Kādā vasarīgā augusta dienā Kursors.lv saņēma interesantu piedāvājumu – doties uz Zviedriju apmeklēt jaunās Scania kravas automašīnas prezentāciju. Kā papildus motivācijas rīks piedāvājumā izskanēja ziņa, ka ar jauno auto arī būs iespēja izbraukt. Lieki teikt, ka vairāku iemeslu dēļ šis piedāvājums izklausījās ļoti pievilcīgs. Pirmkārt, mums kravas automobiļu joma ir visnotaļ sveša. Otrkārt, ar tādu auto līdz šim vēl nav braukts. Tāpēc tika pieņemts lēmums mesties avantūrā un “uz savas ādas” iepazīt jauno Scania kravas auto paaudzi.

Jaunā Scania paaudze tapusi 10 gadus un tās radīšana izmaksāja 2 miljardus eiro

dsc02063
Jaunās paaudzes Scania kravas auto

Jaunā Scania kravas auto oficiālā prezentācija notika 23. augustā Parīzē un mūsu mediju grupa bija vieni no pirmajiem cilvēkiem, kam bija iespēja apmeklēt Scania ekspozīcijas telti un ražotāja izmēģinājumu poligonā izbraukt ar jauno auto. Scania Zviedrijas pilsētā Sēdertaljē (Södertälje) speciāli šim jaunajam produktam blakus savam galvenajam ofisam ir uzbūvējusi ekpozīcijas telti, kurā uzskatāmi spēj pastāstīt par jaunā auto dažādiem aspektiem.

Scania plāno tuvāko mēnešu laikā ar šo ekspozīciju iepazīstināt 40 tūkstošus mediju, klientu un partneru. Tas izklausās pēc ļoti liela skaitļa, taču jāsaprot, ka arī Scania ir globāla mēroga kompānija ar 45 tūkstošiem darbinieku un tās aptuveni 1700 dīleru tīkls izpleties vairāk nekā 100 valstīs.

dsc02028
Šajā teltī ir izvietota jaunās Scania ekspozīcija

Šogad prezentētais Scania kravas auto ir 10 gadu ilga darba auglis un Scania tā izstrāde ir izmaksājusi vairāk nekā divus miljardus eiro. Jo, lai arī izklausās, ka prezentēts viens vienīgs vilcējs, tomēr tas tā gluži nav. Ir izstrādāta modulāra platforma, kas ļauj izveidot un pielāgot jauno auto ikvienam klientam atkarībā no tā pārvadājumu specifikas. Jaunais auto gan Scania, gan izvēlētu klientu testos reālos darba apstākļos dažādos klimatiskajos apstākļos nobraucis vairāk nekā 10 miljonus kilometru, kas ir aptuveni 250 ceļojumi apkārt mūsu zemeslodei. Iespaidīgi!

"Malaga" - viena no demo mašīnām, kas tika testēta tuvos un tālos maršrutos
“Malaga” – viena no demo mašīnām, kas tika testēta tuvos un tālos maršrutos

Tāpat Scania ir attīstījusi savu savienoto risinājumu klāstu un tagad kravas auto īpašnieki var optimālāk pārvaldīt savus darba rīkus digitālajā vidē. Tas viss ticis darīts, lai ļautu uzņēmējiem ieekonomēt un Scania sola, ka jaunās Scania automašīnas spēj nodrošināt līdz 5% mazāku degvielas patēriņu. Tas ticis panākts uzlabojot auto aerodinamiku un pilnveidojot 13 un 16 litru (Euro 6) dīzeļdzinējus.

13 litru rindas sešclindru dzinējs pieejams 370 Zs, 410 Zs, 450 Zs un 500 Zs jaudas versijās, bet 16 litru V8 dzinējs pieejams 520 Zs, 580 Zs un jaudīgākajā 730 Zs versijā. Dzinēji ir savienoti ar 12 vai 12+2 pārnesumu automātiskajām pārnesumkārbām, kas spēj pārslēgt pārnesumus 0.4 sekundēs. Jāsaprot, ka jaudīgākais V8 dzinējs ne visos gadījumos būs ideālā izvēle, jo, lai arī tas ir ļoti jaudīgs, tas ir arī krietni smagāks par “sešinieku” un tas nozīmē, ka nāksies upurēt pārvadājamās kravas svaru.

dsc02054

Kravas auto pats zina, kad tam nepieciešama apkope

Scania ir milzīga pieredze ne tikai smago auto izstrādē un ražošanā, bet arī ekspluatācijā. Šobrīd Eiropā vairāk nekā 200 000 Scania kravas auto automātiski sazinās ar ražotāja serveriem un nodod plašu informācijas kopumu par savu darbību. Tas ļauj Scania labāk saprast kā auto tiek ekspluatēti un piedāvāt klientiem tieši viņiem pielāgotus risinājumus. Piemēram, tagad Scania kravas auto savam īpašniekam var paziņot par tā komponenšu apkopēm atkarībā no to reālā nolietojuma un tādējādi apkopes var ērti ieplānot pie kāda Scania dīlera arī esot ārpus uzņēmuma mītnes valsts. Tas nozīmē, ka auto tiek veikta apkope tieši tad, kad pēc tās ir vajadzība nevis pārāk reti vai bieži. Scania arī piedāvā savus speciālistus izvietot klientu servisa centros, lai tie palīdzētu plānot Scania apkopes.

dsc02067

Scania arī strādā pie autonomo tehnoloģiju izstrādes un šobrīd testa projektos Scania kravas auto autonomi brauc, piemēram, raktuvēs vai citās kontrolētās teritorijās. Līdz šādu auto parādīšanās uz koplietošanas ceļiem vēl kāds laiciņš jāuzgaida.

Pat, ja pa gabalu tipisks kravas auto izskatās pēc ķieģeļa uz riteņiem, tomēr Scania ir centusies pievērst uzmanību vissmalkākajām detaļām (logu tīrītājiem, spoguļiem, lukturiem u.c.), lai uzlabotu auto aerodinamiku. Auto caur mērinstrumentu paneli “māca” vadītāju kā braukt ekonomiskāk un auto īpašnieks vadītājus var nosūtīt šīs iemaņas uzlabot arī pie Scania speciālistiem. Tomēr degvielas ekonomija nav vienīgais uz ko Scania fokusējusies izstrādājot jauno kravas auto.

Kravas auto kabīne – otrās mājas

Tā kā kravas auto kabīnē vadītājs nereti pavada vairāk laika nekā savās mājās, ir ļoti svarīgi, lai darbs un atpūta šajos dažos kvadrātmetros būtu maksimāli komfortabla un droša. Scania ieguldījusi daudz darba, lai optimāli izmantotu kabīnes vietu un uzlabotu vadītāja darba un atpūtas vidi. Jaunās Scania kabīne ir ļoti plaši pielāgojama vismaz 24 konfigurācijās un tajā ērtu sēdpozīciju atradīs ikviens 150 – 200 cm garš cilvēks. Auto pircējs kabīni var aprīkot ar dažādām mantu glabāšanas kastēm, tīkliem un āķiem, tādējādi to pielāgojot savām specifiskajām vajadzībām. Tāpat, krietni vairāk nekā vieglajos auto, kravas auto kabīnēs ir piedomāts pie to sildīšanas un dzesēšanas. Šim procesam ir jānotiek kvalitatīvi un ļoti energoefektīvi.

dsc02046

Īpaši ērta būs jaunā S klases kabīne, kurai ir ne tikai plakana grīda un tajā var bez problēmām nostāties visā garumā, bet arī ērta līdz 100 cm platumam izvelkama gulta. Ja maršrutu apkalpo divi šoferi, auto var aprīkot ar divām gultām, kas izvietotas viena virs otras. Scania uzsver, ka kabīnes uzbūvē izmantoti augstvērtīgi materiāli, kas atrodami arī vieglajos auto.

dsc02051
Jaunā S klases kabīne ar plakanu grīdu un augstiem griestiem

2016-09-26_01442

Uzlabota arī drošība

Lai arī šķiet, ka vairākus desmitus tonnu smagam kravas auto sastāvam pretī stāties nespēj nekas, tomēr noteiktos apstākļos šo auto vadītājiem draud reālas briesmas. Īpaši bīstama ir kravas auto apgāšanās un tas ir galvenais iemesls 45% kravas auto vadītāju nāves gadījumos satiksmes negadījumos. Jauno auto var aprīkot ar sānu drošības spilvenu, kas letālus iznākumus varētu samazināt četras reizes. Izrādās, ka smago auto jomā tas ir jaunums. Scania jaunā auto kabīnes metāla karkasu ir izstrādājusi kopā ar Porsche Engineering inženieriem. Drošības nolūkos Scania ir samazinājusi kabīnes pārkari priekšpusē un pazeminājusi kabīnes smaguma centru. Drošība ir uzlabota arī pārstrādājot vadītāja sēdpozīciju – tagad ap auto notiekošais ir labāk redzams. Der piezīmēt, ka auto ir uzlabota arī bremžu sistēma un tā kā tas ir smagais auto, tas avārijas situācijā prot bremzēt arī pats. Ja mēs runājam par aktīvajām drošības sistēmām, tad auto ir adaptīvā kruīzkontrole, elektroniskā stabilitātes sistēma, līniju nolasīšanas sistēma un elektroniskā bremzēšanas sistēma (arī avārijas bremzēšanas sistēma).

OK, sēžamies pie jaunās Scania stūres!

Otrajā pasākuma dienā jau no paša rīta devāmies uz Scania izmēģinājumu poligonu. Tā ir speciāla slēgta trase ar dažādas sarežģītības līkumiem, šķēršļiem, kā arī kāpumiem un kritumiem. Pēc īsas instruktāžas devāmies uz stāvvietu un tur mūs sagaidīja 16 kravas automobiļi. Par katru no tiem bija atbildīgs instruktors, taču trases ietvaros pie stūres varēja sēsties ikviens, pat tādi, kam tā ir pirmā reize pie kravas auto stūres. Piemēram, Kursors.lv autors. Tie, kam ir derīga attiecīgās kategorijas autovadītāja apliecība, varēja ar jauno auto doties izbraukties arī ārpus trases teritorijas.

dsc02106

Scania uz šo pasākumu bija sagatavojusi patiešām plašu demo auto klāstu. Starp 16 pieejamajiem auto bija pārstāvētas ne tikai dažādas klases kabīnes un dzinēji, bet arī dažādas kravas konfigurācijas. Garākais auto sastāvs bija vairāk nekā 25 metrus garš un tā svars pat pārsniedza 60 tonnas. Visi sastāvi bija sagatavoti tā, lai maksimāli tuvu varētu saprast tā reālo darbību. Proti, cisternās bija šķidrums, baļķvedējā baļķi un beramās kravas konteineros smiltis.

img_3734

Dienas gaitā noskaidroju, ka visgrūtāk ir braukt ar auto vedēju, jo tā piekabe ir ļoti gara un vienā gabalā. Visu laiku bija spoguļos jāvaktē vai ar aizmugurējiem riteņiem “negraužu” nost līkuma iekšmalas. Šim konkrētajam demo auto bija pagadījies arī visbažīgākais instruktors un viņš visu laiku atgādināja būt ļoti uzmanīgam. Aprunājoties ar citiem instruktoriem, noskaidroju, ka vēl sarežģīti ir braukt ar baļķvedēju, jo tam ir augsts smaguma centrs un to ir relatīvi viegli apgāzt uz sāniem. Ir jāpiedomā arī vedot šķidruma cisternas, jo bremzējot un paātrinoties var labi just, ka šķidrumam piemīt inerce.

