Reklāma

Kravas auto turpmāk brīdinās šoferi par izbraukšanu no joslas un bremzēs avārijas situācijās

Jaunākie raksti

Mini Cooper SE ALL4 Countryman – elektrifikācijas izgāšanās?

Mini Countryman ir britu mēģinājums trāpīt krosoveru segmentā, bet mēģinot arī nepazaudēt pašu brenda šarmu. Šeit gan man ir...

TikTok ļaus jauniešiem veidot CV video formā

Lietotne TikTok testē jaunu funkcionalitāti, kas ļautu ar īso video palīdzību pieteikties darbā, lai nebūtu jāveido tikai izklaidējoša satura...

Volkswagen autonomie taksometri gaidāmi jau 2025. gadā

Volkswagen paziņojis par plāniem jau 2025. gadā piedāvāt ID.Buzz mikroautobusus aprīkot ar SAE Level 4 pašbraukšanas iespējām, lai tie...

MSI MPG Z590 Gaming Carbon WiFi sistēmplates apskats

MSI izstrādātās Intel Z590 čipseta sērijas sistēmplates veidotas tā, lai no jaunajiem šodien oficiāli izlaistajiem 11. paaudzes Intel Core...

Atsaucoties uz kaitējumu videi, “Tesla” automašīnu apmaksai vairs nepieņems “Bitcoin”

Lai arī sākotnēji šķita, ka "Tesla" ar Īlonu Masku priekšgalā pauž nepārprotamu atbalstu kriptovalūtām, īpaši "Dogecoin" un "Bitcoin", izskatās,...

Sākot no 2015. gada 1. novembra visās Eiropas Savienības valstīs būs obligāta prasība ierīkot uzlabotās avārijas bremzēšanas sistēmu (Advanced Emergency Braking System – AEBS) un joslu uzraudzības sistēmu (Line Departure Warning System – LDW) visiem N3 kategorijas transporta līdzekļiem. Izņēmums ir transporta līdzekļi, ar vairāk nekā trim asīm.

AEBS ir drošības sistēma, kas ar radara un kameras palīdzību nosaka priekšā esoša šķēršļa lielumu, ātrumu, attālumu un pēc tam ar skaņas signālu un paziņojumu displejā brīdina autovadītāju vai arī pati veic bremzēšanu, ja joprojām draud sadursme ar šķērsli. Savukārt joslu uzraudzības sistēma brīdina šoferi ar skaņas signālu, ja kravas auto neapzināti šķērso joslu sadalošo līniju neuzmanības dēļ.

SIA Scania Latvia valdes loceklis Aigars Pušinskis stāsta: “Lai izpildītu Eiropas Savienības tiesisko regulējumu uzlabotās avārijas bremzēšanas sistēmas jomā, Scania jau kopš 2013. gada septembra piedāvā aprīkot kravas auto ar Scania AEBS – uzlaboto avārijas bremzēšanas sistēmu, savukārt joslu uzraudzības sistēma LDW kā drošības papildaprīkojums Scania spēkratiem pieejama kopš 2007. gada. Atbilstoši likumdošanas jaunajām prasībām, sākot no šā gada 1. novembra visi spēkrati, kas tiks reģistrēti, būs aprīkoti ar AEBS un LDW drošības sistēmām.”

Scania Group inženieris Džozefs Ah-Kings (Joseph Ah-King) norāda, ka: “AEBS sistēma ir vispusīgi pārbaudīta un izmēģināta, tā spēj veikt ātrus un sarežģītus aprēķinus, apstrādāt visus datus, kas tiek saņemti brauciena laikā. Sistēma atšķir nekustīgus un kustīgus šķēršļus transportlīdzekļa ceļā un ir izstrādāta, lai neradītu šoferiem viltus trauksmi un neizraisītu nevajadzīgu bremzēšanu.“

Kopš pērnā gada nogales atbilstoši likumdošanas prasībām visi Scania spēkrati ir aprīkoti arī ar elektroniskās stabilitātes sistēmu (ESP), kura kritiskā situācijā, piemēram, braucot pa slapjiem un slideniem ceļiem, kā arī uz sausiem ceļiem, ja ir bīstamība, ka mašīna var apgāzties, palīdz autovadītājam saglabāt kontroli pār transportlīdzekli. Kad sistēma nosaka kādas atšķirības starp autovadītāja dotajām komandām, virzienu, kurā autovadītājs grib virzīt mašīnu un  automašīnas aktuālo kustības virzienu, tā nekavējoties aprēķina katra priekšējā, aizmugurējā un piekabes riteņa bremzēšanas spēku, kā arī samazina degvielas padevi (atlaiž gāzi), tā palīdzot autovadītājam stūrēt automašīnu izvēlētajā virzienā. Kā izvēles aprīkojums ESP bija pieejams kopš 2007. gada.

Aigars Pušinskis norāda, ka “ESP izmantošana var samazināt negadījumu skaitu, kā arī to izraisītos satiksmes sastrēgumus. Turklāt provizoriskie Eiropas Komisijas dati liecina, ka uzlabotās drošības sistēmas kravas automašīnās varētu glābt aptuveni 2500 dzīvību gadā (500 ESP, 1000 AEBS un 1000 LDW) un vēl vairāk dzīvību ārpus ES, jo attiecīgie tiesību akti mudinās ražotājus izmantot ESP kā standarta aprīkojumu vairākos tirgos”.

Kā darbojas avārijas bremzēšanas sistēma

AEBS sistēma

AEB sistēma izmanto automašīnas priekšgalā uzstādītu tāldarbības radaru un uz priekšu vērstu kameru aiz vējstikla. Šādi iegūto informāciju centrālā vadības sistēma apkopo un analizē kopā ar citiem datiem, kas pienāk no bremžu sistēmas. Ja šķēršļa ātrums ir lielāks par 14 km/h un sistēma aprēķina, ka tas atrodas kravas automašīnas ceļā, AEBS vispirms pārbauda, vai šoferis kontrolē situāciju (gaida bremžu vai gāzes pedāļa nospiešanu) un vai viņš stūrē automašīnu. Ja šķērslis joprojām ir automašīnas ceļā, bet šoferis nereaģē, tiek dots skaņas signāls par sadursmes briesmām, un uz automašīnas displeja parādās paziņojums par iespējamo sadursmi. Iedarbojas arī bremzēšanas palīgsistēma, kas palīdz vadītājam izvairīties no sadursmes. Ja joprojām nav nekādu pazīmju, ka vadītājs reaģē uz situāciju, sistēma ieslēdz nākamo trauksmes pakāpi: iedarbina darba bremzes, un vienlaikus iedegas brīdinošs bremžu gaismas signāls. Izmantota tiek tikai daļa no automašīnas bremžu kapacitātes, jo šajā posmā galvenais mērķis ir šofera uzmanības piesaistīšana. Ja pēc skaņas signāla un darba bremžu iedarbināšanas šoferis joprojām nereaģē un ir pārsniegts pieļaujamais relatīvais ātrums un mazākais pieļaujamais attālums līdz šķērslim, AEBS uzsāk avārijas bremzēšanu. Lai gan sadursme jau var būt neizbēgama, sistēma turpina samazināt automašīnas ātrumu, lai trieciena spēks sadursmes brīdī būtu pēc iespējas mazāks un pēc trieciena šķērslis netiktu uzgrūsts priekšā braucošām automašīnām. Pirms pilnīgas avārijas bremžu iedarbināšanas, vadītājam joprojām ir iespējas kontrolēt transportlīdzekļa kustību. Avārijas bremzēšana tiek atcelta, ja šķērslis novirzās no automašīnas paredzamās kustības trajektorijas vai arī kāpina ātrumu un atvirzās drošā attālumā. Šoferis var trīs sekundes ignorēt brīdinājumu par sadursmi ar nekustīgu vai kustīgu objektu (piemēram, apdzīšanas laikā), piespiežot gāzes pedāli “kick-down” režīmā. Šoferis var arī neitralizēt sadursmes brīdinājumu, ja iedarbina bremzes vai izmanto pagrieziena signālus, un tad AEBS uzskata, ka automašīnas vadītājs ir saņēmis informāciju par notiekošo.

