Web Analytics
More
    Reklāma

    Īsi un saprotami par elektroauto uzlādes veidiem

    Raksts pārpublicēts sadarbībā ar Uzladets.lv. Šis blogs raksta par tādām tēmām, kā atjaunojamie energoresursi, elektromobiļi, enerģijas uzglabāšana, bez atkritumu domāšanu (zero waste thinking). Piekāp ciemos!

    Jaunākie raksti

    Kad cilvēkam rodas interese par elektroauto, viens no apgūstamajiem jautājumiem ir uzlāde. Šajā rakstā apskatīsim uzlādes režīmus un standartus.

    Kas ir jālādē un kāpēc tas var būt sarežģīti?

    “Cik ilgi jālādē? Kāpēc tik ilgi? Vai var uzlādēt mājās? Vai man mājā jābūvē ātrās uzlādes stacija?” –  ja neskaita jautājumus par nobraucamo attālumu, izmaksām un akumulatora dzīvesciklu, šis ir viens no jautājumiem, kurš tiek uzdots sarunās par ETL. Mēģināšu īsi pastāstīt par principiem un standartiem, pieminot dažus populārākos automodeļus. Mērķauditorija ir cilvēki, kuriem pašiem nav lielas pieredzes ETL lietošanā, tādēļ rakstā nebūs tehniskas detaļas par elektroķīmiskajiem procesiem baterijās vai elektroinstalāciju niansēm.

    Ik katram ir gadījies izmantot kādu ierīci, kuru nepieciešama uzlādēt – mobilo tālruni, portatīvo datoru, epilatoru vai skuvekli, dronu vai parastās automašīnas akumulatoru. Tehnoloģijas un formāti ir dažādi, taču pamatprincips ir viens – uzlādējot akumulatoru, tam tiek piešķirta enerģija, ko vēlāk izmanto, darbinot ierīci.

    Akumulators uzlādes procesā saņem līdzstrāvu un barojot patērētāju – atdodlīdzstrāvu. Sadzīves elektrotīklā ir maiņstrāva, līdz ar to jāatrisina jautājums par strāvas pārveidi no maiņstrāvu (AC) uz līdzstrāvu (DC).

    Akumulatoriem ir daudz dažādu raksturlielumu, taču elektroauto kontekstā pats svarīgākais ir enerģijas ietilpība. To visbiežāk apzīmē ar kWh (kilovatstundām), lai gan ir daži izņēmumi – piemēram, BMW, kas bateriju kapacitātes apzīmēšanai lieto Ah (apmērstundas). Automašīnas pārvietošana nav viegls uzdevums, tādēļ ETL akumulatori ir ļoti ietilpīgi, ja salīdzina ar citiem sadzīvē izmantotajiem akumulatoriem. Piemēram, iPhone X  baterijas ietilpība ir 10.35 Wh jeb 0.01035 kWh, bet Nissan Leaf akumulators glabā 40 kWh jeb 3864 reizes vairāk enerģiju. Cits salīdzinājums – tā paša Nissan Leaf glabātā enerģija ir ekvivalenta tam, lai tavu elektrisko tējkannu darbinātu 20 stundas. Tas ir liels enerģijas daudzums, kas nozīmē lielas uzlādes jaudas, tādēļ svarīga ir arī drošība.

    Ir vēl arī citi faktori (baterijas dzesēšana un apsilde, uzlādes vadība, bateriju iekšējā pretestība, āra temperatūra), taču par tiem ne šajā rakstā. Kā tad īsti notiek lādēšana?

    Uzlādes režīmi

    Izdala četrus uzlādes režīmus (charging mode). Visiem mūsdienu ETL ir iebūvēts lādētājs, kas pārveido maiņstrāvu uz līdzstrāvu un vada akumulatora lādēšanu. Tas tiek izmantots pirmajos trīs režīmos. Ceturtajā režīmā auto saņem līdzstrāvu no ārējā lādētāja.

    Uzlādes režīmi. Avots: World Electric Vehicle Journal / www.mdpi.com

    Jāpiezīmē, ka ASV avotos tiek runāts par Level 1, Level 2 (abi lēnā uzlāde) un Level 3 (ātrā uzlāde) uzlādes veidiem, taču šajā rakstā mēs šo klasifikāciju neapskatām.

    Mode 1 (netiek izmantots)

    Vads no kontakta pa tiešo pieslēgts automašīnas iebūvētajam lādētājam. Mūsdienās netiek izmantots drošības apsvērumu dēļ, jo šādā risinājumā uzlādes kabelis pastāvīgi ir zem sprieguma.

    Mode 2 (lēnā)

    Vads no kontaktligzdas tiek pievienots automašīnā iebūvētajam lādētājam, uz vada (līdz 30 cm no kontaktligzdas) ir drošības bloks, kuru vada automašīnas lādētājs – ieslēdzot vai pārtraucot strāvas padevi. Šis bloks arī nodrošina elektriskās ķēdes pārtraukšanu kļūmes gadījumā (vads tiek pārrauts, pēkšņi izrauts no automašīnas, nav zemējuma, utml.). Šo bloku nav korekti saukt par lādētāju, jo tas neveic strāvas pārveidi vai uzlādes procesa vadību. “Sienas galā” Mode 2 parasti tiek realizēts ar parasto mājsaimniecības Schuko kontaktligzdu ar zemējumu, taču atsevišķos gadījumos var būt arī trīsfāžu kontaktligzda. Mājsaimniecības kontaktligzdām ir standartu noteikti ierobežojumi, tādēļ šis lādēšanas režīms visbiežāk dod 2.4 (1 fāze, 240V, 10A) vai 11..22kW (3 fāzes, 400V, 16..32A). Sadzīvē šo sauc par lēno uzlādi vai paātrināto uzlādi, ja jauda ir virs 11kW.

    Mode 2 lādēšana no sadzīves kontaktligzdām. Avots: elbil.no

    Jāpiebilst, ka ETL ražotāji un nozares speciālisti šo režīmu iesaka izmantot kā rezerves variantu, ikdienas lietošanai uzstādot Mode 3 uzlādes staciju.

    Mode 3 (vidēji ātrā)

    Tiek izmantota stacionāra (pie ēkas sienas, uz staba, utml.) uzlādes stacija, ko bieži dēvē par wallbox. Dēvēt to par lādētāju nav īsti korekti, jo šajā shēmā īstais lādētājs joprojām ir automašīnā. Mode 3 gadījumā uzlādes stacija pilda drošības funkcijas, līdzīgi kā Mode 2 gadījumā “kastīte” uz vada. Uzlādes stacijā vai nu sprauž kabeli (parasti Type 2 uzgalis) vai arī tai ir fiksēts kabelis (ar attiecīgi Type1 vai Type2 uzgali automašīnas pusē). Papildus var būt iespējamas tādas funkcijas kā uzlādes strāvas regulēšana (manuāli, ar programmatūru vai ar Smart House funkciju), autorizācija (piemēram, ar RFID) vai uzlādes vadība ar viedtālruni. Dēļ nopietnākas elektroinstalācijas (netiek izmantota mājsaimniecības kontaktligzda) šis variants var piedāvāt līdz 7kW jaudu vienfāzes maiņstrāvas gadījumā vai 43kW 3fāžu gadījumā. Ne visu ETL lādētāji var spēt izmantot šo jaudu. Mode 3 uzlādi mēdz dēvēt par vidēji ātro vai paātrināto uzlādi.

    Mode 3 uzlāde. Avots: www.rolecserv.com

    Mode 4 (ātrā)

    Atšķirībā no pirmajiem trīs režīmiem, šis režīms automašīnai piegādā līdzstrāvu. Lādētājs atrodas ārpus automašīnas, veic maiņstrāvas pārveidi uz līdzstrāvu, kā arī nodrošina komunikāciju ar automašīnu. Šo dēvē par ātro uzlādi, visbiežāk tā sastopama 50kW realizācijā. Ir izstrādāti arī jaudīgāki standarti, kas paredz līdz pat 200kW..350kW jaudu.

    Mode 4 uzlāde. Avots: elbil.no

    Ātro uzlādi atbalsta lielākā daļa mūsdienu ETL un dažādi automodeļi nodrošina atšķirīgas maksimālās uzlādes jaudas. Mode 4 saistībā ir būtiski zināt, ka akumulatora uzlāde tukšākam akumulatoram notiek ātrāk, taču virs 80% uzlādes līmeņa būtiski palēninās, lai taupītu akumulatora resursu. Tādēļ ātrās uzlādes laiku parasti mēra no tukša līdz 80%. Tas ir labi redzams grafikā zemāk, kur salīdzinātas konkrēta modeļa uzlādes ātruma dinamika pie divu dažādu jaudu lādētājiem.

    Mode 4 uzlādes dinamika. Avots: Insideevs.com

    Ja akumulatora temperatūra ir ārpus normālās, ātrā uzlāde notiks ievērojami ilgāk vai pat nebūs iespējama vispār. Šī temperatūras zona nav nemaz tik plaša – atšķirība būs jūtama zem +5 grādiem vēsajā gadalaikā vai būtiski virs +25 grādiem vasarā, sevišķi pēc intensīvas ETL lādēšanas vai braukšanas.

    Lādēšanas konektori

    Type 1 / SAE J1772

    Type 1 ir savienojuma standarts lēnajā uzlādē (lādēšanas režīmi Mode 2 un Mode 3), pārsvarā izplatīts Āzijas un Ziemeļamerikas automodeļos. Populāri piemēri ir trīnīši (i-Miev/C-Zero/iOn), 1. paaudzes Nissan Leaf, Kia Soul EV, arī hibrīdauto Toyota Prius Plug-in Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV, u.c. Interesanti, ka arī daži Eiropas ražotāji ASV izplatītajās modeļu versijās izmanto Type 1 konektorus.

    Type 1 konektors Avots: wikipedia.org

    Type 2 / Mennekes

    Type 2 jeb Mennekes ir savienojuma standarts, kas atbalsta gan dažādus režīmus – gan maiņstrāvas (vienu un trīs fāžu), gan arī līdzstrāvas uzlādi. Šis ir standarts, ko par oficiālo savā teritorijā izvēlējusies Eiropas Savienība, līdz ar to sastopams visās vācu automarkās – VW, BMW, Audi, MB, kā arī franču Renault. Interesanti, ka arī otrās paaudzes Nissan Leaf  Eiropā tiek piegādāts ar Type 2 spraudni, taču ASV un Japānā joprojām sastopams ar Type 1.

    Type 2 uzlādes ierīce. Avots: electrocars.lt

    CHAdeMO

    CHAdeMO ir ātrās uzlādes konektors, kuru izstrādājusi asociācija, kas pārstāv vadošos Japānas autoražotājus – Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries un Toyota. Līdzīgi kā Type 1, tas pārsvarā sastopams Āzijas automašīnās, piemēram, Nissan Leaf un e-NV200, Kia Soul EV un arī atsevišķos Eiropas auto kā Citroën Berlingo Electric un Peugeot Partner. Ja Nissan Leaf nebūtu izplatītākais elektroauto, par šo uzlādes standartu varētu runāt kā par minoritāti, taču tagad šis japāņu standarts ir plaši izplatīts.

    Chademo spraudnis, Chademo un Type 1 ligzdas Nissan Leaf automašīnā. Avots: thedriven.io

    CHAdeMO ātrās lādēšanas standarts paredz 62.5kW jaudu (līdzstrāva, 125A x 500V), taču biežāk izplatītas ir 50kW uzlādes ierīces. 2018. gadā ir izsludināts arī CHAdeMO 2.0 standarts, kas spētu uzlādēt automašīnas ar jaudu līdz 400kW (400A x 1000V).

    CCS jeb Combo

    Combo papildina lēnās uzlādes spraudni ar divām resnākām dzīslām līdzstrāvas uzlādei. Kā var redzēt bildē zemāk, augšā ir lēnās uzlādes Type 2 ligzda, bet, noņemot apakšējo vāciņu, iespējams pievienot COMBO spraudni ātrās uzlādes veikšanai. Šī varianta priekšrocība, salīdzinot ar CHAdeMO, ir kompaktāks dizains. Ir novērojama tendence, ka arvien vairāk ražotāji savos ETL uzstāda Combo ātrās uzlādes ligzdas, kā arī jaunais Eiropas uzlādes tīkls IONITY piedāvās tikai CCS standarta uzlādi.

    Combo 2 jeb CCS 2 ligzda, kopā ar Type 2 spraudni. Avots: www.naf.no

    Combo jeb CCS ir sastopams tādos auto kā Hyundai Ioniq un Kona EV, BMW i3, VW e-Golf, Opel Ampera-e, Audi e-tron, u.c.

    Combo 2 /CCS2 uzlāde

    Eiropā izmanto Combo 2 jeb CCS2 kas papildina Type 2 konektoru (bildē augstāk).

    Combo 1 / CCS1 ligzda un spraudnis. Avots: gas2.org

    Taču Amerikā, Korejā un Taivānā sastopamiem auto ir Combo 1 jeb CCS1, kas papildina Type 1 konektoru, kā bildē augstāk. To jāņem vērā, ja, piemēram, iegādājas no ASV importētu ETL – Eiropas CCS uzlādes spraudnis tam nederēs un būs jāveic pārbūve.

    Stāsts par Tesla

    Tesla, būdams ASV ražotājs un sava veida mūsdienu ETL progresa virzītājs, dažādos modeļos ir uzstādījis dažādu tipu konektorus, kā arī ir dažādas variācijas dažādos reģionos. Ir arī atšķirības dažādiem modeļiem.

    Populārjam Model S Ziemeļamerikā gan lēnajai, gan ātrajai izmanto speciālu Tesla konektoru.

    Tesla uzlādes ligzda ASV, Avots; irishevowners.ie
    Tesla uzlādes spraudņi – “pasaulē” (pa kreisi) un Ziemeļamerikā. Avots: Wikipedia

    Ne-Ziemeļamerikas versijai Tesla ir veikuši savu adaptāciju Type 2 spraudnim, palielinot tā maksimālo jaudu Mode 4 (līdzstrāvas) lādēšanā līdz 120 kW. Ar šādu jaudu gan uzlādēt var tikai Tesla Supercharger stacijās. Savukārt Mode 3 lādēšanu (t.s. pusātro) Tesla prot izmantot 3 fāzes, kas rezultējas 11kW.

    Arī adapteru pieejamībā Tesla mašīnu lietotājiem ir rīcības brīvība, kāda nav citiem. Ziemeļamerikā lēnajai uzlādei ir pieejams adapteris Type 1. Situācijām, kad nav pieejami Tesla Supercharger, ražotājs piedāvā adapterus no CHAdeMO. Toties jaunākajā režošanā  esošajā modelī – Tesla Model 3, ir uzstādīts CCS2 konektors.

    Citi

    Lai gan pie mums praktiski nesastopams, ir vērts pieminēt Ķīnas standartu GB/T. Tas sastopams tikai Ķīnā ražotajos ETL (un to nav maz – SAIC, FAW, Geely, Dongfeng, BYD, BAIC, Chery, u.c.). GB/T standarta ātrās uzlādes standarta spraudnis ir vizuāli nedaudz līdzīgs CHAdeMO, un tipiskā jauda ir 50kW, bet plaši izplatīta esot arī 125kW realizācija. Pārsteidz arī uzlādes staciju skaits – dažādos avotos minēti 66000 līdz 127000 ātro uzlādes staciju. Salīdzinoši visā pasaulē ir ap 17000 CHAdeMO un 7000 Combo ātro uzlādes staciju (2018. gada janvāra dati). Tiek diskutēts, ka nākotnē CHAdeMO un GB/T varētu izstrādāt vienotu ātrās uzlādes standartu.

    GB/T standarts definē arī lēno lādēšanu, kurā tiek izmantoti Type 2 spraudņi – tikai pretējā “virziena” – GB/T konektors mašīnā ir tāds pats (t.s. female spraudnis) kā Type 2 kabelim Eiropā.

    Uzlādes ligzda Geely Emgrand EV Avots: New Straits Times

    Diezgan daudz un dažādu uzlādes standartu var satikt agrīnajos elektroauto. Zemāk bildēs daži no tiem – Norvēģu Think City ar savu zilo konektoru.

    Think City lādēšanas ligzda. Avots: fingers-welt.de

    Ko tas viss nozīmē praktiski?

    Izlasot augstāk esošo informāciju par lādēšanas režīmiem, kabeļiem, konektoriem, jaudām un reģioniem, var šķist, ka viss ir ļoti, ļoti sarežģīti. Patiesībā – nē! Katram elektroauto bagāžas nodalījumā parasti ir kabelis lēnajai uzlādei. Dēļ lielās bateriju ietilpības nevar cerēt, ka uzlāde no mājas rozetes vienā stundā dos būtiski vairāk nekā padsmit kilometrus. Tādēļ ir nopietni jāapsver t.s. wallbox jeb uzlādes stacijas ierīkošana – pagalmā, garāžā vai darbavietā. Veicot uzlādi pie tādas, ar stundas laikā uzlādēto varēs nobraukt vairāk nekā 40km.

    Savukārt ātrā uzlāde nodrošina to, ka pēc 30 minūšu uzlādes auto jau var turpināt ceļu ar gandrīz pilnu bateriju. Šobrīd Latvijā pieejamajās ātrās uzlādes stacijās ir abu populārāko standartu konektori. Tabulā zemāk var salīdzināt uzlādes ātrumus un dažādus režīmus. Tabulā norādītais uzlādes daudzums (30 kW) atbilst aptuveni jaunākās paaudzes Nissan Leaf uzlādei no 0% līdz 80%, nobraucamais attālums aprēķināts pēc pieņēmuma, ka ar 1kWh var nobraukt 5.5km.

    ETL uzlādes salīdzinājums, Avots: uzladets.lv

    Cerams, tas radīs aptuvenu priekšstatu par to, cik ātri (vai lēni) elektroauto ir uzlādējams dažādos režīmos, un cik tālu ar to var tikt. Un nepaies daudz gadu, līdz cilvēkiem elektroauto uzlāde liksies tikpat vienkārša lieta kā benzīna, dīzeļdegvielas vai gāzes uzpilde automašīnā.

    Raksts pārpublicēts sadarbībā ar Uzladets.lv. Šis blogs raksta par tādām tēmām, kā atjaunojamie energoresursi, elektromobiļi, enerģijas uzglabāšana, bez atkritumu domāšanu (zero waste thinking). Piekāp ciemos!

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    32 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    06.06.2019 14:09

    Paldies, Kursors.lv!
    Ja nu raksts liekas par garu, tad te ir ievērojami īsāks raksts
    https://uzladets.lv/kas-ir-jazina-par-elektrisko-automasinu-majas-uzladi/

    Norchaa
    06.06.2019 15:47

    Un nepaies daudz gadu, līdz cilvēkiem elektroauto uzlāde liksies tikpat vienkārša lieta kā benzīna, dīzeļdegvielas vai gāzes uzpilde automašīnā.
    —————————————————————————————————————
    Vienkārša auto uzlāde liksies tad, kad to varēs izdarīt 5..10 minūšu laikā.

    Kursors.lv
    06.06.2019 15:57
    Reply to  Norchaa

    Noteikti pienāks arī tādi laiki, bet nav neko sarežģīti arī pieslēgt pie lādētāja to mašīnu, kad vakarā atbrauc mājās. Tālāk jau auto pats izlems, cik daudz un kad tieši veikt uzlādi, lai no rīta būsu nepieciešamais uzlādes apmērs baterijā.

    06.06.2019 17:35
    Reply to  Norchaa

    Interesanta ir koncepcija par uzlādi no ceļa (neesmu gan iedziļinājies cik praktiska un ekonomiska ir tādas uzlādes ieviešana), par kuras īstenošanu šur tur eksperimentālā veidā ik pa laikam sanāk pamanīt kaut kādos tehnoloģiju jaunumos.

    Padomā, visu dienu peries pa pilsētas centru un vakarā esi 100% uzlādēts.

    06.06.2019 17:38
    Reply to  Norchaa
    geksis
    06.06.2019 16:52

    uz doto brīdi Latvijā elektroauto ir luksus prece.
    Elektroauto Latvijā var pirkt tikai tie, kam ir privātmāja, vai sava garāža, kura atrodas pie pašas mājas, vai tie, kuriem ir vienalga cik izmaksā degviela.
    Dzīvojot daudzdzīvokļu mājā nav jau kur viņu lādēt, izņemot uzpildes stacijās, kas izmaksā dārgāk kā benzīns vai dīzelis.
    Vismaz es nevar iedomāties, kad kāds no devītā stāva nolaiž pa logu pagarinātāju, lai uzlādētu savu auto. :)

    Kursors.lv
    06.06.2019 16:58
    Reply to  geksis

    Pēdējā laikā arvien vairāk sanāk domāt par elektroauto un runājot ar šādu auto īpašniekiem secinu, ka viņi visi principā savus auto uzlādē mājās. Publiski pieejamās ātrās uzlādes stacijas tiek izmantotas principā tikai tad, kad vajag tikt kaut kur tālāk.

    Es šobrīd dzīvoju dzīvoklī un auto turu piemājas koplietojamajā daudzstāvu autostāvvietā. Mums tur ir dažas elektrības rozetes, bet, protams, es netaisos izmantot koplietošanas resursus. Esmu uzsācis sarunas ar apsaimniekotāju, lai noskaidrotu kā šādos koplietojamas būves apstākļos vispār var (vai nevar) izveidot atsevišķu elektrības pieslēgumu ar skaitītāju. Varbūt kāds no jums ir gājis cauri šādai situācijai un var apstāstīt savu pieredzi? Var arī privāti. Paldies!

    Ja noskaidrošu, ka šādā gadījumā ierīkot uzlādes punktu nav iespējams, tad diemžēl nāksies atmest domu par elektroauto. Ja elektrības pieslēgumu varēšu noorganizēt, tad elektroauto iegāde ir sekundāra problēma.

    Normunds
    06.06.2019 18:55

    Kā noteiks – kurš ir lietojis šo lādēšanas punktu vai arī vēlies to tikai savai lietošanai? (100% būs nepieciešama daļa kaimiņu paraksti ar piekrišanu šādam projektam + tehniskais projekts + jautājums vai ir jaudas rezerves ko izdalīt)

    Kursors.lv
    06.06.2019 19:13
    Reply to  Normunds

    Vēlos tikai savai lietošanai, tāpēc saku, ka vajag atsevišķu skaitītāju, lai patērēto elektroenerģijas apjomu var pieskaitīt mana dzīvokļa rēķinam.

    Kas ar tiem kaimiņu parakstiem? Priekš kam?

    Normunds
    06.06.2019 21:18

    Kopīpašumā, lai veiktu kaut kādas pārbūves, izbūves – nepieciešami pārējo īpašnieku paraksti.

    LAN
    06.06.2019 23:45
    Reply to  Normunds

    Elektrību ir grūtāk nozagt, tādēļ pietieks ar RFID aprīkotu Wallboxu:
    https://www.schneider-electric.com/en/product/EVB1A22P2RI/evlink-smart-wallbox—7.4-22-kw—t2—rfid/
    Vai arī citi risinājumi lai lādēties varētu arī citi un Tev samaksāt:
    https://youtu.be/k8RR_KVP14o
    Jaudas rezerves noteikti būtu jautājums kuru varētu risināt, jo elektrisko transportu lādē pa nakti kad elektroenerģijas patēriņš ir vismazākais, tātad varētu palīdzēt kāds gudrais drošinātājs, lai atslēgtu elektroauto uzlādi pirms radušās pārslodzes problēmas no rīta.

    Normunds
    07.06.2019 07:27
    Reply to  LAN

    Diez vai varēsi sarunāt ar mūsu ST šādu risinājumu. Ja kopējā garantētā jauda pārsniedz iespējamo pievadu, tad nelīdzēs nekādas runas, ka izmantosi tikai naktīs.

    Kursors.lv
    07.06.2019 08:47
    Reply to  Normunds

    Cik sapratu no sarunas ar elektriķi, tad objektam pievadā jaudas pietiek atliektiem galiem.

    Ingus
    07.06.2019 10:33

    Kurā vietā fiziski Tev atrodas elektrības skaitītājs dzīvoklim? Ja turpat stāvvietā/pagrabā, tad izskati iespēju vilkt vadu līdz auto no turienes. Ietaupīsi uz jaunu pieslēgumu no ST, kas būs ļooooti dārgi. Rozeti pēc tam kaut vai slēdzamā skapī, lai nezog ļaunie kaimiņi, vai arī izmanto kādu no augstāk ieteiktajiem risinājumiem.

    Kursors.lv
    07.06.2019 12:06
    Reply to  Ingus

    Garāža ir atsevišķa ēka, kas neatrodas blakus ēkai, kurā ir dzīvoklis. Šis variants nederēs.

    Skābene
    06.06.2019 16:59
    Reply to  geksis

    Runā, ka Rīgas satiksmei esot speciāls elektrotransporta piedāvājums blokmāju iedzīvotājiem, – to saucot par trolejbusu! ;)
    Vēl ir pavisam advancēts modelis, kam pat stūri nevajag- viņi to sauc par tramvaju!

    06.06.2019 17:05
    Reply to  Skābene
    Kursors.lv
    06.06.2019 17:39
    Reply to  Skābene

    Ha ha, nenormāli asprātīgi!

    Krotow
    06.06.2019 20:17

    “Un nepaies daudz gadu, līdz cilvēkiem elektroauto uzlāde liksies tikpat vienkārša lieta kā benzīna, dīzeļdegvielas vai gāzes uzpilde automašīnā.”

    Kad arī parastajās daudzstāvenēs dzīvojošie bez ar lādētājiem aprīkotas pagraba stāvvietas varēs auto uzlādēt 5-10 minūtēs, tad arī būs vienkārši.

    LAN
    06.06.2019 23:15

    Teslām (S, X) tagad ir pieejams ari CCS2 adapteris:
    https://youtu.be/Ijuw7usvxfU
    (Vecākām mašīnām nepieciešama pārbūve)
    Un teslas Chademo adapteris ir ierobežots pie 120A vai 50KW (?).
    Jaunajiem Kia Soul būs CCS2 uzlādes ligzda.

    Ac/dc
    06.06.2019 23:21

    Kāpēc visi ieciklējas, ka auto mājās jāuzlādē 10 minūšu laikā? 90% uzlādes veicu mājās un bēdu nezinu. Ja būtu lielāka bača, ātro uzlādi gandrīz vispār nevajadzētu.
    Uzlādēt auto var arī garāžu kooperatīvos, jo elektrības pieslēgums, domāju ir katrai garāžai.
    Un pienāks arī laiks kad iekšpagalmos un ielu malās būs pieejami vidēji ātrās uzlādes stabiņi. Neticiet – aizbrauciet uz Norvēģiju.

    Kursors.lv
    06.06.2019 23:24
    Reply to  Ac/dc

    Kā tu domā, cik ātri tās uzlādes iespējas uzradīsies mūsu mikrorajonu pagalmos? 5 gadi? 10 gadi?

    ac/dc
    07.06.2019 13:05

    Purčikā gan jau vēlāk kā pēc 5 gadiem, bet gan jau RD ar RNS izbīdīs kādu pilotprojektu.
    Jaunajos projektos gan jau ar laiku dažas parādīsies, ja būs interese no iedzīvotājiem.
    Principā iekšpagalmos uzstādīs ne jau mājas iedzīvotāji par savu naudu, bet uzlādes pakalpojumu piedāvātājs. Piemēram, Elektrum. Jau tagad viņi būvē 3 jaunas ātrās uzlādes. Ar laiku arī līdz pusātrajām/lēnajām tiks.

    Normunds
    07.06.2019 13:27
    Reply to  ac/dc

    Aha, dream on. Jau tagad RNP atšuj iedzīvotājus, ka neveiks izbūves darbus (asfalts, trotuāri, siltināšana,utt) kopīpašumā, bez 50%+ iedzīvotāju piekrišanas.

    Normunds
    07.06.2019 07:30
    Reply to  Ac/dc

    Aha, jau tagad daudzos pagalmos nav iespējams savākt iedzīvotāju parakstus, ja nepieciešams kāds lēmums par kopējo īpašumu. ST neko nebūvēs šādos īpašumos, bet vairākuma iedzīvotāju lēmuma. + jautājums vai vietējais trafiņš atļaus papildus jaudas.

    Skābene
    07.06.2019 09:42
    Reply to  Normunds

    Vai ne, un ieskaidro babai Maņai, kāpēc viņai vajadzētu no savas penzijas apmaksāt stabiņu uzstādīšanu kopīpašumā, ja visus 10 iepriekšējos gadus nav izdevies babu Maņu un viņas draudzenes pārliecināt par mājas siltināšanas nepieciešamību, lai taupītu uz apkures rēķina! :)

    Krotow
    07.06.2019 12:00
    Reply to  Skābene

    Par ko arī stāsts. No paša pieredzes esmu pārliecināts ka PSRS laika daudzstāveņu pagalmos tas nenotiks. Jo iedzīvotāju vairākums būs kategoriski pret. Īpaši to, kuri elektroauto nevar atļauties un tādu tur ir vairākums.

    myself
    10.06.2019 08:10
    Reply to  Krotow

    Kaut kas varētu mainīties, ja vajadzīgā lēmuma pieņemšanai būtu vajadzīgs nevis planktona vairākuma balsu skaits, bet gan saprātīga regula “no augšas” par to, ka daudzdzīvokļu mājās virs tāda un tāda iedzīvotāju ir jābūt pieejamai uzlādes iespējai + kopā ar daļēju finansējumu.

    tieši LV nesaprātīgie daudzdzīvokļu namu apsaimniekošanas principi un tradīcijas ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ par katru cenu vēlējos privātmāju.

    Normunds
    07.06.2019 09:01

    Pārskrēju pāri uzladets.lv lapai – tāds diezgan akli pasists fanāts uz elektro. Ka tikai nav arī vegāns un zero waste piekritējs. :)

    Skābene
    07.06.2019 09:43
    Reply to  Normunds

    Priecājies, ka nav veloradikālis! :)

    10.06.2019 15:09
    Reply to  Normunds

    Es ļoti labi izprotu veģetārismu un nopietni apsveru tam pievērsties. Esmu zero-waste piekritējs un arī velomāns :) Viss, kas ved uz labāku un tīrāku nākotni, mani saista

    assa
    07.06.2019 11:34

    Ļoti labs raksts, paldies! Kad tikšu līdz elektroauto, zināšu, kur meklēt info, nenolaužot kaklu googlē

    Reklāma