Jau iepriekšējos rakstos nedaudz esmu pieminējis ļoti interesantu YouTube Originals raidījumu tehnoloģiju entuziastiem “The Age of A.I.“, kura 7. epizodē acīs iekrita kāds uzņēmums NotCo. Tas ir pārtikas ražotājs, kurš ar mākslīgā intelekta palīdzību analizē, kādi savienojumi mūsu smadzenēm gaļai liek garšot pēc gaļas, pienam pēc piena, un mēģina tos izveidot uz augu bāzes produktiem.
NotCo ir Čīles jaunuzņēmums, kurš dibināts 2015. gadā un spējis piesaistīt 30 miljonu dolāru investīcijas. Uzņēmuma dbinātāji ir ļoti apņēmīgi mainīt pasaules uzskatus par ēdiena garšu un veidu kā tādu, jo kārtīgam latvietim, kurš mīl gaļu, iespējams, nevarēs uzreiz tik viegli paskaidrot, ka redz man ir tāds augu maisījums, kurš garšo identiski gaļai. Kā uzsver pārstāvji, tad patiesībā cilvēks novērtē tieši garšu, kuru iespējams izanalizēt organisko savienojumu līmenī un radīt dažādos citos veidos.
Kompānijas know-how ir mākslīgā intelekta risinājums, kuram dots vārds Giuseppe, kurš veic šo struktūras analīzi un pēc tam piedāvā savu versiju, balstoties uz augu bāzes produktiem. Tādā veidā NotCo līdz šim ir radījis gan majonēzi, gan pienu, gan saldējumu, gan arī gaļu, bet neviens no šiem produktiem nav tāds, kā mēs to ikdienā saprotam. Tāpēc visu produktu nosaukumos un pašas kompānijas vārdā ir šis “Not”, kurš apzīmē, ka produkti ir īpaši un nav veidoti no ikdienišķām izejvielām. Ražotājs ir novērtējis tik svarīgo ēdiena krāsas efektu mūsu acīs, tāpēc tas bijis viens no izacinājumiem izstrādes procesā, jo Giuseppe to nebija paredzējis savos aprēķinos, tāpēc šeit talkā nācis vecais labais cilvēka saprāts.
YouTube raidījumā NotCo ražotie produkti tika nodoti augstas klases šefpavāra rokās, lai viņš izveidotu ierastos gaļas un piena produktu ēdienus ar šiem īpašajiem produktiem. Pēc tam tie tika nodoti gardēžu rokās, un rezultātā visi bija patīkami pārsteigti, ka ir sasniegta tāda pati garšu buķete, kāda tā būtu ar īstu gaļu un pienu. Arī pats šefpavārs ir liels garšu eksperts un novērtēja šos produktus ļoti atzinīgi.
Šāds piemērs pierāda tikai to, ka pārtikas ražošana mums ir sava veida dogma, kurai nav tik viegli pārkāpt pāri. Jā, protams, padziļinātāk ir jāpēta uzturvērtība un citas saistītās lietas, taču izmantojot mākslīgo intelektu dažādās nozares var panākt pārsteidzošus rezultātus. Piemetinot par cenu, tad kā redzams video (no 12:33 līdz 26:08 minūtei), tā izskatās pietiekami konkurētspējīga, salīdzinot ar vietējo tirgu, un majonēze jau iemantojusi popularitāti.
Mākslīgais intelekts attīstās straujiem soļiem, un šis pārtikas ražošanas piemērs ļoti labi ieskicēja tā nozīme ikdienas dzīvē ar pavisam ikdienišķu pielietojumu. Ar interesi varēs sekot tā attīstībai, kā arī paralēli varam novērtēt, cik patiesībā ģeniāls ir cilvēks. Mēs radām tādas lietas un risinājums, lai savā veidā labotu kaut kādas kļūdas un cīnītos par savu eksistenci.
Karbonāžu ikdienā-ēdāji tik viegli nepadosies. Garša – tas ir viens, bet ja ēdiens nemet ciet asinsvadus un nenoved līdz stentam, tad lai viņi iet ieskrieties ar savām tehnoloģijām.
nez, kāpēc mans vegānu detektors pīkst..
Nu, es taču teicu – nepadosies)) no sašutuma pat detektors nogļuko, bet vienalga pīkst uz nebēdu))
laikam holesterīns būs sensoru aiz*irsis..
@vairāk gaļas >> If Meat Eaters Acted Like Vegans
Lika atcerēties Frederika Pola “Kosmosa tirgoņus”. Tur bija gana daudz un labi par īsteni pareizām klientu piesaistīšanas metodēm – kafiju ar narkotiku piešprici, māksligās gaļas audzēšanu utt.
Izklausās vairāk pēc ML, kā pēc AI :)
Neuzrunāja. Šie produkti pēc ideja šķiet vairāk kā jocīgi. Domāju par to, kā šo “ēdienu” autors nonāca pie šādas idejas – iekodās galošā, kas viņam garšoja pēc žāvētām cūku ādiņām, un nosprieda, ka tā ir laba ideja? Kāpēc lai imitētu ķiploku vai citus augus izmantojot citu augus – tas nevienam nepalīdz, tikai sarežģī produkta izmaksas. Pārāk sāļi, lai beigās prikola pēc noņirgtu.
Nekas, laiks visu labo. Kad dabiskā gaļa kaut kādu iemeslu dēļ pazudīs, pāris paaudzes vēlāk ēdīs arī galošas ar cūkas cepeša garšu un būs priecīgi.
drīzāk tādas iestrādes noderēs nākotnē pārtikas sintezatoros, jo konkrētie produkti nekādi neatbilst normālai uzturvērtībai.