Ņujorkas štats ASV kļuvis par kārtējo reģionu, kas noteicis brīdi pilnīgai pārejai uz bezizmešu auto tirdzniecību – līdzīgi kā Kalifornijā, arī Ņujorkas štatā no 2035. gada varēs tirgot tikai bezizmešu transportlīdzekļus.
Štats savā pieejā faktiski kopējis Kaliforniju – 2026. gadā 35% no pārdotajiem auto jābūt bezizmešu, 2030. gadā šis skaitlis jau ir 68%, savukārt 2035. gadā būs jānoslēdz pilnīga pāreja. Šie noteikumi attieksies uz vieglajiem pasažieru auto, SUV un pikapiem.
Ņujorkas štatā plānots pieņemt arī stingrākus emisiju standartus mašīnām ar iekšdedzes dzinēju, kas tiks tirgotas no 2026. līdz 2034. gadam. Noprotams, ka tās būs stingrākas nekā šobrīd, taču pagaidām tās nav precīzi noteiktas. Pagaidām kā bezizmešu transports kvalificējas elektroauto un arī ūdeņraža degvielas šūnu mašīnas.
Elektroauto jau tā ir 2 reizes dārgāks, bet ja visas valstis sāks pieņemt likumus, ka jabrauc tikai ar elektroauto, vai pietiks visiem litija, vai tas neradīs augšupejošu spirāli, ka auto jau maksās nevis divreiz, bet varbut par četreiz dārgāk, dēļ izejvielu trūkuma?
Ko nozīmē visas valstis? Ar to tu attīstītās valstis? Skaidrs, ka baterijas nepietiks visai pasaulei. Bet tīri pēc ekonomikas loģikas, tad tu būsi tuvāk patiesībai. Ar laiku baterijas risinājumi maksās arvien dārgāk un dārgāk. Baterijas noteikti nav nākotnes variants ilgtermiņā, ja vien izmaksas nekļūs tik lielas, ka sāks meklēt resursus ārpus planētas un kaut ko arī atradīs.
Un tāpat, visa ražošana ir diezgan netīra, kamēr Ņujorka cels tīros pirkstus gaisā tikmēr āzijā visiem būs mellas mutes.
Visas šīs bažas atgādina lielās diskusijas par Kondicionieru augošo popularitāti Amerikā, kad tieši tādi paši jautajumi tika pacelti par pietiekamību. Te nu mēs esam un lietojam kondicionierus nemaz nedomājot par to iespaidu uz elektrotīklu. Vēsture atkārtojas.
Baterijās bez litija var izmantot arī citus elementus. Vecās litija baterijas var pārstrādāt. Kad atjaunosies Covid laikā sačakarētās piegādes ķēdes, arī cenas kritīsies. Neesi tik liels pesimists tikai tapēc ka tagad auto maksā virs 30K€.
Tieši tā, visa industrija ir vēl ļoti zaļa salīdzinot ar iekšdedzes 100 gadu progresu no materiālu ieguves un loģistikas līdz ražošanai un pārdošanai. Entuziasti ar padziļākām kabatām vai atjautīgu matemātiku pirks šos transportlīdzekļus un palīdzēs virzīt tirgu uz priekšu visu industriju lai šāda tehnoloģija būtu pieejama visiem.
Pirmie plaukstdatori bija ļoti ekskluzīva un padārga lieta, līdz šī brīža 200Eur gudrajiem telefoniem.