Web Analytics
More
    Reklāma

    Pētījums: Latvijā pieaug izpratne par licencētas programmatūras priekšrocībām

    Jaunākie raksti

    Saskaņā ar 17. martā publiskotās SKDS aptaujas rezultātiem Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) pārstāvji labi izprot licencētas programmatūras priekšrocības un attiecīgi — nelicencētas programmatūras izmantošanas riskus. Starp galvenajiem motivējošajiem faktoriem licencētu datorprogrammu izmantošanai aptaujātie 90 % gadījumu min pieeju jaunākajām programmu versijām un drošības apsvērumus.

    Aptauju veicis pētījumu centrs SKDS pēc Datorprogrammu autortiesību apvienības (DAA) pasūtījuma, lai noskaidrotu MVU attieksmi pret licencētas programmatūras izmantošanas nepieciešamību. Lai gan daudzos uzņēmumos nelicencētu datorprogrammu izmatošana joprojām ir aktuāla problēma, pētījums apliecina, ka lielākā daļa Latvijas uzņēmumu ir izglītoti IT jomā — labi apzinās tehnoloģiju nozīmi uzņēmuma darbības uzlabošanā, pievērš uzmanību datu drošībai un izprot licencētas programmatūras vērtību.

    Reklāma

    90% no aptaujātajiem atzinuši, ka pieeja regulāriem atjauninājumiem un drošības apsvērumi ir galvenie iemesli, kas motivē uzņēmumā izmantot licencētas datorprogrammas. Tāpat starp spēcīgākajiem motivācijas faktoriem ir apziņa, ka tā rīkoties ir pareizi (89 %), tehniskā atbalsta pieejamība (84 %) un plašākas lietošanas iespējas (82 %), kā arī bargās soda sankcijas par nelicencētu datorprogrammu izmantošanu (79 %).

    “Pētījums apliecina, ka absolūtais vairākums MVU pārstāvju apzinās licencētas programmatūras priekšrocības. Vienlaikus 84 % no aptaujātajiem atklāj, ka zemas izmaksas ir būtisks motivējošs faktors licencētu programmu izmantošanai. Šķiet, ne visi uzņēmēji zina, ka šobrīd arvien populārākie programmatūras nomas pakalpojumi ļauj jebkuram uzņēmumam iegūt jaunāko programmatūru par izmaksām, kas standarta biroja programmnodrošinājumam ir pielīdzināmas mobilo sakaru mēneša pakalpojumu maksai,” pētījuma rezultātus komentē Sanita Meijere, Datorprogrammu autortiesību apvienības valdes locekle.

    “Saskaņā ar jaunākā Eiropas Digitālās ekonomikas un sabiedrības indeksa datiem Latvija ir priekšpēdējā vietā Eiropā attiecībā uz tehnoloģiju izmantojumu biznesā, tomēr zināma pozitīva tendence šobrīd ir vērojama. Ceru, ka mūsu uzņēmumi arvien vairāk izmantos tehnoloģiju pieejamību, kas pēdējo gadu laikā līdz ar mākoņpakalpojumu attīstību ir būtiski paplašinājusies. Pasaules dati liecina, ka tie uzņēmumi, kuri aktīvāk izmanto mākoņpakalpojumus, straujāk audzē apgrozījumu un peļņu. Tas attiecas gan uz IT uzņēmumiem, gan uz tiem, kuri izmanto mākoņtehnoloģijas kā rīku savā biznesā,” uzsver Microsoft Latvia vadītājs Ēriks Eglītis.

    Uzņēmumi apzinās arī riskus, kas saistās ar nelicencētu datorprogrammu izmantošanu — vairāk nekā puse aptaujāto atzīst, ka, izmantojot nelicencētas programmas, pastāv liels risks zaudēt uzņēmuma datus (59 %) un iedzīvoties materiālos zaudējumos (50 %). 35 % norāda uz augstu risku sabojāt savu reputāciju un 27 % — uz augstu risku tikt sauktiem pie kriminālatbildības.

    SKDS pētījums veikts 2016. gada februārī un martā, un tā ietvaros aptaujāti 300 mazo un vidējo uzņēmumu pārstāvji no visas Latvijas.

    Legalitate_Nr1_infografika_v5

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    54 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mahmuds
    28.03.2016 09:07

    Globāli ņemot, ja par nelegālas programmatūras lietošanu juridiskām personām nedraudētu soda sankcijas, tad to lietotu labi, ja 20% uzņēmēju.

    Kaspars
    28.03.2016 12:26

    Piekrītu, jālieto licencētas programmas.

    davfreim
    28.03.2016 16:07

    Būtu adekvātas cenas, tad arī lietotu, aplikācijas pērku, bet tik pārcenotas Mocrosoft utt. ne, jo lietot man tās programmas vajag pāris reizes gadā, bet vena tāda, ka neceļas roka maksāt.

    Nelabojams
    28.03.2016 16:31
    Reply to  davfreim

    Jā, problēma ir tieši ar lietām, kuras vajag neizbēgami, bet reti. Samaksāt par ikdienas darbarīkiem nav problēmu, bet gadās, ka ir jātur uz datora programma, kas maksā bargu naudu un tiek lietota pāris reizes gadā. Meklēt kādu, kas ar to nodarbojas pastāvīgi (un kam, attiecīgi, vajadzētu būt licencei) arī ne vienmēr ir jēga, jo tas prasa, daudz laika – vispirms jau, kamēr iestāsti laimīgajam softa turētājam, ko tieši tev vajag. Bet pats to vari izdarīt pārdesmit minūtēs. Par laimi situāciju arvien labāk risina freeware opensources, bet tomēr ne visam un ne vienmēr.

    28.03.2016 16:43
    Reply to  Nelabojams

    Vai tad Office 365 nevar nopirkt tikai tiem mēnešiem, kad softu vajag?

    davfreim
    28.03.2016 17:32

    Var jau pa 5€/mēnesī un uz augšu.
    Vienalga stulbi dārgi, ja man vajag pāris reizes gadā kaut ko uzrakstīt un jāmaksā šāda nauda, īsti par neko.

    28.03.2016 17:55
    Reply to  davfreim

    Nopietni? 7 eiro mēnesī par darba rīku ir dārgi? Tad jau sanāk, ka nevari atļauties šo konkrēto softu. Nav problēma, jo ir taču bezmaksas varianti, piemēram, Libre Office.

    P.S. Cik, Tavuprāt, ir jāmaksā ofisa programmatūrai?

    Janis
    28.03.2016 18:08

    Domāju, ka studentiem varētu būt grūtāk…
    Vajag ne tikai office, bet ari photoshop utt + alkoholam, meičām un citai izklaidei :D

    28.03.2016 18:39
    Reply to  Janis

    Da labi, retam studentam vajag Photoshop. Un tiem kam reāli vajag, noteikti ir kaut kādi līgumi ar skolu. Visi pārējie, lai bakstās Gimpā. Nevajag dzīvot pārāk trekni.

    Janis
    29.03.2016 05:54

    Nerunāju par studentiem, kas studē attiecīgā jomā :D
    Tu ko, domā studentam arī dzīvot negribas? :D

    Klāvs
    29.03.2016 02:33
    Reply to  Janis

    Man kā studentam, pilnais MS Office no skolas bez maksas, tāpat arī AutoCad un visas tās AutoDesk programas, gan jau arī Photoshop, tiem kas tajā lauciņā, ir bez maksas.

    Krotow
    13.08.2019 20:16
    Reply to  Janis

    Roltonam vajag.

    davfreim
    28.03.2016 18:15

    Atļauties varu, problēma, ka neredzu jēgu, jo visu var izdarīt bezmaksas softos, vienīgā problēma, ka daudzi vēl dzīvo iz XP vai win7, tur atvērt tādus failus var būt problēmātiski.

    Pats office neteikšu, ka strādā bez gļukiem un tik super labi, ka būtu vērts atstāt 60€ gadā!

    Un neteiktu, ka viņi nodrošina kaut ko tādu, bez kā nevar iztikt un tad sakod zobus un maksā.

    davfreim
    28.03.2016 18:16

    Manuprāt 1x nopērc un viss, tas ir tavs, 30€ būtu normāli, vairāk mazam lietotājam, kurš pa retam izmanto, maksāt nevajadzētu.

    28.03.2016 18:50
    Reply to  davfreim

    Un uz kādiem aprēķiniem balstīta tā 30 eiro summa?

    PurvaVelns
    29.03.2016 17:46

    karoče – es te maziņš latvietis (okupācija ar bij’ vai zinies), man lūdzu pa 30.

    x
    28.03.2016 19:37

    Windows licences cena ir saprātīga OEM variantā uz jaunpērkamas kastes. Atsevišķi – meh. Paskatījos Win7 cenu un ir saprotams, kāpēc cilvēki meklē OEM kejus, nevis nopērk Win7 kas sevi jau ir atpelnījis un ko varētu tirgot pat par simbolisku cenu, ņemot vērā ka tās ir nākama versija ko desupportēs. Nu re, arī atzīmējos kā žmogs :)

    28.03.2016 19:53
    Reply to  x

    Jā, bet, redzi, no Windows 7 var bez maksas atjaunoties uz Windows 10. Tāpēc gluži par velti to arī nevar atdot.

    x
    28.03.2016 21:00

    Neiedomājos, ka kāds, kurš tagad pērk W7, varētu gribēt to agreidot uz jaunāku versiju, nevis uzreiz pirkt vajadzīgo. Gan jau ka varētu uztaisīt neapgreidojamu versiju, bet kurš gan ar to krāmēsies.

    Krotow
    13.08.2019 20:16

    Nu jau vairs nevar.

    digitalk
    14.08.2019 01:35
    Reply to  Krotow

    es varu P-)

    Mahmuds
    28.03.2016 19:53

    Es jau vispār teiktu tā, ka nekomerciālai lietošanai Win, Office un tamlīdzīgas lietas varētu arī būt bez maksas. Šā vai tā, vairums mājās lieto pirātiskās kopijas.

    Vilis
    29.03.2016 10:56

    “… jo lietot man tās programmas vajag pāris reizes gadā, bet vena tāda, ka neceļas roka maksāt. …”

    Kad Ekonomikas Policija atnāks un savāks praktiski jaunu kompi pa 1’500.€ un vēl plus uzliks sodu, licencētas programmas cena nākošajam kompim liksies smieklīgi maza.

    Svimart
    29.03.2016 11:51
    Reply to  Vilis

    Kam firmai datoru pa 1500eur ? NORMĀLU datoru var iepirkt pa ~ 700-800 eur. Ar visiem windowsiem un ofisiem…. Uz mājām neviena policija nenāks, ja vien nebūsi Imantas hakeris… Un cenas mājas lietotājiem ir pa dārgu, viņi daudz vairāk iegūtu ja būtu piem. nekomerciālai lietošanai domātas kā piem. office home and studend.

    29.03.2016 12:04
    Reply to  Svimart

    Un kāpēc nē? Nav jau tā, ka pilnīgi visos uzņēmumos pilnīgi visi datori tiek izmantoti tikai kā rakstāmmašīnas. Cena daļā gadījumu nebūt nav noteicošais.

    Pirāts
    29.03.2016 13:50

    Es esmu uzaudzis ar pirātismu un savu izglītību ieguvu pateicoties pirātismam! Skolas laikos mamma pelnīja kaut kas ap 50 latiem mēnesī. Par to naudu viņa pamanījās uzturēt visu ģimeni, nomaksāt rēķinus un nopirkt man datoru, kas maksāja pāri par 350LVL un printeri par 120LVL. Liels paldies datoru veikalam, kurš neizdzēsa testam uzlikto Windows 95 un MS Office. Interneta mums nebija, jo bija pārāk dārgi, bet bija Viļņas tirgus, kur diskos varēja nopirkt visu ko vajag un lai atpirktos biļete uz viļņas tirgu un cigarešu bloks un 1L vodkas (standarta maksa muitniekiem tajā laikā) nācas arī šo to tirgot no Viļņas tirgū iepirktajām mantām (adibas treņiņtērpi, VIVA mūzikas hitu izlases utt.. Tāpat bija draugi, no kuriem varēja aizņemties/mainīties ar datorspēlēm. Vēlāk jau arī internets kļuva pieejamāks un viss tas disku rūpals pačabēja kā nebijis, līdz ar DC++ ienākšanu. Visi studiju darbi ir tapuši uz parātiska MS Office, nokačāta interneta dzīlēs. Darbus man koriģēja nokačāta Tilde, jo kurš tad var pārlasīt visu to, kas pa naktīm sadrukāts. Arī filmas tika iesūktas no neta. Tā kā pirātisms man jau ir vēnās. Tikai tagad, kad ir darbs un normāls atalgojums, varu atļauties ģimeni vest uz kino un atstāt savus 40EUR par filmu + popkorns… Read more »

    Mahmuds
    29.03.2016 17:34
    Reply to  Pirāts

    Super! ļoti izsmeļoša un adekvāta atbilde! Šeit nav ASV vai Vācija, kur vidējie ienākumi uz ģimeni sākas no 2k eirām! Un neviens Mazmīkstais tādēl nebankrotēs, ka privātpersonas nabadzīgajās valstīs nemaksās par softu!

    29.03.2016 17:37
    Reply to  Mahmuds

    Kāpēc daudziem galvās pirmā doma ir zagt to, ko nevar atļauties? Kāpēc prātā uzreiz nenāk doma piemeklēt bezmaksas (vai mazāk maksājošas) alternatīvas?

