Web Analytics
More
    Reklāma

    Latvijas IT drošības uzņēmums atklāj E-talona drošības problēmu (papildināts)

    Jaunākie raksti

    Vairāk kā 5 gadus pēc “Rīgas Satiksmes” sabiedriskā transporta biļešu sistēmas E-talons ieviešanas,
    tajā pamanīta drošības ievainojamība.

    Pateicoties šai ievainojamībai iespējams ar vienu vienīgu “dzelteno” papīra e-talonu braukt bezgalīgu
    skaitu reižu. Viss, kas nepieciešams, lai izmantotu atklāto drošības ievainojamību ir viedtelefons ar
    NFC iekārtu, kas mūsdienās nav retums, kā arī internetā par padsmit eiro iegādājama Ķīnā ražota
    klonēšanas karte.

    Reklāma

    Neskatoties uz to, ka par ievainojamību laicīgi tika informēta Informācijas tehnoloģiju drošības
    incidentu novēršanas institūcija CERT.LV, sistēmas turētāji vairāk kā divu mēnešu laikā nav veikuši
    uzlabojumus, kas novērstu vai ierobežotu atklāto drošības ievainojamību, kas nozīmē, ka nepilnība
    joprojām ir izmantojama. Lai mazinātu nodarīto kaitējumu sabiedrībai un panāktu, ka atbildīgie
    ievainojamību novērš pēc iespējas ātrāk, līdz ar to apturot iespēju ievainojamību izmantot ļaundabīgi,
    šobrīd ir svarīgi par ievainojamību ziņot plašākai sabiedrībai.

    Ievainojamībā tiek izmantota kartes simulācija, lai sazinātos ar transporta līdzeklī izvietoto E-talona termināli. E-talona terminālis šajā simulētajā kartē ieraksta visus nepieciešamos datus, kas apliecina biļetes kompostrēšanas faktu. Gadījumā, ja sabiedriskajā transportā kāpj kontrole, datus no kartes simulācijas ir iespējams ierakstīt īstajā E-talonā, ko sabiedriskā transporta kontrole pieņemtu, kā derīgu. Ja kontrole neiekāpj, tad kartes simulāciju var atgriezt atpakaļ jebkurā iepriekšējā stāvoklī kopš pēdējās kontroles iekāpšanas reizes. Šajā gadījumā pasažieris samaksātu tikai par braucieniem, kuros biļetes pārbauda sabiedriskā transporta kontrole.

    Alternatīvi kartes simulāciju iespējams nomaskēt ar citu e-talonu vai e-talona maciņu. Tādā gadījumā kontrolei iespējams uzrādīt kartes simulāciju. Rakstam pievienotajā video redzams, kā ar viedtālruņa un Mifare Ultralight kartes simulācijas palīdzību iespējams veikt braucienu reģistrāciju un “attīšanu”. Video redzamie e-talona dati tikuši “iztērēti” vairākas dienas pirms video uzņemšanas, tātad var pasludināt ka e-talonu melnais saraksts jeb blacklist ir mīts.

    Tehniskā informācija par ievainojamību un risinājuma ieteikums pieejams IT uzņēmuma tīmekļa vietnē Possible.lv.

    E-talona sistēmas ieviešana izmaksāja 14 miljonus latu (aptuveni 20 miljonus eiro), un katru gadu šīs
    sistēmas uzturēšanai nepieciešami 5,5 miljoni latu (aptuveni 7,8 miljoni eiro).

    Lūk, šādi uz šo ziņu atbild e-talona sistēmas ieviesējs SIA “Rīgas karte”:

    Rīgas sabiedriskajā transportā izmantoto elektronisko norēķinu sistēmu nodrošina uzņēmums Rīgas karte. Šodien izskanējusi ziņa par e-talona iespējamo viltošanu ir nepatiesa, jo e-talonu nav iespējams viltot. E-talonā esošo informāciju ir iespējams kopēt uz citiem datu nesējiem, taču tādā gadījumā to tik un tā nebūs iespējams izmantot norēķiniem sabiedriskajā transportā gan tādēļ, ka nesakritīs e-talona saturs ar kartes identifikācijas numuru, gan arī tamdēļ, ka sabiedriskajā transportā norēķini tiek akceptēti tikai ar noteikta dizaina un noteikta veida ­e-talonu.

    Rīgā izmantotā dzeltenā e-talona veids ir Mifare Ultralight, kas ir plaši izmantota un zināma karte visā pasaulē. Elektroniskajā norēķinu sistēmā tiek izmantots kartona kartes datu nesējs. Katrai kartei ir savs sērijas numurs, kuru nav iespējams izmainīt. Turklāt kartē ierakstāmie dati ir aizsargāti ar sistēmas speciālu ciparu parakstu, kas tiek atpazīts pēc sērijas numura. Tāpat papildus datu aizsardzību nodrošina OTP (one-time programming) tehnoloģija. Patlaban pasaulē nav zināmi Mifare Ultralight kartes uzlaušanas gadījumi (sērijas numura izmainīšana, ciparu paraksta viltošana, OPT zonu uzlaušana).

    Atbilstība spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, sabiedriskajā transportā veicot biļešu kontroli, pasažierim karte ir jāiedod rokā kontrolierim, t.i., jāizņem no maka, kabatiņas, somas, utt. Šādā veidā tiek novērsta jebkādu ierīču (telefons, plastikāta karte, utt), kurās ir oriģinālās biļetes kopija, izmantošanas iespēja. Turklāt biļešu viltošana ir krimināli sodāma darbība.

    Šodien izskanējusi informācija, ka ir iespējams veikt bezgalīgu e-talona papildināšanu, taču faktiski tiek „papildināts” nevis e-talons, bet gan cita karte, kuru sabiedriskā transporta kontrolieris noteikti pamanītu. Rīgas karte uzskata, ka visas šīs darbības ir bezjēdzīgas – tas ir tāpat, kā braukt bez biļetes. Ja kontrolierim tiek dots e-talons, zem kura atrodas cita karte, kā tas ir parādīts video materiālā – šī darbība ir pielīdzināma krāpšanai un par to var rakstīt iesniegumu policijai.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    6 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Edgars
    02.10.2014 13:50

    Paldies, Mārtiņ! ;)

    Iponts
    03.10.2014 09:26

    Bērnībā, kad vēl bija vecie kompostieri, bērni krāja izkompostrētos talonus un iekāpjot tramvajā kompostrēja konfekšu papīru un atbilstoši caurumumiņu zīmējumam piemeklēja talonu no saviem krājumiem.

    Es piemēram nečakarētos ar OTP drošības apiešanu MIFARE Ultralight kartēs, bet gan izvēlētos stāvvietu blakus “elektroniskajam kompostierim” un reģistrētu talonu tikai tad, ja redzētu, ka priekšā ceļa malā rēgojas kontrolieri. Efekts tāds pats kā rakstā aprakstītais risinājums ar kompostrēšanu un datu atgriešanu, tikai daudz vienkāršāks un becvajag telefonu ar NFC atbalstu un nevajag neko no ķīnas sūtīt!

    Lauris Šņubis Āriņš
    03.10.2014 10:21
    Reply to  Iponts

    ašākie sab.transporta vadītāji pamanās atslēgt reģistratorus pietiekami ātri.

    Mārtiņš V
    03.10.2014 12:42

    Sev zināmos maršrutos jau ir ierastas vietas, kur tusē kontrollieri! Attiecīgi jau laikus var vērot un rīkoties!

    Reklāma