Web Analytics
More
    Reklāma

    Ķīniešu elektroauto ražotājs BYD subsīdijās no valsts saņēmis gandrīz 4 miljardus dolāru

    Jaunākie raksti

    Ķīniešu elektroauto ražotājs BYD, kas pērn kļuva par pasaulē lielāko elektrisko mašīnu piegādātāju, subsīdijās no valsts saņēmis aptuveni 3,7 miljardus ASV dolāru, kas kompānijai sniedza zināmas priekšrocības konkurencē ar citiem ražotājiem. Tas noskaidrojies Ķīles pasaules ekonomikas institūta veiktajā pētījumā.

    Pārmetumi par Ķīnas valsts subsīdijām saviem autoražotājiem izskanējuši jau iepriekš, Eiropas Savienībai pat sākot oficiālu izmeklēšanu. Pekina visus pārmetumus, protams, noliedz, uzsverot, ka ķīniešu ražotās mašīnas vienkārši ir pārākas par konkurentu produktiem.

    BYD gūst labumu arī netiešā veidā, proti, valsts atbalsta citus nozarē iesaistītos uzņēmumus kā akumulatoru un citu detaļu piegādātājus. Tāpat savu artavu sniedz valsts subsīdijas elektroauto iegādei, kas BYD produktus padara pieejamākus lielākam cilvēku skaitam.

    Pētījumā teikts, ka atbalsts elektroauto ražošanai un citām nozarēm Ķīnā ir aptuveni četras reizes augstāks nekā Eiropas Savienībā un OECD grupas valstīs. Vairākas Eiropas valstis jau aicinājušas rīkoties, lai nepieļautu, ka ķīniešu mašīnas pārpludina šī reģiona tirgu ar lētām automašīnām. Izskan aicinājumi ieviest augstākus tirdzniecības un importa tarifus Ķīnā ražotajiem auto, savukārt Ķīna to sauc par protekcionisma politiku un norāda uz to, ka viņu kompānijas ir “tehniski pārākas un izmanto augsti attīstītas piegādes ķēdes”.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    12 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Profs
    16.04.2024 10:35

    Raksta autoram gan derēja pirms raksta tapšanas parunāties ar kolēģi Kristapu un tad varētu ielikt pats savu rindkopu, ka ES un ASV arī ļoti daudz subsidē elektroauto nozari un tie arī būs miljardi – gandrīz visās ES valstīs ir/bija valsts atbalsts elektro auto iegādei – vidēji kādi 4000 euro un tad to sareizinām ar pārdoto elektro auto skaitu un iegūsim ES atbalstu. Ķīna ir lielāka par ES, tāpēc kopējos skaitļos atbalsts būs lielāks iespējams, bet ne pret vienu auto…

    Nauris
    16.04.2024 10:51
    Reply to  Profs

    Te laikam tomēr ir runa par atbalstu pircējiem vienā gadījumā, un otrā gadījumā par atbalstu ražotājam.

    Profs
    16.04.2024 10:59
    Reply to  Nauris

    var jau to nosaukt kā grib, bet beigās jau atbalsts ir ražotājiem – pat Tesla savu modeļu cenas un izmaksas pieskaņoja pie tā, lai dabūtu iedzīvotāji US atbalstu. Jautājums tik kurā stadijā to atbalstu iedod – vai ražotājam un tad tas pārdod par 4000 EUR lētāk uzreiz vai pircējam, kas nopērk par 4000 EUR lētāk – abos variantos ražotājs saņem vienādu summu par auto un arī pircējs samaksā vienādu summu :) Tā ir matemātika:) Un jo vairāk mašīnas nopērk, jo lielāks ir atbalsts – visām ražotnēm ir fiksētās izmaksas, kas samazinās, jo vairāk tiek pārdots. Tā ir atkal ekonomika:)

    Zirnis
    16.04.2024 11:13
    Reply to  Profs

    Visiem Ķīnas mazcenu auto ir kopsaucējs: ražotājs tos tirgo zem pašizmaksas, jo viņus subsidē valsts, kuras mērķis ir dabūt savus produktus maksimāli daudz mūsu caurumos. Ķīnas mērķis vairs nav spiest uz kvantitāti, viņiem ir pēdējajos 30 gados izveidojusies pirmā labi skoloto inženieru un strādnieku paaudze, kura var mēģināt konkurēt arī ar kvalitāti. Ķīna ir plānveida ekonomika, viņiem nav jāgūst peļņa katrā nozarē, auto var tirgot zem pašizmaksas, kaut kas cits atpelnīs.

    Profs
    16.04.2024 11:24
    Reply to  Zirnis

    sēdies 2! Tā Tev teiktu skolā… Visas ekonomikas ir plānveida izņemot tās, kur nav nekādas ekonomikas – ES ir piecgades budžets – vecāki cilvēki var koriģēt mani, bet man liekas, tas ir tas pats, kas PSRS laikā:) Arī ASV ir budžeti un plānošanas. Ķīna gūst milzīgu peļņu gandrīz no visa – Ķīnā uzņēmumi pieder privātajiem un tur nav komunisms! Bet kāpēc Ķīnā uznēmumi gūst peļņu tad? Atbilde jau bija manā iepriekšējā komentārā – lai Latvijā uztaisītu elektro mašīnu ražotni, rūpnīcas izveidē būtu jāiegulda kādi 5 miljardi EUR – ja gadā Latvijā nopirks 10 000 auto, tad vari izrēķināt cik būs jāmaksā vienai mašīnai, la nebūtu zaudējumi. Ķīnā ir tie paši 5 miljardi, bet gadā tur nopirks 1 miljonu auto – tātad fiksetās izmaksas uz vienu auto būs 100x lētāk – tāpēc jau pasaulē visi cenšas taisīt lielākas rūpnīcas, lai pašizmaksa būtu lētāka un tā Ķīnieši gūst peļņu, kamēr Latvijā būs zaudējumi…

    Reinis Rozitis
    16.04.2024 12:44
    Reply to  Profs

    > Ķīnā uzņēmumi pieder privātajiem un tur nav komunisms!

    5 reiz pārlasīju ..

    Skābene
    16.04.2024 13:21
    Reply to  Zirnis

    Plānveida ekonomika ne vienmēr ir saimnieciska ekonomika! VEF arī savuilaik pildīja 5gades plānu, piekrāmēja pilnas noliktavas ar radio aparātiem, kurus neviens nepirka un tad jauca ārā saražotos aparātus, lai komplektētu jaunus aparātus plāna izpildei! :D

    xs1
    16.04.2024 10:53
    Reply to  Profs

    Manuprāt jauc divas lietas – viena ir subsīdija ražotājam un cita ir subsīdija personai, kura pērk elektroauto, lai veicinātu to ienākšanu … BYD variantā piemēram pie mums var būt divas … BYD saņem no savas valdības un vēl LV valsts Tev iedod subsīdiju tos 4K , ka esi iegādājies elektroauto … nezinu par Ķīnas iekšējo tirgu, bet esošā variantā Ķīnas valdība piešpricē eksportam, lai vēl vairāk atsēdinātu EU ražotāju ( kas reizēm priecē ) …

    Krotow
    16.04.2024 15:06
    Reply to  xs1

    Iesaku ilgtermiņā nepriecāties. Eiropas razotāju iznīdēšana ar Ķīnas dempinga palīdzību padarīs Eiropu vāju un atkarīgu no ārējiem spēkiem.

    Skābene
    16.04.2024 15:32
    Reply to  Krotow

    Varētu padomāt, ka ES neko nesubsidē, piemēram tos pašus zemniekus! :) Tai pašai Northvolt akumulatoru ražotnei Vācijas valdība piešķīra ja nemaldos 900milj eur subsīdijas un EK tās apstiprināja! Cik zināms arī ASV subsidē zaļo tehnoloģiju ražotājus tā kā te tā bļaušana par konkurences kropļošanu ir nevietā.

    nedarata
    16.04.2024 11:46

    Tās ir kapeikas.
    Kanādas subsīdijas par 2 rūpnīcām ~21 miljardi. (VW+Stellantis)
    Kas uz ASV “grīn ņūv dīl” un EU analogiem ir smieklīgi cipari.

    Kristaps
    17.04.2024 21:43

    Un kāpēc rakstā nav pieminēts ASV investīciju apjoms teslā?

    Last edited 1 month ago by Andris Liepiņš
    Reklāma