Joslu uzraudzības sistēmas darbība

Savukārt joslu uzraudzības sistēma ir drošības sistēma, kas brīdina vadītāju ar skaņas signāla palīdzību, kas nāk no tās puses skandām, kurā ir notikusi joslas šķērsošana. Sistēma aktivizējas ik reizi ieslēdzot aizdedzi, pie braukšanas ātruma  sākot no 60 km/h un ja ir redzama vismaz viena joslas atdalošā līnija. Kad brīdinājums ir aktīvs, tiek samazināts kabīnē skanošās mūzikas skaļums. LDW sistēma nebrīdina, ja ir ieslēgts pagrieziena rādītājs un joslas tiek mainītas apzināti, kā arī 4 sekundes pēc virziena rādītāja izslēgšanas. Joslu uzraudzības sistēma atslēdzas pie ātruma 55km/h.

Piecās Latvijas pilsētās Scania Latvia informēs par jaunajiem drošības tehniskajiem risinājumiem

Par to, kā darbojas Scania AEBS un LDW, varēs uzzināt septembrī notiekošajās Scania Jaunumu dienās piecās Latvijas pilsētās, kurās Scania Latvia inženieri iepazīstinās ar šo drošības sistēmu tehnisko risinājumu atbilstoši jaunajām likumdošanas prasībām. Interesentiem būs iespēja testa braucienu laikā pārliecināties par joslu uzraudzības brīdinājuma sistēmas un avārijas bremzēšanas sistēmas darbības principiem, kā arī iepazīties ar Scania kravas auto tehniskajiem, apkopes un šoferu apmācību piedāvātajiem risinājumiem, kas palīdz ievērojami samazināt ekspluatācijas izmaksas, jo īpaši degvielas izmaksas.

Scania Jaunumu dienas notiks Valmierā (9. septembrī), Rīgā (15. septembrī), Liepājā (17. septembrī), Rēzeknē (22. septembrī) un Daugavpilī (23. septembrī).

Reklāma

7 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
7 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
likumnedevējs

Es, protams, saprotu, ka IT cilvēki ir slinki un negrib īsti iedziļināties tajā, ko publicē, bet tomēr – “likumdošana”, kas tekstā parādās 3 reizes ir PROCESS, bet tiesību akti, kas liek uzstādīt šīs ierīces ir .. wait for it… “likums”.
Pārsteigums? Nedomāju vis!

Nu nenāktu par skādi izlasīt un saprast, ko tad īsti Jūs publicējat!

Paldies un attā!

Kristaps Skutelis

Paldies par norādi.

Edgars Labans

Starp citu, arī Volvo ir izstrādājusi līdzīgu sistēmu:

https://www.youtube.com/watch?v=th3tQdcD4-s

Kristaps Skutelis

Labi, ka šādas sistēmas tiek noteiktas ar likumu. Jebkurš veids, kas var samazināt iespējamību, ka smagais līdz nāvei notaranēs vieglo auto, ir apsveicams.

Ksspars Lccis

diemžēl, šīs sistēmas ir bezpalīdzīgas maz šoferim bez tiesībām, kas uzrāpjas uz galvenā ceļa neskatoties un trīs līķi. vesela ģimene. kirdik. pzdc. Tāpat šī sistēma neko nedod neko, kad smago apdzen kāds atsaldētais un nepagūst ielīst joslā. un 100 citās daudz bīstamākās situācijās.

Kristaps Skutelis

Tāpēc, ka šīs drošības sistēmas ir paredzētas citiem nolūkiem un situācijām, kur tās arī reāli spēj mainīt situāciju uz labo pusi. Pat ja ne visos gadījumos auto paspēs apstāties, jebkāds ātruma samazinājums būs tikai uz labu un samazinās triecienu.

Nelabojams

Ceru, ka šīs sistēmas iedarbosies arī uz “dir$ā līdējiem” (sorry), kuri apdzīvotā vietā tevi stumj, piebraukuši aizmugurē metra distancē, ja izmisīgi vēlies ievērot atļauto ātrumu pat ar ne sevišķi likumīgajiem, bet tradicionālajiem +10.

Reklāma
Reklāma
Reklāma

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: