Web Analytics
More
    Reklāma

    Smart-ID mobilā aplikācija ļaus piekļūt bankām un digitālajiem pakalpojumiem bez kodu kartēm un kalkulatoriem

    Jaunākie raksti

    Šodien Latvijā kā vienā no pirmajām valstīm pasaulē tika prezentēts Smart-ID – jaunākās paaudzes autentifikācijas līdzeklis, kas veidots uz viedtālruņa platformas un turpmāk Latvijas iedzīvotājiem dos piekļuvi bankām un dažādiem digitālajiem pakalpojumiem ar viedtālruņa palīdzību.

    Smart-ID ir mobilā lietotne (aplikācija), kura vienkārši un droši ļaus piekļūt dažādiem e-pakalpojumiem. Latvijā Swedbank un SEB banka gatavojas to piedāvāt saviem klientiem jau šī gada pirmajā pusē.

    Reklāma

    Sākotnēji Latvijā tā būs alternatīva banku kodu kartēm un kodu kalkulatoriem ar vēl lielāku drošības pakāpi, taču ar laiku var tikt izmantots arī citās nozarēs, arī dokumentu parakstīšanai ārpus internetbankām.

      

    Potenciāls jaunā rīka izmantošanai ir liels – 1,4 miljoni banku klientu ir internetbanku lietotāji. Saskaņā ar Latvijas interneta asociācijas 2016.gada datiem, jau šobrīd 800 000 Latvijas iedzīvotāju lieto internetu mobilajos tālruņos. Savukārt TNS dati liecina, ka patlaban jau 61% no visiem Latvijas iedzīvotājiem ir viedierīces.

    Globāli inovatīvo risinājumu ir izstrādājusi pieredzējusi Igaunijas sertifikācijas kompānija SK ID Solutions, kas ir izstrādājusi un ilgstoši sekmīgi attīstījusi valstiskus droša elektroniskā paraksta risinājumus. Latvijas iedzīvotājiem kā vieniem no pirmajiem tiks sniegta iespēja izmantot inovācijas priekšrocības, kas padara piekļuvi savām finansēm tik ērtu kā vēl nekad.

    Kā lietot Smart-ID

    Smart-ID ir atsevišķa mobilā lietotne (aplikācija) viedierīcēm, kuru varēs lejupielādēt Appstore un Google play vietnēs un pēc tam pieslēgt ar savu esošo bankas kodu karti vai kalkulatoru. Pēc tam būs jāizvēlas tikai divi PIN kodi, kuri būs jālieto, pieslēdzoties internetbankai (PIN1) un apstiprinot maksājumus vai parakstot dokumentus (PIN2). Tas nozīmē, ka turpmāk, lai lietotu e-pakalpojumus, pietiks tikai ar viedtālruni – nebūs jānēsā līdzi kodu karte vai kodu kalkulators. Smart-ID ir iespējams lietot arī uz vairākām viedierīcēm, kas padara to vēl ērtāku.

    Smart-ID atbilst mūsdienu tehnoloģiju un drošības prasībām, tajā ir izmantotas jaunākās kriptogrāfijas metodes. Tas ir īpaši ērts, jo mobilais telefons vienmēr ir līdzi, savukārt telefona nozaudēšanas gadījumā Smart-ID aizsargā izvēlētie PIN kodi.

    Mobilā realitāte

    “Smart-ID risinājums iet arī roku rokā ar mobilās bankas attīstību, jo savu finanšu pārvaldīšanai cilvēkam tagad ir vajadzīga tikai viena viedierīce, kas ir vienmēr līdzi. Šis inovatīvais risinājums atbilst globālajām tendencēm – jau šobrīd viedierīču lietošana būtiski apsteidz parasto datoru lietošanu, un nākotnē šis atrāvums tikai palielināsies. Turklāt pasaulē aptuveni piektdaļa no tā saucamās millenium paaudzes (18-34 gadi) lieto tikai viedierīces, Smart-ID ieviešana nozīmē, ka jau šobrīd tālrunis kļūst par cilvēku digitālo maciņu” saka Vadims Frolovs, Swedbank valdes loceklis un Klientu servisa pārvaldes vadītājs.

    “Digitalizācija nes līdzi jaunus izaicinājumus arī drošības jomā. Lai mūsu klienti arī turpmāk varētu gan justies pārliecināti par savu līdzekļu drošību, gan ērti tiem piekļūt, esam izvēlējušies pasaules līmeņa risinājumu – Smart-ID mobilo aplikāciju. To piedāvāsim kā alternatīvu līdzšinējiem autentifikācijas rīkiem – kodu kartēm un kalkulatoriem, lai katrs var izvēlēties saviem paradumiem un vajadzībām piemērotāko risinājumu,” norāda SEB bankas Digitālo kanālu pārvaldes vadītājs Iļja Nogičevs.

    “Smart-ID, ko izstrādāja SK ID Solutions, nodrošina vienkāršu pieeju kvalificētas autentifikācijas mehānismiem. To var lietot ES dalībvalstīs identifikācijai un digitālā paraksta veidošanai, tā kā tirgu šādiem risinājumiem atvēra Eiropas Parlaments. Mēs nācām laikā ar mūsu jaunās tehnoloģijas attīstību arī maksājumu pakalpojumiem, lai atbilstu drošas autentifikācijas prasībām. Mēs esam patiesi gandarīti redzēt, ka divas no vadošajām Latvijas bankām ir starp pirmajām organizācijām, kas ievieš Smart-ID. Es domāju, ka šī jaunā inovācija piesaistīs arī citus Latvijas lietotājus, lai ieviestu šo starpnozaru elektroniskās identifikācijas līdzekli,” saka Kalevs Pihls (Kalev Pihl), SK ID Solutions vadītājs.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    57 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Skābene
    19.01.2017 13:46

    Nekas jauns un ģeniāls! Citadele jau kādu laiku piedāvā mobileSCAN!
    Daudz ērtāk par kalkulatoriem, ko grūti ielikt makā un paņemt līdzi!

    Gunārs Heinsbergs
    19.01.2017 14:02

    Vai citās bankās arī būs?

    Edmunds
    19.01.2017 19:39

    Nordea jau kādu pus gadu ir.

    Raitis Bārbals
    19.01.2017 14:07

    Ideja jau forša bet….
    Vai SWED un SEB varētu izlīdzēt tiem ~800k cilvēku kuriem nav ID karšu lasītāju? Vai reģistrāciju iespējams veikt piemēram bankas filiālē?

    Lapsinieks
    19.01.2017 14:22

    čego????? kas tie te par id karšu lasītājiem, kāds sakars???

    Kristaps Skutelis
    19.01.2017 14:23
    Reply to  Lapsinieks

    Tas ir vajadzīgs, lai šajā servisā vispār varētu piereģistrēties. Tādējādi.. Latvijā to nelietos praktiski neviens.

    Lapsinieks
    19.01.2017 14:38

    nu par to ne rakstā, ne video NEKAS nav minēts. Cik saprotu, tad kautkad (vēl NĒ) to varēs izdarīt ar bankas autorizācijas datiem?

    Raitis Bārbals
    19.01.2017 14:31
    Reply to  Lapsinieks

    Tad pastāsti kā man piereģistrēties bez viņas?

    No telefona:
    1.posms – izvēlamies valsti (LV/LT/EE)
    2.posms – izvēlamies metodi (tikai viena piedāvāta ID)
    3.posms –
    a. Please find a computer with intternet access and a smartcard reader
    b. Open portal smart-id.com and log in with your ID-card and continue registration as instructed
    (kad iegūstam tokenu, turpinam reģistrāciju)

    No PC:
    Spiežu “Pierakstīties”
    Izvēlos ID, izmet lapu ar registration.plugin i vsjo….

