Reklāma

Sākusies pieteikšanās starptautiskajam kosmosa tehnoloģiju hakatonam “Act In Space”

Jaunākie raksti

Epson pārtrauks ražot lāzerprinterus

Japānā bāzētais Epson paziņojis, ka uzsāks pārtraukts lāzerprinteru ražošanu. Pilnībā no lāzerprinteriem Epson atteiksies līdz 2026. gadam. Ražotājs norāda,...

Bite pāriet no Huawei uz Ericsson tīkla aprīkojumu

Turpinot mobilo sakaru tīkla attīstības stratēģiju un investējot vairāk  nekā 70 miljonus eiro, IKT pakalpojumu sniedzējs “Bite” šogad uzsācis...

“Wolt Drive” tagad nodrošinās ātru piegādi no “jebkura” veikala

"Wolt" piedāvā jaunu pakalpojumu - “Wolt Drive” jeb piegādi mazāk nekā stundas laikā tiešsaistē pasūtītām precēm. “Wolt Drive” būs...

Lancia pārdzims par elektroauto zīmolu

Kādreiz tik ļoti populārais itāļu auto zīmols Lancia atgriezīsies kā elektroauto ražotājs. Tiek pat solīts, ka pirmie Lancia elektroauto...

Foxconn haoss Apple varētu izmaksāt 6 miljonus nesaražotu iPhone 14

Jau iepriekš rakstījām, ka Foxconn ražotnē, kura uzskatāma par lielāko iPhone rūpnīcu Ķīnā, izcēlušies masveida nemieri. Šī rūpnīca saliek...

2022. gadā 19. novembrī 80 pilsētās un 40 valstīs vienlaikus notiks starptautisks 24 stundu hakatons “Act in Space”, kurā aicināti piedalīties arī dalībnieki no Latvijas – tehnoloģiju entuziasti, studenti, uzņēmēji un ikviens interesents, informē Latvijas Kosmosa industrijas asociācijas (LAIK) valdes loceklis Ļevs Lapkis.

Starptautiski hakatons norisināsies jau piekto reizi, bet Latvijā hakatonu jau ceturto reizi organizē Latvijas Investīciju attīstības aģentūra (LIAA) sadarbībā ar LAIK un Izglītības un zinātnes ministriju (IZM). Līdz 19. novembrim reģistrētajām komandām būs jāizvēlas viens no 46 uzdevumiem jeb problēmsituācijām, ko risināt. Tad 24 stundās jācenšas īstenot sava ideja.

Pēc Lapkis skaidrotā, satelīts gluži nav jāuzbūvē, taču uzdevums ir demonstrēt labu konceptu ar biznesa modeli un potenciālu. Ideālā gadījumā komandas, var sagatavot arī strādājošu prototipu, taču tas nav obligāti.

“Šāda veida hakatoni ir nozīmīgs ieguvums sabiedrībai, jo daudzas tehnoloģijas, kuras sākumā tikušas izstrādātas kosmosa vajadzībām pēc tam veiksmīgi tiek izmantotas arī tepat uz Zemes. Piemēram, GPS jeb globālās pozicionēšanas sistēma, kas ir visos viedtālruņos, vai īpaši izturīgi materiāli, tādi kā titāns,” uzsver LIAA Tehnoloģiju departamenta direktors Ņikita Kazakevičs.

Pēc viņa vārdiem, kosmosa nozarē lieliski var redzēt tehnoloģiju pārneses iespēju. “Tā ir daļa no viedās ekonomikas, uz ko tiecas arī Latvija,” piebilst Kazakevičs.

Nacionālā posma uzvarētāji dosies uz finālu Francijā, lai cīnītos ar citām komandām par galveno balvu – bezsvara lidojumu gaisa kuģī, kur trenējas arī Eiropas kosmonauti. Taču tikpat vērtīga ir iespēja aci pret aci satikt kosmosa jomā pieredzējušus ekspertus vai potenciālos investorus.

Reģistrācija dalībai hakatonā ir atvērta līdz 16. novembrim un pieteikt savu dalību var šeit: https://www.actinspace.org/register

“Latvijai šajā hakatonā jau ir bijusi veiksmīga pieredze. Piemēram, 2018. gadā no Latvijas uz starptautisko finālu devās komanda “Space Tree”. Tā attīstīja mākslīgajā intelektā balstītu ideju, kas paredzēja iespēju noteikt koku sugas mežos, izmantojot satelīta datus,” stāsta Lapkis.

Hakatona formāts radies 1990. gadu beigās ASV informācijas tehnoloģiju (IT) jomā. Tolaik, 24 vai 48 stundas programmētajiem bija “jāuzlauž” sistēma, lai pārbaudītu, vai tā ir labi aizsargāta. Tas ļāva pilnveidot izstrādātās sistēmas. Laikam ejot, kļuva skaidrs, ka tas ir labs instruments, ko var izmantot ne tikai IT un inženierijā. Tagad hakatoni ir ļoti populāri un notiek gan inženierzinātnēs, gan sociālajās zinātnēs.

Ierasts, ka hakatona dalībnieki nāk uz pasākumu ar savām idejām, “Act in Space” ir citādi, jo dalībniekiem uzreiz piedāvāti uzdevumi, pie kuriem strādāt. Izaicinājumi ir sadalīti četrās kategorijās. Katrā kategorijā būs vismaz desmit dažādi izaicinājumi.

Pirms izvēlēties izaicinājumu jeb problēmu, ko risināt, Lapkis iesaka sākumā saprast, kādas ir kompetences komandā. Svarīgi ir arī apzināties, kādas cilvēkiem komandā ir intereses.

Šogad hakatonā iekļauta jauna kategorija “Fly to moon and beyond” (“Lido uz Mēnesi un atpakaļ”), jo šobrīd Nacionālā aeronautikas un kosmosa administrācija kopā ar Eiropas Kosmosa aģentūru (EKA) aktīvi strādā, lai atgrieztos uz Mēness. Ir sagaidāms, ka astronautu lidojumi uz Mēnesi atsāksies jau 2025. gadā, tāpēc ir svarīgi attīstīt dažādas tehnoloģijas.

Visu hakatona norises laiku – 24 stundas – komandām būs pieejama pieredzējušo mentoru palīdzība gan no kosmosa, gan elektronikas, fizikas, medicīnas, kā arī biznesa attīstības nozarēm. Mentori ir cilvēki, kuriem jau ir pieredze biznesā, komercializācijā un kosmosa tehnoloģijās. Latvijā ir ap 20 uzņēmumiem, kuri sadarbojas ar EKA un citiem nozares lielajiem uzņēmumiem.

“Mēs nebūvējam kosmosa kuģus, bet ražojam dažādus komponentus tiem, gan IT produktus kosmosa industrijas vajadzībām,” skaidro Lapkis.

Piedaloties hakatonos kā mentors un eksperts, Lapkis ir novērojis, ka ir svarīgi, lai komanda nebūtu viendabīga – tikai programmētāji vai tikai juristi, vai tikai inženieri, jo žūrija vērtēs ne tikai tehnisko ideju. Svarīgs ir arī mārketings un prezentācijas prasmes.

Lapkis dalās arī ar citiem hakatona zelta likumiem, lai starts būtu veiksmīgāks. Galvenais ir nekautrēties, vajadzības gadījumā prasīt palīdzību no mentoriem un, protams, “domāt ārpus kastes”. Tas nozīmē, ka ir jādomā radoši un jāspēj citādi paskatīties uz situāciju, kurā esi. Visiem dalībniekiem, neskatoties uz vecumu, jāuzrunā viens otru uz “tu”.

“Bieži vien mēs esam pārāk kautrīgi. Strādājot kā mentors, es redzu, ka komandas ļoti nelabprāt izmanto palīdzību. Citās valstīs tā nedara, bet pie mums ir tāds paradums, ka nevis komandas iet pie mentora, bet mentors iet pie komandām,” stāsta Latvijas Kosmosa industrijas asociācijas valdes loceklis.

Par uzvaru hakatonā Izglītības un zinātnes ministrija nodrošinās uzvarētājiem iespēju doties uz “Act in Space” finālu Francijā, Kannās 2023. gada 14. februārī. Tikmēr starptautiskā komercializācijas platforma “Commercialization Reactor” palīdzēs uzvarētājiem ar mentoringu, lai vēl labāk sagatavotos fināla startam. Galvenā balva – lidojums bezsvara stāvoklī, ko nodrošina “Airbus”, paredzētas arī citas vērtīgas balvas.

Hakatonu jau piekto reizi organizē Francijas Kosmosa aģentūra (CNES) sadarbībā ar EKA Solutions un tās biznesa inkubatoru tīklu. Pasākumu atbalsta arī tādi globāli uzņēmumi kā “Airbus” un “AirZero G”. Latvijas pasākuma organizatori ir LIAA, IZM, LAIK, Rīgas Tehniskā Universitāte un tās Aeronautikas institūts, kā arī “Commercialization Reactor”.

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
0 komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
Reklāma