ar uzņēmumu "Enefit".

2

Arvien biežāk uz Latvijas ceļiem varam redzēt elektriskās automašīnas. Viens no izaicinājumiem, ar ko saskaras jaunie elektroauto īpašnieki, ir uzlādes iespējas. Ja publiskās uzlādes stacijas, nav īsti pa ceļam, jāsāk domāt par savu uzlādes iekārtu uzstādīšanu pie mājas. Kādas elektroauto uzlādes iekārtas ir pieejamas un ko piedāvā “Enefit”, sarunā atklāj “Enefit” enerģijas risinājumu projektu vadītājs Lauris Naumovs.

“Enefit” enerģijas risinājumu projektu vadītājs Lauris Naumovs

Īsumā pastāsti par sevi, cik ilgi darbojies “Enefit”?

“Enefit” strādāju no šī gada 1. marta un darbojos elektroauto uzlādes risinājumu jomā. Iepriekš arī esmu darbojies kā projektu vadītājs, strādāju ar dažādu elektroiekārtu uzstādīšanas, apkalpošanas projektiem, kā arī ar ēku apsaimniekošanas projektiem.

Kā privātmāju īpašniekiem saprast, kādas jaudas lādētāju likt, kāds elektrības pieslēgums vajadzīgs? Ar ko sākt?

Droši vien būtu jāsāk ar diviem parametriem. Pirmkārt, jāsaprot, kāds ir elektrības pieslēgums mājā, kāda ir pieejamā jauda un kādus ampērus tas var nodrošināt. Otrkārt, jāsaprot, cik lielu jaudu mašīna, ko klients ir iegādājies, spēj paņemt. No šiem diviem parametriem var secināt, vai pietiek ar esošo tīkla jaudu vai nepieciešams palielinājums – te “Enefit” var palīdzēt ar jaudas vadības risinājumiem un iespējams ne vienmēr jauda ir jāpalielina. Privātmājām, ja gribam maiņstrāvas uzlādi, jābūt vismaz trim fāzēm ar 16 ampēriem katrā no tām. Ar vienu fāzi būs ļoti grūti uzlādēt auto, jo jārēķinās, ka elektrība jādala ar citām elektroiekārtām. Nenovēlam klientam to pieredzi, kad citas elektroiekārtas jāslēdz ārā, lai uzlādētu mašīnu.

Kādas jaudas lādētāju iespējams uzlikt, ja ir pieejamas vismaz trīs fāzes ar 16 ampēriem?

Principā varam uzlikt jebkuru trīs fāžu lādētāju, bet būs gadījumi, kad  ir jāsamazina jauda pašam lādētājamvai jāpievieno jaudas vadības risinājums. Jaudas vadības risinājums nozīmē, ka uzliekam vēl vienu elektroenerģijas mērītāju mājas ievadam un savienojam to ar lādētāju. Šādā risinājumā lādētājs zina mājas elektroenerģijas patēriņu,  un tas izmantos tikai brīvo pieejamo jaudu mājā. . Līdz ar to nebūs tādi gadījumi, kad, lādējot elektroauto, klientam pazūd elektrība, jo nostrādā drošinātāji pārslodzes dēļ. Principā varam arī 22 kW lādētāju uzstādīt 11 kW pieslēguma tīklā, bet kopā ar jaudas vadības risinājumu.

Vai piedāvājat arī mazākas jaudas lādētājus par 22 kW?

Šobrīd nē. Taču strādājam pie tā, lai tuvākajā nākotnē sortimentā varētu iekļaut arī 11 kW uzlādes iekārtas, jo redzam, ka ir pieprasījums pēc tām.

“Enefit” koncepts ir tāds, ka vēlamies pēc iespējas vienkāršot klientu pieredzi. Uzskatām, ka 22 kW lādētāji ir šobrīd universālākais risinājums. Jāņem vērā, ka ir auto, kas lādējas tikai caur vienu fāzi maiņstrāvas uzlādē. Līdz ar to, ja ir 11 kW lādētājs, tad tas uzreiz dalās uz trīs un tā jauda ir krietni mazāka. Taču, ja ir 22 kW lādētājs, vismaz caur vienu fāzi varēsim nodrošināt maksimālo uzlādi auto.

Iesakām tomēr ņemt nedaudz jaudīgāku lādētāju nekā vajadzīgs, jo vēlāk, ja ir nepieciešamība pēc jauna elektroauto, būs sarežģīti un dārgi nomainīt uzlādes iekārtu. Lādētāja uzstādīšana neaprobežojas tikai ar pieskrūvēšanu. Ir jāvelk instalācija, kabelis, jāmaina drošinātāji. Šaubos, ka klients to vēlēsies darīt ikreiz, kad iegādājas jaunu elektroauto.

Ko darīt privātmājas īpašniekam, ja viņš saprot, ka pieejamā jauda auto uzlādei ir par mazu?

