Reklāma

RTU izsola zinātnieku izstrādātu risinājumu sabiedriskā transporta ierašanās laika prognozēšanai

Jaunākie raksti

QNAP TS-253D-4G NAS iespēju apskats

QNAP mums laipni sarūpējis uz testu TS-253D NAS tipa tīkla atmiņu, lai mēs varētu iepazīties ar ierīces iespēju klāstu....

Saruna ar Mārtiņu Bērziņu par Citadeles pieredzi fintech risinājumu radīšanā

Bieži vien uzņēmumi, kā arī finanšu iestādes dažādu iemeslu dēļ izvēlas savus risinājumus radīt nevis paši no A līdz...

Riga TechGirls piedāvā bezmaksas dizaina programmēšanas darbnīcas skolniecēm

Lai veicinātu skolas laikā meiteņu lielāku interesi par iespējām tehnoloģiju jomā, Riga TechGirls, sadarbībā ar Zviedrijas vēstniecību Latvijā 7.,...

Pētījums: pārsteidzošs elektroauto lietotāju daudzums atgriežas pie iekšdedzes dzinējiem

Kalifornijā, kas ir viens no lielākajiem elektroauto tirgiem pasaulē, veiktais pētījums parādījis, ka nemaz tik skaisti viss nav šai...

Izsolē iespējams iegādāties vienu biļeti “Blue Origin” kosmosa kuģī; ceļojums notiks jau šovasar

Maija sākumā jau ziņojām, ka Džefa Bezosa vadītā kosmosa kompānija "Blue Origin" drīzumā uzsāks biļešu tirdzniecību ceļojumam kosmosa kuģī...

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes zinātnieki rada risinājumu, kas prognozē sabiedriskā transporta ierašanās laiku. Pirmo reizi RTU vēsturē rīkotā intelektuālā īpašuma izsolē tiesības to izmantot iegūst SIA «Karšu izdevniecība Jāņa sēta».

«Daudziem ir gadījies sabiedriskā transporta pieturvietā gaidīt autobusu, nezinot, vai tas jau ir aizgājis vai kavējas. Esam izstrādājuši risinājumu, kas, izmantojot reāllaika datus par autotransporta atrašanās vietu, prognozē tā ierašanās laiku katrā pieturvietā,» stāsta RTU Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes Informācijas tehnoloģijas institūta asociētais profesors Jānis Kampars. Zinātnieki izmantoja māšīnmācīšanos, lai apmācītu modeli prognozēt transporta ierašanās laiku, vadoties pēc reāllaika datiem un ņemot vērā dažādus aspektus, piemēram, distanci līdz pieturai, nedēļas dienu, diennakts laiku utt. Algoritma izstrāde balstījās pasažieru pārvadāšanas AS «CATA» nodrošinātajos datos. Pilnveidojot risinājumu, to būtu iespējams plaši izmantot visā sabiedriskā transporta tīklā, norāda J. Kampars.

Algoritms izstrādāts Valsts pētījumu programmas Covid-19 seku mazināšanai projektā «Perspektīvās tehnoloģijas noturīgiem un drošiem servisiem» (ARTSS). Tajā RTU Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes zinātnieki ar partneriem no Latvijas Universitātes, Vidzemes Augstskolas, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas un Liepājas Universitātes izpētīja drošības pārvaldības problēmas un radīja risinājumus drošai organizāciju un uzņēmumu attālinātā darba nodrošināšanai.

«Uzņēmums aktīvi darbojas mobilitātes un transporta plānošanas jomā, kur jau šobrīd tiek veiktas eksperimentālas izstrādes, bet drīzumā plānots iesaistīt arī pētniekus. RTU zinātnieku izveidotais algoritms sabiedriskā transporta ierašanās laika prognozēšanai varētu kļūt par vienu no elementiem kopējā risinājumā. Tas varētu palīdzēt tiem, kam nepieciešams plānot vai pārvaldīt sabiedrisko transportu, bet plašākā skatījumā arī mobilitātei kopumā. Strādāsim šajā virzienā ar apņēmību radīt tehnoloģiju, kas būtu noderīga ne vien vietējiem nozares uzņēmumiem un organizācijām, bet konkurētspējīga arī starptautiski. Šādu mērķu sasniegšanai attīstība bez zinātnieku iesaistes nebūtu iespējama,» atzīst «Karšu izdevniecība Jāņa sēta» ģeotelpisko risinājumu biznesa virziena vadītājs Mareks Kilups.

RTU Inovāciju un tehnoloģiju pārneses centra vadītāja Laila Eliņa uzsver, ka RTU ir liela pieredze tehnoloģiju pārnesē un sadarbībā ar uzņēmumiem. Vienlaikus šī ir pirmā reize, kad zinātnieku intelektuālā īpašuma nodošanai tiek izmantota atklāta izsole. Tas ir viens no veidiem, kā caurspīdīgā un atklātā veidā komercializēt pētniecības rezultātus, kas īstenoti ar publiskā finansējuma atbalstu, skaidro L. Eliņa.

RTU Inovāciju un tehnoloģiju pārneses centrs atbalsta RTU zinātnieku iesaisti valorizācijas aktivitātēs, nodrošina universitātes intelektuālā īpašuma pārraudzību un aizsardzību, veicina inovāciju un tehnoloģiju pārneses attīstību, nodrošinot zinātnisko pētījumu rezultātu īstenošanu komerciāli pielietojamā veidā.

Reklāma

1 komentārs

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
1 Comment
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
KKTK

Reikjavikā katru tuvumā braucošo autobusu varēja kartē redzēt reallaikā. Bija diezgan noderīgi paskatīties, vai lēkt šinī autobusā un pēc tam paiet kājām, vai nedaudz pagaidīt un tad cits numurs tevi precīzāk aizviestu. Pienākšanas laiku viņi arī prognozēja, bet tas bija baigi mainīgais, atkarībā vai autobuss uzķeras uz sarkanajiem vai nē. Nu tas viss pirms 4 gadiem. Bet jau daudz lielākā pilsētā mašīnpašapmācoties rezultāti tiešām var būt precīzāki. Interesanti, vai tas palīdz prognozēm, ja algoritms zina arī luksoforu ciklus? Laikapstākļus? Vai algoritmam piegādā arī Waze avāriju info?

Reklāma
Reklāma
Reklāma

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: