Web Analytics
More
    Reklāma

    Liepājā pārkāpumus sāk oficiāli fiksēt viedais luksofors

    Jaunākie raksti

    No 21. marta Liepājā, Uliha un Robežu ielas krustojumā oficiāli sāks darboties ar LMT mašīnredzes risinājumu aprīkotā viedā satiksmes kontroles iekārta. Tas būs pirmais šāda tipa risinājums Latvijā, kas oficiāli iekļauts satiksmes uzraudzības sistēmā un fiksēto informāciju par autovadītājiem, kuri šķērsojuši krustojumu pie sarkanās gaismas, nodos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un Pašvaldības policijas datubāzēm, lai pārkāpējiem tiktu piemērots administratīvais sods.

    Viedais risinājums testa režīmā minētajā krustojumā darbojas jau kopš 2019. gada rudens, taču līdz šim tas tikai fiksējis pārkāpēju statistiku. Tā ir gana iespaidīga –pēdējos 8 mēnešos kopā fiksēts vairāk nekā 600 sarkanās gaismas pārkāpumu. Šopavasar Liepājas pilsēta noslēgusi līgumu ar LMT par risinājuma oficiālu iekļaušanu satiksmes uzraudzības sistēmā, lai uzlabotu satiksmes drošību un novērstu pārkāpumus. Tādējādi Liepāja kļuvusi par pirmo inovatīvu ceļu satiksmes drošības risinājumu lietotāju valstī.

    Reklāma

    “Lai gan Liepājā reģistrēto transportlīdzekļu skaits gadu no gada turpina pieaugt, pēdējo piecu gadu laikā mūsu pilsētā par 20% sarucis ceļu satiksmes negadījumu skaits. Esam mērķtiecīgi strādājuši, lai Liepāja būtu maksimāli droša kā gājējiem un velobraucējiem, tā autobraucējiem. Papildus ātrumvaļņiem, paaugstinātiem krustojumiem, augošai veloinfrastruktūrai, regulējamām un izgaismotām gājēju pārejām jau pēdējos desmit gadus esam ceļu satiksmē ieviesuši arī dažādus viedos risinājumus – sensorus, videodetektorus, luksoforu attālinātās vadības sistēmu. Šodien kopā ar LMT esam spēruši vēl vienu nozīmīgu soli uz priekšu, lai mēs visi Liepājas ielās justos aizvien drošāk,” saka Liepājas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs Gunārs Ansiņš.

    Viedais luksofors spēj veikt dažādas funkcijas: tas atpazīst un klasificē objektus, nosaka to trajektoriju un atrašanās vietu, atpazīst un nolasa automašīnu numurus, spēj noteikt luksofora signālu. To veido īpaši konfigurēts, ar datorredzes algoritmiem aprīkots mini dators, divas augstas izšķirtspējas videokameras, tīkla aprīkojums, stiprinājumi un LMT izstrādāta programmatūra.

    “Liepāja jau ierasti ir atvērta inovācijām, tehnoloģiju uzlabojumiem un mūsdienīgu risinājumu ieviešanai – daudzējādā ziņā to var saukt par Latvijas tehnoloģiju galvaspilsētu. Tieši Liepāja bija pirmā pilsēta, kurā sāka darboties nākamās paaudzes datu pārraides tīkla – 5G – pirmā bāzes stacija Latvijā. Esam gandarīti, ka viedā krustojuma risinājums sāks savu darbu pilnā apmērā, uzlabojot satiksmes drošību pilsētā un rādot lielisku piemēru arī citām pilsētām ar sarežģītiem krustojumiem, kur regulāri tiek izdarīti pārkāpumi,” pauž LMT prezidents Juris Binde.

    “CSDD ar gandarījumu iesaistās viedā risinājuma projektā kā pieredzējis partneris datu apstrādē. Viedais luksofors ir lielisks piemērs, kā tehnoloģijas var kalpot reālam sabiedrības labumam, sniedzot iespēju glābt dzīvības, rūpēties par drošību un uzlabot ceļu satiksmes kultūru. Uzskatu, ka šai satiksmes kontroles metodei jābūt vērstai uz vadītājiem, kuri klaji ignorē aizliedzošo luksofora sarkanās gaismas signālu, izraisot apdraudējumu pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem,” uzsver Aivars Aksenoks, CSDD valdes priekšsēdētājs.

    LMT viedās kameras galvenā inovācija ir tās spēja nolasīt datus patstāvīgi. Kamerai nav jābūt savienotai ar luksofora vadības sistēmu, tā nolasa un atpazīst gaismu luksoforā un auto kustību, kā arī automašīnas numurzīmi, ko saglabā sistēmā. Šī kamera ir uzstādāma mazāk nekā dienas laikā un neprasa specifisku tīkla konfigurāciju. Tā darbojas 4G tīklā, bet plānots, ka nākotnē tās darbībai tiks izmantots arī 5G. Tās minimālās infrastruktūras prasības (vieta un elektrības pieslēgums), atbilstība GDPR, zemās izmaksas un spēja patstāvīgi apstrādāt datus to padara ne tikai par efektīvu risinājumu satiksmes drošības uzlabošanai, bet arī būtisku soli ceļā uz drošu un viedu pilsētvidi.

    Šobrīd Liepājā uzstādītais viedais risinājums spēj atpazīt luksoforā degošo gaismas signālu, auto un tā numurzīmi. Balstoties uz šo pašu risinājumu, iespējams veidot arī jaunus algoritmus, kas spēj noteikt citus pārkāpumu veidus – braukšanu pa sabiedriskā transporta joslu, apstāšanos krustojumā, neatļautus pagriezienus, vilciena pārbrauktuvju neatļautu šķērsošanu, braukšanu pretēji pa vienvirziena ielu, sastrēgumu apbraukšanu pa apmalēm, braukšanu bez ķiverēm A kategorijas transportlīdzekļiem, OCTA un tehniskās apskates pārkāpumus pēc numurzīmes.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    39 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Normunds
    21.03.2023 15:24

    Ar steigu nepieciešams ieviest arī Rīgā.

    digitalk
    21.03.2023 19:09
    Reply to  Normunds

    kopā ar numura zīmēm stāvdrāžiem un velo.

    KKTK
    22.03.2023 09:13
    Reply to  digitalk

    Pareizi, kāpēc gājējiem nav numura zīmes? Un bērnu ratiņiem vispār vajadzētu maksāt ceļu nodokli.

    digitalk
    22.03.2023 09:32
    Reply to  KKTK

    tāpēc, ka gājējiem ir ietve un nav jāpārvietojas pa braucamo daļu, veloidiotu aizstāvi. gan jau pašam patīk, ka uzbraucot kādam vari nesodīti aizlaisties.

    Biteme
    22.03.2023 09:43
    Reply to  digitalk

    Gājēju pāreja ir brauktuves īpaši iezīmēta daļa un ir vietas, kur nav nekādas pārejas, bet brauktuve krustojas ar ietvi. Nav tiesa, ka gājējiem nav jāpārvietojas pa brauktuvi.

    digitalk
    22.03.2023 12:52
    Reply to  Biteme

    šķērsot braucamo daļu un pārvietoties pa braucamo daļu ir divas dažādas starpības.

    Arcca
    22.03.2023 14:38
    Reply to  digitalk

    Nu ja jau skaldam matus, tad skaldam līdz galam. Brauktuves šķērsošana tāpat ir pārvietošanās pa brauktuvi. Ne jau Tu pārlec no vienas ietves uz otru, tad kamēr izmanto gājēju pāreju, tajā brīdī pārvietojies pa braucamo daļu no matter what.

    digitalk
    22.03.2023 14:42
    Reply to  Arcca

    man likās, ka CSN tos (formulējumus) nodala, kā atsevišķus gadījumus? nu ja nē, tad nē.

    Juris
    21.03.2023 18:28

    pirms pusgadsimta vācieši jau to veica ar elementaru fotoierici un releju kas nostradaja iesledzoties sarkanaiajai gaismai tad to nesauca par maksligo intelektu.

    Arcca
    22.03.2023 12:42
    Reply to  Juris

    Un kā tad tās pirmās versijas strādāja? Spēja noteikt mašīnas ātrumu? Varbūt nolasīt mašīnas numuru, kas varētu būt netīrs? Vai arī vienkārši uztaisīja parastu foto, kur pēc tam operatoram vajadzēja izgūt un interpretēt visu, kas tajā redzams?

    digitalk
    22.03.2023 12:50
    Reply to  Arcca

    braucot uz sarkano ātrums nav svarīgs. ir bilde — izraksti sodu.

    Biteme
    21.03.2023 21:50

    Gadus 10 vajadzēs, lai pieradinātu cilvēkus pie tā, ka ceļš ir koplietošanas infrastruktūra, nevis privāta auto trase. Mazliet tehnoloģiju, mazliet likumdošanas, mazliet asaru un puņķu – pēc tam jau ies vieglāk.

    azad
    21.03.2023 22:27

    Galvenais, lai tas strādā pienācīgi, lai nav ka nogļuko un atnāk nepareizs sods. Pēc tam neko nepierādīsi.

    Skābene
    22.03.2023 08:38
    Reply to  azad

    Saderam, ka nekas tur nestrādā! Varu kaut šodien uzkāpt uz velosipēda un nodemonstrēt, ka tas luksofors man nekādu sodu neatsūtīs ar visu savu “mākslīgo” LMT intelektu. Daudz lietderīgāk būtu ieviest pēc Viļņas parauga labos pagriezienus pie sarkanās gaismas.
    Es gan šādai sistēmai saskatu potenciālu Liepājas domē, lai filmē domes sēdes un fiksē, kurš deputāts guļ, kurš basto sēdes un lai mēneša beigās visiem gulētājiem un bastotājiem atskaita no algas tās stundas, kuras netiek strādātas iedzīvotāju interesēs.

    Last edited 1 year ago by Skābene
    KKTK
    22.03.2023 09:16
    Reply to  Skābene

    Kāpēc tev šķiet lietderīgāk ir traucēt un sabraukt gājējus?

    Skābene
    22.03.2023 11:48
    Reply to  KKTK

    Kāpēc tev šķiet, ka man šķiet, ka lietderīgāk ir traucēt un nobraukt gājējus!? Vai tev ir statistika, cik gājēji ir nobraukti regulējamos un cik neregulējamos krustojumos?
    Pēc tavas loģikas sanāk, ka ASV gadā tiek nobraukti vairāk gājēju uz 1 miljonu iedzīvotāju, kā Latvijā, jo ASV labais pagrieziens pie sarkanās gaismas gandrīz vienmēr ir atļauts, ja vien nav zīme, ka labais pie sarkanā ir aizliegts! Tev vienkārši ir palikusi Komunista domāšana!

    KKTK
    22.03.2023 17:52
    Reply to  Skābene

    1) Izlasi ko pats uzrakstīji.
    2) Jā ir statistika un secinājumi par labo pie sarkanās gaismas – tas ir bīstami visiem, īpaši mazāk aizsargātajiem. Tāpēc arī normālā Eiropā tā neākstās.
    3) Droši tādu pagriezienu var atļaut tikai tur kur nav gājēju pārejas (visus virzienos).
    4) Un tādos retajos krustojumos mums vienkārši liek papildsekciju.
    5) Kad beidzot būsi ticis līdz ASV, tad pavēro:
    a) krustojumu plašumus
    b) joslu skaitu
    c) īpašās pa labi nogriešanās izbūves
    d) saliņas kur gājējiem patverties

    Un tad saproti, ka mums to arī var uztaisīt, ja plašums atļauj un baigi vajag. Tipiskākais piemēr Ogrē, pie LIDL. Un nav nekāda likumdošana jāmaina.

    P.S. Un nav ko vispār novirzīt tēmu, jo ziloni paslēpt nevar: “Krustabaznīcas ielas un Brīvības ielas krustojumā, pērn fiksējusi teju 9000 pārkāpumu”.

    Skābene
    22.03.2023 20:12
    Reply to  KKTK

    Viļņā ir atļauts labais pie sarkanā un sakārtota braukšana aplī. Nav dzirdēts ka braļukasiem būtu daudz vairāk cietušo kā mums, drīzāk pretēji. Lietuvā braukšana ir foršāka nekā policejiskajā Latvijā.

    Reinis Rozitis
    22.03.2023 21:06
    Reply to  Skābene

    > Lietuvā braukšana ir foršāka

    Ne pa tēmu, bet šim ar piekritīšu ar visām esktremitātēm..

    Apļu kustības organizāciju/norādes, no leišiem vajadzētu kopēt 1:1, jo šobrīd pat kauns salīdzināt (ar mūsu) – tur vienmēr ir skaidrs kur iebrauksi, kur un kā izbrauksi.
    LV tās klumbas un centrifūgas krīt uz nerviem, ja brauksi pa iekšējo joslu tad ej nu zīlē vai tevi palaidīs nogriezties, ja brauc pa ārējo tad atkal dumi aizsit visu plūsmu, ja tev nepieciešama piemēram 3-šā izeja.

    Tāpat daudzas citas nianses .. kā šoseju norobežošana utt utjprjm.

    KKTK
    23.03.2023 08:27
    Reply to  Skābene

    Skābene: varētu tu lūdzu iekopēt linku un izkopēt noteikumus, kur rakstīts, ka pie jebkuras sarkanās gaismas krustojumā drīkst griezties pa labi?

    Es saprotu čatiņš, anomīmi lietotāji, bet kaut kādai kārtībai tomēr jābūt. Te links no manas puses: https://policija.lrv.lt/en/road-traffic-safety/excerpts-from-the-lithuanian-road-traffic-rules/c-failing-to-stop-at-a-red-traffic-light
    “If the traffic lights at the intersection *have a metal plate with a green arrow* attached next to the red light, vehicles may turn right when the red light is on, but a driver a driver must stop in front of the Stop line, if there is no Stop line a driver must stop in front of the pedestrian crossing, provided that they give way and not endanger vehicles in the traffic stream they are joining and pedestrians crossing the road.”

    Last edited 1 year ago by KKTK
    Skābene
    23.03.2023 16:38
    Reply to  KKTK

    Amerikāņiem ir atļauts pie sarkanā griezt pa labi, ja vien nav zīme, ka tas ir aizliegts.
    Lietuvā pie sarkanajiem liek zaļu bultu (neizgaismotu), kas norāda to pašu, ko mums zaļā, spīdīgā luksafora bulta, vai melnā bulta uz zaļā luksafora gaismas fona.
    https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/lithuania/traffic_lights_en.htm#:~:text=Green%20arrow%20beside%20the%20red,to%20pedestrians%20and%20other%20traffic.

    Krotow
    22.03.2023 09:49

    Ja aprakstītais vagars nespej sodīt gājējus, kuri slāj pāri pie sarkanā, tad no tāda nav nekādas jēgas. Iedomājieties cik tur piķis garām valsts kasei aiziet :)

    Biteme
    22.03.2023 10:33
    Reply to  Krotow

    Tu par piķi domā, bet vai nepieļauj ka pamatā ir tieši satiksmes drošība? Gājēja pašmasa ir nesalīdzināmi mazākā nekā auto, līdz ar to tas vienmēr rada mazākus draudus pārējiem satiksmes dalībniekiem. Argumenti “bet auto brauc tik ātri ka ieraugot gājēju neparedzētā vietā nepagūst nobremzēt” liecina par to, ka ātrums pilsētās joprojām ir par lielu.

    Krotow
    22.03.2023 11:07
    Reply to  Biteme

    Neesi redzējis gājējus, kuri vico pāri ielai, pat neskatoties ka tur arī brauc?

    Biteme
    22.03.2023 11:18
    Reply to  Krotow

    Esmu gan. Visbiežāk vai nu kāds šmigā vai veci cilvēki, kam lieki 50m līdz neloģiski izvietotai pārejai un otrā pusē 50m atpakaļ rada kārdinājumu iet pāri ārpus pārejas. Tiem otrajiem ir liela rūpe – nepaklupt pret nelīdzenumiem un maliņām, bet auto…cerams, ka virsū nebrauks. Luksofors tur neko nemainīs.

    KKTK
    22.03.2023 17:54
    Reply to  Krotow

    > “gājējus, kuri vico pāri ielai, pat neskatoties”
    Viņi rada ātomsprādzienu? Cunami? Ekonomikas tirgu sabrukšanu? Es nopietni jautāju.

    Skābene
    22.03.2023 20:13
    Reply to  KKTK

    Viņi rada slogu veselības aprūpes budžetam!

    Skābene
    22.03.2023 11:52
    Reply to  Biteme

    Tam ir tiešs sakars ar piķi! Uzdod sev jautājumu, vai LMT nodarbotos ar šo luksoforu, ja tas neienestu piķi? Vai tu naivais domā, ka LMT to uztur par brīvu? :)
    Ja katram no mums maksātu par nostučītu pārkāpumu, būtu lielāka motivācija vaktēt pārkāpējus un pārkāpējiem būtu lielāka bijāšana no likuma burta, būtu totāla soda neizbēgamības sajūta, kas teorijā nodrošinātu augstu drošības pakāpi.

    Biteme
    22.03.2023 12:30
    Reply to  Skābene

    LMT kā kontraktors protams dara to naudas dēļ, tik daudz ir saprotams pat tam pašam gudrajam luksoforam)
    Runa par gala iznākumu.

    Skābene
    22.03.2023 15:32
    Reply to  Biteme

    Ja tevi soda drošības vārdā, tad sodam ir jābūt tūlītējam, jūtamam un saprotamam. Ja sodīšana ir kā par iebraukšanu Jūrmalā, kur kungs saņem vienā dienā 180 protokolus, katru par 50 euro, jo likums paredz, ka sodu var izrakstīt 6 mēnešu laikā, tad ko tieši mēs no drošības viedokļa iegūstam? Onkulis braukā uz mājām, jo domā ka viņam caurlaide piešķirta automātiski, bet izrādās pēc likuma burta jāraksta iesniegums un jāsaņem caurlaide. Paiet 6 mēneši un pastkastē sods par 9000 euro.
    Ja onkulinoķertu policists, viņš uzreiz izskaidrotu kas pārkāpts un kas jādara! Bet ja gaida mēnesi, vai 6 mēnešus, sodīšanai zūd jēga, tā ir plika iekasēšana!
    Ja sods par sarkano iegrab tavā e-pastā 5 min laikā, tad tam ir jēga, tam ir audzinošs raksturs. Ja marinē mēnesi – naudas kāstuve.
    Tik pat labi var salikt rindiņā 10 fotoradarus, lai uzreiz 10 sodi par ātrumu+10 par tehnisko+10 par OCTA.

    Rudolfs
    22.03.2023 15:53
    Reply to  Skābene

    Domā onkulis tagad neko nav mācījies un tāpat brauc Jūrmalā iekšā nemaksājot?

    Skābene
    22.03.2023 20:15
    Reply to  Rudolfs

    Onkulis iemācījās ,ka latvijas policisti ir pi**si. 🤪

    Biteme
    22.03.2023 15:58
    Reply to  Skābene

    Ja spītīgajam onkulim ieripos sods 9K un beigās viņam konfiscēs pārkāpuma veikšanai izmantoto auto (pieņemsim, ka viņš negribēs maksāt sodu) – problēma atrisināsies pavisam dabīgā veidā, es pieņemu. Bet tu saki, ka nebūšot jēgas….

    Skābene
    22.03.2023 20:20
    Reply to  Biteme

    Paldies dievam tiesu sistēmā vēl ir palicis veselais saprāts un šādu rīcību atzina par netaisnīgu!

    digitalk
    22.03.2023 20:23
    Reply to  Skābene

    *nelikumīgu

    Dāvis
    24.03.2023 09:38
    Reply to  Biteme

    Jā, tad šaja alkatīgaja banānrepublikā, ko sauc par Latviju būs par vienu cilvēku mazāk un ārzemēs par vienu vairāk. Ja ar vairāk valsts cilvēkiem tiks veikts “legāls” rekets no valsts puses, tad drīz vien ārzemēs jau būs tūkstošiem Latvijas valsts pilsoņu. Varēsi sēdēt viens tāds ar pipeli rokās šeit.

    Biteme
    24.03.2023 09:50
    Reply to  Dāvis

    Nu tas tā bērnišķīgi – emigrēšu uz ārzemēm un varēšu braukt kā gribu. Nāksies braukt uz valsti kur vai nu nav luksoforu vai kur joprojām var atpirkties no policijas.

    Dāvis
    24.03.2023 09:34
    Reply to  Biteme

    Pēc komentēšanas stila liecinu, ka tava pašmasa ir pietiekami liela, lai apstādinātu trīs fūres, kas traucas vismaz ar 100 km/h.

    Arcca
    22.03.2023 12:36

    Ļoti labs risinājums, jo vairāk tādu, jo labāk.

    Reklāma