18.-19. februārī kultūrvietā Spīdola 24 stundu garumā norisinājās pārtikas nozares inovāciju hakatons Future of Food, kura laikā 100 dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Islandes, Somijas, Nīderlandes, Horvātijas, Ukrainas, Azerbaidžānas un Saūda Arābijas piedāvāja un izstrādāja jaunas idejas ilgtspējīgiem risinājumiem pārtikas nozarē. Galveno naudas balvu no Rimi Latvia 10 000 eiro apjomā dalīja trīs veiksmīgākās idejas.

Galvenā naudas balva, 10 000 eiro, kuru pasniedza sadarbībā ar Rimi Latvia, vienu no vadošajiem mazumtirgotājiem Latvijā, tika sadalīta starp uzvarētāju komandām. Tā darbosies kā sākuma kapitāls, lai turpinātu izstrādāt piedāvātās idejas. Visveiksmīgākā ideja – produktu fermentēšanas aplikācija, kas palīdz sekot līdzi procesam un sniedz iespēju sazināties ar citiem fermentācijas entuziastiem un dalīties ar produktu – saņēma 5 000 eiro tālākai attīstībai, un to ieguva komanda JarBuddies, kuru pārstāvēja dalībnieki no Dānijas, Nīderlandes, Latvijas un Horvātijas. Līdztekus galvenajai balvai vienam uzvarētāju komandas dalībniekam tiks nodrošināta iespēja bez maksas apmeklēt tehnoloģiju konferenci The Next Web, kas norisināsies 18.-19. jūnijā Amsterdamā, Nīderlandē.

“Ņemot vērā, ka hakatonā piedalījos pirmo reizi, es pārliecinājos, ka šāds pasākums ir fantastisks veids, kā īsā laikā iegūt apbrīnojamu rezultātu, jo laika spiediens liek darboties ievērojami organizētāk. Mentori bija ļoti izpalīdzīgi un komunikācijas procesā iegūtās idejas, zināšanas un metodoloģija noderēs arī turpmāk. Noteikti vēlos uzsvērt, ka ikviens no mūsu komandas dalībniekiem ir ieguvis arī vērtīgus kontaktus,” stāsta Didzis Piļāns, komandas JarBuddies pārstāvis.

Kā norāda Rimi Baltic mārketinga un biznesa attīstības direktors Gustavs Fernstroms (Gustav Fernström), tad uzvarētāju piedāvātā ideja ir labs piemērs pārdomātai sabiedrības iesaistei pārtikas nozares problēmjautājumu risināšanā: “Mēs esam par jaunām un inovatīvām perspektīvām, kā risināt pārtikas nozares izaicinājumus, un priecājamies par iespēju veikt savu ieguldījumu sabiedrības paradumu maiņā. Uzvarētāji demonstrēja lielisku nišas risinājumu, kas ir pārdomāts no sabiedrības un patērētāja viedokļa, turklāt risinājuma veiksmē lielu lomu spēlē tieši sociālais aspekts.”

Otro vietu un 3 000 eiro sākuma kapitālu saņēma komanda Broccoli no Latvijas, izstrādājot aplikāciju, kas ievadītās receptes pārkonvertē par nepieciešamo produktu sarakstu, kurus var iegādāties interneta veikalā, bet 3. vietas ieguvēji komanda Green Bytes no Islandes, kuri piedāvāja platformu, kas apkopo informāciju no dažādiem restorāniem, lai paredzētu konkrētu pasūtāmo preču skaitu, kā rezultātā tiktu samazināti pārtikas atkritumi, turpmākajai projekta izstrādei saņēma 2 000 eiro. Kopstrādes telpa Workland Telegraph pasniedza simpātijas balvu, dāvinot bezmaksas darba vietu 3 mēnešiem komandai FoodCast no Latvijas, bet jaunuzņēmumu akselerators Rockstart savu simpātiju balvu, nodrošinot bezmaksas mentorēšanas iespēju, pasniedza JarBuddies. Papildus iegūtajām balvām, komandas JarBuddies, Broccoli, Green Bytes, un Glocal izcīnīja iespēju kāpt uz Baltijas vadošās jaunuzņēmumu konferences TechChill skatuves un prezentēt savas idejas vairāk kā 2000 apmeklētāju priekšā. Kopumā hakatonā tika prezentētas 16 idejas.

“Manuprāt, ikvienam būtu jāpiedalās hakatonos, jo šeit var izjust spēcīgu enerģiju, kas ļauj izstrādāt lieliskas un veiksmīgas idejas ļoti īsā laikā, un tā ir ļoti vērtīga pieredze, kas noder arī turpmāk. Turklāt šī ir viena no retajām iespējām, kad cilvēki vienuviet var satikt ekspertus un mentorus no visas pasaules. Es vēlētos, lai cilvēki nebaidītos piedalīties šāda veida pasākumos, jo hakatoni nav domāti tikai tehnoloģiju un jaunuzņēmumu jomas pārstāvjiem. Hakatonos var piedalīties ikviens no jebkuras industrijas, un tieši pateicoties viedokļu, pieredžu, zināšanu, ideju un spēju dažādībai šie pasākumi ir tik īpaši,” saka Kalums Kamerons (Calum Cameron), hakatona Future of Food moderators.

