Reklāma

Kāpēc elektromobiļiem nepieciešamas citādākas riepas?

Jaunākie raksti

Kā pasargāt sevi finanšu satricinājumu gadījumā? (video)

Brīžos, kad notiek finanšu tirgus satricinājumi, ir svarīgi padomāt par savu finansiālo drošību, lai gadījumā, ja ģimeni piemeklē nelaime...

Star FM “Zoopastas” tehnoloģiju rubrika #481 (06.10.2022)

6. oktobra radio Star FM rīta programmas Zoopasta tehnoloģiju rubrikas ieraksts. Kā klausīties Star FM tehnoloģiju ziņas? Katru ceturtdienu...

Logitech G502 X Plus peles un G PowerPlay peles paliktņa apskats

Logitech G502 X Plus pele ir viena no trim nesen izziņotām G502 X sērijas spēlēm paredzētām pelītēm. Sērijā ietilpst G502...

“Instagram” parādīsies vairāk reklāmas

Jūlijā jau ziņojām par "Meta" sliktajiem otrā ceturkšņa finanšu rezultātiem, kad pirmo reizi uzņēmuma pastāvēšanas vēsturē tā ieņēmumi bija...

Xiaomi piedāvā budžeta klases Redmi Pad planšetdatoru

Xiaomi izziņojis budžeta klases planšetdatoru Redmi Pad, kas ir aprīkots ar 90 Hz ekrānu un maksās ap 279 eiro....

Elektromobiļi pamazām maina automašīnu tirgu – emisijas prasībām kļūstot arvien stingrākām, gandrīz katram ražotājam sortimentā ir ar elektrisko enerģiju darbināms transportlīdzeklis. To lieliski apliecina statistika: pirmais elektromobiļu miljons tika pārdots sešu gadu laikā, bet otrais – tikko divu gadu laikā. Kopā ar automobiļu ražotājiem jaunumus prezentē arī riepu ražotāji – elektromobiļiem ne vienmēr ir piemērotas tās riepas, kas tiek uzstādītas automašīnām ar benzīna vai dīzeļa motoru. Lai simtprocentīgi izmantotu elektrisko transportlīdzekļu potenciālu, parasti tiek izmantotas nedaudz modificētas riepas.

“Ārēji visas riepas izskatās ļoti līdzīgas, taču tas ir tikai acu apmāns. Zinātnieki gadu no gada izstrādā katram transporta tipam vispiemērotāko gumijas maisījumu, protektora rakstu, pašas riepas struktūru. Tāpēc vieglo automašīnu riepu īpašības atšķiras no tām, kuras rekomendējam visurgājējiem. Citādākas īpašības raksturīgas arī elektromobiļu riepām,” saka “Goodyear” tirdzniecības vadītājs Baltijas valstīs Mārtiņš Grīnbergs.

Tiek sasniegta maksimāla efektivitāte

Elektromobiļi no automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem atšķiras ne tikai ekoloģijas ziņā. Iespējams, galvenā atšķirība ir svars – tie ir par padsmit procentiem smagāki par tradicionālajām automašīnām, tāpēc riepu ražotāju galvenais uzdevums ir nostiprināt riepas sānu sienu, lai riepa varētu tikt galā ar papildu svaru. Riepai ir ietekme uz gaisa pretestību, tāpēc ražotāji cenšas to padarīt maksimāli aerodinamisku – tā tiek pagarināts ar vienu uzlādi nobraucamais attālums.

No otras puses, elektromobiļa svars mainās tikai pasažieru un bagāžas dēļ, tas atvieglo ražotāju uzdevumu. Automašīnu, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju, masa svārstās par 50–70 kg (atkarībā no bākā esošā degvielas daudzuma), bet elektrisko transportlīdzekļu baterijas vienmēr sver vienādi.

Elektromobiļu riepu protektora rakstam jānodrošina balanss starp saķeri un rites pretestību. Elektromobiļi tiek kritizēti par nelielo attālumu, ko iespējams nobraukt ar vienu uzlādi, tāpēc šī īpašība ir īpaši svarīga, cenšoties nodrošināt to praktiskumu. Liela ietekme ir arī riepu radītajam troksnim – elektromotors darbojas ļoti klusi, tāpēc automašīnas salonā var atpazīt katru skaņas avotu.

Vēl viens aspekts – nodilumizturība. Elektromotori acumirklī sasniedz lielu griezes momentu, riepām ir jānodrošina, lai tas viss maksimāli efektīvi tiktu novadīts uz asfaltu. Šī iemesla dēļ parastās riepas, kas uzstādītas elektromobiļiem, nolietojas ievērojami ātrāk; pēc dažādu aprēķinu datiem, šī atšķirība var sasniegt pat 30 %. Tā, iespējams, ir vislielākā tradicionālo automašīnu un elektromobiļu riepu atšķirība, taču tā pamanāma tikai ilgākā laika posmā.

Ārējās atšķirības, kā minēts iepriekš, būtībā nepastāv, taču uzmanīgāki speciālisti vienu pamanītu. Tas ir riepu šķērsenisko rievu platums – elektromobiļiem tās ir šaurākas.

Pieprasījums pēc ekoloģiskiem risinājumiem aug

Riepas, kas paredzētas speciāli elektromobiļiem, šodien ražo neliels daudzums ražotāju, taču laika gaitā to skaits augs. Līdzīga situācija bija pirms 10–15 gadiem, pirms lielākas caurgājības automašīnu buma sākuma, kad tikai dažiem ražotājiem bija speciāli SUV kategorijas automašīnām paredzēti produkti. Šodien visi premium ražotāji un daudzi mazākie ražotāji piedāvā riepas speciāli lielākas caurgājības modeļiem – tās labāk tiek galā ar lielu svaru un nodrošina optimālas augstu automašīnu vadāmības īpašības.

Elektromobiļiem ražotās riepas nav vienīgās, kas paredzētas maksimālai efektivitātei. Ražotāji arvien biežāk prezentē automašīnas, kuru riepas ir ar lielu diametru, taču šauras. Piemēram, standarta visjaunākā “Renault Scenic” aprīkojumā ir 20 collu diametra diski, uz kuriem uzmontētas 195 mm platas riepas. “Goodyear” speciāli šim modelim izstrādāja īpašu izmēru vasaras, universālās un ziemas riepas ar lielu kravnesības indeksu. Šāda formāta riepas izceļas ar mazāku rites pretestību, kas savukārt samazina degvielas patēriņu. Analoģiska tehnoloģija izmantota arī BMW i3 – tā standarta riepu izmēri ir 155/70 R19, bet papildus pasūtāmi diski, uz kuriem uzmontējamas pat 155/60 R20 riepas.

“Mēs bieži saņemam jautājumus, vai šāda izmēra riteņus vai speciālās elektromobiļu riepas var montēt tradicionālajām automašīnām. To mēs neiesakām. Automašīnu ražotāji katram modelim paredzējuši noteiktus riteņu un riepu izmērus, ar ko sasniedzami vislabākie ekonomijas un efektivitātes rezultāti. Nomainot riteņu izmēru un pat uzmontējot speciālas ekonomiskās riepas, diez vai izdosies sasniegt labākus rezultātus. Svarīgi arī tas, ka atsevišķi elektromobiļi šodien tiek pārdoti ar parastajām automašīnām paredzētām riepām – piemēram, jaunajam “Nissan LEAF” tiek montētas “Goodyear Efficient Grip Performance” riepas. Tas apliecina to, ka ne vienmēr nepieciešamas speciālas riepas, lai sasniegtu itin labus rezultātus,” saka M. Grīnbergs.

Speciāli elektromobiļiem modificētas riepas izmēģina salīdzinoši maz ražotāju, taču daži ražotāji jau ir prezentējuši konkrētus produktus vai koncepcijas. Atsevišķas specifiskas īpašības elektromobiļiem ir kritiski svarīgas, un atrast ideālu kombināciju, kas, piemēram, garantē pietiekami stipru sānu sienu un nodrošina komfortu, ir ārkārtīgi sarežģīti.

Reklāma

4 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
4 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Mahmuds
20.04.2019 09:52

Izklausās pēc bulšita! Auto riepa ir paredzēta noteiktai kravnesībai un tai ir vienalga, ar kādu kurināmo auto brauc. Un apgalvojums, ka elektroauto dēļ pieejamās griezes vajag citādas riepas vispār ir smieklīgs! Tad jau dīzeļauto arī vajag atšķirīgas no benzīnauto riepas, jo dīzeļiem taču arī ir daudz lielāks griezes moments nekā benzīna dzinējiem! Un elektroauto nav aprīkoti ar ESP vai ko tamlīdzīgu? Bet ir taču cilvēki, kuri uzķeras uz šādu mārketingu! Tad jau drīz arī atvērs uzlādes stacijas, kurās tiks pārdota speciāli elektroauto saražota elektrība, ne tāda kā mājsaimniecībām ;) !

Astro
20.04.2019 11:04
Reply to  Mahmuds

Precīzi!
Šiem, redziet, vajagot lielas collas… bet tomēr nē, tas īsti neko nedod. :-)
Un vispār, šiem tik grūti uztaisīt riepu!!! Nabaga elektrovāģi. Ko tad lai saka par aviāciju? Šiem laikam ir pavisam vienkāršas riepas, kā bričkai! :-)

banans
20.04.2019 22:18
Reply to  Astro

Kaut kā jau jākompensē tas ka nav jāved tik bieži uz servisu…
Ja iekšdedzes dzinēja R17 vislabāko kosmosa riepu vari nopirkt pa 80e/gab, tad tešlai komplektu lai nopirktu vajag 1000e kabatā :D :D :D

20.04.2019 11:57

“No otras puses, elektromobiļa svars mainās tikai pasažieru un bagāžas dēļ, tas atvieglo ražotāju uzdevumu. Automašīnu, kas aprīkotas ar iekšdedzes dzinēju, masa svārstās par 50–70 kg (atkarībā no bākā esošā degvielas daudzuma)”

Kas tas ir par sviestu?
Vienas un tās pašas riepas tiek liktas gan uz viena ražotāja pusotrtonņīga modeļa līdz cita ražotāja ar 2.tonnu pašmasu)
+ikdienas bagāža – kāds varbūt visu laiku braukā vien, kads visu laiku pārsvarā ar ģimenu un attecīgi visām pekelēm (rati, somas utml.stuff)

princiā, zklausās pēc gudras tiršanas.

Reklāma