Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (SPRK) uzrauga elektronisko sakaru komersantu sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti un par to informē sabiedrību. Reizi gadā SPRK izstrādā Elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes pārskatu, kurā apkopo pakalpojumu kvalitātes mērījumu rezultātus. Šonedēļ publicēts pārskats par 2013. gadu un tajā izanalizēta Lattelecom, Bite Latvija, Tele2, LMT, Latvijas Dzelzceļš un Baltcom TV sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāte. Katru gadu komersantiem, kas sniedz elektronisko sakaru pakalpojumu, jānorāda savu pakalpojumu kvalitātes parametru vērtības un ar tiem tiek salīdzināti SPRK pētījumos gūtie dati.

Lattelecom tīklā ilgāk jāgaida uz bojājumu pieņemšanas un uzziņu dienestu atbildi

SPRK 2013. gadā kopumā veica 97 000 izsaukumus Lattelecom fiksētajā telefonu tīklā, 800 izsaukumus uz bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienestu un 800 izsaukumus uz visaptverošā telefona uzziņu dienestu. SPRK novēroja pasliktināšanos bojājumu pieteikumu pieņemšanas dienesta 178 pakalpojuma un visaptverošā telefona uzziņu dienesta 1188 pakalpojumu nodrošināšanā – pieaudzis vidējais atbildes laiks. Lietotājiem tas nozīmē ilgāku gaidīšanas laiku līdz operatora atbildei (dažkārt pat ilgāku par 20 sekundēm). Tomēr kopumā apkopojot un analizējot informāciju par Lattelecom piedāvāto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti, SPRK secina, ka vērojama nemainīgi labu rādītāju saglabāšanās pēdējo trīs gadu laikā un tas liecina par Lattelecom elektronisko sakaru tīkla teicamu tehnisko uzturēšanu balss telefonijas pakalpojuma nodrošināšanai.

Der piezīmēt, ka Lattelecom tīklā fiksētie balss sakari novērtēti ar 3.83 ballēm, bet mobilo sakaru operatoriem tie ir šādi: Bite Latvija – 3.5 balles, LMT – 3.38 balles un Tele2 – 3.38 balles. Praktiski šīs atšķirības gan visdrīzāk nebūs saklausāmas. Vidējais savienošanās laiks Lattelecom tīklā ir 1.13 sekundes, bet mobilo sakaru operatoriem no 4.86 līdz 6.13 sekundēm.

Mobilo balss sakaru kvalitāte ļoti līdzīga visiem operatoriem

Pētot mobilo sakaru pakalpojumu kvalitāti Bite Latvija, Tele2 un LMT tīklos tika veikti 60 000 izsaukumi un nosūtītas 9000 īsziņas. Mobilā tīkla mēriekārtas pārskata gada laikā atradās dažādās ģeogrāfiskās vietās Latvijā, turklāt iespēju robežās tās tika pārvietotas starp šīm vietām. Zemāk var apskatīt svarīgāko mobilo sakaru tīklu parametru salīdzinājumu starp visiem trīs mobilo sakaru operatoriem.

2014-03-28_0913

2014-03-28_0903

2014-03-28_0905

2014-03-28_0906

2014-03-28_0907

2014-03-28_0908

2014-03-28_0909

2014-03-28_0910

2014-03-28_0910_001

Apkopojot un analizējot pakalpojumu mērījumu datus, SPRK secina, ka visu operatoru pakalpojumu kvalitātes mērījumos iegūtās parametru vērtības atbilst komersantu deklarētajām vērtībām. Mobilo sakaru operatoru balss telefonijas pakalpojumi ir vērtējami kā ļoti labi vietās, kur tiek nodrošināts stabils mobilā sakaru tīkla pārklājums. Vidējā balss sakaru kvalitāte visiem trīs operatoriem ir ļoti līdzīgā līmenī. Īsziņu pakalpojuma kvalitātes rādītāji ir nevainojami un vidējais īsziņu piegādes laiks nepārsniedz 7 sekundes.

Mobilais internets ātrākais – LMT

2013. gadā SPRK veica interneta piekļuves pakalpojumu kvalitātes mērījumus Bite Latvija, LMT, Tele2 un Telekom Baltija mobilajos tīklos. Tika izmantota SPRK interneta piekļuves pakalpojuma kvalitātes kontroles sistēma (http://itest.sprk.gov.lv) un mērījumi dažādos diennakts laikos tika veikti no dažādām vietām Latvijā, iespējami vienmērīgi aptverot visu Latvijas teritoriju (Rīgā – 35 vietās). Bite Latvija, LMT un Tele2 mobilajos tīklos tika izmantotas vienādas GSM/UMTS galiekārtas, kas nodrošina datu pārraides ātrumu līdz 100 megabitiem sekundē, bet Telekom Baltija mobilajā tīklā mērījumi veikti izmantojot CDMA/EVDO galiekārtu, kas nodrošina datu pārraides ātrumu līdz 14.7 megabitiem sekundē.

2014-03-28_0926

2014-03-28_0958

2014-03-28_1000

Tā kā liela daļa Latvijas iedzīvotāju dzīvo vai ikdienā atrodas Rīgā, tad ir vērts apskatīt arī mobilā interneta pakalpojumu mērījumu rezultātus Rīgas administratīvajā teritorijā.

2014-03-28_1002

2014-03-28_1003

Izvērtējot interneta piekļuves pakalpojumu pieslēgumu ātrumu mobilajos tīklos, līdzīgi kā iepriekšējos gados joprojām vērojama krasa dažādība pakalpojuma saņemšanas iespējās. Tomēr salīdzinot ar 2012. gadu, vērojams pieslēguma ātrumu pieaugums atsevišķu operatoru mobilajos tīklos. Īpaši nozīmīgas izmaiņas vērojamas Bite Latvija mobilajā tīklā, kad vairākumā vietās, kur līdz šim bija pieejams tikai otrās paaudzes (2G) tīkls, pakalpojums tagad tiek nodrošināts 3G līmenī pie tam faktiskajam pieslēguma ātrumam daudzviet pārsniedzot 4 megabitus sekundē. Tātad, ir bijusi jūtama nozīme Bites pagājušā gada tīkla modernizācijas aktivitātēm. Tomēr reģionos Bitei joprojām ir izteikti mazāks mobilā interneta ātrums salīdzinot ar konkurentiem. LMT tīklā ir paplašinājies to teritoriju loks, kur pieejams 4G pakalpojums un šajos reģionos izlases mērījumos fiksētais pieslēguma ātrums ir virs 20 megabitiem sekundē. Tādējādi LMT ir izteikts līderis mobilā interneta ātruma ziņā un tas ir saistīts ar panākumiem 4G tīkla ieviešanā. Arī Latvijas reģionos ātrākais mobilais internets ir tieši LMT. Telekom Baltija nozīmīgus ieguldījumus veica 2012. gadā, mobilajā tīklā ieviešot jaunākās paaudzes tehnoloģisko risinājumu (EV-DO Rev B2) un tas atspoguļojas pagājušā gada izlases mērījumu datos – interneta pakalpojumu ātrumi ir 3G mobilo tīklu līmenī. Vismazāk izmaiņas novērotas Tele2 mobilajā tīklā, kur interneta ātrums saglabājies stabilās, līdzīgās robežās kā iepriekš – vairumā mērījumu vietu tas ir robežās no 6-10 megabitiem sekundē. Atsevišķās vietās Rīgā fiksēta arī 4G mobilā tīkla pakalpojumu saņemšanas iespēja. Pagaidām Tele2 4G pieejams tikai datoriem un planšetdatoriem, tomēr Tele2 sola 4G iespējas jau šogad piedāvāt arī viedtālruņu lietotājiem. Mobilo sakaru operatori nemitīgi uzlabo savus tīklus un iespēju robežās cenšas ieviest nākamās paaudzes datu pārraides tehnoloģijas.

Ir jāsaprot, ka visiem operatoriem joprojām ir tādas ģeogrāfiskās teritorijas, kur lietotājiem pieejams tikai 2G tīkls vai pārklājums nesniedzas vispār. Pakalpojuma saņemšanu var apgrūtināt arī dažādi citi apstākļi, piemēram, augsta noslodze lietotāju paaugstinātas aktivitātes dēļ. Kā nekā lietotāji sāk arvien vairāk izmantot mobilās ierīces un lietotnes, kas nekautrējas ātri patērēt lielus datu apjomus. Tādējādi uz mobilo sakaru operatoru pleciem gulstas smags darbs izsekot tehnoloģiju jauninājumiem un savu lietotāju vēlmēm. Savas nestabilitātes dēļ mobilā interneta pakalpojumi nebūs aizstājējs fiksētā interneta pakalpojumiem, jo ātrums var svārstīties līdz pat sešām reizēm. Vislielākais ātruma kritums novērojams ap četriem pēcpusdienā, kad skolēni atgriežas mājās no skolas, bet ofisos vēl notiek darbs.

2
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
assaJanka Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Janka
Guest
Janka

Bite izskatās kā grimstošs kuģis, kuram nav ne tehniskā direktora, ne finanšu direktora. Kur šogad tiks ieguldīta UĪ nodokļu atlaides nauda – 3G attīstīšanā? Vai gada beigās atklāsies, ka Bite tomēr sāks attīstīt 4G tīklu uz nodokļu atlaides naudas rēķina? Pretrunas, pretrunas…

assa
Guest
assa

Lietoju LMT 3G. Jūtos slikti, jo tā ātruma bieži nav pat Rīgā, laukos nerunāsim par iespēju lasīt delfus vai vēl trakāk atvērt Baltic maps kartes telefonā. Ja citiem, izrādās, ir vēl švakāk, tad jūtos pavisam slikti un operatoriem vēl tāls ceļš ejams:(