Pirms mēs parunājam mazliet absolūtajos ciparos, apskatīsim pavisam īsu teoriju – kas tas plug-in hibrīds īsti ir, ar ko tas atšķiras no “parasta” auto, un kāpēc ir jēga apsvērt šī daļēji elektriskā auto iegādi.
Kas ir plug-in hibrīds?
Plug-in hibrīds vai PHEV (plug-in hybrid electric vehicle) ir tieši tas, ko norāda tā nosaukums – hibrīdauto ar akumulatoru, ko līdzīgi kā telefonu var uzlādēt ar vadu. Jā – sākotnēji tas izklausās pēc pilnīgi liekas darbības. Un tagad palūkojamies mūsu ikdienā. Vēl pirms 15 gadiem ideja par mobilo telefonu, kas jālādē katru dienu, šķita pilnīgi aplama un pat smieklīga. Kāda ir situācija tagad? Mēs pilnīgi normāli sadzīvojam ar apstākļiem, kad blakus ūdens glāzei pie gultas ir arī pie lādēja piesprausts mobilais telefons. Un tagad iedomājamies situāciju ar automašīnu, kas katru vakaru jāpiesprauž pie lādētāja, kad visi nepieciešamie dienas izbraukumi ir veikti. Tas sagādā galvas sāpes? Noteikti nē. Ja šodien vēl mans teksts var šķist apšaubāms, tad pēc pavisam neilga laika tas viss būs pašsaprotams. Bet kāpēc nesākt jau šodien? Labi, neskrienam faktiem pa priekšu.
Tāpat kā parastajiem hibrīda modeļiem, arī plug-in hibrīdam ir benzīna vai dīzeļdegvielas dzinējs un elektromotors. Tomēr akumulatora bloks, kas darbina elektromotoru, ir lielāks nekā standarta hibrīdam. Tas dod priekšrocību, ka auto darboties ilgāk tikai ar tīru elektrisko jaudu. Jā – tīrie elektriskie nobraukumi nav simtiem kilometru gari, bet parasti robežojas no 35 līdz pat 70 kilometriem, kas lielai daļa satiksmes dalībnieku ir tieši tas, kas dienā ir jāpieveic. Un ja pat nepieciešamais nobraukums pārsniedz baterijas apjomu, paliek taču vēl arī iekšdedzes dzinējs, vai ne?
Kādas tad ir plug-in hibrīda lietošanas priekšrocības?
Es varētu pavisam vienkārši atbildēt, ka tās no lietotāja uz lietotāju noteikti atšķiras. Tomēr pamats visiem ir viens – jūtami mazāks degvielas patēriņš, kas standarta jauna auto lietošanas termiņā būtiski ietaupa līdzekļus. Tātad pavisam elementāri – pamata priekšrocība ir finansiāls ieguvums.
Es gribu kliedēt divus mītus, jo pēdējo divu gadu laikā esmu pamatīgi iepazinies ar ikdienu ar plug-in hibrīdiem dažādos klimatiskajos apstākļos. Kā lielos plusos, tā arī milzīgos mīnusos.
Pirmais mīts – to cenas starpību, kas jāpiemaksā par moderno hibrīdu, es nekad neatpelnīšu. Ja es gribu ietaupīt, tad mana izvēle ir dīzelis.
Kādēļ šis mīts vispār ir radies? Informācijas trūkums. Problēma ir nevis dzinēja tips un tehnoloģijas, bet problēma ir patērētāja zināšanu trūkums pie jauna auto iegādes. Uzlādējamie hibrīdi ir pēdējo gadu tendence, kuru popularitāte ir tieši atkarīga no tā, cik labi auto pārdevējs spēs izstāstīt visus ieguvumus, cik labi strādās mārketinga departaments, cik žurnālisti labi apziņos savus satura patērētājus. Īsumā – cik daudz naudas auto ražotāji būs gatavi tērēt patērētāja izglītošanai. Jaunam lietotājam no malas arī nav viegli izprast finansiālos ieguvumus un nav pieejams kalkulators. Un ticiet man – esmu meklējis. Tāpēc uzbūvēju savu. Savadām pāris nepieciešamos datus un iegūstam rezultātu. Aprēķinam es ņēmu jau izmēģinātos auto – Volkswagen ar 1.5 litru benzīna dzinēju un DSG ātrumkārbu un Tiguan eHybrid.
