Japāņu autoražotāja Mazda elektriskais modelis MX-30 jau kādu laiciņu ir apritē, taču šis modelis ir izpelnījies zināmu devu kritikas par mūsdienu standartiem nelielo nobraucamo attālumu ar vienu uzlādi – versija ar 35,5kWh akumulatoru ar vienu uzlādi WLTP ciklā var nobraukt 200 kilometrus, reālajā dzīvē vēl kādu tiesu mazāk.
Lai šo problēmu kaut kādā mērā risinātu, Mazda paziņojusi, ka 13. janvārī Briselē tiks prezentēts elektriskais MX-30, kas būs aprīkots ar slaveno Mazda rotora jeb “rotary” iekšdedzes dzinēju. Šī dzinēja funkcija gan nebūs kustināt auto – mašīna joprojām pārvietosies ar elektrību, bet iekšdedzes dzinējs kalpos kā ģenerators jeb “range extender”.
Autoražotājs uzskata, ka šādā veidā var apvienot labāko no abām pasaulēm – elektrisko piedziņu un iekšdedzes dzinēja sniegtos bonusus. Rotora dzinējs noteikti palīdzēs uzlabot nobraucamā attāluma skaitļus, taču tas arī palielinās mašīnas svaru un pārvietošanās izmaksas.
Mazda paziņojumā norādīts, ka šī versija paredzēta Eiropas tirgum, tāpēc tāda, visticamāk, nonāks arī pie mums Latvijā. Pēdējais auto, kas izmantoja šādu dzinēju bija Mazda RX-8, taču līdz ar šī modeļa ražošanas pārtraukšanu 2012. gadā, tika pārtraukta arī šī tipa dzinēju lietošana Mazda automašīnās. Tiesa, inženieri turpināja darbu pie tā attīstības un ir Mazda ir patentējusi vairākas inovācijas. Plašākas tehniskās detaļas par šo risinājumu sagaidīsim prezentācijas pasākumā.
Palielinās auto svaru – te gan jāpiemin ka rotornieks ir vieglāks par salīdzināmas jaudas virzuļu dzinēju. Ja tas dotu iespēju iztikt bez uzlādes tiem pašiem 400-500km – nu tak brīnišķīgi, lai lādē bateriju. Par izmaksām vēl jāskatās, kas būs dārgāk – dedzināt benžu vai lādēt komerciāli (apzināti nepieminu freemium lādētavas).
Tas rotora motors ir varen ēdelīgs: braucot ar RX8, tikt zem 11l/100km nebija iespējams. Un vēl, ik pēc 4tkm bija jāpielej klāt 1l eļļas, pie tam minerālās, jo tā sadeg.
Pieņemu, ka ģeneratora griešanai vajadzēs mazāk jaudas, kā visa auto straujai paātrināšanai. Iespējams, ka šai vajadzībai pietiktu ar kādu, nosacīti, zāles pļāvēja motoreli, tikai klusu un ilgmūžīgu.
Joprojām darbojas enerģijas nezūdamības princips. Ja iztukšojas akumulators, tad gribēsi braukt tālāk ar benzīna motoru. Tad būs vajadzīga tāda pati jauda kā iepriekš. Par paātrinājumiem te nav runa, tos var paveikt ar akumulatora enerģijas paliekām. Vēl arī lietderības koeficients: ICE motors – ģenerators – elektromotors.
Zāles pļāvēja motorelis akumulatoru varētu uzlādēt, auto stāvot 20 stundas nekustīgi, tas neko būtiski neatrisina.
Stāv rakstīts “iekšdedzes dzinējs kalpos kā ģenerators”, tātad, dzinēja jauda nenonāks uz riteņiem, bet griezīs ģeneratoru.
Skat. iepriekšējo komentāru: “ICE motors – ģenerators – elektromotors”.
Braucot strāva plūst no ģeneratora uz vilkmes elektromotoru. Pieņemu ka uz akumulatoru tā varētu plūst, ja vadītājs atlaiž “gāzes” pedāli. Ja varētu gan braukt, gan lādēt akumulatoru, motora jaudai būtu jābūt diezgan lielai.
Tad jautājums ir tāds – vai motora jaudai režīmā “brauc un lādē” ir jābūt mazākai vai lielākai salīdzinājumā ar ICE auto.
Sanāk ka lielākai. Kad paņēmām īres PHEV ar tukšu akumulatoru, lai nobrauktu 300km pa šoseju, akumulators pēc 300km nebija uzlādējies. Varbūt nebija saspaidīti pareizie iestatījumi.
Bet vispār tas ir atkarīgs no tā, cik ātri gribi braukt pa šoseju – tas ir tērējošākais režīms.
Domāju, ka visi auto nav vienādi, jāskatās kas ar to Mazdu būs…vai nebūs. Man gan neizklausās ticami, ka ICE patēriņš lādēšanas režīmā sasniegs patēriņu kā griežot riteņus….jo tad kāda jēga.
Jēga ir sajūtās ka nepaliksi uz ceļa ar izlādētu akumulatoru. Ši Mazda ir PHEV ar lielāku akumulatoru kā citiem. Arī BMW i3 ir iespējams “Range extender” – motocikla ICE motors. Ja redzi uz ielas I3 ar parasto numura zīmi, tad zini, ka tam tāds ir.
Opel Ampera laikam bija viens no pirmajiem, kas piedāvāja šādu konceptu, bet kaut kā neaizgāja masās. Vienīgais, kur šis koncepts perfekti strādā ir dīzeļa lokomotīves! :)
Arī kuģi!
Nissan Qashqai e-Power kā reizi arī pēc tā paša lokomotīves principa darbojas. Kakao.lv apskats ir.
Tad jau Mazda MX-30 ir pārtaisījuši par plug-in hibrīdu :) Šim modelim tas ir laikam vienigais praktiski lietojamais variants.
Izrādās ka akumulators šai versijai būs mazāk ietilpīgs kā tīri elektriskajai versijai. Šajā avotā ir precīzāka tehniskā informācija. Ar 50 litru bāku un uzlādētu akumulatoru sola 600 km nobraukumu…te arī var redzēt rotora motora efektivitāti…tātad tas ir tikai kā glābiņš.
https://www.autobild.de/artikel/mazda-mx-30-e-skyactive-r-ev-wankelmotor-plug-in-hybrid-preis-22411347.html
Japāņi pēdējā laikā ir metušies uz šāda tipa hibrīdsistēmām ar elektrisko piedziņu. Honda, Nissan, nu arī Mazda. Man jau patīk, ja vēl plug-in ar vismaz 50km sniedzamību no baterijas, tad vispār labi!