Jau rīt, 15. augustā, Liepājā notiks kārtējais “IT Waffle Meetup” un tajā starp runātājiem būs arī Kārlis Skuja, uzņēmuma “Botwiser” dibinātājs un vadītājs, kurš uz īsu brīdi atgriezies no Belģijas. “Botwiser” piedāvā risinājumus, kas ļauj uzņēmumiem uzlabot un automatizēt komunikāciju ar klientiem, izmantojot Bot-as-a-Service (BaaS) platformu, kas darbojas ar mākslīgā intelekta un čatbotu tehnoloģiju visam pamatā.

Par Kārli un viņa darbu dzirdēju jau iepriekš, kad viņš palīdzēja izstrādāt čatbotu tepat Rīgā notikušajai biznesa konferencei Riga COMM. Tā kā komunikācijas automatizācija kļūst arvien populārāka un šīs jomas eksperimenti sāk parādīties arī Latvijā, tad nolēmu apjautāties Kārlim kā viņš izlēma sākt darbu pie čatbotu izstrādes un kādu šai jomai saskata nākotni.

Sveiks! Pastāsti par sevi un savu IT pieredzi.

Jau vairāk kā 15 gadus strādāju IT  un CRM jomā, palīdzot uzņēmumiem un organizācijām pilnveidot biznesa procesus mārketinga, pārdošanas un servisa jomā, kā arī iegūta vairāk kā 5 gadu pieredze mobilo aplikāciju izstrādes jomā.

Kā nonāci līdz idejai veidot čatbotus?

Ikdienā mēs pārsvarā izmantojam Facebook Mesengeri vai Whatsapp, lai sazinātos ar ģimeni un draugiem. Radās loģisks jautājums – kāpēc man pakalpojuma sniedzējam jāzvana vai jāraksta e-pasts, lai iegūtu vajadzīgo informāciju, ja ikdienā izmantoju Facebook Messenger, savukārt mobilās aplikācijas uzstādīšana telefonā aizņem laiku, vietu, papildus bieži jāveido jauns profils, jāatceras parole un vēl jāapgūst konkrētās aplikācijas iespējas un funkcijas.

Atbilde un reizē izaicinājums –  kāpēc gan klientam  neizmantot saziņai ar uzņēmumu vai valsts iestādi  ierasto saziņas veidu – Facebook Messenger, kuru ik mēnesi izmanto 1.3 miljardi cilvēku. Ņemot vērā, ka jebkura Facebook lapa ir pieslēgta pie Facebook Messenger, kā arī pagājušā gada maijā izstrādātajiem tika atvērta pieeja Facebook Messenger platformai, saredzējām plašas iespējas, kā palīdzēt uzņēmumiem un organizācijām komunicēt ar  saviem klientiem ar Facebook Messenger palīdzību, kā arī automatizēt šo komunikāciju ar čatbotu palīdzību.

Kā radās Botwiser un kādi jums šobrīd ir panākumi?

Savu partneri satiku pagājušā gada maijā, Briselē, piedaloties Startup Weekend pasākumā, kurā satiekas dažāda profila cilvēki un 3 dienu laikā strādā pie idejas –  veic tirgus izpēti, izstrādā prototipu un biznesa modeli.  Šajā konkursā mēs ieguvām otro vietu ar specializētu čatbotu viesnīcām –  Guidewiser, kas palīdz un konsultē viesus gan pirms ierašanās viesnīcā, gan arī uzturēšanās laikā, kā arī uztur komunikāciju ar klientu pēc tam. Ar šo risinājumu startējām Microsoft Inovāciju Centra organizētā konkursā, kurā ieguvām pirmo vietu.

Šis sasniegums mūsu iedrošināja turpināt darbu pie idejas un izveidot Botwiser. Februārī mūsu uzņēmums tika uzņemts Facebook FBStart starptautiskā akselerācijas programmā, kas mums deva tiešu piekļuvi Facebook izstrādātājiem un tehnoloģijām, savukārt martā mēs tikām uzņemti lielākajā Beļģijas inkubatorā Startit@KBC, kas startup uzņēmumiem palīdz pilnveidot biznesa modeli un piesaistīt investīcijas. Paralēli mūsu viesnīcu čatbotam Guidewiser, mēs esam izstrādājuši čatbota risinājumu pasākumu organizatoriem –  Eventumbot.

Mūsu pasākumu čatbota risinājums tika izmantots RigaComm 2017 un Digital Freedom Festival ietvaros komunikācijā ar apmeklētājiem. Esam izstrādājuši arī specializētus čatbota risinājumus tādiem uzņēmumiem kā Mercedes un P&G (Procter & Gamble). Šobrīd aktīvi strādājam Eiropas tirgū, ieviešot viesnīcu un pasākumu čatbotus, kā arī izstrādājam individuālus čatbota risinājums pēc pasūtījuma.

Kādas vispār šobrīd ir čatbotu tendences, labie piemēri, feili un kas mūs sagaida nākotnē?

Čatobotu joma attīstās ļoti strauji un tirgū parādās arvien jauni risinājumi. Vienlaikus norit diskusijas par čatbotu praktisko pielietojumu un spēju pielietot mākslīgā intelekta kā arī mašīnmācīšanās tehnoloģijas. Tomēr no pieredzes varu teikt, ka pārdomāti ieviešot čatbotu komunikācijā ar klientiem var ietaupīt laiku un naudu, kā arī veidot personalizētu klienta pieredzi ilgtermiņā.

Zināmā mērā šobrīd čatbotus var salīdzināt ar pirmajām mājas lapām, kuras gan izskata ziņā, gan iespēju ziņām sākumā bija ļoti vienkāršas, bet kā jau minēju, tad šī joma attīstās ļoti strauji un Gartner paredz ka 2020. gadā 75% gadījumu klienti ar uzņēmumiem komunicēs ar čatbotu vai virtuālo asistentu starpniecību.

Kādas papildus sarežģītības rada latviešu valoda, ja vēlies izstrādāt čatbotu?

Varu minēt pavisam vienkāršu piemērus – angļu valodā var lietot universālo You, savukārt latviešu valodā mēs lietojam Tu un Jūs, un, veidojot komunikāciju, šādām lietām var būt liela nozīme. Vienlaikus jāatzīmē, ka angļu valodā šobrīd ir pieejami dažādi gan maksas, gan atvērtā koda (open source) risinājumi valodas apstrādei (NLP – Natural language processing), atpazīšanai (NLU – Natural language understanging) un ģenerēšanai. Latvijā šajā jomā aktīvi strādā Tilde, bet redzam, ka darāmā vēl ir daudz gan akadēmiskajā līmenī, gan privātajā un valsts sektorā.

  • As

    Izstāstiet vienkāršam cilvēkam,ko tas čatbots nozīmē? Tās ir tās bezjēdzīgās atbildes bez satura,kur iekopēts kautkāds txt, kas neatbild uz jautājumu pēc būtības,ja?
    Es saprotu to tā,ka uz jautājumu Kāds ir jūsu darba laiks/adrese šodien? spēj atbildēt jebkurš bots, bet neko vairāk arī nē

    • Krotow

      Diezgan bieži vairāk neko citu arī nevajag.

    • Kristaps Skutelis

      Uz to pusi, jā. Lai nav jātērē dārgo cilvēku laiks uz tik triviāliem jautājumiem, šo procesu visi grib automatizēt (vai vismaz domā par to). Tikai cīnoties cauri atbildēm (daļā gadījumu) var tikt līdz dzīvam atbalsta cilvēkam.

    • http://ulvis.net Ulvis

      Nu piemēram uzdod jautājumu atrod atbildi datubāzē,ja nevar tad iedod epastu vai tālruņa numuru kur tiešo sazināties ar cilvēku …