Vācu autoražotājs Porsche ir viens no tiem, kas izšķīries nelikt visas olas vienā groziņā, proti, Porsche iegulda naudu ne tikai elektroauto attīstībā, bet arī alternatīvās tehnoloģijās. Autoražotājs izvēlējies ieguldīt naudu sintētiskās degvielas attīstības un ražošanas projektos, kas sāk nest augļus – sintētiskās degvielas ražošana uzsākta Porsche pilotprojektā Čīlē.
Degvielas ražošanā tiek izmantots ūdens un oglekļa dioksīds, bet elektrību nodrošina vēja turbīna. Pati rūpnīca izvietota stratēģiskā vietā – tā atrodas netālu no Punta Arenas pilsētas Čīles galējos dienvidos. Šis reģions zināms ar ļoti spēcīgu vēju – apmēram 270 dienas gadā tur pūš brāzmaini vēji, kas ļauj izmantot vēja turbīnas potenciālu. Netālu atrodas arī Magelāna šaurums, kas savieno Atlantijas un Kluso okeānu, kā arī osta, kas saražoto ļauj ērti nosūtīt uz jebkuru pasaules nostūri.
Pirmā saražotā partija tika ielieta 911 sporta auto, savukārt pilotprojekta fāzē tur tiks saražoti apmēram 130 tūkstoši litru degvielas gadā. Tas, protams, ir niecīgs daudzums, taču Porsche paredz, ka pēc dažiem gadiem tur varēs saražot jau 55 miljonus litru gadā, bet vēl pāris gadus vēlāk, tuvojoties desmitgades beigām, Porsche plāno ražot 550 miljonus litru sintētiskās degvielas gadā. Tas arī ir piliens jūrā, taču gana labs izejas punkts.
Diezgan droši, ka pasaules nabadzīgākajos rajonos pāreja uz elektroauto nenotiks tik strauji kā Ziemeļamerikā, Eiropā vai bagātajās Āzijas valstīs. Auto īpašniekiem šāda opcija ļaus saglabāt savus spēkratus ar iekšdedzes dzinēju uz ceļa, īpaši tas attiecas uz klasiskiem auto.
Iznāk, ka netieši pārvērtīs ūdeni par CO2, jo sintētiskā degviela sadegot pārcēršas par CO2. Nav arī skaidrs kur paliks visi sāļi no ūdens to pārstrādājot par degvielu. Nav diez ko zaļš projekts.
Kopumā labāk ka pumpēt oglekli āra no zemes naftas veidā, tērēt elektrību tās transportā un parstrādē un pārvērst CO2, nobraucot piegādes transportā un gala patērētājos. Sāļi – tie , kurus nevar izmantot, gan jau ka tiks ielieti okeānā pie vaļiem, kuri čurā :P
Nav teikts, ka labāk. Arī bez degvielas no naftas iegūst daudz derīgu lietu – plastmasas, medikamentus, kosmētiku, visdažādāko ķīmiju. Bez tā visa cilvēce nevar iztikt, tātad naftas ieguve turpināsies vēl ilgi, neatkarīgi no degvielas ieguves. Naftas vēl daudz, bet viegli iegūstamā nafta ir jau izsmelta, tāpēc naftas ieguve prasa arvien vairāk investīciju. Iznāks, ka neizmantojot degvielu no naftas pacelsies cenas visi pārējai ķīmijai. Cik garš, tik plats. Bez tam pārstrādājot naftu paliek pāri mazuts un vēl visādi draņķi, kurus sadedzina. Kur tos likt? Vispār tā ir plaša tēma.
Ražošanā jau tiks izmantots CO2, ko “saķers” gaisā. Sadedzinot degvielu, neradīsies vairāk CO2 nekā izmantots ražošanā. Vismaz Tā var saprast to aptuvenas tehnoloģiskās shēmas.
Runa nav par CO2 emisiju. Pasaulē daudzviet ir saldūdens trūkums, bet Porše taisās to pārvērst par CO2.
Pēdējā rindkopa ir pretrunu paraugs: nabadzīgie Porsche īpašnieki nevarēs pāriet uz elektriskajiem auto, tie brauks ar lēto sintētisko degvielu.
Tur bija teikts par klasiskajiem auto. Tiem, kuru ražošanas laikā par gadsimta sākuma elektroauto jau bija piemirsts un līdz jaunajai 2010-to paaudzei bija vēl vismaz 30 gadi.
Kāpēc man būtu jāpārbūvē savu klasisko 911 braukšanai ar baterijām, ja var liet bākā spirtu, vai sintētisko degvielu un braukt uz antīko auto salidojumiem?
Jā, tas taisnība, vecajiem Porsche dārga sintētiskā degviela ir ļoti piemērota, ja šie auto ir muzejiskas un dekoratīvas lietas. Pēdējā rindkopā pieminētās “nabadzīgās valstis” pagaidām šis degvielas veids neglābs.
Var tikai just līdzi tiem kuri ar šo sintētiku pāris mēnešos nojās savus auto,Pat šķaidīta sintētika būs pamatīga motoru bende.