Andra Dambja vadītais uzņēmums “Drive eO”, jau agrāk ir izpelnījies uzmanību ar saviem unikālajiem sporta auto. 2012. gada Dakaras rallijā Māra Saukāna un Andra Dambja ekipāža bija pirmā pasaulē, kas šajās sacīkstēs startēja un arī veiksmīgi finišēja ar hibrīdauto. Savukārt, 2013. gadā ar pašu spēkiem izstrādātu pilnībā elektrisku sporta auto – “eO PP01” – startēja leģendārajās Paikspīkas sacensībās.
Diemžēl Jāņa Horelika vadītais “eO PP01” vienā no trases sektoriem piedzīvoja smagu avāriju un apgāzās. Nopietnus ievainojumus avārijas laikā guva arī pats pilots. Neskatoties uz piedzīvoto neveiksmi, 2014. gadā “Drive eO” atgriezās Paikspīkā ar pārbūvētu Tesla Roadster (“eO PP02”), ar kuru Jānis Horeliks veiksmīgi sasniedza finišu, ierindojoties ceturtajā vietā savā klasē.
Šoreiz “Drive eO” ir uzstādījuši sev ambiciozu mērķi – kļūt par pirmajiem, kuri Paikspīkas sacīkstēs uzvar ar pilnībā elektrisku sporta auto. Lai sasniegtu šo mērķi, ir radīts “eO PP03”, kas ir pasaulē pirmais elektriskais sacīkšu auto ar viena megavata jaudu. Jaunais pilnpiedziņas “eO PP03” ir aprīkots ar 50 kilovatstundu ietilpības akumulatoru paku, kas darbina sešus YASA-400 elektromotorus ar pašu eO izstrādātajiem kontrolieriem. Elektromotoru kopējā jauda ir 1020 kilovati, savukārt maksimālais griezes moments 2160 Nm. Maksimālais ātrums sasniedz 260km/h, un kopējais auto svars ir vien 1200kg, tādējādi nodrošinot iespaidīgu jaudas un svara attiecību – 1.2 zirgspēki uz 1 kilogramu.
Šobrīd “eOPP03” izstrāde tuvojas noslēgumam un pirmais tā testa brauciens ir iecerēts maijā. Savukārt pilots, kas to vadīs šī gada sacensībās, tiks izziņots jau šomēnes.
eO PP03 tehniskā specifikācija
- Pilnpiedziņa
- Seši YASA-400 elektromotori ar eO kontrolieriem
- Maksimālā jauda 1020 kW / maksimālais griezes moments 2160 Nm
- 50 kilovatstundu litija jona akumulatoru paka
- Pašbloķējošie diferenciāļi
- Tērauda cauruļu rāmis ar oglekļa šķiedras virsbūvi
- Elektrisks stūres pastiprinātājs
- Regulējami amortizatori
- 378 mm bremžu diski priekšā / 330 mm aizmugurē
- 320/710 R18 sliku riepas / 13” × 18” diski
- Pašmasa 1200 kg
- Maksimālais ātrums 260 km/h
Būtu interesanti uzzināt smalkāk par tehniskām lietām..
piemēram, kāpēc auto ir 6(!) elektromotri?
Un, ja reiz ir tik daudz motori, tad kāda velna pēc ir nepieciešami diferenciāļi?
Jā, man arī radās tieši ši paši jautājumi… Vienīgais izskaidrojums kas nāk prātā ir tāds ka tie elektromotori ir nevis pie katra riteņa atsevišķi, bet gan sajūgti kopā (ar kopējo asi), tādējādi iespējams iegūstot labāku griezi… un tālāk tad jau caur diferenciāļiem tiek pievadīta jauda uz riteņiem… Katrā ziņā Dambim un viņa komandai galvas strādā, un ja reiz ir izvēlēts šāds risinājums, tad tam noteikti ir savs pamatojums…
Iespējams, bet no otras puses tas atkal šķiet lieks svars
Katrā ziņā neapšaubu, ka viņiem galvas strādā, tieši otrādi, un tieši tāpēc arī gribas zināt smalkāk pat to kas/kā/kāpēc..
Diez vai Andris Dambis tā atklāti dalīsies savās idejās un izstrādēs līdz pašiem sīkumiem.
Man jau šķiet, ka tika atrasts kompromiss starp vēlamo un pieejamo piedziņas risinājumu, veidojot savu pielāgoto vadības sistēmu, lai nebūtu papildus pašiem jākonstruē un jābūvē savi elektrodzinēji. Pietiek jau ko pacīnīties ar paša auto konstrukciju.
Kursors! Sarunājiet Test Drive, vai vismaz viesošanos garāžā! :)
Jā, es arī domāju, ka būtu labi aizbraukt ciemos aprunāties.
Bija iespēja paviesoties garāžā. Un ap stundu klausīties pašu meistaru skaidrojumā kas, kā un kāpēc. Jā, tam, ka elektromotori ir kopā blokos, nevis pie katra riteņa, ir tiešām savs absolūti pamatots skaidrojums. Nestāstīšu kāpēc, negribas kādu noslēpumu izpaust nevietā, to lai meistari paši saka. Dambim un pušiem visu cieņu!
Viena tante teica ka interese braukt ar šo monstru ir pasaules labākajiem braucējiem.Kas arī ir par iemeslu kāpēc vēl nav zināms pilota vārds.Dambim grūta izvēle