Kursors apmeklē Renault Sport dienas Poznaņā

Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

8

Šādi pasākumi man patīk. Tur gan īsti nav kam nepatikt – pāris pilnībā apmaksātas dienas, iespēja forši pabraukāties un pielikt klāt kādu lieku kilogramu.

Galvenais pasākuma objekts ir jaunā Megane R.S. – auto, kas man ļoti patīk. Tas ir vienkārši fantastisks karstais hečbeks. Tik fantastisks, ka es pat apsvēru tā iegādi. Ja vien tas būtu bijis iespējams gada pirmajos mēnešos. Renault ir pārdomāts mārketings – tas pierādās gandrīz katru reizi. Šoreiz gan es to domāju no mazliet cita skatu punkta – no analīzes viedokļa. Paskaidrošu.

Reklāma

Janvāra pasākums saulainās Herezas apkārtnē, kaut bija lielisks pēc būtības, man šķita ļoti dīvains. Dīvains tādēļ, ka pasākumu apmeklēja tikai Austrumeiropas žurnālisti, un tas ir ļoti netipiski. Parasti šādi pasākumi ir lielbudžeta un tiek izvilkti vairāku nedēļu garumā, un mērķēti uz visiem nozīmīgākajiem Eiropas auto medijiem. Gatavojot rakstu, meklēju dažādus informācijas avotus un noskaidroju, ka Rietumeiropa pie šāda pasākuma tiks stipri vēlāk, bet es īsti nevarēju saprast tam iemeslu. Tikai tagad es to sapratu.

Pasākums sākās ar prezentāciju, un manu uzmanību pastiprināti piesaistīja viens slaids. Nu, bez cenas slaida, protams. Slaidā tika parādīta informācija, ar ko ir jāsadzīvo karstajiem hečbekiem, un tas paskaidro Renault nogaidošo taktiku ar Megane R.S. cenas un pieejamības publicēšanu.

Jaunā Megane R.S. ir auto trešajā paaudzē, vectēvs. Konkurence kopš pirmās paaudzes ir pamatīgi augusi. Faktiski tā ir četrkāršojusies, un kļūdas pircēji nepiedos. Karā ir jāspēlē gudri, un Renault izdarīja gājienu ar zirdziņu – iedeva “maznozīmīgākiem” mēdijiem pagaršot tortes virspusi, palasīja pirmās atsauksmes un cenas prognozes, salīdzināja to visu ar svaigākajiem konkurentiem un pieņēma lēmumu par cenu. Gudri.

Cenas un konkurenti

Netipiski, bet parunāsim vispirms par cenu. Saprotu, ka nav pilnīgi korekti salīdzināt auto bāzes versiju cenas, jo komplektācijas atšķiras, bet padziļinātā analīzē es negribu ieslīgt.

Peugeot 308 GTI 272 Zs, 330 Nm FWD 6 MAN 30 900 EUR
Ford Focus RS

(RS+)

350 Zs, 440 Nm AWD 6 MAN 37 670 EUR

(41 200 EUR)

VW Golf GTI

(GTI Performance)

230 Zs, 350 Nm

(245 Zs, 370 Nm)

FWD 6 MAN, DSG-6 (6 MAN, DSG-7) 26 965 EUR, 28 595 EUR

(29 459 EUR, 31 090 EUR)

VW Golf R 300 Zs (380 Nm) AWD DSG-7 40 110 EUR
Hyundai i30N (performance pack) 250 Zs, 353 Nm

(275 Zs, 353 Nm)

FWD 6 MT 24 990 EUR

(27 990 EUR)

Renault Megane R.S.

(Megane R.S. Cup)

280 Zs, 390 Nm FWD EDC-6

(6 MAN)

31 100 EUR

(29 200 EUR)

 

Tabula pati sevi paskaidro, un varam redzēt, ka Renault sākotnējās ekspertu prognozes ap 32 tūkstoši EUR ir piepildījuši un faktiski nostājušies plika Golf cenu līmenī. Focus RS un Golf R ir jau pilnīgi cita opera ar pilnpiedziņu, un tos salīdzinājumā es varēju pat neiekļaut. Megane R.S. vienīgajai ir visu četru riteņu stūrēšana, un tā ir pieejama gan ar automātisko divsajūgu, gan arī manuālo kārbu. Tas gan ir līdzīgi ar VW Golf GTI, bet Golfam ir stipri mazāk jaudas par to pašu cenu, un bāzes komplektācijā GTI ir diezgan pliks. Ja gribat karsto hečbeku ap 30 tūkstošiem EUR, tad izskatās, ka ir tikai divi adekvāti varianti un Megane piedāvā vairāk.

Par pasākumu

Drīzāk trases dienu. Vispār organizatori rīkojās gudri, saaicināja žurnālistus iepriekšējā dienā, prezentēja auto, pēc tam pabaroja un piedzirdīja, lai nākamajā dienā viedoklis būtu “saregulētāks”, heh. Lai nu cik skaista būtu Poznaņa un poļu šosejas lieliskas – trase ir noslēpta starp šrotiem. Tas gan ir sīkums, Tor Poznan sacīkšu trase ir fantastiska – plaša un ātra.

Diena tika izplānota līdz sīkumam, lai ne brīdi nebūtu garlaicīgi. Skaidrs, ka pasākuma galvenā tēma ir Megane R.S. braucieni pa trasi, bet, tā kā pasākuma apmeklētāju skaits ir milzīgs, gaidīšanas laiks ir jāaizpilda.

Pieejamās aktivitātes:

  • lielās trases braucieni ar Megane R.S.,
  • kartingu trases braucieni ar Twingo GT,
  • lielās trases braucieni ar jauno Clio R.S.18,
  • vizināšana ar Renault Sport RS01, Renault Clio R.S. Cup,
  • 4Control visu četru riteņu stūrēšanas sistēmas izmēģinājumi un salīdzinājums ar Megane bez tās,
  • brīvie Megane GT un GT Line braucieni uz pilsētu un šoseju,
  • virtuālā pasaule – sacīkšu simulatori.

Tātad – darīt ir ko, un zemāk aprakstīšu katru sadaļu mazliet sīkāk.

Kartingu trase un Twingo GT

Kaut es interesējos par visiem auto, daudz lasu un pētu – biju palaidis garām faktu, ka Twingo GT ir pakaļpiedziņas auto un tā dzinējs ir bagāžniekā. Jā, tur es knapi ietilpu. Tas gan nav svarīgi. Priekšējais “dzinēja” pārsegs nav klasiski atverams, ar speciālām svirām haube tiek atbīdīta, lai ielietu logu šķīdumu. Arī tas nav svarīgi. GT gan nenozīmē vairāk jaudas mazajam Twingo, tā ir tikai smukuma paka. Pats galvenais, manuprāt, ir paplašinātās riteņu arkas, sānu gaisa ieplūde aizmugurējos spārnos un izceltas hroma izplūdes caurules. Speciālā antracīta – oranžā krāsa, GT ārējais marķējums, dekoratīvie interjera elementi, alumīnija pedāļu uzlikas, Renault Sport durvju sliekšņu plāksnes un speciāli 17 collu vieglmetāla diski ir papildus acu priekam.

Auto ir 110 Zs (170 Nm) 0.9 litru trīs cilindru turbo motors, un pieejama gan 5 ātrumu mehāniskā, gan 6 ātrumu EDC divsajūgu automātiskā ātrumkārba.

Pārmest es varu tahometra trūkumu – ar mehānisko ātrumkārbu dinamiskā režīmā ir ļoti grūti pareizi saštepselēt pa robiem.Auto ir stingrs un ne par velti ir iesaukts par kabatas izmēra raķeti. Pavisam jautrai braukšanai beņķi ir pa plakanu, un žēl, ka nav iespējas legāli izslēgt stabilitātes un pretspolēšanas sistēmu. Jaudas gan nav tik daudz, lai būtu iespējas sajusties kā drifta zvaigznei. Twingo GT ir ļoti precīzs, stūre ir atsaucīga un uz kartingu trases izbraucieniem es atgriezos divreiz, man patika. Auto maksā 14 tūkstošus EUR un ir katra EUR vērts. Vairāk gan es par šo auto nemaksātu.

4Control salīdzinājums

Jau Spānijas braucienā es secināju, ka visu četru riteņu stūrēšana dod vairāk, nekā sākumā var šķist. Kaut norādītie aizmugurējo riteņu pagriešanās leņķi nav milzīgi, tie ir nozīmīgi. 2.7 grādi pretējā virzienā neizklausās daudz, bet pamatīgi ietekmē auto apgriešanās leņķi. Ar piloniem izveidotā trasē katram bija iespēja maršrutu izbraukt ar Megane GT ar 4Control un parasto Megane. Ļoti daudz vietās bez visu četru riteņu stūrēšanas nemaz nebija iespējas izbraukt un nācās izmantot atpakaļgaitu. Kaut šķiet, ka dinamiskā braukšanas režīma viena grāda pagriešanās leņķi stūres griešanas virzienā izjutīs tikai pieredzējuši braucēji, var ļoti viegli just, kā auto dibens tev seko līkumā.

Lielās trases braucieni ar Megane R.S.

Tā kā auto un braucēju skaits ir liels, tikām sadalīti trīs grupās, un mūs pavadīja trīs neatkarīgi instruktori – pieredzējuši autosportisti. R.S. sesija sastāvēja no trīs apļiem, kur pirmais bija iepazīšanās, otrais mazliet ātrāks un trešajā aplī jau mazliet varējām izmēģināt savu meistarību, bet tikai mazliet. Es saprotu, ka ne visi žurnālisti un pieaicinātie viesi ir labi braucēji, tomēr lielākajai daļai trases braucienos pietrūka dinamikas, lai pilnībā saprastu Megane R.S. spējas.

Atkārtojam – Megane R.S. ir 280 Zs (390 Nm), un auto pieejams ar 6 ātrumu manuālo vai 6 ātrumu EDC divsajūgu automātisko kārbu ar ātrumu pārslēgšanas iespēju aiz stūres rata. Auto ar manuālo kārbu saucas Cup, un tam ne tikai ir stingrāki amortizatori, papildus stabilizatori, bet arī mehāniskais priekšējo riteņu bloķējošais elements. R.S. ar EDC ātrumkārbu priekšējos riteņus bloķē elektroniski, bet teikšu kā ir – šo trases režīmā nejūt un, iespējams, mazpieredzējuši trases braucēji to spēs sajust labi ja pa slapju trasi.

Megane R.S. ir pievērsis uzmanību detaļām un priekam, sajūtām. Liela uzmanība ir pievērsta izplūdes sistēmas skaņai. Ne tikai skaļumam un dobjumam ārpusē, bet arī dzirdamībai salonā.  Jā, tas ir svarīgi. Pēdējais izplūdes bundulis ir speciāli veidots, lai pārslēdzot ātrumus auto “atšautu”, un principā lielu dienas daļu varēju stāvēt trases malā un klausīties tonī, kas pavisam noteikti ir viens no labākajiem dzirdētajiem.

Starta kontroles palaišana ir uztaisīta maksimāli vienkārši – ieslēdzam Sport vai Race režīmu, abas ātrumu pārslēgšanas lāpstiņas pie sevis un abi pedāļi grīdā. Nav nekāda speciāla pogu kombinācija jāvada vai info-izklaides sistēmā kaut kas jāaktivizē. Tā kā ar karsto hečbeku visu laiku ir jābrauc Sport režīmā, tad starta kontroli var aktivizēt sekundē. Noderīgi.

Paša auto detalizētāku apskatu lasiet šeit.

Lielās trases braucieni ar Clio R.S.18

Lai cik ļoti man šo negribētos atzīt, braucieni ar Clio R.S. bija daudz jautrāki. Jautrāki, jo automašīnu bija mazāk, trase bija gara un neviens netraucēja mēģināt izspiest maksimumu. Ja instruktors redzēja, ka pilots braukt māk, arī atļāva braukt savu iespēju robežās.

Jaunais Clio R.S.18 ir speciāls laidums, radīts ierobežotā skaitā, iedvesmojoties no Renault Sport Formula 1 komandas. Auto pieejams tikai Formula 1 automašīnas krāsās – Deep Black virsbūves krāsa un elementi Sirius Yellow krāsā.

Auto ir “banditizēts” – aizmugurējais logo, priekšējais buferis, Renault rombs un R.S. logo uz bufera ir pilnībā melni, tieši tāpat arī aizmugurējais difuzors. R.S. durvju līste ir numurēta, un Clio ir ticis pie alcantara stūres un oglekļa šķiedru klājuma ventilācijas lūkām. Ir arī speciāli riteņu diski un īpašās R.S. Vision trīs lukturu miglas/dienas gaismas kā Megane RS.

Dzinējs ir no tikpat speciāla modeļa – Clio R.S. 220 EDC Trophy, jauda ir 220 Zs (280 Nm). Šasija ir pazemināta un stingrāka, priekšējie amortizatori ir tikuši pie līdzīgas tehnoloģijas kā Megane RS – amortizatoru atdures ir hidrauliskas. Ir uzstādīts Akrapovic izpūtējs, un skaņa ir patiesi laba. Auto pieejams tikai ar EDC divsajūgu automātisko ātrumkārbu, kas dod arī starta kontroli, un ir ierobežotas slīdes diferenciālis – bloķis. Ar auto, kura pašmasa ir zem 1200kg, ir jāmāk braukt.

Pēc iepazīšanās apļa jau varēju kārtīgi “pavērt vaļā” mazo mežoni, un ātri vien sapratu, ka ar šo auto nebūs tik vienkārši kā ar Megane. Strauji tuvojoties līkumam, auto ļoti atbrīvojas aizmugure un drifts ir garantēts, ja nebūsi sagatavojies. Instruktors šo skaidro ar auto īso garenbāzi, relatīvi mazo svaru un bloķējošo reduktoru. Pēc pirmā kārtīgā izbīļa un kārtīgākas sagatavošanās nākamajam līkumam – paliek arvien jautrāk. Pēc pilniem diviem apļiem tu esi slapjš un adrenalīna piepildīts. Vēl, dodiet vēl!