    Lapsinieks
    19.01.2017 14:41

    hm… nu par to ne rakstā, ne video NEKAS nav minēts. Cik saprotu, tad kautkad (vēl NĒ) to varēs izdarīt ar bankas autorizācijas datiem? Tam tā loģiski būtu jābūt – ar bankas datiem pat latvija.lv var autorizēties. Da praktiski jebkur. Tādai ID kartei vnk jēgu neredzu…

    Martiness
    19.01.2017 17:42

    Vienkārši nopērc ID kartes lasītāju.
    Jebkuram sava laika cienošam cilvēkam tāds jau ir…

    Kristaps Skutelis
    19.01.2017 18:18
    Reply to  Martiness

    Ar pliku kartes lasītāju īsti nepietiks, jo vajag arī ID karti un tajā derīgus sertifikātus. Ja sertifikāti beigušies, tāpat būs jācilpo uz PMLP un jāpiesaka jauni. Un tas jau ir gana liels čakars.

    KKTK
    19.01.2017 22:29

    Caur http://www.mkods.lv nevar? Es caur te e-parakstoju, jo arī nevēlējos pirkt un čakarēties ar e-ID kartes lasītāju.

    Kristaps Skutelis
    19.01.2017 22:54
    Reply to  KKTK

    Labs jautājums. Tikko pamēģināju atvērt to https://portal.smart-id.com/ un man nekas nesanāca. No veseliem trīs pārlūkiem. Safari lādē kaut ko, bet tā arī neielādē. Chrome saka “registration.plugin”, bet Firefox saka “Something went wrong, please try again”. Nevarētu teikt, ka šis risinājums ir tik vienkāršs un saprotams kā autori šeit relīzē lej. Rīt būs jāmēģina iedziļināties jautājumā.

    as
    20.01.2017 10:29

    Man tieši tas pats!:(

    “registration.plugin” uzraksts i sjo

    as
    23.01.2017 09:58
    Reply to  as

    Interesanti, ka igauņu IT kompānijas supports neatšuj, bet saka, ka LV vajadzēt darboties. Ceru, ka viņi nejauc ar LT:
    “you can activate your Smart-ID with Latvian ID-card in https://portal.smart-id.com/loginTo start activation download the app and start registration process and then you can confirm registration with Latvian-ID card.

    But how to use Latvian ID-card in Swedbank is not in our knowledge.

    At the moment there is no option in Swedbank.lt for Smart-ID, it will soon.For now you can register Smart-ID account.”

    Martiness
    20.01.2017 08:18

    Tas tiesa, bet manuprāt ir tikai loģiski, ja ir ID karte tad arī sertifikāti būs derīgi.
    Vispār manuprāt, tā ir ļoti noderīga tehnoloģija, turklāt ietaupa “kaudzi” laika/naudas.

    Kristaps Skutelis
    20.01.2017 08:33
    Reply to  Martiness

    Es jau vairs precīzi neatminos detaļas, bet bija tā, ka sataisīju ID karti, nopirku viedkartes lasītāju, bet kamēr to visu organizēju, sertifikāti izbeidzās. Tagad eparakstus lietoju no eparaksts.lv un besos, ka pie autentifikācijas iespējām nav Swedbank.

    Skābene
    20.01.2017 08:45

    izskatās, ka e-paraksts kratās vaļā no tām ID-kartēm. Kad beidzās paraksti, tad nevar uzpildīt nepieciešamo parakstu skaitu, ieviesa tikai mēneša abonimentu, kamēr web vidē pērc cik parakstus gribi! Es sarēķināju, ka lētāk ir pasūtīt jaunu ID karti ar 160 parakstiem, kā ņemt mēneša abonimentu! Tas aboniments izdevīgs vienīgi tad, ja paraksta šausmīgi daudz dokumentus!

    Martiness
    20.01.2017 08:46

    Labrīt,
    Jā, šķiet sertifikāti bija jāaktivizē ne vēlāk, kā noteiktajā laikā(precīzi neatminos cik ilgā), iespējams būsi nedaudz “novilcinājies” ar šo procesu, tad atkārtoti jāgriežas PMLP .

    Kristaps Skutelis
    20.01.2017 08:54
    Reply to  Martiness

    Mhm, kaut kā tā arī ir. Baigais slinkums un negribēšana burzīties pa PMLP :/

    Skābene
    20.01.2017 12:35

    Manuprāt sertifikāti ir nederīgi tiem, kas vienlaicīgi ar ID kartes saņemšanu PMLP uz vietas neparakstīja līgumu ar to latvijas tV un radio centru. Es to līgumu parakstīju 2014.gadā, bet reāli sāku lietot tikai 2015.gada beigās.

    Kristaps Skutelis
    20.01.2017 12:42
    Reply to  Skābene

    Oi, tas bija aptuveni tik sen, bet man šķiet, ka es parakstīju visu, ko vien tur pie kartes izdošanas varēja parakstīt.

    Lapsinieks
    19.01.2017 20:24
    Reply to  Martiness

    a priekš kam tāds vajadzīgs? kur nevar ielogoties un izdarīt lietas ar internetbankas autorizāciju? latvijai.lv, eds… cssd…

    Martiness
    20.01.2017 08:33
    Reply to  Lapsinieks

    Vispār jā. Cilvēkam, kuri nav saistīts ar uzņēmējdarbību, tas nav prioritāri. Ļoti daudz tiešām var izdarīt autorizējoties caur ibanku.
    Bet, kā jau mēs visi labi zinām Latvija ir uzņēmēju “lielvalsts” :), un šeit eID spēlē ļoti būtisku lomu.

    Lapsinieks
    20.01.2017 08:38
    Reply to  Martiness

    Nu vispār drusku esmu, bet ne ar ko īsti vairāk kā eds man nav saskares

    Skābene
    20.01.2017 08:47
    Reply to  Lapsinieks

    Laikam neesi mēģinājis iesniegt Uzņēmumu reģistrā dokumentus caur latvija.lv. Nop****s visu dienu un beigās tehniskais atbalsts pasaka, ka jā, lapa īsti nešancē, tā kā paraksti ar e-parakstu un sūti uz UR e-pastu! :)

    digitalk
    20.01.2017 12:59
    Reply to  Lapsinieks

    > a priekš kam tāds vajadzīgs?

    es valsts iestādēm (kuru pienākums ir pieņemt doķus elektroniskā formā) sūtu papīrus, jo ir pakalpojumi, kurus nevar pieteikt weblapās. pat neskatoties uz stulbo un neērto eparaksta un edoc realizāciju, tas tomēr ir labāk nekā dirnēt rindās un tērēt naudu transportam.

    Lapsinieks
    20.01.2017 13:10
    Reply to  digitalk

    es tā sapratu, ka vienīgais veids, kā es komunicēju ar šo valsti ir edc…

    Ivars Šaudinis
    19.01.2017 14:34

    Jātur īkšķus, ka sistēmas izstrādātāji sadarbosies ar saviem jaunajiem partneriem un iestrādās iespēju, kas sistēmā ļaus autentificēties ar internetbanku pieejas datiem.

    digitalk
    19.01.2017 16:41

    mācies lasīt ne pa diagonāli un skatīties bildes:

    ‘Latvijā Swedbank un SEB banka gatavojas to piedāvāt saviem klientiem jau šī gada pirmajā pusē.’
    comment image

    Lapsinieks
    19.01.2017 18:25
    Reply to  digitalk

    nu vot… visa bļaušana vējā. man jau likās, ka kaut ko garām palaidu. bet nu normāli varēja uzrakstīt jau autori.

    digitalk
    19.01.2017 19:37
    Reply to  Lapsinieks

    nu jopta, otrā rindkopa no sākuma :)

    Lapsinieks
    19.01.2017 19:40
    Reply to  digitalk

    nē. bļaušana bija par autorizāciju ar e-parakstu tikai.

    digitalk
    19.01.2017 19:52
    Reply to  Lapsinieks

    varbūt estipoišiem jau strādā ar bankām. par LV otrā rindkopa – šī gada pirmajā pusē.

    wils
    20.01.2017 11:28
    Reply to  digitalk

    Nordea ir sava app, Nordea Codes – pieejama un lietojama pa brīvu.
    Citadelei arī ir – DIGIpass – tie nez kāpēc grib mēneša maksu.

    digitalk
    20.01.2017 13:06
    Reply to  wils

    smart-id, izskatās, pretendē uz starpbanku/nozaru risinājumu, kas ir labāk nekā 5 dažādi appi katram dzīves gadījumam.

    wils
    20.01.2017 15:50
    Reply to  digitalk

    Universāls nevienmēr nozīmē labs. Bet nu dzīve pati saliks pa plauktiņiem. Kamēr netiek uzspiests kā vienīgais risinājums – visam ir tiesības pastāvēt.

    Jānis
    20.01.2017 09:26
    Reply to  digitalk

    Tieši gribēju teikt, ka neizlasa visu rakstu, bet kliedz par ID kartēm un lasītājiem. Bildē ir redzamas pogas Swedbank un SEB. Vai šobrīd pieejamajā aplikācijā tādas ir? Vai kāds no bankas teica spiest ID un, ka aplikāciju jau kā banka piedāvā :). Neskrieniet vilcienam pa priekšu :)

    Jānis Ļahs
    20.01.2017 11:00
    Reply to  Jānis

    Ilgi nebūs jāgaida. Līdz februārim. Te, piemēram, info no Sweda. https://www.manasfinanses.lv/ikdiena/smart-id-lietotne-93

    Andzej Mic
    19.01.2017 14:31

    “Tas nozīmē, ka turpmāk, lai lietotu e-pakalpojumus, pietiks tikai ar viedtālruni – nebūs jānēsā līdzi kodu karte vai kodu kalkulators. ” Vai tiešām kāds vēl nēsā līdzi fizisku kodu karti, ja var vienkārši to nobildēt un apskatīt telefonā?

    Lapsinieks
    19.01.2017 14:39
    Reply to  Andzej Mic

    vai 20 gadu laikā iemācīties no galvas. ok, man vēl vecā hanzenes – 20 kodi ar 5ciparu skaitli.

    x
    19.01.2017 14:57
    Reply to  Andzej Mic

    tas, kas ir tavā telefonā, potenciāli ir redzams puspasaulei, atšķirībā no fiziskās kartes, kas ir jāatstāj bez uzraudzības vai jāpazaudē, un arī tad to atradīs tik viens cilvēks.

    varbūt maldos, bet es tāds vecmodīgi piesardzīgs.

    Lapsinieks
    19.01.2017 15:10
    Reply to  x

    failam var uzlikt pin kodu. vislabāk ir atslēgt internebanku un iet ar pasi uz filiāli. vismaz droši! i vecmodīgi, i piesaardzīgi. Var ar meiteni pakomunicēt. aiz letes.

    Skābene
    19.01.2017 15:22
    Reply to  Lapsinieks

    Paņemot numuriņu Swedenē tu jau nekad nezini vai tiksi pie jaukās Pinčukas-Durakas (reāls bankas darbinieces uzvārds), vai pie blakus sēdošā Jura.

    Lapsinieks
    19.01.2017 15:30
    Reply to  Skābene

    paņem trejus nummuriņus

    x
    19.01.2017 16:43
    Reply to  Lapsinieks

    kāds vēl kods jpgam? tiki pie faila, telefonā pietiekami evidences par īpašnieka identitāti, ja mīļi palūdz, turpat ir bankas dati

    tas viss turās puslīdz droši uz fakta, ka sīkpirdēji pagaidām nevienam nav kūti vajadzīgi jo izdevīgāk potrošīt bankas, uzņēmumus.
    tiklīdz viss, nu lielākā daļa norēķinu, būs uz e-maksājumiem, strauji attīstīsies arī haki kā pievākt svešus sīkmaksājumus.
    jo šobrīd viena daļa cilvēku tiešām vēl staigā ar maciņu tarbiņā un nav pa grābienam.

    a meitene var pagadīties tāda, ka šifrētājsifons vēl šķitīs sociālo darbinieku pieklājības vizīte ))

    Lapsinieks
    19.01.2017 18:18
    Reply to  x

    a Tu vēl atbloķē telefonu un tiec klāt šifrētiem datiem.

    x
    19.01.2017 18:26
    Reply to  Lapsinieks

    lab lab, ir jau Tavi dati drošībā telefonā….īpaši ja ir kašpirovskis uzinstalēts

    Artis
    23.01.2017 11:54
    Reply to  Lapsinieks

    Es pārrakstīju exselī un failam uzliku paroli. Fails stāv icloudā, kam ir parole + failu atverot prasa paroli. Tālāk jau copy/paste kodam ko vajag…

    Andzej Mic
    19.01.2017 15:46
    Reply to  x

    Karte pati par sevi tāpat neko nedod – man telefonā glabājas 3 kodu kartes, nevienai nav norādīts ne lietotāja vārds, ne kādi citi dati – ko ar viņām pasāks? Fizisku kodu karti ir sanācis pazaudēt, tāpēc vairs līdzi nenēsāju.

    Skābene
    20.01.2017 08:53
    Reply to  Andzej Mic

    Nu ja un kodi un logini drošības pēc saglabāti gmail, vai dropbox vai hvz kur. Un zinot tavu e-pastu protams, ka urķis nu nekādi “nevar” pieprasīt jaunu paroli ibankā! Guli droši!

    Andzej Mic
    20.01.2017 09:13
    Reply to  Skābene

    Logini un paroles glabājas galvā. Un to gan es gribētu redzēt kā ar epasta palīdzību pieprasa jaunu paroli – kurā bankā tā var izdarīt?

    Lapsinieks
    20.01.2017 09:32
    Reply to  Andzej Mic

    skābenes bankā.

    Nelabojams
    20.01.2017 09:31

    “Tas ir īpaši ērts, jo mobilais telefons vienmēr ir līdzi”
    Mazliet pārspīlēts apgalvojums… Turklāt, lai cik tas dīvaini nebūtu, arī zona ir ne visur. Un ko darīt, ja man ir windows telefons (mainīt netaisos)?

    GGrs
    20.01.2017 09:51
    Reply to  Nelabojams

    turies pie sava win phone, un skaties, kā pasaule slīd tev garām :)

    as
    20.01.2017 10:38

    Hmm, diez kāda jēga šo reklamēt, ja LV vēl nestrādā?

    Swedbank
    20.01.2017 10:52

    Sveiki! Smart-ID lietotne jau šobrīd ir pieejama App Store, taču turpinās tās saintegrēšana ar Swedbank internetbanku. Jau februārī izveidot Smart-ID kontu varēs ar esošajiem Swedbank autorizācijas līdzekļiem – kodu karti vai kodu kalkulatoru. Tad arī internetbankā pie autentifikācijas līdzekļiem parādīsies izvēlne Smart-ID. Tiklīdz šāds risinājums būs spēkā, ziņosim saviem klientiem! Tad būs jāizveido tikai divi PIN un turpmāk jālieto PIN1, lai pieslēgtos internetbankai, un PIN2, lai veiktu maksājumus vai apstiprinātu darījumus internetbankā. Atšķirība no tirgū esošajiem digitālajiem autentifikācijas risinājumiem – tas ir starpvalstu un starpnozaru risinājums, un 2017.gada laikā to plānots attīstīt līdz drošam elektroniskajam parakstam.

    Reklāma