Web Analytics
More
    Reklāma

    Oficiāli prezentēts pasaulē pirmais autonomais, elektriskais konteineru kuģis

    Jaunākie raksti

    Mēslojuma ražotājs “Yara” oficiāli prezentējis pasaulē pirmo elektrisko konteineru kuģi, kurš spējīgs pārvietoties arī pilnībā pats saviem spēkiem, bez apkalpes iesaistes. Plānots, ka kuģis pārvietosies Norvēģijas dienvidu piekrastē, pamazām elektrifikācijai ienākot arī Norvēģijas kuģniecībā.

    Jaunais kuģis “Yara Birkeland” ir 80 metrus garš un tas tiks izmantots, lai aizvietotu kravas mašīnu braucienus no “Yara” rūpnīcas uz 14 kilometrus attālo Brevikas ostu. Plānots, ka kuģis darbību uzsāks jau nākamgad.

    Paredzēts, ka šādā veidā kaitīgo izmešu daudzums tiks samazināts par 1000 tonnām, kas konkrētajā maršrutā ir līdzvērtīgs apjoms 40 tūkstošiem braucienu ar kravas auto. Kuģa īpašnieki cer, ka divu gadu laikā tas spēs pārvietoties pilnībā autonomi. “Mēs esam pierādījuši, ka šāds tehnoloģiskais lēciens ir iespējams un domāju, ka pasaulē ir ļoti daudz līdzīgu maršrutu, kur varētu ieviest līdzīgus kuģus,” uzskata viens no “Yara” vadītājiem Sveins Tore Holseters.

    Kuģis tiks uzkrauts un izkrauts bez cilvēku iesaistes, tāpat tas ūdeņos spēs pārvietoties pats, bez apkalpes iesaistes. “Yara Birkeland” aprīkots ar virkni sensoriem, lai ūdenī tas spētu atpazīt dažādus citus peldlīdzekļus un pieņemtu lēmumus, kā labāk rīkoties, izvairoties no sadursmes.

    Sākotnēji kuģis veiks divus braucienus nedēļā un uz tā ir vieta 120 konteineriem (20 pēdu konteineriem). Tas aprīkots ar 7MWh baterijām, kas izvietotas 8 bateriju telpās.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    6 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Aigars Saksons
    22.11.2021 13:36

    Cik ilgā laikā, to varēs uzlādēt no rozetes?

    Krotow
    22.11.2021 13:49
    Reply to  Aigars Saksons

    Līdz rītam uzlādēsies.

    Komats
    22.11.2021 13:52
    Reply to  Aigars Saksons

    Tas nav būtiski – vadu nemaz neraus laukā no rozetes, kas visu laiku peldēs nopakaļ kuģim. Jā!

    Skābene
    23.11.2021 09:27
    Reply to  Komats

    14 km distancē jau varēja taisīt ūdens trolejbusu! :)

    Elektriķis
    23.11.2021 09:39

    Būtu interesanti uzzināt, cik MWh akumulatoros bija tiem vilcieniem, kuri 70-tajos gados braukāja pa LPSR. Viens stabils maršruts bija Rīga-Jelgava.

    Bats
    23.11.2021 11:42

    Pagaidām līdz okeānu kuģošanas elektrifikācijai patālu, bet šis ir solis pareizajā virzienā. Rakstā neprecizitāte, no Yara rūpnīcas līdz Breivikas ostai ir ~120Km pa gaisu, vai aptuveni 170Km pa autoceļu.

    Ar kuģi paredzēts aizstāt aptuveni 40’000 kravasmašīnu reisus gadā. Vidējais degvielas patēriņš kravasauto ir ap 40l/100Km dīzeļa, neskaitot šo kravasmašīnu uzturēšanas izmaksas un algas šoferiem. Kuģis protams arī jāuztur, lai gan elektriskam kuģim iespējams uzturēšana ir lētāka nekā visām fūrēm un, ja pieņem, ka akumulatori kuģī ir ar 40% rezervi kapacitātes krituma mazināšanai, tad elektrības izmaksas konteineru pārvešanai ir jau vairāk kā 50 reizes mazākas nekā par dizeli fūrēm, apkalpe kuģim rakstīts, ka simboliska. Ņemot vērā, ka autopārvadājumu šoferu šobrīd Eiropā trūkst, drons-kravaskuģis ir arī mazāk pakļauts darba tirgum. Kuģim autopilots arī var būt vienkāršāks nekā fūrei. Lēnītēm aizmurrā no piestātnes uz piestātni cauri fjordam. Sāk veidoties kopaina – ar zaļo kuršu šim kuģim sakars tikai uzņēmuma PR departamentā. Šis vienkārši ir vienkārši ievērojami lētāk.

    Reklāma