Pēdējā laikā bieži dzirdēts par to, ka sociālie mediji, tostarp “Facebook”, daudz strādā pie tā, lai veicinātu lietotāju drošību, cīnās ar dezinformāciju un citos veidos uzlabo lietotāju pieredzi. Tomēr izskatās, ka vismaz “Facebook” gadījumā situācija nav tik balta un nevainīga. Bijusī “Facebook” produktu vadītāja Fransisa Hāgena (Frances Haugen) svētdien, 3. oktobrī, atklāja, kā patiesībā norit iekšējie procesi vienā no lielākajām sociālo mediju platformām.
Neslēpjot savu identitāti, Hāgena atklāj, ka “Facebook” tik ļoti strādā un fokusējas uz produktu optimizāciju un peļņu, ka tādēļ gatavs upurēt lietotāju drošību un labklājību. Viņas galvenais vēstījums bija par to, ka uzņēmums patiesībā tikai pastiprina naida runu, jo tādā veidā iespējams veicināt aktīvāku lietotāju iesaisti platformā. Īsāk sakot, “Facebook” savas intereses stāda visaugstāk un gūst peļņu uz lietotāju drošības rēķina.
Heigena no uzņēmuma aizgāja šī gada maijā, pirms tam paspējot nokopēt tūkstošiem “Facebook” iekšējo dokumentu. Tie kalpo kā pierādījums tam, ka uzņēmums melo par savu progresu naida, vardarbības un dezinformācijas apkarošanā savā platformā. Piemēram, apstrādā tikai 3,5% no visiem naidīgajiem, uz vardarbību vērstajiem ierakstiem. Heigena stāsta, ka uzņēmuma iekšienē bieži radušies konflikti par to, kas ir labs lietotājam un kas – “Facebook”. Taču uzņēmums atkal un atkal izvēlas fokusēties tikai uz savām interesēm, piemērām, kā nopelnīt vairāk, nevis domā par lietotāju drošības uzlabošanu.
Neskatoties uz to, ka “Facebook” ar putām uz lūpām vairākkārt apgalvojis, ka cenšas apkarot naida runu vismaz attiecībā uz saviem produktiem, Heigenas nopludinātajos dokumentos teikts, ka “Facebook” patiesībā vēlas un arī tērē tam krietni vien mazāk līdzekļu nekā būtu vajadzīgs. Vēl viens nopludināts dokuments vēsta par to, ka “Facebook” rīcībā ir dažādi pierādījumi par to, ka naida runa, politiskie ķīviņi un dezinformācija, kas sastopama platformā, ietekmē sabiedrību visā pasaulē.
Heigena apgalvo, ka visas šīs milzīgās problēmas sakne ir 2018. gadā ieviestie algoritmi, kuri regulē platformā redzamo. “Facebook” CEO to pasniedza kā ļoti pozitīvu ziņu, taču Hāgena uzskata, ka šie algoritmi radīti tikai tāpēc, lai veicinātu naida un dusmu izplatīšanos platformā. Uzņēmums jau iepriekš bija izpētījis, ka tieši saturs, kas rada naidu un bailes, mudina lietotājus būt aktīvākiem un vairāk iesaistīties. Tāpēc šīs šķita kā loģisks solis, kā nopelnīt vairāk, neņemot vērā, kādi drošības riski no tā varētu rasties.
Jāatgādina, ka septembrī “The Wall Street Journal” publiskoja savu nostāju pret “Facebook”. Vienā no ziņojumiem apgalvots, ka “Facebook” ir veicis pētījumu, kas pierādījis to, ka “Instagram” nodara morālu kaitējumu pusaugu vecuma meitenēm, liekot pievērst uzmanību savām nepilnībām un pat mudinot uz domām par pašnāvību.
Redz, kartejais pieradijums, cik nozhelojams ir facebook un parejas valstis tik skrien lidz ASV jo tur tachu nekas tads tak nenotiekoties. Tikai kina.
Visu sajauci vienā katlā – soctīklus, ASV, politiku….Tavuprāt, cilvēki kas publicējas yandexā, būtiski atšķiras no feisbucēniem?
Ka tik nesanāk tā, ka slēpjoties zem trauksmes cēlāja aizsardzības, Heigenas tante cenšas izspiest piķi no FB par mutes turēšanu.
Nedomāju, ka tādā lielā kompānijā kā FB nav padomāts par NDA līgumiem un ka tik beigās Heigenas tantei pašai nesanāk atvērt maciņu! :D
Vai arī piķi no FB PUT opcijām. 🤔
Make draugiem.lv great again
Es jau pamazām parvelku draugus uz Signal
Paradoksāli – bieži vien naidīgu ierakstu pazušana ir iemesls vēl lielākai naidīgai tēmai. Sak: “Nu re, es teicu taisnību, bet sliktais Facebook izdzēsa”.
Tāpēc ir jādzēš lietotāji nevis ieraksti.