Jā – ar Megane R.S. braukt ir vieglāk, nav tā jāiespringst auto noturēt līkumā un pirms līkuma. Varētu teikt, ka ar Megane R.S. dinamiski var braukt jebkurš, ar Clio R.S. jau ir nepieciešamas iemaņas.

Vizināšana ar Renault Sport R.S.01

Esmu braucis ar dažādiem sacīkšu auto un esmu izbraucis arī ar automašīnu virs 900 Zs, tomēr šī pieredze man bija jauna. Trijos vārdos – RS01 ir Renault – Nissan alianses veidots GT3 sporta auto, kuram ir uzstādīts pēdējās paaudzes Nissan GT-R 3.8 litru V6 dzinējs ar 550 Zs (601 Nm). Neizklausās daudz, bet auto kopējā masa ir 1270kg un jaudu uz riteņiem novada 7 pārnesumu sekvenciālā ātrumkārba.

Paātrinājums, bremzēšanas spēks un ātrums līkumā ir tik milzīgs, ka sajūtas ir salīdzināmas ar lēkšanu ar gumiju. Sporta siksnas ir jāpievelk tik stingri, lai nevarētu beņķī pakustēties, savādāk ātri vien sāksi pārvietoties pa auto salonu, un tas ir diezgan sāpīgi. Nav nekāds brīnums, jo auto CI (cēlējspēka koeficients) un CdA (berzes koeficients) līdzinās Formula Renault 3.5 rādītājiem. 300 km/h maksimālais ātrums, 1,7 tonnu piespiedējspēks ir ekvivalents Renault Formula 3.5. R.S.01 ir formula ar jumtu.

Pie sporta auto stūres sēdēja pazīstamais franču sacīkšu braucējs Laurent Hurgon, kurš ir Renault Sport testa pilots un arī pilotēja Megane RS Nirburgringas rekorda uzstādīšanai.

Pasažieri uzreiz tika brīdināti – ja paliek slikti automašīnā, tad labāk blakus nesēsties, maisiņa lietošana garantēta. Sākumā tikai mazliet pasmīnēju par šo komentāru, bet pēc brauciena sapratu, ka šis nav visiem. Neaprakstāma pieredze.

Rezumē

Renault 120 gadi auto būvē ir spilgts apliecinājums, ka ražotājs negrasās atkāpties no auto radīšanas. Jā, šo gadu laikā francūžiem ir gājis dažādi, ir tapuši daudz neglītu un neveiksmīgu auto. Par Renault Sport divīziju gan to nevar teikt, vairāk kā 40 gadus inženieri un dizaineri ir spējuši piedāvāt ne tikai fantastiskus sacīkšu auto un formulas, bet piepildījuši ar adrenalīnu arī parastu mirstīgo ķermeņus. Nekad nepārstāj mācīties – to ir teikuši daudzi gudri vīri. Renault Sport mācās no saviem pircējiem, un es domāju, ka nākamajos gados mēs sagaidīsim daudz inovāciju.

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
8 komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
KKTK
20.05.2018 09:38

Kur Honda tajā tabulā? Un apļu laiki ;)

Maris Gaugers
20.05.2018 10:35
Reply to  KKTK

Kāda honda? 🤔

KKTK
20.05.2018 09:49

Dulla galva pasažieriem nav nekas savāds. Pat šosejas pjedestālu iemietnieki, desmit apļus pabraucot blakus hobija braucējam trasē saka, ka jāatpūšas – galva paliekot dulla :) Viss tas noveļams uz to, ka pasažieris nespēj būt gatavs, kad īsti bremzēs, kad gāzēs un vispār nav stūres pie kā pieturēties :)

Maris Gaugers
20.05.2018 10:35
Reply to  KKTK

Jā un nē – es esmu sēdējis blakus ātrām mašīnām trasē un nav salīdzināms ar sajūtām, kuras bija RS01

KKTK
21.05.2018 13:21
Reply to  Maris Gaugers

Tā jau ir – tā pat nav parasta sporta mašīna.

Kartupelis3
21.05.2018 08:12

Prieks (tiešām, bez “”), ka tev bija foršs tusiņš. Šādu tusiņu dēļ arī es būtu gatavs kādu rakstiņu uzrakstīt :)

Kristaps Skutelis
21.05.2018 08:22
Reply to  Kartupelis3

Nu ar vienu rakstiņu būs par īsu. Ja uzrakstīsi kādu 101 rakstiņu, tad viss kļūst pavisam reāli :)

Kartupelis3
21.05.2018 08:33

Ja binārajā sistēmā, tad vēl varbūt :)