Pēdējo gadu laikā e-komercijas nozare gan Latvijā, gan Eiropas Savienībā (ES) piedzīvojusi vienmērīgu izaugsmi. Vienlaikus Covid-19 pandēmija pērn šo procesu daudzkārt paātrinājusi. Gan savas veselības, gan valstī esošo ierobežojumu dēļ cilvēki pēc iespējas vairāk cenšas iepirkties tiešsaistē. Nupat arī “Eurostat” nācis klajā ar jaunākajiem datiem par ES iedzīvotāju iepirkšanās paradumiem internetā.
Zemāk grafikā redzams interneta lietotāju īpatsvars %, kuri 2015. un 2020. gadā iepirkušies internetā, sadalījumā pa ES valstīm. Latvija grafikā atrodama kā septītā no beigām – 2015. gadā ap 48% iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem iepirkās internetā. Savukārt 2020. gadā īpatsvars jau pārsniedza 60% robežu. Līderpozīcijās ar vislielāko iedzīvotāju aktivitāti tiešsaistes pirkumu veikšanā ierindojas Nīderlande, kur 2020. gadā vismaz vienu reizi internetā iepirkās nedaudz vairāk kā 90% iedzīvotāju.
Visaktīvāk iepērkas jaunieši
Likumsakarīgi un to arī parāda statistika, ka internetā visbiežāk pirkumus veic jaunieši. Piemēram, Latvijā 78% iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 24 gadiem pērn iepirkās internetā. Diezgan līdzīgi dati ir arī par nākamo vecuma grupu. Arī 1% senioru vecumā virs 75 gadiem cenšas izmantot modernās iepirkšanās pieejas un vajadzīgo pasūta attālināti. Kopumā skatoties, vairāk nekā puse jeb 56% no visiem aptaujātajiem Latvijas iedzīvotājiem pērn vismaz reizi iepirkušies internetā.
Līdzīgus rezultātus uzrāda arī Lietuva. ES kopumā visu vecuma grupu interneta lietotāji tiešsaistē iepērkas aktīvāk. Tomēr gribēju parādīt tieši salīdzinājumu ar Igauniju, kur šīs atšķirības ir vēl izteiktākas, turklāt visās vecuma grupās.
Ko tad Latvijas iedzīvotāji visbiežāk iegādājas internetā?
Apskatot datus par pirkumiem internetā pēdējā laikā, var redzēt, ka, protams, visvairāk pirkts apģērbs. No tiem iedzīvotājiem, kuri iepirkās internetā pēdējo trīs mēnešu laikā, 45% norādījuši, ka pirka apģērbu. Interesanti, ka 32% iegādājušies biļetes uz kultūras pasākumiem. Nedaudz mazāk jeb 28% pēdējo trīs mēnešu laikā internetā iegādājušies datoru, mobilās ierīces un to aksesuārus. Salīdzinoši liels skaits cilvēku tiešsaistē iegādājušies kosmētiku un skaistumkopšanas produktus (24%), mājas labiekārtošanas preces, mēbeles, dārzam nepieciešamo (23%), kā arī pasūtījuši ēdienu (18%). Tās ir pēdējo trīs mēnešu populārākās internetā iegādātās preču grupas. Protams, ir vēl daudz citu, bet tās pirkuši mazāk cilvēku.