Mentoru vadītajās darbnīcās tika pārrunāts, kādas ir pagaidām vēl neizmantotās inovācijas un jauninājumi pārtikas produktu mazumtirdzniecībā, kā izmainīt pārtikas nozares sistēmu un ražošanu, kā tuvoties ilgtspējīgākai dzīvei, kurā ir mazāk pārtikas atkritumu, kā izprast un novērtēt radītā produkta vērtību un nepieciešamību citiem, kā veiksmīgi prezentēt sevi un savu ideju. Šīs diskusijas palīdzēja hakatona dalībniekiem ideju izstrādē un, cerams, noderēs arī nākotnē.

Dalībniekiem bija iespēja strādāt, gūt vērtīgas atziņas, zināšanas un iedvesmoties no tādiem plaši pazīstamiem ekspertiem kā Sauli Bēms (Sauli Böhm), pārtikas nozares jaunuzņēmuma ResQ Club vadītājs; Juhani Mikenens (Juhani Mykkänen), plaši pazīstamā servisa Wolt līdzdibinātājs; Šantele Engelena (Chantal Engelen), pārtikas nozares jaunuzņēmuma Kromkommer līdzdibinātāja, Sabīne de Vite (Sabine de Witte), Nīderlandes jaunuzņēmumu asociācijas pārstāve un pieredzējusi eksperte mārketingā; Sandra van Kampena (Sandra van Kampen), pārtikas industrijas uzņēmuma De Schaal van Kampen dibinātāja; Eftona Halorāna (Afton Halloran), pārtikas nozares sistēmu pārmaiņu konsultante; Gustavs Fernstroms (Gustav Fernström), Rimi Baltic mārketinga un biznesa attīstības direktors; Vigants Lesausks, jaunuzņēmuma Printify pārdošanas vadītājs; Anna Andersone, uzņēmēja un Riga TechGirls pārstāve; Krišs Pujāts, pētnieks, uzņēmuma SSS līdzdibinātājs un vadītājs; un Līna Sarma, TechHub Riga vadītāja. Hakatonu moderēja Kalums Kamerons (Calum Cameron), jaunuzņēmumu mentors.

Hakatonu Future of Food organizē Ziemeļvalstu Ministru padomes birojs Latvijā, EIT Food Hub Latvia, Rīgas Tehniskās universitātes Dizaina fabrika un Nīderlandes Karalistes vēstniecība Latvijā sadarbībā ar aģentūru Helve. Hakatonu atbalsta Rimi Latvia.

Hakatonā piedalījās studenti, pētnieki, pārtikas nozares pārstāvji, uzņēmēji un eksperti, kuri kopīgi diskutēja par esošajiem izaicinājumiem nozarē, smēlās iedvesmu un izstrādāja jaunas idejas ar potenciālu uzlabot pārtikas nozari. Dalībnieki tika aicināti piedāvāt idejas ar mērķi risināt problēmas pārtikas ražošanā, pārstrādes un patēriņa jomā, kā arī attīstīt jaunas pieejas, izmantojot digitalizācijas un tehnoloģiju iespējas. Hakatona ietvaros komandas veidoja risinājumus kādā no četriem piedāvātajiem virzieniem: pārtikas atkritumi (food waste), plastmasas ierobežošana, jaunā pārtika (new food) un digitalizācija.

Kopumā hakatonā pieteicās vairāk kā 200 dalībnieki no dažādām pasaules valstīm. Dodot priekšroku dalībniekiem, kuri jau darbojas pārtikas tehnoloģijas nozarē, nozares studentiem un pētniekiem, tehnoloģiju nozares pārstāvjiem, esošajiem vai potenciālajiem uzņēmējiem, kā arī profesionāļiem, kuri vēlas attīstīt idejas pārtikas nozarē, hakatonā tika apstiprināti 100 dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Dānijas, Zviedrijas, Norvēģijas, Islandes, Somijas, Nīderlandes, Horvātijas, Ukrainas, Azerbaidžānas un Saūda Arābijas. Lai iegūtu papildu zināšanas, apstiprinātie hakatona dalībnieki ieguva iespēju pēc hakatona bez maksas apmeklēt TechChill konferenci 20. un 21. februārī kopā ar 2000 jaunuzņēmumu dibinātājiem un tehnoloģiju nozares entuziastiem.

Reklāma

Leave a Reply

avatar
  Paziņot par jaunumiem  
Paziņot par