Monreālā (Kanādā) pagājušās nedēļas izskaņā aizdegusies un uzsprāgusi Hyundai Kona elektriskā automašīnas versija. Sprādziens bijis tik liels, ka izsitis garāžas durvis. Izmeklēšana vēl norit, bet tiek uzskatīts, ka Hyundai Kona aizdedzies kāds no akumulatora elementiem, turklāt tas noticis laikā, kad automašīnai nav veikta uzlāde.
Tiek pieļauts, ka akumulatora problēmas varēja izsaukt visai pamatīgais karstuma vilnis, kas piemeklējis Monreālu.
Pagaidām par elektroautomašīnām nav savākti dati par akumulatoru problēmām. Visticamāk, elektroauto aizdegas ne biežāk par iekšdedzes dzinēju automašīnām, bet šis gadījums ar Kona liecina par to, ka akumulatoru aizdegšanās var rasties bez acīmredzama iemesla.
Šī nav ne pirmā, nedz arī pēdējā reize, kad deg litija akumulatori. Samsung pirms vairākiem gadiem iedzīvojās visai lielās nepatikšanās ar Galaxy Note7 modeli, kura akumulatori dega īsā laikā vairākas reizes dažādās pasaules vietās. Galaxy Note7 modelis tika atsaukts, šo viedtālruni pat izslēgtu nedrīkstēja ienest lidmašīnās.
Par sprādziena īsto iemeslu izmeklēšanai viedokļa vēl neesot. Varot būt akumulatoram sakarstot telpā izdalījušās gāzes, taču tikpat labi no degošā auto aizdegusies gāzes apkures iekārta, kuras Kanādas privātmājās parasti atrodoties garāžās. Paši litija akumulatori var degt ar pamatīgu liesmu, taču nesprāgst. Viens gan skaidrs – huidajam būs jāuzlabo auto baterijas konstrukcija.
Tojotas hibrīdiem arī zem kapota ir uzlīme: “uzmanību, eksplozīvas gāzes””, un kaut kas tur par pīpēšanu arī bija, jaucot agregātus.
Varbūt automašīna uzvārīja 12V akumulatoru –> ūdeņradis –> sprādziens
kāda īsti ir raksta morāle? elektroauto deg, ja? benzīna auto nekad nedeg? :D
tad jau turpiniet tādā garā :
lamborghini on fire: https://bgr.com/2018/07/10/lamborghini-huracan-fire-gas-station-destroyed/
ferrari on fire: https://www.bbc.com/news/business-11156782
u.t.t.
Litija jonu akumulatori ļoti labi deg, esam to pieredzējuši telefonos un datoros. Elektromašīnās sēžam un pamatīgiem šāda tipa akumulatoriem un tāpēc ir tikai loģiska baža par to, ka šādi auto var nepatīkami aizdegties. Acīmredzot, tāpēc žurnālisti visā pasaulē tik kāri tver katru ziņu, kur ir nodegusi kāda Tesla vai cits elektroauto.
Deg arī ICE auto, taču to ir tik daudz uz šīs planētas, ka procentuāli skaits noteikti ir maznozīmīgs. Tāpēc tas vairs nav interesanti un dīzeļu gadījumā tur vispār īsti nav kam aizdegties tīri no degvielas puses.
1) Diesel engine runaway.
2) Un dīzeļa tvaiki ļoti labi eksplodē.
Zinu, ka benzīna tvaiki labi iet gaisā, bet par dīzeļa tvaikiem pirmā dzirdēšana. Manuprāt, dīzelis ir baigi nepateicīga degviela uz degšanu un sprāgšanu.
Dīzelis kā reiz neeksplodē un ar to var diezgan droši aizzurt jāņu ugunskura krāvumu! Ar benzīnu to nekādā gadījumā nerekomendēju darīt, beigsies ar to, ka pagales aizlidos pa gaisu un nekas no krāvuma nepaliks. :D
Dīzelis nesprāgst. Un to vienu pašu aizdedzināt ir gandrīz nereāli. Taču tas ļoti labi aizdegas kopā ar porainu degošu sausu materiālu – lupatām, papīriem, salmiem, zāģu skaidām utt. un tad viss kopā deg ar pamatīgu liesmu un melniem dūmiem. Vēl tam piemīt niķis ilgākā laikā uzsilt un pašaizdegties, esot kopā ar porainiem degošiem materiāliem. Tāpēc dīzeļa peļķi vienu pašu vari kaut ar ar lodlampu svilināt un nekas nebūs. Taču darbnīcas stūrī samestās ar dīzeli piesūkušās saslauku lupatas var uztaisīt nelabu pārsteigumu. Izmantot dīzeli kā ugunskura aizkuršanas palīglīdzekli var, vēl vieglāk, ja ar to salaista zem ugunskura paliktu papīru vai salmu vīkšķi. Laukos ar dīzeli savulaik no pļavas nogrieztos ciņus anihilējām – pāri nepalika nekas.
Runaway dīzeļmotoriem nav nekāda sakara ar sprāgšanu. Ja padiluši virzuļi laiž garām eļļu, pārtraucot degvielas padevi, eļļa no kartera sūcas garām un turpina degt dīzeļa vietā. Ja neizdodas bloķēt gaisa padevi, beidzas ar piekūpinātu rajonu un nokautu motoru.
Kurināt ugunskuru ar benzīnu gan nevajag. Nav teikts, ka izdosies ugunskuru aizdedzināt, visticamāk to nāksies lasīt atpakaļ kopā. Un pašam var iznākt gauži.
Galvu varu likt zem giljotīnas ka pie vainas ir uzlādes izlādes kontroliera kļūme. Īssavienojums čipā un sākās ķēdes reakcija. Bet litija elementi nemīl Dziļo izlādi, karstumu, un īssavienojumu. Bet pēdējās 2 komponentes var novest pie pamatīgām problēmām. Pietiek kaut vienam elementam uzkarst un tad aizies īstā uguņošana. Par piemēru var teikt, ka oriģināliem 18650 elementiem ir aizsardzība pret īssavienojumu, tāds sava veida drošinātājs iebūvēts.
Man pašam tā bija ka pēkšņi bez redzama iemesla rācijas akumulators aizdegās, labi ka paspēju šo noraut no korpusa.