dsc02164

Bet visā visumā es biju patīkami pārsteigts par to, cik viegli ir vadīt modernu kravas auto. Kad esi uzrāpies augstajā kabīnē, paveras lielisks skats “no augšas”. Sānu un priekšējie logi ir milzīgi un tas nodrošina lielisku pārskatāmību. Vadītāja sēdeklim ir gūzma pielāgošanas iespēju, visai ātri izdodas atrast ērtāko sēdpozīciju un sēdeklis amortizējas kā šūpoles. Lai ērtāka iekāpšana un izkāpšana, ar vienu pogas spiedienu stūri var “nolocīt” uz priekšu.

dsc02128

Lai arī ar kravas auto izdevās pabraukt tikai pāris stundas, šķita, ka interjerā ir ļoti daudz domāts par ergonomiku. Visas vajadzīgās funkcijas ir ērti aizsniedzamas un saskatāmas. Uzbūvē izmantotie materiāli tik tiešām nav ne ar ko sliktāki par tiem, kas redzēti vieglajos auto un visam pieskarties ir patīkami. Automobiļos es vienmēr ar interesi aplūkoju instrumentu paneļa un multimediju sistēmas dizainu un jaunajā Scania redzēju, ka multimediju sistēma arī ir pietiekami labi nostrādāta. Tā, tāpat kā vieglajos auto pieredzētās, spēj parādīt navigāciju un atskaņot mūziku no dažādiem avotiem (radio, diskiem, telefona). Instrumentu panelī interesanta bija tahometra un spidometra gradācija. Proti, tahometrā sarkanā zona sākas virs 2500 apgriezieniem, jo kravas auto normālā dzinēja darbība ir ap 1000 apgriezieniem minūtē. Savukārt, spidometrs “beidzas” īsi virs 100 km/h. Tas tāpēc, ka, kravas auto ir maksimālā ātruma ierobežojums ir 90 km/h, taču to var elektroniski ierobežot arī citā ātruma vērtībā. Vēl mērinstrumentu panelī var redzēt ne tikai ātruma, kruīzkontroles rādījumus, bet arī sastāva kopējo svaru. Braucot pa līdzenu ceļu nu nekādīgi no vadītāja pozīcijas nepateiksi, ka sastāvs kopā sver 60 tonnas. Tas vadās ne sarežģītāk kā vieglais auto. Arī bremzējas kravas auto fenomenāli labi, jo šajā svarīgajā procesā piepalīdz visi riteņi. Auto ir aprīkots arī ar cita veida ātruma samazināšanas sistēmu – retarderi. Scania gadījumā šī sistēma ar eļļas plūsmu bremzē kustību ātrumkārbā un ļauj samazināt auto kustības ātrumu. Šis bremzēšanas veids tiek izmantots, lai taupītu bremzes. Tas var tikt aktivizēts viegli uzsitot pa bremžu pedāli un praksē izskatās pēc kruīzkontroles, vai arī to var aktivizēt manuāli no sviras stūres labajā pusē.

2016-09-26_0144

60 tonnas smags sastāvs, pārnesumu pārslēgšanas brīdī kabīnei sašūpojoties, paātrinās relatīvi viegli un vadās vienkārši, taču nevajadzētu piemirst, ka 25 metri ir iespaidīgs attālums un tam lieti noder milzīgie spoguļi. Dažam labam vieglajam auto ar spoguļiem situācija ir krietni sliktāka. Scania spoguļos var redzēt ļoti daudz. Jūs noteikti gribēsiet uzzināt kā mums gāja ar braukšanu atpakaļgaitā. Jāapbēdina, ka nekā negāja, jo instruktori neļāva to darīt. Tikai uz priekšu un pa labi, pa kreisi.

dsc02134

Trasē ir izvietoti vairāki “sķēršļi” un uzdevumi. Piemēram, attēlā zemāk varam redzēt, ka pa dzelteno līniju jāapbrauc alnis. Pirmajā braucienā tas tika paveikts seniora cienīgā lēnumā, bet ar katru braucienu ātrums tika kāpināts līdz brīdim, kad instruktors pateica, ka nu būs gana skriet. Tagad zinu, ka arī gari un smagi kravas auto vadās diezgan labi pat veicot straujus manevrus. Protams, visu ar mēru un ja ceļa segums ir slidens, 60 tonnas slīdēs līdz pat grāvim. Citos uzdevumos vajadzēja apstāties slīpumā un uzsākt braukt pret kalnu, kā arī dažādos ātrumos un leņķos izbraukt līkumus. Tas neradīja nekādas grūtības, tik vien kā spoguļos bija jāpievaktē aiz auto notiekošais.

dsc02112

Secinājuma vietā

Nebiju vīlies, jo šajā braucienā guvu neatsveramus iespaidus. Tagad vairāk saprotu, ka kravas auto ir ļoti pielāgojamas sistēmas ļoti konkrētu mērķu sasniegšanai. Uzzināju, ka moderni kravas auto ir ne tikai viedi un prot par sevi ievākt informāciju, kā arī to nosūtīt ražotājam, bet ir arī ļoti komfortabli un ērti vadīšanā. Nekad nebūtu domājis, ka ar milzīgu un smagu kravas auto var braukt ērti un dažos gadījumos pat ērtāk nekā vieglajā auto.

Bērnībā, kad biju izsapņojis sapni kļūt par kosmonautu un nonācu jau praktiskākajā fāzē kļūt par tālbraucēja auto šoferi, nemaz ne reizi nebiju iekāpis, kur nu vēl braucis smagajā auto. Tomēr kaut kas tajā tālās braukšanas procesā vilināja. Šobrīd esmu pārsimts tūkstošus kilometru nobraucis ar vieglo auto un saprotu, ka vadīt auto dienu no dienas nav nemaz tik viegls un patīkams darbs. Tāpēc ļoti svarīgi, lai pats auto ir maksimāli ērts un ergonomiski veidots. Ja būtu garantija, ka tieku pie šāda jauna un moderna kravas auto stūres, labprāt tālbraucēja šofera profesiju atstātu kā rezerves variantu. Bet nav jau garantijas un zaļš gurķis visdrīzāk kādā mūsu transporta uzņēmumā tiktu pie miljonus nobraukuša kravas auto. Un tad pazūd daļa šīs profesijas šarma.

Protams, nākotnē kravas auto kļūs arvien autonomāki un daļā gadījumu tie pat vairs neizskatīsies pēc kravas auto, ko pazīstam šodien. Jau šajā pasākumā Scania runāja par nākotnes transportēšanas sistēmām, kas būs pilnībā automātiskas, modulāras un autonomas. Tomēr, ņemot vērā, ka smago auto paaudzes izstrāde nav pāris gadu jautājums, vēl vismaz 10 gadus būtiskas izmaiņas šajā jomā nesagaidīsim. Mūsu apelsīnus un aifonus joprojām, kūpinot dīzeļa mutuļus, vedīs Saulius. Tikai viņš šajā procesā jutīsies mazāk noguris un viņa šefs labāk kontrolēs savu auto floti un spēs nopelnīt vairāk.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
5 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
KKTK

Toč interesanti, pat lasīt!

Kristaps Skutelis

Paldies! Es visu dienu brīnos, kāpēc pie šī raksta nav neviena paša komentāra. Laikam tik sveša tēma, ka neviens īsti nevar sadūšoties kaut ko pateikt :)

KKTK

Tieši tā, nav pat lasītas nekādas sazvērestības teorijas.
Domāju nākošo reizi aizbrauc notestēt kādu mūsdienu kombainu – tur vispār kosmoss ar podziņām :D

Lauris Špats

Runā, ka arī RS tramvajos esot riktīgi daudz pogu un viskautkas, bet šaubos, ka kāds no RS dos ko tādu testēt.. :)

LLL

https://www.youtube.com/watch?v=-CvYyZORGHE Mercedes actros kam tagad nav vairs fiziski spoguļi bet divi ipad izmēra ekrāni salonā gan arī displeju vietā panelī ir 2 ekrāni kā vieglajos mb modeļos.. Kurbads transportam jau tādi ir piegādāti..