    Opis
    29.03.2016 17:58

    Jo pats MS jau no bērnu dārza visus uzsēdina uz savas adatas. Cilvēki ieraugot to pašu Libreoffice ir panikā. It kā nezinot kur kas atrodas un tad jau vēl cits paplašinājums ko atkal ne visur var atvērt un vēl fontu un formatējumu izmaiņas taisot Libreoffice un attaisot MS Office

    x
    29.03.2016 19:02
    Reply to  Opis

    šeit svarīgi, cik izglītoti ir cilvēki.
    Atverot valsts iestādes .doc vai .xls doku/veidlapu ar freeoffice un atklājot kautko, kas neiet, ir nevis jāmetas piratēt MSO, bet jāceļ jezga un jāpiespiež valsts uzturēt dokumentus savietojamus ar brīvajiem rīkiem. Tas ja vajag rediģēt. Skatīšanai MS ļauj izmantot doc un xls lasīkļus par velti, cik zināms.

    Vienkārši lauku admins tantiņai Mazpisānos uz laptopa uzinstalē nevis Word Viewer, bet uzreiz visu MSO un MSSQL Enterprise piedevām. Lūk, šos noderīgos idiotus es no sirds nesaprotu. Ja reiz uzņemies darīt, tad izdari kārtīgi, lai aiz tevis nav jāsavāc.

    PurvaVelns
    29.03.2016 19:48
    Reply to  x

    nupat vienu tādu datoru radiniecei piekopu. kāds (starp citu lielas bankas admins) bija sainstalējis jēziņko… tāda sajūta, ka iegājis ninite.com un uzinstalējis VISU – visi brauzeri, 3 zipotāji, kādi pieci pleijeri, n kodeku pakas, tīrītāji, spīderi, optimaizeri… un to visu 21 gadsimtā uz W10! Trīs stundas pagāja, kamēr visu novācu…

    Mahmuds
    29.03.2016 18:59

    Kristap, vai pats nekad neesi izmantojis pirātisko softu? Es saprotu, ka Tev, kā oficiāla portāla vadītājam nav pareizi paust atbalstu pirātismam, bet Tu tik aktīvi pret to (pirātismu) cīnies, ka izskatās, ka vismaz uz 1/2slodzi piestrādā BSA :D

    29.03.2016 21:24
    Reply to  Mahmuds

    Protams, ka esmu izmantojis. Bet krietni svarīgāk ir tas, ko un kā es rīkojos (un iesaku rīkoties citiem). Esmu pa lielam pārgājis uz domāšanu, ka par programmatūru ir jāmaksā. Tas gan arī nozīmē, ka man datorā ir tikai nepieciešamie rīki, nevis desmitiem programmu no kurām tikai dažas izmantoju ikdienā (situācija pirms 10 gadiem).

    digitalk
    29.03.2016 21:18

    > Kāpēc prātā uzreiz nenāk doma piemeklēt bezmaksas (vai mazāk maksājošas) alternatīvas?

    kaut vai tāpēc, ka skolā sīcim māca Word/Excel 2010 un klases darbi, kontroldarbi un mājasdarbi ir jāpilda tajos. skola par brīvu neko nedod. ko nu?

    29.03.2016 22:45
    Reply to  digitalk

    Cik var čīkstēt par to ko māca skolā? Grūti ieslēgt smadzeni un pašiem paskatīties pēc alternatīvām?

    Antons
    29.03.2016 22:57

    Tā ir pilnīga realitātē. Kā sīcis izdomās kur un kādu alternatīvu viņš var dabūt? Un ja dabūs, tad kurš viņu mācīs strādāt ar to? Un vispār priekš kam viņam tas vajadzīgs?

    29.03.2016 23:00
    Reply to  Antons

    Es domāju, ka Google (vai kādu citu meklētājservisu) mūsdienās prot lietot pat pamatskolēni. Un arī apgūt līdzīgu programmu nevajadzētu būt problemātiski. Ir laiks mainīt sapuvušo domāšanu.

    Antons
    29.03.2016 23:08

    Es teiktu ka daļa noteikti prastu atrast, bet nez cik liela daļa. Jo ārpus Rīgas es domāju tā daļa ir daudz mazāka. Un tas vai būtu problēmas apgūt līdzīgu programmu, manuprāt ir diez gan atkarīgs, ko un kā māca skolā.

    Ivarss
    30.03.2016 08:30
    Reply to  Antons

    Gan jau ne tikai rīdziniekiem ir gana saprātīgi, lai atrastu alternatīvu

    Janis
    29.03.2016 23:00

    Ļoti daudzi iet vieglāko ceļu, kādēļ apgūt kaut, ko jaunu un čakarēties, ja var vienkārši “nokačāt” “pirātisko” :D
    Galvenais ir iemācīt, ka licenzēta programmatūra ir stilīga un ka tikai pāķi lieto “pirātisko” tad arī būs rezultāts, vismaz atsevišķās zemēs…

    digitalk
    31.03.2016 03:22

    kurš vārds frāzē “skola _liek_ strādāt un nodot darbus m$ Officē” tev nav skaidrs? man, kā vecākam, ir jānodrošina šī vide uz mājas kompja par savu naudu.
    kāds sakars ar alternatīvām, kuras tur jau ir uzinstalētas?

    31.03.2016 07:41
    Reply to  digitalk

    Kā skola var kaut ko tādu likt? Lai iet pupās! Ar Word vai Excel atveramus dokumentus var taisīt arī citur.

    PurvaVelns
    31.03.2016 09:49

    a Tu negribēsi, lai Tavi bērni skolā normāli iemācas lietot instrumentus? Offisu nevajag, lai iemācītos klabināt taustiņus. Rakstīt normāli jāmācās ar roku. Strādāt grupās, kopīgi rediģēt, komentēt, izstrādāt projektus? Tur ir sāls, Ar dažādiem instrumentiem to paveikt NAV iespējams. Zinu ko runāju. Un ja vari bērnam nopirkt datoru, tad 35 rubļi par offisu jau nebūs tā lielākā skāde.

    01.04.2016 06:03
    Reply to  PurvaVelns

    Ne par to ir runa. Es nesaprotu ko var čīkstēt par MS Office, ja tas vairs nav ne dārgs, ne vispār vienīgais pieejamais ofisa rīks.

    digitalk
    31.03.2016 11:28

    elementāri, Vatson. skolā tiek mācīts tikai m$ office, uz kura adatas bērni tiek uzsēdināti (kā savulaik uz makiem koledžu amurikāņi). vecākiem m$ ofisu par brīvu nedod.

    šai brīdī sajūti pirātisma smaržu?

    un tad sākas īstenā jautrība.

    aizpildīt datorikas pasniedzēja aizpildāmo testu nav iespējams no OpenOffice, LibreOffice, un mikromīksto 2003, 2007. man abi ir legāli pieejami – 2007 ar downgrade uz 2003.

    tālāk – jautrāk.

    atvērsi darbu citā programmā – varbūt nojuks formatējums. ja jaunietis ir uzrakstījis darbu uz 7 (padomijas 4), tad par līku formatējumu ieliks 5 (trulis).

    es vēl daudz ko varētu sarakstīt, bet labi ka ir pir8

    Artūrs Supe
    13.08.2019 09:53
    Reply to  digitalk

    Tam domāts Word, Excel utt. online.Tas ir par bri’vu

    digitalk
    13.08.2019 13:34
    Reply to  Artūrs Supe

    trīs gadus atpakaļ (kad tika uzrakstīts komentārs) nekas nebija par brīvu, fantast. nemaz nerunājot par apspriežamajiem 5-6 gadus veciem notikumiem (skolu neadekvātās prasības un m$ monopols).
    un ja tu domā, ka situācija ir kardināli uzlabojusies, tad tu kļūdies.

    Krotow
    11.05.2016 20:11
    Reply to  Pirāts

    Tu arī veikalā pienu un maizi zodz tāpēc, ka nevari to atļauties? Ir taču bezmaksas OS un programmatūra, kas vairumā gadījumu nav sliktāka par komerciālajiem analogiem.

    James Ben
    03.09.2017 00:27

    Vai šodien ir nepieciešams steidzams aizdevums, lai maksātu savus parādus un sāktu jaunu dzīvi šodien? kāpēc sazināties ar James Ben kungu šodien ar viņa e-pastu, viņi piedāvā ļoti likumīgu aizdevumu @ 2% procentu likmi bez nekāda veida krāpšanas vispār, viss ir 100% likumīgs un īsts, sazinies ar viņiem šodien un bez krāpniekiem e Juridiskā aizdevuma aizdevēja pasts: jamesben614@gmail.com

    Krotow
    09.11.2017 11:37

    Un kā redzams, visvairāk baidās no BSA/EP vizītes.

    P.
    11.01.2018 10:01

    Tas ir kruta publicēt kaut kādu 2016. gada aptauju.

    Kristaps Skutelis
    11.01.2018 10:16
    Reply to  P.

    Em, jā, 2016. gadā, kad publicēts šis raksts, tā bija aktuāla.

    Reklāma