Smejies vai raudi, bet mūsdienu spožos un kārotos knubiņus (gadžetus) ražojot, tiek izmantots vesels lērums dažādu ķīmisko elementu. Un to ietekme uz ražošanas procesā iesaistītajiem strādniekiem un apkārtējo vidi ir visai dažāda – dažs labs var būt diezgan kaitīgs.

Ja jautāsit, kāpēc visi ražotāji ražošanas procesā vienkārši neizmanto tikai pilnīgi nekaitīgus elementus, tad te ir vairāki aspekti: pirmkārt, ne vienmēr pastāv tehnoloģijas, kuras ļautu mērķa sasniegšanai nepieciešamo kaitīgo elementu aizvietot ar kādu nekaitīgu, un, otrkārt, jebkuras izmaiņas ražošana procesā maksā naudu, kā rezultātā to var atļauties ne tuvu ne katrs ražotājs (tieši tāpēc tie uzņēmumi, kuri seko šai dārgajai videi draudzīgai taciņai, to afišē mārketinga komunikācijā).

Reklāma

Otrā frontes pusē (hmm, vai tomēr tai pašā…) ir vides aizsardzības organizācijas un arodbiedrības, kuras cenšas piespiest ražotājus ražot pēc iespējas nekaitīgi un piekopt caurspīdīgu vides politiku. Valsts institūcijas veido potenciāli kaitīgo elementu sarakstus un izdod normatīvos aktus, kuri ierobežo tā vai cita elementa izmantošanu.

Apple šodien pirmo reizi publiskojusi savus noteikumus ražotājiem dažādu ķīmisko elementu izmantošanā ražošanas procesā (PDF), un kompānijas viceprezidente vides iniciatīvu jautājumos Liza Džeksone uzrakstījusi publisku vēstuli, kurā skaidro kompānijas vides politikas vadlīnijas.

Īsi pirms tam parādījās ziņa, ka kompānija aizliegusi n-heksāna un benzēna izmantošanu iPhone ražošanas procesa nobeiguma stadijā, lai arī pirms tam veiktie 500 000 strādnieku apsekojumi neliecināja par veselībai nodarītu kaitējumu.

No mūsu, knubiņu lietotāju viedokļa, attieksme pret šīm lietām gan mēdz būt neviennozīmīga/divkosīga (līdzīgi, kā par nodokļu maksāšanu u.tml. lietām :) ) – vairums ir gatavs ar prieku un aizrautību piekrist tam, ka videi nekaitīgi gadžeti un to ražošana ir svarīga lieta, bet, kolīdz padomā, cik tālu ir Ķīna un cik tuvu – paša pelnītie eiro…

No otras puses, apziņa, ka Tu lieto videi draudzīgu produktu, ir taču patīkama, vai ne?

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments