Web Analytics
More
    Reklāma

    Vēlies tvītot, bet ne “Twitterī”? Lūk, pāris sociālo tīklu alternatīvas

    Jaunākie raksti

    Diezgan droši var teikt, ka pēdējā laika spilgtākais tehnoloģiju pasaules notikums bija Īlona Maska noslēgtais darījums, kura ietvaros viņš par 44 miljardiem ASV dolāru iegādājās “Twitter”. Tā bija vairākus mēnešus ilga juridiska cīņa, kuras laikā miljardieris daudz svārstījās par šo lielo pirkumu. Tomēr nu papīri ir parakstīti, un Īlons Masks beidzot var ķerties klāt jaunajiem pienākumiem. Lēmumu iegādāties “Twitter” viņš pamato ar to, ka šajā platformā līdz šim trūkusi iespēja brīvi izteikties. Tāpēc Masks no tās vēlas izveidot digitālu vietu, kur cilvēki ar dažādiem viedokļiem var diskutēt brīvi, cieņpilni un bez emocionālas vardarbības.

    Nebūs melots, ka šai sāgai par to, kāds būs “Twitter” liktenis, sekoja līdzi daudzi – gan tie, kuri atbalsta Masku, gan tie, kuri nevēlas sociālajam tīklam šādu vadītāju. Tāpēc pēc šī darījuma noslēgšanas daļai var būt vēlēšanās aizslēgt savu “Twitter” kontu un meklēt citas alternatīvas, kur tvītot un apmainīties ar viedokļiem. Ja pameklē, tad var atrast diezgan daudz sakarīgu alternatīvu, no kurām tuvāk apskatīju piecas.

    “Mastodon” – decentralizēts “Twitter”

    Viena no, iespējams, tuvākajām alternatīvām “Twitter”, ir sociālais tīkls “Mastodon“, par ko esam rakstījuši arī plašāk līdzīgā sakarā. Tā ir decentralizēta, atvērtā pirmkoda mikroblogošanas platforma, kurā lietotāji var publicēt ierakstus, iekļaujoties 500 zīmēs, pievienot attēlus, video, emocijikonas, kā arī aptaujas. Tāpat iespējams sekot citiem profiliem un brīvi komunicēt visā “Mastodon” platformā.

    Vēl viena būtiska lieta, kas “Mastodon” atšķir no “Twitter” un sociālajiem tīkliem kopumā – to darbina nevis viens, bet daudzi serveri. Tā kā tā ir atvērtā pirmkoda lietotne, ikviens tās lietotājs var palaist, izpētīt, pārbaudīt, kopēt, modificēt, izplatīt un atkārtoti izmantot “Mastodon” pirmkodu. Šādā veidā ir iespēja izveidot pašiem savu serveri un radīt savu “Mastodon” privāto versiju jeb kopienu, kur pulcējas cilvēki ar līdzīgām interesēm, peimēram, sports, tehnoloģijas utt. Kopumā šajā platformā ir izveidoti vairāki tūkstoši kopienu, kur dalībnieku skaits variē no dažiem līdz vairākiem tūkstošiem. Lietotājs var brīvi pievienoties šajā kopienās, komunicēt, sekot citiem dalībniekiem utt.

    “Discord” – pievienojies kādā no miljoniem grupu

    “Discord” ir vairāk ziņapmaiņas lietotne nekā mikroblogošanas vietne. Lietotāji savā starpā var sazināties, izmantojot, tekstu, balss ziņas, video zvanus, multividi, failus, emocijikonas. Komunicēt iespējams gan privāti, gan kopienās, kas šo sociālo tīklu padara līdzīgāku “Mastodon”. Šīs lietotāju kopienas sauc par serveriem, kuri apvieno tērzēšanas istabas un balss kanālus, un tajās var iekļūt, saņemot uzaicinājuma saiti.

    Līdzīgi kā “Mastodon”, arī “Discord” ikvienam lietotājam ir iespēja izveidot pašam savu serveri par konkrētu tematu, kas apvienos lietotājus ar līdzīgām interesēm. Šajās kopienās lietotāji var ne tikai tērzēt un sūtīt multivides saturu, bet arī iesaistīties dažādās kopīgās virtuālajās aktivitātēs, piemēram, balss/video zvani, filmu un videospēļu straumēšana utml., kas palīdzēs raisīties diskusijām par konkrēto tēmu. Pašreiz “Discord” ir aktīvi 6,7 miljoni serveru jeb kopienu.

    “Hive Social” – kaut kas starp “Twitter” un “Instagram”

    Tiem, kuriem interesē mikroblogošana un vienlaikus patīk dalīties ar multivides saturu, vērts pamēģināt sociālo tīklu “Hive Social”. Tajā līdzīgi kā iepriekšējās lietotnēs ir iespēja sekot līdzi gan atsevišķiem lietotājiem, gan konkrētām tēmām. Taču “Hive Social” ir unikāla ar to, ka tajā liels uzsvars tiek likts uz vizuālo saturu – attēliem un video. Lietotājam ir iespēja izvēlēties kādu no piedāvātajām tēmām un aplūkot, ar kādu saturu tās ietvaros dalās citi.

    Arī es nolēmu padalīties ar attēlu no Portugāles ceļojuma. Taču, lai, piemēram, šī bilde parādītos kategorijā “ceļošana” jeb “travel”, man pie šī ieraksta jāpievieno heštags jeb mirkļbirka “travel”. Šādā veidā manu attēlu var redzēt ikviens “Hive Social” lietotājs, kuram interesē ceļošanas tēma. Bez bildēm iespējams pievienot arī video, kā arī izveidot vienkāršu ierakstu, kas sastāv tikai no teksta vai video/balss ziņas, kas būs līdzīgāk “Twitter”. Tāpat lietotne ļauj privāti komunicēt ar citiem lietotājiem, komentēt ierakstu, dalīties ar to. Jāpiezīmē, ka “Hive Social” pagaidām pieejama tikai iOS lietotājiem.

    “Counter Social” – kaut kas vairāk par “Twitter”

    Ja “Twitter” bijis tik mīļš un gan funkciju, gan vizuālā ziņā gribas kaut ko ļoti līdzīgu, tad piedāvājumā ir sociālais tīkls “Counter Social“. Tajā lietotājs var iepazīties gan ar “sava burbuļa”, gan kopējo saturu un lietotāju viedokli. “Counter Social” tiek uzskatīta par unikālu ar to, ka tajā neuzdarbojas boti, netiek izplatītas viltus ziņas, nav reklāmu, netiek veikta lietotāju izsekošana, ziņas tiek šifrētas utt.

    Bez iespējas dalīties ar savu viedokli un privāti komunicēt lietotne piedāvā vēl daudz citu funkciju. Piemēram, rīkot privātas video sapulces, veidot kanālus jeb grupas, kuras var būt gan privātas, gan publiskas, ārkārtas radio, kas ļaus pirmajiem uzzināt par svarīgākajiem notikumiem pasaulē. Izmantojot virtuālās realitātes brilles, lietotāji var veidot privātas vai publiskas telpas virtuālajā vidē un mijiedarboties ar draugiem. Savukārt, veidojot ierakstus, iespējams izmantot izgaistošo ziņu funkciju – pēc noteikta laika saturs automātiski tiek dzēsts. Taču te jāskatās, jo lielu daļu no šīm “ekskluzīvajām” funkcijām atbalsta vienīgi “Counter Social” tīmekļa versija.

    Būtiski, ka saistībā ar notikumiem pasaulē “Counter Social” ir gājusi tik tālu, ka bloķējusi piekļuvi lietotājiem no tādā valstīm kā Krievija, Ķīna, Ziemeļkoreja, Irāna, Pakistāna, Sīrija.

    “Micro.blog” – blogotājiem patiks

    Ja gribas kaut ko askētisku, bet vienlaikus ar dažādām blogošanas, ierakstu veidošanas un satura patērēšanas iespējām, vērts padomāt par sociālo tīklu “Micro.blog”. Tā ir mikroblogošanas platforma, kas koncentrējas uz rakstiskā satura veidošanu un patērēšanu. Lietotnei ir visai stingri satura regulēšanas standarti, tajā netiek izmantoti algoritmi un lietotājs var pats atklāt jaunu un saistošu saturu. Arī reklāmas šeit neatradīsi.

    Ja interesē konkrēta tēma, “Micro.blog” piedāvā izvēlēties kādu no vairākiem tematiem, zem kura atrodami citu lietotāju ieraksti par un ap to. Taču, ja vēlies pats kaut ko uzrakstīt, tas būs jāietilpina 280 zīmēs. Kad doma uzrakstīta, lietotājs var izvēlēties atbilstošo tēmas kategoriju un publicēt ierakstu uzreiz vai saglabāt kā melnrakstu. Publicēto saturu neļauj labot. “Micro.blog” arī piedāvā vienuviet ērti pārskatīt paša radītos un saglabātos ierakstus, augšupielādēto saturu, atbildes. Protams, iespējams arī sekot citiem lietotājiem un nosūtīt privātas ziņas.

    Piezīmēšu, ka visi augstāk apskatītie sociālie tīkli basic variantā ir bez maksas. Ja gribas kādu papildus funkciju, tad, iespējams, būs kāds eiro jānoziedo. Gandrīz visas lietotnes, izņemot “Hive Social” ir pieejamas gan iOS, gan Android ierīcēs.

    Par kuriem no šiem sociālajiem tīkliem biji dzirdējis/lietojis un kuri ir pilnīgs jaunums? Vai lietotu kādu no tiem “Twitter” vietā?

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    7 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Biteme
    28.10.2022 14:54

    tweet – tas jau ir no twitter, līdz ar to citur būs kas cits ne tvītošana

    Gastons
    28.10.2022 15:11

    Es parasti atveru logu kas vērsts uz Brīvības ielas pusi un skaļi bļauju savas domas.

    grh
    28.10.2022 15:14

    suņi rej, karavāna iet tālāk. Nu neies neviens uz platformu, kur nav pārvākušies viņam interesējošā satura sniedzēji. Līdzīgi kā ar ss.lv Latvijā. Taisi cik gribi savas alternatīvās bezmaksas sludinājumu sistēmas – viņām nebūs pieprasījums.

    Bats
    28.10.2022 16:56
    Reply to  grh

    Sludinājumu servisiem dabīgā ceļā izveidojas “lielākais skaits cilvēku ieraudzīs Tavu sludinājumu šeit, bet droši vari tērēt savu laiku izvietojot sludinājumu kur citur” monopols. Viens absoluti dominējošs sludinājumu serviss ir katrā valstī, un tas ne vienmēr ir ērtākais vai glītākais, vienkārši tā sanācis. Barjera, kas jāpārvar jaunam servisam ir teju neiespējama – jāpierunā cilvēkus izvietot savus sludinājumus kaut kur, kur tos ieraudzīs gandrīz neviens. Pat ar milzīgu, ilgstošu ļoti efektīvu reklāmas kampaņu var cerēt uz kādu daļu no tirgus, bet ne visu tirgu un ar daļu vienkārši nepietiek, lai kādam būtu vērts tērēt laiku un vēl arī maksāt par sludinājumu kaut kādā teariivarpaardot.lv
    Mikroblogošanas vietnes turpretī var būt sekmīgas arī nišās un apakškultūrās, žanru subžanros. Tik ilgi kamēr mērķis nav sasniegt ar savu teikumu visus pasaules iedzīvotājus, bet tikai tos, kam šis teikums tiešām var interesēt, barjera jaunai platformai nav tik augsta, savādāk neviena no rakstā minētajām alternatīvām ilgi neturpinātos.

    Roberts
    30.10.2022 12:42
    Reply to  Bats

    Nu bet ja atceramies ss priekšgājējs bija doska.lv pagāja laiks un šis krievu projekts tomēr tikai rimeikots kā ss
    Lietas var mainīt

    bobis
    28.10.2022 15:35

    http://www.kongregate.com ari catoju speles laika ar visadiem spelu faniem, kamer bij pie dzivibas flash player, kad parstaja darboties supermechs spele, pametu to vietu.

    Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    29.10.2022 14:09

    Reāla iespēja uzņēmīgiem cilvēkiem atjaunot sekoman.lv darbību

    Reklāma