Pagājušā gada FPS žanra grāvējs Far Cry 5 (turpmāk – FC5) pirmoreiz publiski parādījās laikā, kad tā nepārprotamās atsauces uz reliģisko un labējo ekstrēmismu sabiedrībā izraisīja lielu rezonansi. Lai gan galarezultāts izrādījās visai bezzobains, izdevējam Ubisoft atkal izdevās radīt burvīgu atvērto pasauli, ieviest patīkamus uzlabojumus, pārmaiņas un daudzus (vismaz raksta autoru) pārsteigt ar negaidīto nobeigumu. Diemžēl jau pirmais spēles Far Cry New Dawn (turpmāk – FCND) izziņošanas video to izbojāja.

Tālāk tiek pieņemts, ka esat pazīstami ar FC5 beigām. Nebūtu loģiski jums sākt ar FCND, ja neesat mēģinājuši 2018. gada hitu, jo tā ir tiešs turpinājums. Darbība notiek turpat (Montāna, ASV), taču reģions Hope County, protams, vairs nav tāds, kāds tas bija agrāk, ņemot vērā notikušo. “Slinkais ubisofts, atkal izmanto to pašu mapi, šitam vaidzēja būt DLC!” droši vien kāds jau kliedz. Te gan bļāvējus var mierināt un vienlaikus sarūgtināt: FCND ir visai atšķirīga no priekšgājējas un diemžēl ne tuvu ne tik laba. (Pēdējais brīdinājums. Vispirms izmēģiniet un izbaudiet FC5, tad lasiet tālāk, vai arī dodieties pa taisno pie secinājumu rindkopas!)

17 gadus pēc kodolkatastrofas situācija uz planētas Zeme ir daudzviet nostabilizējusies, tāpēc cilvēki beidzot var līst ārā no saviem pazemes bunkuriem, lai atsāktu kaut cik sabiedrisku dzīvi. Līdz nepazīšanai pārveidotajā Hope County komunālais darbs attīstās pat tiktāl, ka teritorijas dienvidrietumu daļā tiek izveidota neliela apmetne, kas pulcē pieaugušos, bērnus un mājdzīvniekus. Kaut gan pār Montānu vairs nevalda fanātiskais kults Eden’s Gate, visā Amerikā ir daudz lielāka problēma – banda The Highwaymen.

Drīz vien ar šo grupējumu, kas iznīcina jebkādu saticību un sadarbību starp izdzīvotājiem, personīgi iepazīstas arī galvenais varonis. Pēc neveiksmīgas palīgā došanās operācijas mūsu nenosakāmā dzimuma un mēmais tēls (tagad ar lielākām pielāgošanas iespējām) nonāk FCND ļaundaru, kuras šoreiz ir divas, gūstā, tad iepazīstas ar viņu filozofiju (ir divu veidu cilvēki: problēmu radītāji un to risinātāji), redz, kā ar motokrosa ķiveri tiek nosists cilvēks, taču laimīgi izglābjas. Tālākais rīcības plāns ir nepārprotams – atkarot okupēto pēcapokalipses Montānu no neliešiem.

Ja esat pēdējos desmit gados mēģinājuši vairākas Ubisoft atvērtās pasaules tipa spēles – kaut iepriekšējās Far Cry –, šeit jutīsieties kā mājās. Diemžēl FC5 brīvā struktūra (to aizņēmās no Ghost Recon Wildlands), kas ļāva gandrīz jebkādi attīstīt stāstu, krājot punktus, ir atmesta. Tā ir nomainīta pret tradicionālu izkārtojumu ar sižeta uzdevumiem, kas jāpabeidz vairāk vai mazāk pēc kārtas. Kopā ar blakusdarbiņiem to ir tikai 30. Varētu domāt, ka mazā skaita dēļ FCND var pabeigt dažos vakaros, taču diez vai jums tas tik īsā laikā izdosies.

