Teikšu godīgi, līdz šim par elektroauto es biju noskaņots visnotaļ skeptiski. Bet atklāti jāpasaka, ka nebiju stūrējis nevienu no šādiem auto. Tāpēc brīdī kad man piedāvāja izmēģināt Mitsubishi Outlander PHEV, bez lielas domāšanas piekritu. Galu galā vislabākais veids kā noskaidrot šādu auto lietderību, ir ar tiem izbraukt. Lai arī pēc dienas, ko pavadīju ar šo auto, es nesteigtos ar šāda auto iegādi, tomēr jāatzīst, ka auto ir interesants un spēja mazināt manu skepsi par elektroauto kā tādiem.
Latvijā pārdošanā ir nonākusi apvidus automobiļa Mitsubishi Outlander PHEV, jeb hibrīda versija un šomēnes to var apskatīt un izmēģināt “Skandi Motors” autosalonā. PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle un tas nozīmē, ka automobilim ir divu litru četrcilindru benzīna motors un divi 60 kW elektromotori, pa vienam katrai asij. Tādējādi tas ir krietni praktiskāks par pilnībā elektrisku automobili un pavisam maza būs iespējamība, ka ar tukšu akumulatoru paliksim pusceļā. Jaunā Mitsubishi Outlander PHEV cena Latvijā ir sākot no 35 000 eiro, ieskaitot PVN.
Auto piedāvā trīs braukšanas režīmus. Mēs varam izvēlēties braukt tikai ar elektromotoriem, taču šajā gadījumā ražotājs sola tikai līdz 52 km garu braucienu. Mēs varam izvēlēties hibrīda režīmu un šajā gadījumā benzīna dzinējs darbosies, lai uzlādētu akumulatoru un tas savukārt baros elektromotorus, kas griezīs riteņus. Ražotājs norāda, ka hibrīda režīmā auto ar pilnu degvielas bāku (45 l) var nobraukt 824 km, kas jau ir tipiska “parasta” auto līmenī. Pēc ražotāja datiem, tiek patērēti tikai 1,9 litri uz katriem 100 km. Trešais variants ir tā saucamais “paralēlā hibrīda režīms”, kad pie lielākiem ātrumiem (>120 km/h) elektromotoriem pieslēdzas klāt iekšdedzes dzinējs, lai palīdzētu griezt priekšējos riteņus. Benzīna dzinējs tiks likts pie darba arī brīžos, kad ieminot “pedāli grīdā” pieprasīsim pilnu jaudu. Izmantojot benzīna motoru vai nu braukšanas, vai stāvēšanas režīmā, ir iespējams uzlādēt 80% no kopējās akumulatora jaudas tikai aptuveni 40 minūtēs. Savukārt, lai pilnībā uzlādētu Mitsubishi Outlander PHEV, pievienojot to elektrībai, nepieciešamas piecas stundas.
Mana pieredze vienu dienu izbraucot ar Outlander PHEV
OK, esam tikuši galā ar ražotāja norādīto oficiālo informāciju un laiks palūkoties kā auto uzvedas reālā dzīvē. Es neesmu braucis ar “parasto” Outlander, taču atradu, ka PHEV modelis ir par 15 mm zemāks un par 170 kg smagāks. Šādas izmaiņas ieviesis auto apakšā novietotais 12 kWh litija jonu akumulators. Protams, nodod arī papildus “uzpildes” vāciņš. Kreisajā sānā lejam iekšā benzīnu, bet labajā sānā zem vāciņa slēpjas divas uzlādes pieslēgvietas. Viena ir lielāka un paredzēta ātrās uzlādes “pistolei”, bet otra mazāka izmantojama, lai auto uzlādētu no mājas 230V elektrotīkla. Auto bagāžniekā atradīsim speciālu tranformatoru, lai varētu auto lādēt jebkur, kur vien ir pieeja 230V tīklam.
Ejot pie auto šausminājos, ka tas ir paliels un būs problemātiski vadāms. Tomēr atlika izbraukt cauri Rīgai, lai saprastu, ka bažas nav bijušas pamatotas. Auto ir patiešām milzīgi sānu spoguļi un labi saskatāms arī aizmugurē notiekošais. Stūre ir sasodīti viegla un jau pēc nobrauktiem daždesmit kilometriem ar to jutos patiešām brīvi gan uz ceļa, gan pārpildītā stāvlaukumā.
Īpaši gribu atzīmēt ērto automātiskās ātrumkārbas kloķi, ļoti intuitīva pārslēgšanas atpakaļgaitas režīmā. Ne kuram katram auto bez skatīšanās var piešauties pie pārnesumu secības pēc dažiem pirmajiem kilometriem. Aiz pārnesumu kloķa ir paslēpusies elektroniskās rokas bremzes poga, bet pirms tā auto braukšanas režīmu izvēles pogas. Ieslēdzot CHRG pogu, dzirdēsim kā iedarbojas auto iekšdedzes dzinējs un tiek uzsākta baterijas uzlāde. Cik sapratu, tad blakus esošā SAVE poga paredzēta, lai pēc iespējas vairāk taupītu elektroenerģiju.
Pirms iekāpšanas auto mazliet šķībi lūkojos uz tā salonu, tomēr dienas beigās atzīstu to par diezgan ērtu. Iekāpt un izkāpt no auto ir patiešām ērti (auto nav nemaz tik augsts) un pēc skata necilie sēdekļi man arī šķita ērti. Arī auto aizmugurē ir pilns vietas pārējiem ģimenes biedriem vai iepirkumu kalniem. Tiesa, priekšējā paneļa un borta datora saskarnes dizains man ne īpaši patika un nevaru to nosaukt par īpaši gaumīgu. Pie tam auto startējoties uz jūtami ilgu laiku ieslēdz visus iespējamos indikatorus uz paneļa un tie ar savu krāšņumu atgādina Ziemassvētku eglīti. Arī ārēji šī auto dizains ir tāds diezgan savāds un būs cilvēki, kam tas nepatiks. Ja saņemot šo auto uz testu man tas vizuāli ļoti nepatika, tad dienas beigās jau kaut kādā mērā biju apradis pie tā dizaina valodas un to nesaskatīju kā problēmu.
Šī auto instrumentu panelī pierastā tahometra vietā redzēsim enerģijas plūsmas indikatoru, kas parāda cik ekoloģiski braucam. Bremzējot redzēsim, ka rādītājs noslīd uz leju – lādēšanas režīmā. Atliek iemīt pedāli grīdā un par ekoloģiju varam aizmirst, iestartējas benzīna dzinējs un rādītājs aizslīd pavisam pa labi. Pa labi redzēsim vidējo patēriņu un to cik procentuāli daudz braucam elektroauto režīmā. Varam pārslēgties arī uz citiem attēlojuma režīmiem, un, piemēram, apskatīt cik kilometrus varēsim nobraukt ar elektromotoriem un cik ar iekšdedzes dzinēju. Mazliet zemāk redzam izvēlēto pārnesumu (reģenerācijas “spēku”), kā arī baterijas uzlādes līmeni un degvielas daudzumu.
Aiz stūres novietotas divas metāliskas lāpstiņas un vizuāli tās atgādina pārnesumu pārslēdzējus, ko pierasts redzēt sportiskākos auto. No sākuma nesapratu ko šie pārslēdzēji maina, jo atskaitot uzrakstu maiņu uz instrumentu paneļa uzreiz nejutu nekādas pārnesumu pārslēgšanās. Braucienu starplaikā aprunājos ar Gūgli un sapratu, ka ar šīm lāpstiņām var pārslēgt enerģijas reģenerācijas spēku. Tātad, auto uzlādē baterijas bremzējot un ja esam aktivizējuši reģenrāciju, arī brīvgaitā. Ar lāpstiņām varam regulēt reģenerācijas spēku. Zemākajā līmenī auto ripošana tiek apgrūtināta tikai mazliet, bet augstākajā līmenī mēs ļoti izjutīsim kā auto “bremzējas”. Sajūtu vislabāk var salīdzināt ar bremzēšanu ar dzinēju.
Ar šo auto ir jāprot ekonomiski braukt
Ar šo auto nevar braukt tāpat kā ar “parastu” auto. OK, braukt var, taču tad pavisam jāaizmirst par ekonomiju. Steidzīgi atgriežoties uz dīlera salonu, auto rādīja vidējo patēriņu 8-9 l/100 km līmenī, kas nedara godu pat vairumam iekšdedzes dzinēju. To panākt ir vienkāršāk par vienkāršu, ieslēdzam iekšdedzes dzinēju un pabraucam dinamiskāk. Lai arī ražotājs norāda, ka uzlādes režīmā auto iekšdedzes dzinējs patērē 5.8 litrus degvielas uz 100 km, tomēr aktīvāk braucot, tad ir jāpieslēdzas arī pie riteņu griešanas un tad patēriņš būs debesīs. Ja braucam tikai ar elektromotoriem, tad vidējais patēriņš patiešām smuki noslīd uz nereāli zemiem līmeņiem. Tiesa, man ne tuvu neizdevās ar akumulatoru izvilkt solītos 52 km. Brauciens cauri Rīgai gandrīz pilnībā iztukšoja bateriju un nācās apgūt tās uzlādes iemaņas. Braukšanu ar šādu auto uzskatīt par spēli – visu laiku gribēsies pēc iespējas vairāk braukt ar elektromotoriem un tas liks aizmirst par dinamisku braukšanu. Savā ziņā tas pat ir labi. Diemžēl ar vienu dienu ir krietni par maz, lai saprastu cik ļoti ekonomisks ir šāds auto, tomēr man radās sajūta, ka ļoti, ļoti prātīgi ar to braucot mēs patiešām varēsim būt diezgan ekonomiski. Es neticu, ka visi sasniegs 1.9 l/100 km, bet domāju, ka tipiska maz-dīzeļa patēriņa līmenī braukt varēsim. Tiesa, būsim jūtami ekoloģiskāki un varēsim uzkrāt karmas punktus ar katru nobraukto kilometru.
Kādas ir sajūtas braucot ar elektroauto?
Lai arī šobrīd es elektroauto iegādi Latvijā joprojām neuzskatu par prāta darbu (īsas distances un tikpat kā neeksistējošs uzlādes punktu tīkls), tomēr beidzot sapratu kas ir tas, kas šajos auto tik ļoti piesaista daudzus elektroauto fanus. Pilnīgi elektriskajā režīmā ar auto braukt ir ļoti, ļoti interesanta sajūta. Auto brauc uz priekšu, bet nav pilnīgi nekādas dzinēja skaņas. Mazliet var dzirdēt elektriskas skaņas, kas savā ziņā atgādina trolejbusu, taču visas pārējās skaņas rada vējš un riepas. Tomēr par skaņas neesamību foršāka ir auto dinamika. Elektromotori spēj zibenīgi noreaģēt uz akseleratora pedāļa nospiedienu un tādējādi auto uzsāk kustēties bez aizturēm un ar izteiktu viegluma sajūtu. Brīžos kad pavēlēju auto kustēties uz priekšu, auto iedarbināja benzīna dzinēju un tā moku pilnā rūkšana uzskatāmi parādīja, ka šo palielo auto uz priekšu dzīt nav nemaz tik vienkāršs darbs. Ar elektromotoriem šis auto šķita kā viegla ziedlapiņa agrā pavasara rītā. Dienas gaitā man uz brīdi bija jāiesēžas manā ar palielu dīzeļdzinēju aprīkotajā Volvo un prātā iešāvās manuprāt perfekts abu auto salīdzinājums. Ja braukšana ar elektroauto apziņā uzzīmē salātlapiņas patērējoša veģetārieša tēlu, tad mans Volvo pēc tam šķiet kā taukainus burgerus saēdies tusnis. Tā braukšanas sajūta tik tiešām ir aptuveni šādi raksturojama.
Jāatzīst, ka Mitsubishi dīleris ar šī auto testa piedāvājumu ir trāpījis desmitniekā. Es neesmu drošs, ka tā uzreiz piekristu izbraukt ar pilnībā elektrisku auto. Es ikdienā nepraktizēju ekonomisku vai ekoloģisku braukšanu un gluži vienkārši man būtu bailes ar to palikt kaut kur pusceļā. Šādā ziņā hibrīds ir tāds kā glābiņš, kas uzskatāmi parāda elektroauto priekšrocības, taču bailīgajiem nodrošina arī rezerves variantu iekšdedzes dzinēja formā. Bez tam Outlander PHEV pats par sevi ir diezgan praktisks auto – tas ir pietiekami ietilpīgs, to var komfortabli nokomplektēt un tas pat piedāvā pilnpiedziņas iespēju. Tik vien, ka tā >35 000 eiro sākuma cena spēs piesaistīt tikai elektroauto idejas piekritējus, jo pa tādu naudu taču var nopirkt tīri pieklājīgu “parasto” auto.
Es uzskatu, ka tuvāko 10-15 gadu laikā mēs varētu pāriet uz elektroauto masveidā, tāpēc ir vērts tagad rast iespēju izbraukt ar šādiem auto un ieskatīties neizbēgamajā nākotnē. Vēl līdz mēneša beigām var doties uz “Skandi Motors” autosalonu un paspēt apskatīt un izbraukt ar Mitsubishi Outlander PHEV. Es patiešām iesaku to izdarīt!
Piedod, bet kaut kas neiet kopā … 825km ar 45l ir 5.46l uz 100km
Tieši kā tas neiet kopā? Ražotājs savos materiālos norāda, ka vidējais degvielas patēriņš uzlādējot bateriju ir 5.8 l/100 km. Es gan neesmu drošs kā dzīvē izpaužas braukšana, kad benzīna dzinējs tiek izmantots tikai baterijas uzlādei un nevis reālai auto riteņu griešanai. Tur baigi ekonomiski jābrauc.
“ar pilnu degvielas bāku (45 l) var nobraukt 824 km (..) Pēc ražotāja datiem, tiek patērēti tikai 1,9 litri uz katriem 100 km.”
Te prasīties prasās kāda Mitsubishi pārstāvja skaidrojums no kurienes rodas tie 1.9 l/100 km. Es pats tā arī nesapratu no kurienes ir izrauts tāds patēriņš. Borta datorā to gan var dabūt, ja izbrauc visu bateriju un tās pēdējos metros auto kā “vidējo” rādīs kaut kādu reāli mistiski mazu skaitli. To gan tādā līmenī var noturēt tikai tad, ja ik pēc tiem 30-50 baterijas kilometriem stāsimies malā un slēgsim auto lādēt pie rozetes. Man vairāk interesē vai 5.8 litri ir patēriņš tipiskai bateriju uzlādei un kā ir jābrauc, lai ar to pietiktu.
Tā arī nesapratu, vai izmantojot benzīna motoru ir iespējams uzlādēt akumulatoru par vairāk kā 80% un, ja jā, tad cik ilgā laikā?
Gribēju jautāt, cik ilgā laikā var uzlādēt par 100%…
Šādu informāciju es pagaidām vēl neatradu. Še, palasi šo 34 lapu garo tehnisko papīru un padalies ar uzzināto: https://www.dropbox.com/s/fniswtzttedyqdc/01.Outlander%20PHEV_E.pdf
Amsterdamā tikai šitādus Outlanderus vien redzēju.
Tak nočipo beidzot savu Volvo un tusnim zem riepas uzradīsies arī kāds muskulis! :)
Jā, tā ir liela problēma ar tiem hibrīdauto. Kā rēķināt patēriņu?
Ja ikdienā brauc 20+20Km, tad tev benzīna patēriņš būs 0.
Ja brauc 400+400, tad patēriņš būs 5.2, jo kad beidzas bača, sāk iet bendža.
Un tad vēl tas aktīvās lādēšanās režīms, kas ievieš papildus jautājumus.
Es uzprasīju pēc plašāka skaidrojuma dīlera cilvēkiem un ceru, ka kaut kad drīzumā būs lielāka skaidrība par to kā tādas lietas rēķina pats ražotājs.
Labs raksts!
:) – prieks arī, ka aprakstīji to “tēmu” par sajūtām – par elektromotoru elektroauto “citādo” sajūtu braucot. Gan jau Tu drīz sajutīsi vēl vairāk no šīs elektro “kustības”! (vēl kāds tests, kāds 100%EV)
Atbilstoši ES normatīvajiem aktiem, plug-in hibrīdiem degvielas patēriņš tiek noteikts sekojošos parametros (ar Outlander PHEV datiem).
Pie maksimālas akumlatoru uzlādes: 0l/100km
Pie minimālas akumulatoru uzlādes: 5.8l/100km
Vidējais rādītājs: 1.9l/100km
Tāpat kā automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, ES direktīvās ir noteikti speciāli braukšanas cikli, pēc kuriem tad arī aprēķina vidējo degvielas patēriņu.
Outlander PHEV īpašniekam ir regulāri jāseko, lai automašīna tiktu uzlādēta, jo tieši regulāra automašīnas uzlāde nodrošinās zemāko iespējamao degvielas patēriņu. Un tajās reizēs, kad nepieciešamas būs veikt garākus attālumus, vidējais degvielas patēriņš pieaugs proporcionāli nobrauktajam km skaitam.