Lai uzlabotu sabiedriskā transporta pasažieru ērtības, Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) Datorzinātnes un informācijas tehnoloģijas fakultātes (DITF) studenti izstrādājuši sistēmas prototipu, kas prognozē autobusu ierašanās laiku pieturvietās, ņemot vērā reālā laika autobusu kustības datus. Risinājums tapis sadarbībā ar AS «CATA», un tiek apsvērta mobilās lietotnes attīstīšana, nodrošinot tās darbību visos uzņēmuma apkalpotajos maršrutos. Studentu risinājumu atzinīgi novērtē arī VSIA «Autotransporta direkcija».

«Sastrēgumi, ceļa remonti, negadījumi uz ceļiem un slikti laikapstākļi – tie ir tikai daži no iemesliem, kas kavē, bet retos gadījumos arī pavisam aptur sabiedriskā transporta kustību. Vairumā gadījumu mēs šos kavējumus ietekmēt nevaram, taču, domājot par pasažieru ērtībām un uzņēmuma attīstību, jau sen bijām apsvēruši risinājumu, lai pasažierus par tiem informētu savlaicīgi,» atklāj AS «CATA» pasažieru pārvadājumu dienesta vadītājs Lotārs Dravants.

Ierašanās laika prognozēšanai nepieciešamos algoritmus un mašīnmācības modeļus savā bakalaura darbā izstrādāja DITF akadēmiskās bakalaura studiju programmas «Informācijas tehnoloģija» absolvents Vsevolods Guļajevs Vadības informācijas tehnoloģijas katedras (VITK) asociētā profesora Jāņa Kampara vadībā, bet atbilstoša mobilā lietotne tika radīta studiju kursā «Datu integrācijas un mākoņdatošanas seminārs». Sistēma saņem reālā laika datus no «CATA» autobusiem un ar uz vēsturiskajiem datiem apmācītu mašīnmācības modeli nodrošina pienākšanas laika prognožu pieejamību mobilajā lietotnē.

Prototipa izstrādei bija nepieciešams iepazīties ar autobusa maršrutu telpiskajiem datiem un transformēt tos maršrutēšanai piemērotā formātā, fiksēt autobusu atiešanas un pienākšanas laiku pieturās, aprēķināt ceļā pavadīto laiku. Turklāt šos datus vajadzēja iegūt par dažādām nedēļas dienām un dažādiem diennakts laikiem, ņemot vērā pēc iespējas vairāk faktoru, kas varētu ietekmēt autobusu ierašanās laiku. Pilotprojektā tika analizēti trīs Cēsu pilsētas autobusu maršruti, taču radīto risinājumu ir iespējams paplašināt.

«Dodoties uz darbu, skolu vai medicīnas iestādi, pasažieris plāno savu laiku, sākot ar iziešanu no mājas, lai laikus nonāktu pieturā, un beidzot ar brauciena ilgumu, ko pavadīt ceļā, lai nenokavētu. Tāpēc ir svarīgi, lai pasažieris, ierodoties pieturā, uzreiz redzētu, vai ir paspējis uz ieplānoto reisu, cik ilgi autobuss vēl jāgaida, vai tomēr tas ir aizbraucis un pasažierim savas gaitas ir jāpārplāno. RTU studentu iniciatīva ir apsveicama un mēs saskatām tajā potenciālu. Mūsuprāt, ir vērts nākotnē veltīt laiku un resursus šī jautājuma izpētei un attīstīšanai, lai algoritmus padarītu precīzākus,» uzsver VSIA «Autotransporta direkcija» Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Gusts Ašmanis.

VITK un citas RTU struktūrvienības, regulāri sadarbojas ar uzņēmumiem un organizācijām, palīdzot risināt dažādas problēmas, izstrādājot sistēmu uzlabojumus. Šāda sadarbība ir gan studijās, gan pētniecībā, tāpēc studenti un pētnieki labprāt atsaucas dažādiem sadarbības piedāvājumiem.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
6 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
DMG

Sen vajag online karti ar autobusiem. Citādāk, atnākot uz pieturu vari tikai zīlēt vai autobuss jau aizbrauca, vai vēl nē. It īpaši stulbi tas ir ar autobusiem, kas kursē reizi stundā un iemanās vēl kavēties par 15-30 min.

Krotow

Ceru ka RS kādu dienu sāks sadarboties ar Trafi. Tallinā un Viļņā Trafi aplikācijā var atrast sabtransporta sarakstu, izplānot maršrutu un – reālā laikā kartē redzēt, kur konkrēto maršrutu autobusi un trolejbusi šobrīd atrodas. Rīgā darbojas tikai saraksts un plānošana. Reālā laikā bija redzami tikai “oranžie” mikrobusiņi, kuru tagad arī nav.

Čiekurs

Īpaši sūdīgi ir tiem, kuri sabiedrisko transportu neizmanto ikdienā, vai arī ir vajadzība nokļūt kādā svešā vietā. Vismaz man tā ir skabarga pakaļā saprast ar ko ātrāk un lētāk nokļūt kādā punktā, kas parasti beidzas ar Bolt pakalpojumu.

Krotow

Galvenajos maršrutos tā nav problēma. Taču nomalēs vai starp galvenajiem virzieniem ir tā kā ir. Viens no iemesliem kāpēc savulaik uz darbu 8 gadu garumā braucu ar auto, bija tieši dēļ tā. Rīgā ārpus galvenajiem maršrutiem sabiedriskā transporta pārklājums joprojām ir kretīnisks. Uz kādreizējo darbu Ganību dambja un Lugažu ielas krustojumā no Imantas ar divriteni aizbraukt bija ātrāk kā braukt ar sabiedrisko :)

Gatis

GPS vairs mūsdienās neeksistē?

digitalk

GPS neprot prognozēt sastrēgumus, brīvdienas vai avārijas. adaptīvs softs ar vēsturisko statistiku un piesaisti reālā laika datiem prot.