Bez etanola vākšanas FCND tālu netiksiet

Lai stāstu varētu turpināt, divreiz saskarsieties ar prasību pacelt savas apmetnes līmeni – viens no šīs daļas jaunumiem. Pirmkārt, būs jāatrod un jāpalīdz kartē ērti atzīmētajiem varoņiem (t. s. speciālistiem), lai viņi pievienotos komandai. Otrkārt, tā kā dolāriem pēc pasaules gala nav vērtības, nāksies sagādāt jaunās kārtības enerģijas avotu etanolu, kas nepieciešams bāzes struktūrvienību (ieroču darbnīca, zāļu dārzs, garāža utt.) attīstībai. To var iegūt, ieņemot pretinieku posteņus, nolaupot degvielas vedējus vai pārtverot no gaisa mestās palīdzības pakas. Bāze, par laimi, nav jāpieskata.

Far Cry ir spēles ar izklaidējošu un saistošu procesu, taču FCND var sākt pārbaudīt pacietību. Daļa no tās core gameplay loop, kā to dēvē izdevējs, ir atkārtota minēto darbību veikšana. Piemēram, posteni neiekaro tikai vienreiz – to vajadzētu izdarīt trīsreiz, ar pieaugošu grūtības pakāpi un atalgojumu. Redziet, šoreiz Far Cry zupas bļodā ar biezumiem iesmelta ir karote no The Division, citas Ubisoft atvērtās pasaules sērijas, katla. Tas nozīmē vieglus RPG elementus – skaitlīšus, kas parādās iešaujot, un redzamus veselības stabiņus pretiniekiem. Liela daļa satura tagad ir vairāk vai mazāk segmentēta četros rangos.

FCND stāsta pabeigšanai ir pastāvīgi jāvāc etanols, lai ne tikai attīstītu bāzi, bet arī tiktu pie iespējas uzmeistarot arvien spēcīgākus ieročus un aptieciņas, kā arī jāpelna uzlabojumu (Perk) punkti savu prasmju paplašināšanai. Jā, pēcapokaliptiskā tematika komplektā saņem arī lielāku uzsvaru uz resursu vākšanu. Par laimi, nav nekādu kaitinošu izdzīvošanas mehānismu, tomēr pa atkritumu tvertnēm jārakājas ir biežāk, lai no līmlentes un nejaušām detaļām varētu uzbūvēt, piemēram, zāģu šāvēju – interesantāko jauno ieroci.

Kad neapdomīgi rīkojas ar visvareno zāģu šāvēju…

Līdz ar to tie, kuri vēlas FCND piedzīvot tikai stāsta dēļ, steidzoties to pabeigt, standarta grūtības pakāpē drīz vien atdursies pret t. s. ložu sūkļiem. Piemēram, 2. ranga ierocis pret 3. pakāpes ienaidnieku nozīmē daudz izšautu patronu, kas pastāvīgi beidzas, un biežu paļaušanos, ka mākslīgā intelekta vai divkājainais partneris atdzīvinās. Pat aktīvi iesaistoties papildu aktivitātēs, pēdējās divas bosa cīņas ir pārbaudījums pacietībai un izdzīvošanas prasmēm. Vispār spēcīga sižeta cienītājiem jaunā Far Cry nav iesakāma: stāsta uzdevumu situācijas ir lielākoties aizmirstamas. Savukārt dvīņu māsām, kuras vada bandu, trūkst iepriekšējo sērijas daļu galveno ienaidnieku harismas un demagoģijas – viņas ir ļaunas, tas arī viss.

Stāsta ziņā noteikti lielāko baudījumu gūs FC5 kvēlie piekritēji, kuriem varētu būt interesanti redzēt, kā ir mainījusies Hope County, kas noticis ar agrāko ļaundari, kāds izskatās jaunais kults un kuri varoņi izdzīvo 17 gadus vēlāk. Viena no blakusnodarbēm ir seno fotogrāfiju salīdzināšana ar tajās attēloto vietu tagadējo stāvokli. Daudzas ēkas nu atrodas vai nu pa pusei zemē, vai arī zem ūdens. Apaugušie ceļi ir daudzviet grūti izbraucami, bet samazinātā satiksme uz tiem nozīmē niecīgāku iespēju aizsākt haosa ķēdes reakciju, kas ir tik bieža parādība FC5.

Pati Hope County teritorija, kas pieejama FCND, ir izmēra ziņā jūtami trūcīgāka par iepriekš piedāvāto. Tas ir daļēji atsvērts ar jaunumu Expeditions, kas piedāvā paviesoties 7 dažādās ASV malās, piemēram, tuksnesī, purvā un sagruvušā Sanfrancisko, lai līmenī atrastu paslēptu paciņu, atkautos no The Highwaymen un veiksmīgi to nogādātu uz apmetni papildu resursu iegūšanai. Ir interesanti, taču vairums līmeņu katrs ir pabeidzams mazāk nekā 10 minūtēs (izņemot augstākās grūtības pakāpes variantā). Uzdevumi ir īpaši piemēroti saspēles iespējai, kas tagad ir izmantojama gandrīz vienmēr, sižeta sekcijas ieskaitot.

Expeditions aizved tālu aiz Montānas robežām

Pēc dažu stundu testa, kas notika pirms FCND oficiālās iznākšanas, var droši teikt, ka divu cilvēku iespēja Co-Op strādā lieliski. Nekādu savienojuma problēmu. Atliek vien uzaicināt kādu no personām savā draugu sarakstā, tad kopā baudīt saturu, kas seansa rīkotājam ir tobrīd pieejams. Patīkami, ka arī viesis pelna etanolu un citus resursus, taču viņa iespējas mijiedarboties sižeta uzdevumos ir ierobežotas (piemēram, tas nevar izmantot misijai svarīgos slēdžus).

Nu nonākam pie lietas, ko rindu autors parasti noklusē – cenas un apjoma attiecības. FCND iznākšanas dienā maksās par 25 % mazāk, nekā tipiskās t. s. AAA spēles, taču, paskatoties uz skaitļiem salīdzinājumā ar FC5, redzams, ka piedāvājumā nav pat puse no agrāk sniegtā. Piemēram, 137 uzdevumu vietā ir jau minētie trīs desmiti, kamēr teorētiski bezgalīgais režīms Far Cry Arcade vairs nekur nav atrodams. Tā vietā garums tiek mākslīgi izstiepts ar četriem rangiem.

FCND vizuālā puse ir spēles elements, kas gan neliek vilties. Dizaineru zīmējumi, ar ko varat iepazīties internetā, parāda pārliecinošo māksliniecisko virzienu. Tas ir labi realizēts arī 3D grafikā. No darba ar pēcapokaliptisko tēmu varētu sagaidīt tikai noplukušu un pelēku pasauli vien, taču šeit radiācijas skartā fauna un flora daudzviet izrāda ļoti raibas krāsas, kamēr debesis pat dienā mēdz rotāt ziemeļblāzma. Skaistā grafika ir ārkārtīgi detalizēta un dzīva, turklāt pat uz vecā konsoles PS4 modeļa strādā ar nu jau nepierasti gludiem 30 kadriem sekundē.

Kopumā Far Cry New Dawn ir laba atvērtās pasaules šaujamspēle, taču liels solis atpakaļ salīdzinājumā ar iepriekšējo sērijas daļu. Ir krietni mazināta izvēles brīvība, tāpat arī satura daudzums. Tā vietā ir aizmirstams sižets ar tradicionālu izkārtojumu, ko garumā stiepj jaunā rangu un bāzes sistēma. Līmeņi Expeditions un divu cilvēku saspēles iespēja ir patīkami papildu labumi, savukārt grafika ir bauda acīm. Silti ieteicama vienīgi kvēlākajiem Far Cry faniem, kuriem vajag vēl vienu devu.

Žanri: FPS, action-adventure
Platformas: Xbox One, PS4, PC
Izstrādātājs: Ubisoft Montreal
Izdevējs: Ubisoft
Iznākšanas datums: 15.02.2019.
Apskatītā versija: PlayStation 4
Par atbalstu pateicamies: gamestar.ee

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

6 komentāri

  1. Oriģinalitāte tur sen vairs nav, kā arī pēc 1h spēle paliek garlaicīga, jo visi tie pointi kurus jāiekaro ir vienādi un princips identisks. BET, lieliska spēle vakara paspēlēšanai un acu pamielošanai. Tā teikt relax ar aliņu blakus.

  2. Paldies par apskatu, bet jums tie apskati baigi neiedvesmojošie. Protams, ka ir trūkimi jebkurai spēlēi, bet šķiet ka jūs uzskatiet, ka apskata uzdevums ir tos visus atrast. Aicinu pateitk kaut ko foršu, kādu foršu notikumu, kas aizrāva, uzsvērt pozitīvas lietas un tad vnk pieminēt – nu jā, bišķi īsa, bet tā jau forši…

    • Tur jau tā lieta, ka konkrētā spēle nav iedvesmojoša un patiesi neaizrauj. Nav tajā nekā tāda, ko mēs jau iepriekš nebūtu redzējuši, un nav arī lietas saliktas neaizmirstamā kombinācijā. Far Cry New Dawn ir vienkārši OK.

      Mērķis ir informēt lasītāju, nevis viņam/viņai kaut ko pārdot. Man šķiet, ka spēles The Grand Tour Game recenzija, kas publicēta arī Kursorā, pat iedvesmo to izmēģināt. Ai, bet to taču nevar aiziet uz vietējo veikalu un nopirkt fiziskā formātā!

      Paldies par atsauksmi! Jā, droši vien turpmāk vajadzētu ielikt kādas interesantākas situācijas atstāstījumu, bet 1000 cieši ar informāciju sapakotu vārdu vidējais apjoms jau robežojas uz pārāk garu (cik daudzi maz izlasa visu tekstu?).

      Tomēr nākamā Strike recenzija, kas jau ir gatava un varbūt pat varētu parādīties šeit, tev varētu patikt – tuvu 2000 vārdi ar pozitīvismu, foršu notikumu izklāstu un siltu rekomendāciju.

      • protams, ja spēle reāli draņķis,tad jau tā arī jāsaka… tā jau pozitīvi tās atsauksmes jebkurā gadījumā – Paldies!

  3. Man patika!
    Neskatoties uz to, ka FarCry sērija “slimo” ar “vienā brīdī kļūsti par neiznīcināmu kara mašīnu” sindromu, es izbaudīju tā pacmit stundas kuras pavadīju FC:ND. Palasot dažādus komentārus, dažādās vietnēs, tie pārsvarā ir par “mimimimimi tas ir tas pats, mimimim viss ir garlaicīgi, mimimimim nekā jauna” , ja esi šīs sērijas piekritējs noteikti sapratīsi par ko iet runa. Taču bija viens komentārs, kuram es nevaru nepiekrist, tā galvenā ideja bija “es labāk spēlēju “pārkrāsotu” labas spēles versiju, nekā pavisam jaunu mēslu”.
    Runājot par personīgo pieredzi, man patika stāst, tā pati ideja, ka mēs varam redzēt, kas ir noticis pēc kodolkatastrofas, un redzēt kā stāsts kurš sākās FC 5 beidzas. Ideja par personīgo bāzi nav slikta, bet tas, ka viņas attīstība ir piesaistīta spēles stāstam ir tāds dīvains ceļš pa kuru doties. Tas kas iepriekšējās FC daļas bija ielikts prasmēs, tagad tiek vizualizēts bāzē, vismaz daļēji. Man patīk ideja par apkārtējās pasaules izpēti, ka tu vari vienkārši klejot un apskatīt dažādas vietas atrast dažādas atsauces uz citām spēlēm/notikumiem.
    Kas man nepatika, jau minēju sākumā – noteiktā spēles brīdi tu sasniedz punktu, kad vairs nav nozīmes cik stiprs ir pretinieks, un spēle mazliet kļūst garlaicīga. Jā FC:ND mēģina sekot stāstam, un darīt to ko prasa spēles stāst, tas var mazliet sarežģīt spēlēs gaitu, jo tu vienā brīdī saproti, ka ir jādabū kāds labāks ierocis, vai prasme lai varētu turpināt, bet ja tu spēlē, kā to darīju es, savācu resursus, pildīju papildus uzdevumus, meklēju dārgumus – izpētot pasauli pirms stāsta uzdevumiem, tad pienāk brīdis kad stāsta uzdevumi būtībā kļūst triviāli, un to pašu cietokšņu iekarošana, beidzas ar stāvēšanu tornī, un ienaidnieku iznīcināšanu ar sprāgstošajām bultām(kas ir daļa no izklaides par kuru maksājam). Vai, piemēram, tavs pārinieks, suns, viens pats “iztīra” visu cietoksni epic līmenī :D
    FC:ND ir lieliska izklaide pacmit stundām, bet jāpiekrīt, ka nav vērts ķerties pie FC:ND ja neesi pabeidzis FC5, un nav vērts ja neesi sērijas piekritējs.

Ir ko teikt?