Klientam būtu jāvēršas pie “Sadales tīkla”, kas nodrošina jaudas palielinājumu. Jāraksta iesniegums, ko parasti ir diezgan vienkārši izdarīt. Katram “Sadales tīkla” klientam ir izveidots e-portāls, caur kuru principā jaudu var palielināt. Bezgalīgi šo jaudu palielināt nevar, taču no 16 uz 20 ampēriem to parasti ir diezgan vienkārši izdarīt. Taču, ja klients vēlas krietni lielāku jaudu, tad, iespējams, jāveido jauns pieslēgums, kas jau ir sarežģītāk un varētu izmaksāt krietni dārgāk.

Klientam ir pietiekama jauda izvēlētajā uzlādes vietā. Kas jādara tālāk?

Pirmais, kas ir jādara, jādodas uz “Enefit” mājaslapu. Esam izveidojuši diezgan vienkāršu un saprotamu interfeisu, lai klients viegli varētu saprast, kas jādara. Tālāk ir jāpiesakās piedāvājumam un jāizvēlas piemērotākā uzlādes iekārta. Mājaslapā esam aprakstījuši, cik apmēram izmaksā standarta uzstādīšana un ko tā ietver. Lādētājus parasti uzstādām pie sienas, vietās, kas ir 10 – 15 metru attālumā no galvenās sadalnes. Elektrības izbūve notiek pa virsu sienai kabeļkanālos vai aizsargcaurulēs. Tas ir standarta vienkāršākais gadījums.

Protams, klientu vajadzības var būt dažādas. Tās “Enefit” izskata un sastāda individuālu piedāvājumu.

Kad abas puses vienojušās par izmaksām, “Enefit” var uzstādīt lādēšanas iekārtu?

Jā. Sazināmies ar klientu, vienojamies par attiecīgo laiku un braucam uzstādīt uzlādes iekārtu. Dažreiz, ja tie ir nestandarta risinājumi, iespējams, jāpasūta papildus detaļas, iekārtas un tad tas var prasīt mazliet ilgāku laiku. Taču standarta risinājuma gadījumā mēģinām nedēļas laikā aizbraukt pie klienta un uzstādīt iekārtu.

Ja nav nekādu problēmu, “Enefit” meistari uzstāda lādētāju un aktivizē to. Tā kā piedāvājam smart charging jeb viedās elektroauto uzlādes iekārtas, tās var pieslēgt pie interneta un savienot ar mobilo lietotni, kur lietotājs var redzēt informāciju par uzlādēm, tajā skaitā vēsturi, atskaites, izvēlēties režīmus, aktivizēt lādēšanu. Pēc tam izsūtām klientam pieņemšanas – nodošanas aktu. Klients pārbauda, vai viss ir atbilstoši, un tālāk jau var sāk izmantot lādētāju.

Gribēju uzsvērt viedās uzlādes vienu no galvenajām priekšrocībām, kas nemaz nav tik daudziem lādētājiem – ja klientam ir pieslēgts biržas tarifs, lādētājs pats izrēķina, kad uzlādēt auto visefektīvāk un par zemāko cenu.

Kādas vēl lietotnes piedāvātās funkcijas ir svarīgas lietotājam?

“Enefit” piedāvā lietotni “Enefit Volt Home”, ko paši esam izstrādājuši un kas tiek pastāvīgi uzlabota. Privātpersonām domātos viedos lādētājus var pieslēgt “Enefit Volt Home” lietotnei, kā arī vajadzības gadījumā autorizēties, ja, piemēram, nākas izmantot privātu vai daļēji privātu lādētāju. Tāpat šo lietotni var izmantot dažādu pārskatu saņemšanai, kontrolēt uzlādes laiku utt.

Papildus “Enefit Volt Home” lietotnei iespējams autorizēties un sākt uzlādi arī ar RFID kartiņu, ko “Enefit” izsniedz. Juridiskām personām domātiem lādētājiem mēs šobrīd lietotni nepiedāvājam, bet pie tā tiek strādāts. Līdz ar to šādā gadījumā autorizācija ir iespējama ar RFID.

Ar cik lādētāju ražotājiem “Enefit” sadarbojas?

Mēs sadarbojamies ar diviem elektroauto lādētāju ražotājiem – “ElintaCharge”, kas ir lietuviešu uzņēmums, un “Autel”, kas ir bāzēts Ķīnā. Ir vairāki iemesli, kāpēc izlēmām sadarboties ar šiem uzņēmumiem. Konkrēti “ElintaCharge” lādētāji ir ražoti tepat, Lietuvā. Pluss ir tāds, ka šīs iekārtas, to rezerves daļas varam diezgan ātri saņemt. Principā jebkuru lādētāju divu nedēļu laikā varam saņemt un piegādāt klientam.

“Enefit” piedāvā trīs modeļu “ElintaCharge” viedās uzlādes iekārtas. Pirmā ir “Elinta HomeBox Slim”, kas ir domāta privātpersonām un uzlādei mājas apstākļos. Ar to vienlaicīgi var uzlādēt vienu auto. Savukārt “Elinta Mini CityCharge” un “Elinta CityCharge V2” ir līdzīgi lādētāji ar atšķirību, ka “Mini” ir uzstādāms pie sienas, savukārt “CityCharge V2” – uz kāda pamata. Abas šīs iekārtas ir vairāk domātas biznesa klientiem, kuriem nepieciešams vienlaicīgi uzlādēt vairāk automašīnu, kā arī piemērotas uzstādīšanai publiskās vietās, piemēram, pie tirdzniecības centriem. Privātpersonām piedāvājam arī “Autel MaxiCharger” lādētāju, kas aprīkots ar displeju.

Cik maksā šie lādētāji?

Ar lādētāju cenām var iepazīties “Enefit” mājaslapā. Lētākā elektroauto uzlādes iekārta šobrīd ir “Autel MaxiCharger” 22 kW un maksā 999 eiro + uzstādīšanas izmaksas sākot no 429 eiro. Pārējie lādētāji attiecīgi maksā dārgāk – no 1806 eiro līdz 5499 eiro. No janvāra otrās puses, Enefit piedāvājumā arī pilna servisa elektroauto lādētāju nomas pakalpojums, kurā iekļauta bezmaksas uzstādīšana.

Jāuzsver, ka “Enefit” cenšas nodrošināt tādu lādētāju komplektāciju, lai tajā būtu viss, kas klientam nepieciešams. Mēs vienmēr piedāvājam lādētāju ar komplektācijā iekļautu kabeli. Otrkārt, dodam līdzi SIM karti, par ko papildus nav jāmaksā. Treškārt, sniedzam viedās uzlādes iespējas. Tāpat, ja lādētājam kaut kas notiks, “Enefit” vienmēr nodrošinās klientu atbalstu un centīsies pēc iespējas ātrāk novērst problēmu.

“Enefit” piedāvā arī lādētāju nomu ar iespēju to vēlāk izpirkt. Nomas risinājums dažkārt ir aktuāls tiem klientiem, kuri, piemēram, īrē privātmāju un vēlas lādētāju izmantot noteiktu laiku. Tas principā ir ātrākais veids, kā tikt pie uzlādes iekārtas, neveicot uzreiz lielus ieguldījumus.

Brīdī, kad klientam beidzas nomas līgums, jūs paši noņemat lādētāju? Kā tas darbojas?

Lādētāja demontāžu veicam paši par saviem līdzekļiem, klientam par to nebūs jāmaksā. Izvēloties šo pakalpojumu, klients maksā nomu par lādētāju, taču par standarta uzstādīšanu tāpat būs papildus jāsamaksā 300 – 400 eiro. Vēlāk noņemot lādētāju, mēs nerausim nost visus kabeļus un nepārbūvēsim sadalnes. Ja klients ļoti vēlēsies, mēs to, protams, varam izdarīt.

Kāda ir pieredze ar lādētāju uzstādīšanu daudzdzīvokļu māju teritorijā?

Dzīvokļos dzīvojošajiem lādētāja uzstādīšana ir sarežģītāka. Skaidrs, ka dzīvoklī lādētāju neuzstādīsi. Tāpat arī vilkt vadu no dzīvokļa lejā uz mašīnu nebūs praktiski. Ir dažādi gadījumi. Piemēram, ir gan daudzstāvu autostāvvietas ar savu koplietošanas elektrības pieslēgumu, gan dzīvokļa īpašnieki, kuriem nemaz nav rezervētas stāvvietas pie mājas. Pirmkārt, jāsaprot, uz kāda īpašuma būs jāuzstāda lādētājs. Mums ir bijusi pieredze, ka klients vēlas uzstādīt lādētāju, bet zeme, uz kuras lādētājs jāuzstāda, īsti nepieder šim klientam. Šādos gadījumos ieteiktu vispirms runāt ar dzīvokļu apsaimniekotāju par lādētāja uzstādīšanas iespējām.

Citur tā taciņa ar lādētājiem jau ir iestaigāta, un apsaimniekotāji ir izdomājuši procedūras, kā tos ierīkot. Tādos gadījumos vienkārši sazināmies ar apsaimniekotāju, viņi izstāsta procedūras gaitu, un paliek tikai uzstādīšana. Tāpat varam apsaimniekotājam piedāvāt savus risinājumus.

Kādi plāni “Enefit” ir saistībā ar publiskām uzlādēm?

Attiecībā uz publiskām uzlādēm mums ir lieli plāni. Šobrīd norit aktīvs darbs pie tā, lai “Enefit” nākamgad Latvijā atklātu publisku uzlādes tīklu. Publiskās uzlādes “Enefit” noteikti piedāvās un būsim liels spēlētājs šajā jomā.

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
2 komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
Beka
15.01.2024 20:43
Beka
15.01.2024 20:43
Reply to  Beka

Vienīgā lieta ko ar tādu var darīt