Britu aviokompānija “Virgin Atlantic” kļuvusi par pirmo pasaulē, kas veikusi starpkontinentālu lidojumu, izmantojot aviācijas degvielu, kas ražota no 100% atjaunojamiem resursiem – kompānijas Boeing 787 aviolaineris mēroja lidojumu no Londonas uz Ņujorku, Džona Kenedija vārdā nosaukto lidostu ASV lielpilsētas austrumos.
Tā saucamo ilgtspējīgo aviācijas degvielu (sustainable aviation fuel) var ražot no dažādiem avotiem, tostarp kultūraugiem, sadzīves atkritumiem un izlietotām pārtikas eļļām. Līdz šim bija atļauti komerciālie lidojumi, izmantojot 50% šādas degvielas piejaukumu. “Šis nav bezizmešu lidojums, bet tas skaidri norāda, ka mūsu rīcībā ir nozīmīgas sviras un iespējas, kā taustāmi samazināt kaitīgo izmešu daudzumu aviācijā,” intervijā Sky News izteikusies Virgin Atlantic viceprezidente korporatīvās attīstības jautājumos Hollija Boida-Bolanda.
Aviosabiedrības liek lielas cerības uz šo degvielas veidu, jo tas ļautu par aptuveni 70% samazināt nozares radītos kaitīgos izmešus, kopumā uzlabojot situāciju aviācijā. Pagaidām bezizmešu aviopārvadājumi, īpaši komerciāli, starpkontinentālie lidojumi, ir diezgan tāla nākotne un pašreizējās akumulatoru, kā arī ūdeņraža degvielas šūnas to neļauj darīt.
Lai izmantotu ilgtspējīgo aviācijas degvielu, lidmašīnām nav jāveic modifikācijas un nav nepieciešami speciāli šai degvielai paredzēti dzinēji. Te gan ir viena ļoti būtiska problēma – šo degvielu pagaidām ražo mazos apjomos un tā ir trīs līdz piecas reizes dārgāka nekā parastā aviācijas degviela.
Konkrētajam lidojumam 85% no degvielas iegūti, izmantojot pārstrādātas cepameļļas, bet lidmašīnā kopumā šādam lidojumam jāiepilda ap 50 tonnām degvielas. Britu aviosabiedrības un arī degvielas ražotāji norāda, ka valstij vairāk jāatbalsta dažādi projekti, lai sasniegtu izvirzītos mērķus, proti, palielinātu šādas degvielas ražošanu un nodrošinātu, ka 2030. gadā 10% lidojumu izmanto ilgtspējīgu aviācijas degvielu, bet 2050. gadā tiek izpildīti “Jet Zero” stratēģijas mērķi.
Vides aktīvistiem, kā parasti, nekas nav labi un viņu ieskatā labākais emisiju samazināšanas veids ir nelidot vispār. Lai arī tajā nenoliedzami ir zināma daļa taisnības, tomēr ir jāmeklē citi risinājumi.
Ja CO2 it kā tiek kompensēts jo atjaunojamā degviela, tad NOx tik un tā būs, kas ir skābo lietu ierosinātājs.
Tāpēc ir jādodas jēgpilnā reisā, nevis pastrēbt lati, patirinātu kājiņu un uztaisītu pašiņu soc.tīkliem.
Būtu attīstījuši ātrgaitas dzelzceļu tīklu kur tāda vēl nav. Vidējā attāluma reisiem tas būtu daudz nekaitīgāk ekoloģijai un bez lielā čakara ar drošībniekiem pie tā paša ceļā patērētā laika.