Reklāma

Iepazīstamies ar “Citadele Phone POS” bezkontakta maksājumu pieņemšanas risinājumu

Raksts tapis sadarbībā ar Citadeles banku.

Jaunākie raksti

ASUS izziņo jaunas Intel Z690, H670, B660 un H610 sistēmplates

ASUS izziņojis jaunas Intel Z690, H670, B660 un H610 sistēmplates, kas ir saderīgas ar jaunākajiem Intel 12. paaudzes procesoriem....

Volkswagen pērn dubultojis elektroauto pārdošanas apjomus

Neskatoties uz to, ka aizvadītājā gadā Volkswagen saskārās ar dažādām problēmām, piemēram, pusvadītāju deficītu, autoražotājs spējis dubultot pārdoto elektroauto...

ASUS izziņo Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB videokartes

ASUS paziņojis, ka arī piedalīsies Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB videokaršu trakumā. Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB...

RTU sadarbībā ar SIA «Sakret» izstrādā betona maisījumu 3D drukāšanai

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) industriālais doktorants Krists Ziemelis sadarbībā ar SIA «Sakret», Baltijas reģionā lielāko sauso un lietošanai gatavo...

“Facebook” vēlas būvēt savu lielāko Eiropas datu centru, taču saskaras ar lielu pretestību

Turpinot savu attīstību, "Facebook" vēlas uzbūvēt savu lielāko datu centru Eiropā, taču ēkas atrašanās vietas izvēle, kā arī metodes,...

Skaidras naudas laikmets pamazām tuvojas izskaņai, ko lielākoties sekmējusi tieši bezkontakta maksājumu ienākšana mūsu ikdienā. Banka Citadele nākusi klajā ar inovatīvu bezkontakta maksājumu pieņemšanas risinājumu – Citadele Phone POS. Tas ar vienas lietotnes palīdzību tavu mobilo telefonu vai planšetdatoru pārvērtīs par POS termināli, dodot iespēju ātri un ērti pieņemt bezkontakta maksājumus.

Citadele ir pirmā banka Baltijā un arī Skandinavijā, kura ir veikusi virtuālā jeb Soft POS sertifikāciju “Visa” un “Mastercard” shēmās un piedāvā šo inovatīvo risinājumu saviem klientiem. Par to, kā tas strādā, kādas iespējas sniedz tirgotājiem un pircējiem, sarunā atklāj “Citadeles” Karšu un maksājumu daļas vadītājs Andris Lazdiņš.

Kas ir “Citadele Phone POS”?

Klasiskais POS terminālis ir atsevišķa ierīce, ar kuras palīdzību var veikt pirkumus ar maksājumu kartēm – tā nolasa kartes informāciju un “pajautā” bankai, kas ir izdevusi karti, vai klienta kartes kontā ir pietiekoši daudz naudas līdzekļu, lai varētu apmaksāt attiecīgo pirkumu. Ikdienā tos sastopam visādos veidos – degvielas uzpildes stacijā tie ir stacionāri un pievienoti interneta pieslēgumam ar vadu, kafejnīcās tie ir mobili (darbojas ar SIM karti), lai viesmīļi ar POS termināli var aiziet līdz klientam. To veidi atšķiras, jo katra biznesa prasības ir atšķirīgas.

Līdz šim nebija atrasts ērtākais risinājums tirgotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, kuriem POS terminālis nepieciešams periodiski un mazākā intensitātē, piemēram, izbraukuma tirdzniecībai, kurjeriem, pašnodarbinātajiem, pakalpojumu sniedzējiem, kas dodas pie klienta uz mājām. Vienmēr bija nepieciešama atsevišķa ierīce. Mums arī bija šāds risinājums – mPOS – kas ir samērā maza ierīce, kas jāsaslēdz ar telefonu. Praksē redzējām, ka tirgotājiem nav ērti to lietot, jo mPOS ir jāsavienojas ar klienta telefonu un savienošanās procesā dažkārt radās komunikācijas kļūdas un pirkuma process dažreiz bija samērā ilgs.

Citadele Phone POS ir tā saucamais software POS jeb POS terminālis, kas eksistē tikai kā lietotne Android ierīcē. Uz šo brīdi ir apmēram 30 “Visa” partneri, kuri piedāvā šādu risinājumu. Mēs izvēlējāmies Čehijas kompānijas “IBA Group” risinājumu “tapXphone” un veicām nepieciešamo sertifikāciju “Visa” un “Mastercard shēmās” “Citadele Phone POS” radīšanai.

Risinājums šobrīd darbojas tikai “Android” ierīcēs – telefonos un planšetdatoros ar vismaz 8. operētājsistēmas versiju un NFC lasītāju.

Kopumā arī pasaulē šis risinājums pašreiz nav bieži sastopams, jo tā izveides process ir diezgan sarežģīts. Tomēr jāņem vērā, ka tā ir nākotne, līdzīgi kā bezkontakta kartes un finanšu pakalpojumu saņemšana attālināti – ar laiku situācija, kurā tirgotājs vai kurjers klientam lūdz par pirkumu samaksāt, pieliekot karti viņa telefonam – būs ikdiena.

Kāpēc Citadele Phone POS termināļi nepieciešami? Kādus ieguvumus saņem lietotājs?

Klienti arī šobrīd visai bieži saskaras ar situāciju, kad nav iespējams norēķināties ar karti. Piemēram, tādi pakalpojumu sniedzēji kā elektriķis vai santehniķis visdrīzāk pieņems tikai skaidru naudu. Tāpat arī tirgū lielākoties samaksa notiek tikai šādā veidā. Ir vairāki šādi uzņēmējdarbības veidi, kur maksājumu karšu pieņemšana joprojām ir zemā līmenī. Tie ir uzņēmumi, kuriem vajadzība pēc POS termināļa nav visu laiku, taču, lai paņemtu standarta POS termināli, mēnesī jāšķiras vidēji no 10 eiro, kas mazam biznesam var būt daudz.

Citadele Phone POS noņem šo barjeru. Par šo risinājumu nav jāveic mēneša maksa, kas citādi būtu šķērslis, lai uzņēmējs meklētu iespējas, kā piedāvāt klientiem norēķināties ar karti. Līdz ar to aizvien vairāk tirgotāju piedāvātu norēķināties ar bezkontakta maksājumu risinājumiem, kas klientam būtu tikai ērtāk.

Tāpat tirgotājs ne tikai iegūst viegli izmantojamu POS termināli, bet arī pieeju šogad uzlabotajam Citadeles Biznesa portālam, kurā visus ienākošos maksājumus varēs viegli apskatīt, analizēt un veidot atskaites. Tāpat redzēt, piemēram, kuras dienas, stundas peļņas ziņā bijušas veiksmīgākās un apskatīt cita veida analītisko informāciju, kas var palīdzēt plānot tirdzniecību.

Kādiem lietotājiem primāri domāts “Citadele Phone POS” terminālis?

  • Viena mērķa grupa noteikti ir mājražotāji un pašnodarbinātās personas.
  • Tirgotāji, kuri pārdod preces tirgū, kur norēķinos līdz šim ir dominējusi skaidra nauda.
  • Dažādu pakalpojumu sniedzēji – gan tie, kas pakalpojumu sniedz, piemēram, savā darbnīcā, gan tie, kas dodas pie klienta uz mājām. Šeit saraksts ir bezgalīgs – skaistumkošanas speciālisti, dažādi tīrīšanas servisi, automehāniķi utt.
  • Kurjeri, kuri varētu izmantot uzņēmuma planšeti kā maksājumu pieņemšanas ierīci.
  • Tūrisma sfēras uzņēmēji – piedāvājot klientiem norēķinus ar karti, noteikti samazināsies klientu skaits, kurus nākas palaist garām, jo viņiem nav skaidras naudas.
  • Labdarības organizācijas – šis atrisina mūžīgo problēmu – gribas noziedot, bet makā tikai melnās kapeikas un pārskaitījumu veikt sarežģīti.

Sākotnēji varētu šķist, ka “Citadele Phone POS” vairāk noderēs mazajā biznesā, taču īstenībā to var izmantot diezgan plašs lietotāju loks.

Kā soli pa solim tikt līdz maksājumu veikšanai ar “Phone POS”?

  1. Pirmais un galvenais jautājums ir, vai attiecīgais uzņēmums ir “Citadeles” klients.
  2. Ja vēl nav, tad gan juridiskas gan privātpersonas var kļūt par klientu un atvērt kontu attālināti.
  3. Ja ir, tad nepieciešams aizpildīt “Citadeles” mājaslapā esošo pieteikuma formu.
  4. Pēc tam “Citadele” veic “Visa” un “Mastercard” noteiktās pārbaudes.
  5. Ja viss kārtībā, banka uz klienta norādīto e-pastu atsūta līgumu, ko var parakstīt ar e-parakstu.
  6. Kad līgums parakstīts, banka klientam nosūta nepieciešamos datus – lietotājvārdu un paroli.
  7. Tālāk klients atver “Google Play” lietotņu veikalu, sameklē “Citadele Phone POS” lietotni un lejupielādē to tajā ierīcē, ko vēlas izmantot kā termināli. Klientam būs nepieciešama arī tapXphone lietotne, kas nodrošina risinājuma tehnisko darbību. Tehniski sanāk lejuplādēt divas lietotnes.
  8. Lietotnē jāizveido savs lietotāja konts, izmantojot bankas izsniegto lietotājvārdu un paroli.
  9. Kad tas izdarīts, lietotājs būtībā jau uzreiz var sākt pieņemt maksājumus ar šo ierīci.

Ceļš līdz “Citadele Phone POS” lietošanai ir ne tikai vienkāršs, bet arī ātrs. Mūsu esošajiem klientiem tas prasītu no vienas līdz divām dienām. Uzsvēršu arī, ka visi soļi notiek attālināti, līdz ar to, pat sēžot dīvānā vari kļūt par “Citadele Phone POS” lietotāju.

Izmantojot šo risinājumu nav lielu grūtību sekot līdzi ienākošajai naudas plūsmai. Līdz ko uzņēmums kļuvis par “Citadeles” klientu, parakstījis līgumu, naudu par veiktajiem pirkumiem parādās tirgotāja kontā jau nākamajā dienā.

Viena būtiska nianse, par ko jādomā – interneta pieslēgums. “Citadele Phone POS” gluži kā jebkuram citam maksājumu terminālim ir nepieciešams savienojums ar internetu, lai varētu veikt transakcijas.

Kādas drošības prasības jāņem vērā attiecībā uz ierīcēm?

Līdzīgi kā instalējot bankas mobilo lietotni, arī lejupielādējot “Citadele Phone POS” lietotni, tiek pārbaudīts, vai ar ierīci tehniski viss kārtībā – tā nav uzlauzta, uzlikts izstrādātāju režīms utt. Principā tur ir vesela virkne pārbaužu, kuras tiek izietas, lai pārliecinātos, vai telefons ir darba kārtībā un pietiekoši drošs. Ja ierīce atzīta par nedrošu, “Citadele Phone POS” lietotni nevarēs izmantot. Tāpat šo risinājumu nebūs iespējams lietot, ja ierīcei nav ekrāna parole.

“Citadele Phone POS” terminālis pieņem arī lielos maksājumus – virs 50 eiro, kas attiecīgi pieprasa ievadīt PIN kodu. Gadījumā, ja klients vēlēsies veikt pirkumu, piemēram, par 52 eiro, sanāk, būs jāievada PIN kods. Sākumā klienti var būt piesardzīgi, jo tas praktiski jādara cita cilvēka telefonā. Tāpēc, lai nevarētu uzlikt kādu papildus programmu, kas nolasa PIN kodu, PIN koda klaviatūrā cipari vienmēr būs sajauktā secībā. Tāpat tie būs dažāda lieluma un izskatīsies kā uzzīmēti, kas apgrūtinās to nolasīšanu krāpniecības gadījumā. Drošības prasības ir ļoti stingras un izstrādātas, balstoties uz maksājumu karšu sistēmu “Visa” un “Mastercard” prasībām, tāpēc sveša mobilā ierīce nevarēs ne nolasīt, ne atcerēties klienta kartes PIN kodu.

Vēl viena lieta, kas pastiprina drošību  – veicot maksājumu, karte jāpieliek pie pašas ierīces, jo NFC lasītāji tālruņos nav tik spēcīgi, lai to nolasītu no lielāka attāluma. Līdz ar to jautājums, vai krāpnieks ar savu telefonu nevarēs nostaigāt gar cilvēku bikšu kabatām un ievākt naudiņu, ir atbildēts – nē, jebkurš šādas rīcības pamanītu. Jāņem arī vērā, ka “Android” telefoniem nav vienota standarta un NFC lasītāji atrodas dažādās vietās. Līdz ar to tirgotājam vispirms jāsaprot, kur viņa ierīcē atrodas šis lasītājs, lai pateiktu klientam, kur jāpieliek karte vai cits maksāšanas līdzeklis. Šo uzzināt var gan apskatot sava telefona specifikāciju internetā, gan vienkārši izmēģinot.

Ar kādām izmaksām jārēķinās, izmantojot “Citadele Phone POS” termināli?

Pirms “Citadele Phone POS” ieviešanas vienīgā iespēja saņemt POS termināli, bija to nomāt. Ar to atšķiras šis risinājums – nav maksas par ierīci vai jebkāda veida noteiktā maksa mēnesī. Uzņēmējs maksā par risinājumu tikai to izmantojot. Līdzīgi kā citiem POS termināļiem, tiek ieturēta komisijas maksa un maksa par transakcijas apkalpošanu.  Līdz 31. janvārim piedāvājam īpašu cenu visiem lietotājiem – par katru veikto transakciju jāmaksā tikai viens cents. Pēc tam tiks piemērota standarta cena  – 1,25% no katra darījuma summas + 2 centi par transakcijas apstrādi.

Kā noritēja risinājuma izstrāde?

Esam ieguldījuši daudz laika testēšanā un pirms risinājums nonāca “Google Play” veikalā publiski, to testēja dažādi uzņēmumi Latvijā un Lietuvā. Lietotnes izstrādāšanā sadarbojāmies ar Čehijas uzņēmumu “IBA Group”, kas ir specializējies šajā jomā un sadarbojies arī ar citām bankām. Vēlējāmies sadarboties ar tādu uzņēmumu, kas ir stabils, elastīgs un spēj nodrošināt labu servisu.

Kopumā viss šis projekts tapa apmēram gada laikā. Ilgu laika posmu prasīja  tieši pareizā partnera izvēle.

Vai esat pētījuši, kā “Citadele Phone POS” risinājumu attīstīt nākotnē?

Es teiktu, ka nākošais lielais uzdevums ir integrācijas izveide ar kases sistēmām. Iespējas paplašināties ir pietiekoši lielas un principā neierobežotas. Lielākais izaicinājums varētu būt Valsts ieņēmumu dienesta prasības kases aparātiem ar fiskālo atmiņas moduli, bet plānojam šo jautājumu kopīgi sakārtot, lai POS terminālī veiktās transakcijas tiktu pielīdzinātas kases aparātā reģistrētajām.

Ja paskatāmies, piemēram, uz Rietumiem vai Krieviju, tur kases aparāti jau ir savienoti ar Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzi. Fiskālā atmiņa neglabājas pašā aparātā, bet visi dati par transakcijām automātiski nonāk mākonī. No tāda integrācijas aspekta tas ir daudz vienkāršāk, jo vairs nav jāmontē speciāli kases aparātu modeļi.

Bet kā jau minēju, šis risinājums ir tikai pirmais solis un turpināsim attīstīt jaunas iespējas. Jau šobrīd esam saņēmuši labas atsauksmes no pirmajiem klientiem, kā arī interesantas idejas attīstībai no testētājiem un sadarbības partneriem.

Reklāma

12 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
12 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
DBLr
11.11.2021 21:34

Šis izskatās tiešām cool produkts, gadatirgos daudziem tirgotājiem šis noteikti palīdzēs

Cita ģēla
12.11.2021 01:11
Reply to  DBLr

Gadatirgos gan ne, jo tie uz mūžu aizliegti, jo tie ir krovid perēkļi, Kariņaprāt.
Es gan parastā tirgū izmantotu, bet iOS neder. Jāskatās varbūt lētākais kāds lietots Andrītis ar nfc priekš šī pasākuma.

Krotow(@krotow_2)
15.11.2021 21:37
Reply to  Cita ģēla

Ko nu …. Kad potenciālo zarazas pārnēsātāju procents kļūs niecīgs, gadatirgus atkal atļaus.

Kāris K.
12.11.2021 08:16

Kā ar čekiem? Klientam tas nav jāizsniedz?

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
12.11.2021 08:37
Reply to  Kāris K.

Labs jautājums. Šis risinājums nepilda kases aparāta funkciju, tāpēc to jārisina atsevišķi.

DBLr
12.11.2021 17:13

Man šķiet kaut kur bija valdības plānosieviest e-čekus, lai nav lieki jātērē tie termopapīri. Tad šis jau varētu kļūt par pilnvērtīgu risinājumu

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
14.11.2021 07:39
Reply to  DBLr

Ar elektroniskajiem čekiem šobrīd ir tā, ka daži uzņēmumi tos jau sāk mēģināt ieviest, taču tiem vēl nav fiskālas nozīmes. Esmu tos redzējis Maxima, Neste Easy Deli un tagad arī RIMI veikalos. Kad ar šo tiks galā VID, varēsim vēl biežāk iztikt bez papīra ķēpāšanas.

svimart
15.11.2021 22:50
Reply to  DBLr

bezskaidras naudas darījumos tas būtu ideāli.

svimart
15.11.2021 16:53

Kāpēc viņam būtu jāpilda kases aparāta funkcija? Te līdzīgs risinājums kā pavadzīmes izrakstīšana (un tās nosūtīšana uz e-pastu). tikai daudz ērtāk lietotājam.

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
15.11.2021 19:38
Reply to  svimart

Konkrētajam risinājumam kā tādam nav jāpilda, bet pārdevējam/uzņēmumam pašam ir jāsaprot, kad tas ir nepieciešams.

Reklāma

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: