Web Analytics
More
    Reklāma

    Intervija ar ielu mākslinieku KIWIE, kurš kopā ar Citadeli radījis maksājumu karti ar piesaisti Kiwieverse

    Raksts tapis sadarbībā ar Citadeles banku.

    Jaunākie raksti

    Tehnoloģiju pasaulē tādi jēdzieni kā metaverss un NFT vairs nav sveši un pamazām ienāk dažādu nozaru, tajā skaitā arī banku ikdienā. Viena no Latvijas bankām, kas pamazām iepazīstas ar šīm tehnoloģijām, ir Citadele. Izveidojot sadarbību ar Latvijā atzīto un ārvalstīs labi zināmo ielu mākslinieku KIWIE, kopīgiem spēkiem radīta  maksājumu karte, kas lietotājiem piedāvā ne tikai standarta maksājumu iespējas. Šī maksājumu karte kalpo arī kā atslēga uz digitālās pasaules durvīm, kur KIWIE savā KIWIEVERSE piedāvās dažādus metaversa un NFT labumus. Šoreiz uz sarunu esam aicinājuši pašu KIWIE, kurš plašāk stāsta par savu radošo darbību, NFT radīšanu un, protams, sadarbību ar Citadeli jaunās “X smart KIWIE” kartes izveidē.

    Cik gadus Tu nodarbojies ar ielu mākslu?

    Reklāma

    Pirmos ielu zīmējumus sāku veidot no kāda 2002. gada. Mēs ar brāli tolaik gājām mākslas skolā, taču visu laiku gribējās darīt kaut ko nedaudz aizraujošāku, jo gleznot “klusās dabas” nav tik interesanti. Pārceļoties uz lielāku pilsētu, satiku dažādus domubiedrus, kuri šo interesi par ielu mākslu pastiprināja. Taču nopietnāk tam sāku pievērsties no 2004. gada, un tad jau viss kaut kā dabiski sāka notikt.

    Kurā brīdī radās Tava firmas zīme “Fat Monster”?

    Kad pārcēlos uz citu pilsētu, biju tāds kā outsaiders šajā ielu mākslas kopienā. Piedāvāju savu redzējumu par ielu mākslu, kā tā varētu attīstīties. Dažkārt notika domstarpības, bija cilvēki, kuriem nepatika tas, ko cenšos darīt. Tāpēc izdomāju, ka varētu izveidot tēlu, kas cīnās pret tādiem, ko šodien sauc par heiteriem. Būtībā “Fat Monster” radās kā pretreakcija tam, ka man bija šie pretinieki, tā bija mana atbilde viņiem. Galvenā doma bija krāsot “Fat Monster” pāri tiem burtiem, ko zīmēja šie ļaunie džeki. Tas manis uzzīmētais briesmonis it kā apēda šos burtus. Dažus “Fat Monster” uzzīmēju, pēc tam pašam kļuva interesantāk, jo tas piesaistīja apkārtējos cilvēkus. Mazliet vēlāk bija iespēja iesaistīties dažādos projektos, sāka aicināt arī uz ārvalstīm.

    Cik daudz dažādās valstīs ir atrodami Tavi “Fat Monster”?

    Varētu būt vairāk nekā 50 valstīs – pārsvarā Eiropā un Āzijā. Šogad “Fat Monster” uzzīmēju arī Ņujorkā. Pašreiz vairāk fokusējos tieši uz Āziju, jo šīs valstis mani pašu vairāk saista, kā arī tur cilvēki labāk uztver šāda veida mākslas darbus.

    Kādas tehnoloģijas esi mēģinājis izmantot, lai attīstītu savus mākslas darbus?

    Jau, kad iznāca pirmie “iPhone”, mēs ar draugiem sākām domāt, kā digitalizēt to, kas saistās ar “Fat Monster”. Vēlāk, ap kādu 2007. gadu, sākām eksperimentēt ar dažādām tehnoloģijām un veidot jau tādus digitālākus darbus. Man bija doma, ka uz sienas uzzīmētam darbam vajadzētu arī digitālo versiju. Parasti ir tā, ka digitāli uzzīmē darba skici un pēc tam gatavo variantu veido uz sienas. Taču nolēmām darīt otrādi – skici taisīt uz sienas un gatavo darbu radīt digitālā versijā. Fotošopā darbus visādi apstrādājām, izmantojām dažādus digitālos ilustrāciju rīkus, kas tolaik šķita kaut kas vienreizējs. Tas bija sākums tam, ka tehnoloģijas sākām likt iekšā mākslas darbos.

    Kā ir ar 3D druku? Taisi arī telpiskus objektus no saviem darbiem?

    3D drukas iespējas lielākoties izmantojam prototipu veidošanai. Pirms tam es tos modelēju no plastilīna. Šobrīd gaidām kravu ar KIWIE mantiņām, kuru sākotnējie prototopi bija 3D printēti. Tagad tās ražojam masveidā un oktobrī sāksim piedāvāt. Jau kādu laiku domājām, ka kaut kas tāds ir nepieciešams, jo cilvēki par to interesējās. Tā ir tāda specifiska nozare, kur šīs mantiņas sauc par art toys. Tas nav īsti spēļmantiņas, bet vairāk skulptūras, kuras mākslinieki izlaiž, apkrāso un piedāvā kolekcionēt. Uz to vēlamies fokusēties Āzijā, jo tur ir ļoti liels art toys tirgus.

    Ko vēl no taustāmām lietām piedāvā?

    Vēl viena joma, kur darbojamies, ir ielu stila apģērbi (streetwear) un aksesuāri. Kad sākās mājsēde, sākām darbu pie kolekcijām, kur galvenie varoņi ir KIWIE briesmonis ir FBI parodija KBI. Kolekciju pamatā ir savstarpēji saistītu stāstu sērija par to, ka studijā notika eksperiments, KIWIE briesmonis atdzīvojās un dodas iekarot pilsētu. KBI šo briesmoni nevar noķert, tas visu laiku rada nekārtības pilsētā. Katrā lokācijā, kur briesmonis kaut ko izdarījis, ir izmētāti visādi pierādījumi, kas ir konkrētas kolekcijas pamatā. Katra no šīm lietām ir sava veida mākslas darbs. Arī preces iepakojums ir diezgan unikāls – FBI oriģinālie maisiņi, ko pasūtīju no ASV.

    Kurā brīdī saprati, ka Web 3 un NFT ir kaut kas labs un gribi tajā iesaistīties?

    Mana pirmā saskarsme ar NFT un blokķēdi notika 2018. gadā, kad strādāju pie viena projekta, kur galvenā doma bija uz blokķēdes izveidot saziņas lietotni, kurā viss ir decentralizēts. Darbojoties arī citos līdzīgos projektos, regulāri saskāros ar informāciju par blokķēdi, pētījumiem šajā jomā, un tas man šķita kaut kas jaudīgs. Vēlāk viens kolēģis lika aizdomāties par mākslas darbiem, sakot, ka tas, ko uzzīmē, nav mūžīgs. Taču, ja šos mākslas darbus digitalizētu, uzliktu uz blokķēdes, tie “dzīvotu” vienmēr. Tad sāku pierakstīt dažādas idejas par to, kā es varētu savus visus briesmoņus salikt uz blokķēdes un padarīt tos mūžīgus.

    2020. gadā redzēju rakstu par NFT. Toreiz šajā jomā sākās liela aktivitāte, un nodomājām, ka varbūt vērts pamēģināt. Tolaik arī bija mājsēde, un vienojāmies pamēģināt uztaisīt kādu NFT. Jo vairāk pie tā strādājām, jo projekts dabiski sāka augt un attīstīties.

    Kas tieši saistībā ar Tavu mākslu ir radīts kā NFT? Kā tas darbojas?

    Iemesls, kāpēc izlēmām, ka mums to vajag palaist – tajā laikā vēl neviens nebija uztaisījis projektu, kur piešķir īpašumtiesības nekustamam mākslas darbam, kas atrodas kaut kur pilsētvidē un ir saistīts ar koordinātēm, kuras ir ierakstītas blokķēdē. Līdz šim īsti nevarēja iegādāties mākslas darbus, kas atrodas kaut kur ārā, piemēram, mājas fasādes krāsojums. Tā arī radās ideja par NFT, kurus var sasaistīt ar reālo pasauli, un izveidojām projektu “KIWIE 1001”. Tā galvenā doma ir apbraukāt pasauli un uzkrāsot pa kolekcijai katrā valstī. Pircējam, iegādājoties šo NFT, ir iespēja atbalstīt gan pašu projektu, gan kļūt par īpašnieku konkrētajam mākslas darbam. Mēs arī nosūtām sertifikātu, kas apliecina, ka esi konkrētā mākslas darba īpašnieks. Ar šo konceptu tikām iekšā arī dažādos slavenos izdevumos, kā “Forbes”.

    Kā nolēmi izveidot sadarbību ar banku Citadele?

    Šeit stāsts sākās ar to, ka palīdzēju izveidot dažādas dāvanas basketbolistiem,  Kristapam Porziņģim un Domantam Sabonim, kuri ir Citadeles vēstneši. Bankai ļoti iepatikās mani darbi, un tad mēs kādā reizē aizrunājāmies, ka varētu kopā uztaisīt foršu maksājumu karti.

    Pašā sākumā man nebija īsti skaidrs, kā to veidot, jo vienkārši uztaisīt kartei dizainu nav manā stilā. Kad kaut ko radu, man ļoti svarīgs ir arī koncepts, izveides process, kā tapis konkrētais mākslas darbs. Šādā pašā pieejā gribēju radīt arī Citadeles karti. Tobrīd viens no risinājumiem, ar ko eksperimentēju, bija mākslīgie neironu tīkli – ar koda palīdzību mākslīgais intelekts veido digitālo mākslas darbu. Vienojāmies arī, ka lietotājam būs pieeja KIWIEVERSE digitālajai pasaulei, šādā veidā radot, iespējams, pasaules mērogā unikālu maksājumu karti, kas lietotājam sniedz iespēju iesaistīties arī ar metaversā un NFT.

    Man ir liels prieks, ka Citadele no tā nenobijās, jo sākumā bija daudz neskaidrību, kā šīs lietas savienot.

    Kā tiek veidots šo karšu dizains?

    Uz kartes nolēmām attēlot pirmo KIWIE “Fat Monster”. Šo attēlu ieliku iekšā kodā un pēc tam pievienoju tādus kā atslēgvārdus, pēc kā mākslīgais intelekts mēģināja radīt dizainu. Vairākus mēnešus eksperimentēju ar to, kas notiek, ja kodā ielieku šo KIWIE bildi un iedodu dažādus atslēgvārdus, piemēram, “kaktuss”. Izmantojot “Google” meklētāja rezultātus, dators saprot, kas ir kaktuss, un mēģina šo KIWIE tēlu radīt kā kaktusu. Beigās izveidojas interesants salikums. Balstoties uz šo KIWIE attēlu un informāciju par atslēgvārdu, dators radīja kartes dizainu. Šajā ziņā Citadeles norēķinu karte ir unikāla Baltijā un, iespējams, arī pasaulē. Pašas kartes dizaina ziņā gan pagaidām ir vienādas, jo tehniski vēl nav iespējams katru no tām radīt unikālu.

    Saistībā ar šo projektu izveidojām izstādi, ko varēja apskatīt tirdzniecības centra “Galerija Centrs” pirmajā stāvā. Tā ietvēra sešas lielformāta gleznas, kuras veidotas, par atslēgvārdiem izmantojot šī gada lietotākos vārdus internetā, piemēram, “metaverss”, “nebinārs”, “piegādes ķēžu krīze”. Pieliekot šiem vārdiem klāt KIWIE attēlu, gleznās redzams rezultāts. Šos datora uzģenerētos attēlus es pēc tam uzzīmēju ar krāsu baloniņu uz audekla. Šeit galvenā doma bija tāda, ka tiek uzzīmēts mākslas darbs, ko patiesībā ir uzģenerējis mākslīgais intelekts.

    Kāds ir KIWIE pienesums šai kartei?

    Šī maksājumu karte darbosies arī kā sava veida atslēga uz dažādām lietām metaversā un ārpus tā. Karšu īpašnieki iegūs visādas iespējas, pieejas, piedāvājumus. Galvenā doma ir veidot interaktivitāti. Piemēram, ar Overly app palīdzību informēt lietotāju par to, ka esam izlaiduši jaunu NFT, rīkosim pasākumu vai ko tādu. Tādā veidā mēs šai kartei pievienojam papildus vērtību – piesaistām klāt gan metaversu, gan dodam iespēju saņemt unikālas lietas, kas būs pieejamas tikai šo karšu īpašniekiem.

    Turpināsim attīstīt šāda tipa aktivitātes, veidojot karšu lietotājiem tādu kā savu mazo visumu iekš KIWIEVERSE un atslēga būs maksājumu, karte ar jau pazīstamo Fat Monster.

    Kādas ir Citadeles X smart KIWIE kartes priekšrocības?

    Kartei ir vairākas priekšrocības, piemēram:

    • Pārskaitījumi un zibmaksājumi uz jebkuru banku Latvijā un Eiropā bez maksas.
    • Bezmaksas naudas izņemšana no bankomātiem visā pasaulē summā līdz 750 EUR.
    • X REWARDS īpašie piedāvājumi un iespēja krāt virtuālos punktus, ko var apmainīt pret balvām.
    • Bērniem un jauniešiem vecumā no 7 līdz 21 gadam karte ir bez maksas. Šie klienti arī saņem vairāk X REWARDS punktu.
    • Īpaši piedāvājumi un atlaides KIWIE partneru veikalos, atpūtas vietās, un citi labumi.

    Kas ir ar “Overly” integrāciju? Kā tas darbojas?

    Lejuplādējot “Overly” lietotni un ar to skenējot savu “X smart KIWIE” karti, lietotājs var redzēt tādu kā animāciju, kur pa soļiem parādīts, kā mākslīgais intelekts uzģenerē mākslas darbu. Iespējams redzēt, kā dators meklē un liek klāt elementus pēc tā, kā saprot, kas ir šis atslēgvārds. Animācijas plānojam arī regulāri atjaunot.

    Cik viegli bija sadarboties ar banku šajā procesā? Kas tajā bija interesantākais?

    Bija vieglāk nekā man sākotnēji šķita. Procesa laikā saskarāmies ar dažādiem izaicinājumiem, taču kopīgiem spēkiem tos atrisinājām. Laikam šeit nostrādāja ļoti spēcīgā komandas sinerģija. Tie cilvēki, kuri darbojās pie šī projekta gan no manas, gan Citadeles puses, ļoti labi sastrādājās. Protams, bija reizes, kad vajadzēja meklēt kompromisu, jo man pašam darbus gribas taisīt vēl neparastākā, spilgtākā veidā.

    Interesantākais šajā visā laikam bija veidot kartes dizainu, jo zīmējums bija jāmēģina ienest mazā laukumiņā. Domāju, ka man kā māksliniekam tā bija interesantākā un vienlaikus izaicinošākā lieta. Protams, arī strādāt ar Citadeles komandu bija ļoti interesanti, bija iespēja paskatīties uz lietām no bankas perspektīvas.

    Kā šīs tehnoloģijas – blokķēde, metaverss, NFT – varētu ietekmēt bankas tuvākajos gados?

    Šobrīd jau lielās bankas, piemēram, “JP Morgan”, veido savu metaversu, digitālās valūtas utt. Domāju, ka bankas kā tādas noteikti nepazudīs, tās vienkārši ies līdzi laikam un tehnoloģiju tendencēm, pamazām tās pielāgojot savām vajadzībām un integrējot ikdienas procesos. Domāju, ka blokķēdes tehnoloģija tikai attīstīsies, lai kļūtu arī drošāka, ātrāka, lētāka un stabilāka.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    7 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    13.12.2022 13:34

    Diemžēl NFT ir zaudējuši vērtību, drīz tos pārdos uz svaru :(

    Last edited 1 year ago by Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    Biteme
    13.12.2022 13:38

    Pēc intervijas to neturpināja PP ar mērķi iegūt vairāk info par sienu apķēp….laikam jau dekorēšanu?

    Roberts
    13.12.2022 20:58

    Man fascinē divas temas viena ir ka atrodas cilveki kas perk nft kas ir uzkepats uz kaut ka kas tiks pārkrāsots. Un otra ka citadele tic ka grafiti makslinieku dizaina karte motivēs jauniešus izvēlēties citadeli.
    Lielaka dala jauniešu tomēr lieto revolut.
    Butu citadele piķi ko uzdāvinaja maksliniekam iegrūdusi nfc gredzenu stock atjaunošanā.

    Kursors.lv
    13.12.2022 21:17
    Reply to  Roberts

    Kāds ir avots apgalvojumam par to, ka “Lielaka dala jauniešu tomēr lieto revolut.”?

    rudzu rikas
    13.12.2022 23:52
    Reply to  Roberts

    Kāpēc lai jaunieši nelietotu Citadeli, ja līdz cik tur tiem gadiem viņiem par karti nav jāmaksā. Es noteiktu lietotu :) Revolut jau var lietot arī paralēli… iztikt tikai ar vienu karti – manā skatījumā stulbi mūsdienās. Visa, mastercard + dažādi serveisa nodrošinātāji, redundancy tā teikt. Tiem dažiem gadījumiem, kad kaut kas no viena īslaicīgi nestrādā vai esi kādā interesantā valstī, kur pieņem tikai vienu vai otru kartes veidu. Protams, arī skaidra nauda kā backups :)

    no name
    14.12.2022 20:22

    tas tak nav tas KIWIE kas Juglā dzīvojamās mājas apd**is? [pēc “paraksta” tā varēja saprast]

    Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    15.12.2022 00:27
    Reply to  no name

    Tas nebija Banksy?

    Last edited 1 year ago by Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    Reklāma