Vienā ailē ir brošūrā norādītais patēriņš, bet otrā ir mani personīgie abu izmēģinājumu dati. Jāatzīst gan, ka tādus pavisam reālus un individuāli atbilstošus datus iegūt ir gandrīz neiespējams, jo mūsu katra braukšanas paradumi atšķiras. Tomēr kaut kādai teorijai pamatā ir jābūt. Aprēķinā ir pieņemts, ka tiks braukts 24 tūkstoši gadā (tātad 120 tūkstoši 5 gados), pirmā iemaksa ir fiksēta 4000 EUR abiem auto.
Pie tam – aprēķinā ir ņemts vērā, ka tikai 30% distances tiks nobraukti ar elektrību, kaut realitātē šis cipars varētu būt augstāks. Mani izmēģinājumi pierāda, ka elektriskais nobraukums pat tuvojas 60% atzīmei. Tas nozīmētu, ka arī hibrīda auto ieguvums būtu vēl lielāks, bet neieslīgsim teorijā. 24 tūkstoši gadā nozīmē vidēji 65 kilometrus dienā, bet ar elektrību vien var nobraukt ap 35. Varam paši paspekulēt aprēķinu.
Ir vēl pāris vērā ņemami faktori. Hibrīdam, tāpat kā elektroauto, var būt izdevīgāka bankas procentu likme, tāpēc līzinga maksājuma atšķirība ir tik niecīga 3 tūkstošus EUR dārgākam auto. Tāpat arī operatīvajā līzingā ņemtās automašīnas atlikusī vērtība ir augstāka hibrīda gadījumā, tieši tāpat kā auto vērtība otrreizējā tirgū. Tāpat arī apkopes hibrīdam būs retāk un lētākas – servisa apkopes izmaksas nav izdomātas, tās ir nedaudz noapaļotas dīleru centra tāmes. Viens no pēdējiem jaunumiem, ir tas ka Ministru kabinets konceptuāli atbalsta subsīdijas bezizmešu un hibrīdauto iegādei privātpersonām. Ar šī atbalsta esamību parastais un hibrīda auto jau maksā gandrīz vienādi. Bet šo vismaz pagaidām vēl neņemam vērā.
Mīts apgāzts – hibrīds 5 gados ne tikai izmaksās kārtu lētāk, bet tā atšķirība ir grūti uzreiz aptverama. Neskatoties uz to, ka Tiguan eHybrid maksā 3 tūkstošus EUR dārgāk, tas 5 gadu laikā izmaksās 9 tūkstošus EUR lētāk par “parasto” Tiguan.
OK, bet kā tad paliek ar dīzeli? Pie 24 tūkstošu nobraukuma gadā ar dīzeļdzinēju aprīkots auto izmaksās aptuveni 5 tūkstoši dārgāk par hibrīdu. Varam to ekseli graizīt kā vien gribas – hibrīds tāpat vienmēr uzvarēs.
Otrais mīts – lādēšana ir sarežģīta.
Šis jautājums gan ir ļoti individuāls, bet parunāsim par lādēšanu, proti, uzlādējamā hibrīda lietošanas priekšnosacījumiem. Kaut uzlādējamo hibrīdu var lietot jebkurš un jebkur, tikai pareiza hibrīda lietošana dos visus ieguvumus. Jā – būs jāievēro pāris priekšnosacījumi.
Ja laika apstākļus mēs ietekmēt nevaram, tad fosilās degvielas patēriņu gan. Kā? Uzlādējot mašīnu. Volkswagen Tiguan eHybrid ir 13 kWh baterija, kas pēc mūsdienu uzlādējamo hibrīdu standartiem ir diezgan daudz. Auto uztur 2.3 kW tā saukto mājas uzlādi, kas bateriju uzlādēs 4 ar pusi stundās, un publisko 3.6 kW uzlādi, kas pilnu bateriju uzpildīs 2h un 50 minūtēs. Ja uzlādes jaudas neskan moderni, tad pēc uzlādes laika varam saprast, ka stunda pavadīta IKEA, kamēr auto atrodas pie bezmaksas publiskās uzlādes, nodrošinās vismaz 20 kilometru nobraukumu. Tātad tiksim līdz Ādažiem vai Jaunmārupei elektriskajā režīmā vien.
Plug-in hibrīdam nav nepieciešami nekādi īpaši apstākļi, īpaši izbūvēta elektrība pie mājas vai garāžā – to var lādēt no visparastākās mājas rozetes, jo auto dīkstāve diennakts tumšajā laikā reti būs mazāka par 4 stundām, kuru laikā mēs varam uzlādēt pilnu bateriju.
Ja tiek izmantota publiskā uzlādes stacija kā, piemēram, bezmaksas uzlādes punkti pie IKEA vai Akropole, ar uzlādes jaudu 3.6 kW akumulators tiek pilnībā uzlādēts trīs ar pusi stundu laikā. Nav lielveikali pa ceļam? Uzlādi ir iespējams veikt jebkurā Volkswagen vai Audi dīleru centrā. Arī tas neder? Tad Volkswagen gadījumā atbilde ir papildaprīkojumā pieejamais sienas bloks ID. Charger. Ir tikai pāris stundas, lai pēc darba dotos uz vakariņām vai pusnakts ballīti? Veikla rokas kustība ar lādētāja vadu un atkal tīras elektriskās jaudas brauciens priekšā.
Šo mītu klasiski apgāzt ir grūti, jo vienmēr būs kāds, kam piespraust auto pie lādētāja būs sarežģīta vai pat nepaveicama darbība, bet lielākajai daļai potenciālo pircēju tas grūtības nesagādās.
Pēcvārds
Man neviens nav jāpārliecina, ka plug-in hibrīdu ieguvumi ir vērā ņemami – vairāk jaudas un zemākas izmaksas. Un es nevienā vietā tekstā nepieminēju faktu, ka daļēji elektriskie auto rūpējas par delfīnu mazuļiem, jo CO2 izmeši ir jūtami zemāki. To es atstāju uz katra paša sirdsapziņas, jo runāju tikai par individuāli taustāmiem ieguvumiem.
Jā – ir jābūt iespējai auto katru dienu uzlādēt, tātad plug-in hibrīds nav visiem. Labi, ka Tiguan gadījumā izvēle ir liela – pietiekami ekonomisks benzīna vai moderns dīzeļdzinējs. Esi jauna auto meklējumos? Noteikti apsver iespēju iegādāties plug-in hibrīdu.
Labs raksts.
Ja godīgi, pārsteidza, ka starpība ir tik liela. Tabulā gan kārtības labad būtu noderējis dīzelis. Tiguan gadījumā dīzelis benzīnam gan vinnētu tikai ~500 eur gadā pie minētā nobraukuma, kas, sanāk, hibrīdu joprojām parāda kā izdevīgāku, tā ka par dīzeli būs taisnība (turklāt dīzeļa cena ir par pāris tūkstošiem augstāka).
Šaubas tikai par apkopju izmaksām – kādi tad ir intervāli hibrīdam? VW benzīna motoriem arī dod garos intervālus starp apkopēm, tiem nevajadzētu būt biežākiem nekā hibrīdam. Un uz kā rēķina hibrīda apkopes ir lētākas? Tam taču tāpat ir iekšdedzes dzinējs, turklāt aprīkots ar sarežģītāku mehāniku.
Operatīvā līzinga atlikusī vērtība interesanta. Tavā aprēķinā benzīnam tā ir kādi 32%, hibrīdam – 37%. Tiešām ir tik liela atšķirība? Uz šīs starpības rēķina savācas pie 2 tūkstošiem 5 gadu laikā.
Arī parastais hibrīds pilsētas apstākļos ir izdevīgāks par dīzeli.
Jā – bet ne tik ļoti!
Jā – atšķirības atbalstā, procentos, atlikusī vērtībā ir pat pārsteidzoši. Tie visi ir oficiālie dati nevis pieņemti. Pie šī raksta jau kā “žurnālists” strādāju diezgan ilgi, vācu datus utt.
Apkopju izmaksas – servisa tāmes no reālām mašīnām. Hibrīdam apkopju intervāli ir retāki uz tā pamata, ka benzīna dzinējs strādā mazāk vidēji par 30%. Tas pats arī kluči pirmo reizi jāmaina pie 150k, kamēr parastajam tie ir 50k. Utt.
Bet konkrēti, kādi ir apkopju intervāli hibrīdam?
Tiešām bremžu kluči jāmaina jau pie 50k??
Sorry, 50k starpība. 100k un 150k. Šo serviss precīzi nenorādīja, jo esot ļoti atkarīgs no braukšanas paradumiem! Bieži maiņa esot zem 80k un arī iespējama virs 120k.
Ok, paldies. Un apkopju intervāli? VW grupā tie šodien tipiski ir 25-30k benzīna un dīzeļa dzinējiem. Tiešām hibrīdam ir retāki?
Intervāli nemainās! Mainās tas, ko dara katrā apkopē. Neieslīgstot detaļās – līdz 120k hibrīdam ir 6 eļļas maiņas. Hibrīdam 4.
tu laikam domāji – līdz 120k nehibrīdam. Bet kādā sakarā 6? Piemēram, Golfam līdz 120k nekādi nesanāk vairāk par 4 eļļas maiņām, ja intervāls ir 30kkm.
Pirmā “neobligātā” piebraukšanas maiņa + pārējais. 30k eļļas maiņa gan ir mazliet overkill. 20k-25k
Overkill vai ne overkill, 25-30kkm ir VW oficiālie maiņas intervāli. Atļaujos pieņemt, ka vairums cilvēku to ievēro, un tu nevari rēķināt, ka benzīna Tiguāns brauks uz maiņām biežāk nekā nepieciešams. Iesaku izlabot apkopju izmaksas tabulā :)
Nabaga golfs….
Pēc manā rīcībā esošā cenrāža, VW Tiguan 1.4 eHibrid 180kW DSG apkopju intervāli rēķinās pēc nobrukuma – 15000, 30000, 45000, 60000, 75000 km utt. vai reizi gadā.
Tātad 2x biežāk nekā benzīna dzinējam…?
Mēs uzņēmumā katru gadu rēķinam, un salīdzinām ( ierēķinam visu: auto cenu, apkopes, riepas, apdrošināšanu, nodokļus/nodevas, un degvielas/ elektrības izdevumus uz 3 gadiem pie noteiktiem km). Sanāk ka darbam (pie pietiekoši lieliem KM mēnesī) Dīzelis joprojām ir izdevīgākais. Otrajā vietā benzīns. Hibrīds ir turpat blakus benzīnam, jo degvielas ekonomijas ietaupījumu noēd lielākā mašīnas cena. EV ir pats dārgākais joprojām, un tas bija vēl pirms Jūlijā elektrības cenas pieauguma. Un nē, EV neglābj pat bezmaksas stāvvieta Rīgas centrā (pat to ierēķinājām). Un arī iespēja braukt pa satiksmes joslu nav arguments, jo beigu beigās tāda iespēja ir tikai 10% no visiem nobrauktiem kilometriem. Tad nu dīzelis joprojām ir izdevīgs (kamēr to var dabūt, jo pamazām ražotāji no D atsakās, piemēram VW).
No kurienes tiek ņemta elektrības cena 0,115? Es arī gribu tik lētu elektrības gala cenu, ieskaitot sadali, pārvadi, OIK un PVN. :)
Tātad, ja nav elektroauto vai hibrīds, tad OIK nav jāmaksā?
Varbūt vēl neesmu pamodies, bet jā – ja nav elektroauto vai hibrīdauto, tad attiecīgi tu nepatērē elektrību lādēšanai un nav jāmaksā OIK.
Man jūlijā pilna elektrības cena bija 0,18xxx eur kWh
OK – šeit Tev mazliet taisnība – veicu labojumu!
Mani cipari:
Tātad kopā tarifs sanāk 0.133 EUR/kWh
Veikšu arī tabulas labojumu rakstā!
Mani laikam čakarē, jo iekopēju Jūlija rēķina OIK izmaksas par 555.13 kWh:
Obligātā iepirkuma komponente (OIK) 9.07 €
Apjoms: Cena: Kopā:
Jaudas komponente 20.00 A 0.11667 €2.82 €
Obligātā iepirkuma komponente – atjaunojamie 555.13 kWh 0.00834 €5.60 €
Obligātā iepirkuma komponente – koģenerācija 555.13 kWh 0.00098 €0.65 €
Un kopā OIK veido 0.01633 par kWh
Jaudas komponente nemainās – fiksēts cipars un aprēķinu neregulē!
Viss pārējais izskatās līdzīgi.
Un kur paliek PVN? Benzīna cena tabulā ir kā gala cena DUS ar visu PVN, bet elektrības rēķinā PVN pazūd?
Un tad vēl man rēķinā ir arī Maksa par IAA strāvas lielumu un vēl ir Jaudas obligātā iepirkuma komponente par ampēriem.
nu ok, varbūt uz 16A pieslēgumu šito nerēķina, tas tik man nāk papildus par 3 fāzēm un 32A. :D
Rēķinot elektroenerģijas gala cenu, es dalu kopējo rēķinu par elektrību ar iztērētajām kilovatstundām un iegūstu cenu par kilovatstundu. Ja tev pārdod par 0,133 euro kilovatstundā, bet man gandrīz par 0,20 ar visu biržas tarifu, tad man ir pamats domāt, kā kāds mani reāli čakarē.
Varbūt vari ielikt savu elektrības rēķinu?
Man radās tieši tāds pats jautājums, no kurienes mistiskā cena 0.115 ??!!
Speciāli pavēru savus rēķinus,:
Maijs – 0.142
Jūnijs – 0.175
Jūlijs – 0.193 !!!
Bet nu varam neskaldīt matus!
Ieliku aprēķina dēļ 20 centus un tas izmaina zem 500EUR 5 gados.
Tātad kopējā aina paliek bez izmaiņām.
Elektrībai jāmaksā ir 1.43 EUR/kWh, lai cipari 5 gadu laikā būtu identiski.
Tagad jau izskatās ticami! :)
Ja braukā pa pilsētu, ieguvums no rekuperatīvā ir viennozīmīgs. Bet ikdienā braucot garos gabalus, uz kā pamata viņš būtu ekonomiskāks par “parasto” auto. Ņemot vērā, ka klāt nāk baterijas svars.
Es ņemu vērā reālo pieredzi – esmu ar dažādiem PHEV nu jau braucis ļoti ilgstoši. Un braucu diezgan daudz “lielos” gabalus. Un tāpat vismaz 30% ir ar elektrību. Man tie ir 50+% (pagājušajā weekendā ar Audi A6 PHEV pat 60% un biju gan uz šosejas 150+ km utt).
Un cik tad sanāk l degvielas patēŗiņš uz 100km? (pēc fakta, nevis ko rāda kompis)
Nu pēc fakta Audi A6 tas bija ~3.5 litri uz 100km. Nobraucu 520km, no kuriem ~200 ārpus pilsētas.
Izklausās labi. Manam “parastajam” pa litru vairāk.
Jo garāki gabali jo svars maznozīmīgāks. Vienu reizi neizdevīgi uzņem ātrumu un atlikošo brīdi tikai uzturi ātrumu. Ātruma uzturēšanai ar svaru nav nekāda sakara, tur viss ir gaisa pretestībā. Izņemot gadījumus, ja esi lielceļu perdelis/reiseris, kam vienmēr visi jāapdzen…
Tas būtu tad, ja brauc par tukšu šoseju kruīzā. Dzīvē protams tā ir reti.
Kur problēma braukt kruīzā visur? Neērti beņķi? Un vispār – jo pilnāka šoseja, jo mazāk iespēju un arī jēgas vispār kādu apdzīt.
Kur tad vēl var jēdzīgi izmantot “kruīzu” ja ne pa tukšu šoseju???
Ā nu es sava lauciskumā iedomājos, ja reiz kruīzs, tad automātiski adaptīvais kruīzs. Nokļūsti aiz kāda normāli braucoša, ieliec kruīzā un viss, pat caur apdzīvotām vietām braucot kāja uz pedāļa nav jātura. Ēd, dzer, baudi mūziku, skaties dabasskatus. A ja nokļūsti kādā rindā, teiksim uz apvedceļa. Tad arī tev nav ne jābremzē, ne jābāžas kādam dir$ā, ne jālūr pāri līnijai. Vienārši brauc kruīzā, līdzi beidzas ceļš, vai arī visi nogriežas.
Laikam bija domāts ka reti gadās tukša šoseja. Jā, protams ka adaptīvais. Un ja vēl turās pats uz ceļa, braukšana ir pavisam relaksēta. Ziemā, kad sniegs aizķepina radaru, tad gan ir slikti – pašam jāuztur ātrums.
Es šodien tā braucu (motoram problēmas, nolēmu nevienu neapdzīt), zini – tā vilkšanās uz 70 ir, maigi sakot, kaitinoša. Nu nejēdz tauta braut, jau tā velkās 20km/h zem atļautā, bet pie fotoradara vēl piebremzē. Un, tai vietā, lai baudītu skatu pa logu, visu laiku lūrēju uz cita auto pakaļu. Arī no drošības viedokļa – labāk apdzīt un braukt vienam, nekā veidot mašīnu rindu un cerēt, ka nebūs neadekvāti apdzīt gribošie. Un, galu galā, dzīvot prieks man arī vēl ir, un dinamiska braukšana sagādā baudu. Kad būšu galīgi vecs, gan jau arī peldēšanas vietā izvēlēšu skatīties peldēšanas sacīkstes pa tv un kalnu pārgājiena vietā lūrēšu vācu romantisko filmu ar skaistiem dabas skatiem :P
Es gan dinamiskai braukšanai, kad ir iespējams, lieku savu otru auto trasē… Jā, laikam esmu vecs. Kartigos arī parasti tieku mēneša top 10. Nu tas tā – dzīvotpriekam.
“izmaksās kārtu lētāk” – matemātikā par kārtām runā, ja ir 10X, 100X … tās ir desmita pakāpes.
Bet jā, Tev izdevās “ieārstēt” PHEV. Tu tikai aizmirsi piedraudēt to īpašniekiem nelīst pie ātrās uzlādes stacijām :)
Es domāju, ka katrs saprātīgs cilvēks saprot, ka lādēt 3.5kW-7.2kW ēdošu mašīnu pie 50kW ir dikti neizdevīgi.
Nē, to tā nevar pieņemt. No malas izklausās loģiski, ka mazu akumulatoru pie ātrās stacijas var uzlādēt piecās minūtēs.
Tieši kādā veidā? Tiguan ir 3.6kW uzlāde, tāpat vairāk par 3.6kW vienā stundā tas pretī neņems. Vienalga spraud pie 50kW stacijas vai Porsche 320kW. Tātad 12kw baterija ir 4h vienalga kur Tu spraud.
Nu tāpēc es saku – “no malas”. Cilvēki taču nezina, cik ātra uzlāde mašīnai ir. Zina, ka mazs akumulators ar 50km reindžu. Nākot no iekšdedzes dzinēju pasaules, kur uzpildes ātrums nav atkarīgs no mašīnas… :)
Piekrītu šeit Edgaram un Elektriķim. Pats esmu cilvēks no malas. Elektroauto esmu sekojis tikai virsrakstu un biznesa līmenī, bet plaginu kā realitāti sāku ieraudzīt tikai pēdējās nedēļās. Neesmu paspējis vēl iedziļināties pieejamajā literatūrā un nopriecājos par Tiguan hibrīdu, jo domāju, ka mazo aķi varēs uzlādēt max 10 minūtēs.
Izlasot šos komentārus, atgriežos pie noskumušās sejas, jo realitātē, dzīvojot jaunajā projektā, kur uz 150 dzīvokļiem būs tikai 3 elektrouzlādes vietas 4h pilnai bākai izklausās pēc pietiekami lielas ņemšanās, lai vismaz pusi plagina potenciālā ietaupījuma es norakstītu uz to, ka mans un kaimiņu dzīves ritms vairāk kā pusē gadījumu neļaus adekvāti auto uzlādēt.
Vēl varētu no sava >3 stāva mest ārā kabeli, jo iegādātā stāvvieta sanāk tieši zem logiem, bet tas nebūs ne estētiski, ne droši :D
Bet stilīgi gan :D
Vienalga vairums neies ķēpāties ar degvielas ieliešanu un pārbraukšanu pie elektrības uzpildes kastes. Vari minēt, kam viņi dos priekšroku.
Bet tas arī ir izskaidro kāpēc elektro auto tuvākajā nākotnē būs šauras jomas auto. Ja ir sava māja, kur var auto lādēt kā gribas, tad jau viss labi, bet tā ņemšanas ar domāšanu, kur uzlādēt, kā to darīt, cik ilgi būs jāgaida, vai pietiks līdz nākamajai uzlādei… Nemaz nerunājot par daudzdzīvokļu māju iemītniekiem, kas tomēr ir lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju. Kāpēc Apple ir dārgs, bet tomēr pieprasīts? Tāpēc, ka nav lieka čakara – cilvēku laiks, ērtības arī ko maksā. Tāpēc neredzu kā elektro auto varētu reāli konkurēt tuvākajos 10-20 gados… Tikai ar atlaidēm, labumiem un galu galā aizliegumiem citiem auto.
Kā tur tabulā sanāk tik zemas degvielas izmaksas uz 5 gadiem, ja degvielas cena ir 1.32, patēriņš 4.1 un nobraukums 120k. Sanāk gandrīz 6.5k eur.
Šeit ir ņemts vērā, ka 30% ir nobraukti ar elektrību (mani testi rāda stipri vairāk pat, bet tas radītu atkal krēslu laušanu par to, ka kāds ar elektrību brauc mazāk).
Tas nav pareizi – tas degvielas un elektrības patēriņš jau ietver tos nobraukuma paradumus. Ja rēķinātu 8litri benzīnam (tas būtu, ja brauktu tīri bez elektro) tad varētu savus 30proc rēķināt nost. Tā viss ir jāsummē. 4.1 litru degvielā dabūsi tikai, ja 30proc laika brauksi ar elektrību.
taisnība tev ir, bet plugin hibrīds paliek hibrīds arī tad, kad aķis tukšs, un tie tomēr tērā mazāk, ar Corollu (parasto, bez plugin) man vispār netaupoties tie paši 4 litri sanāca, izbraucot cauri Rīgai un aizbraucot līdz Siguldai. Tāpēc tam vajadzētu būt nevis 8L (kas ir daudz pat plikam benzīnauto), bet max 6, un tad tas aprēķins tāpat sanāks par labu hibrīdam.
Iepriekšējā uzņēmumā vairuma auto bija toyotas hibrīdi, reti kad zem 6litri mazais auris spēja dabūt, ko spēj tiguans dīzelis bez probz.
Vēl, hibrīds vismaz tiguan gadījumā, ir pieejams tikai priekšpiedziņas versijā. Neieslīgšu detaļās kam vajadzīgs priekšpiedziņas suv, bet ja tā tiešām ir, tad priekšpiedziņas benzīna tiguans ir 31k un hibrīds 37k. Hibrīdam jauda lielāka (ja baterija pilna) bet tā kā nav pieejami identiski modeļi, salīdzinam lētākos pieejamos pēc cenrāža. Par atlikušo vērtību pie 120k un 5 gadiem – ir pamats domāt ka hibrīda baterija pēc šiem 5 gadiem jau būs krietni piebeigta, līdz ar to realitātē hibrīda atlikusī vērtība var būt arī zemāka kā benzīnam. Un ja tiešām pietiek ar hibrīdz elektrisko range ap 50km dienā, tad kāpēc ņemt 2x sarežģītāku auto, ja var vnk pārsēsties uz tīru ev?
Par FWD piekrītu. Tiguan gadījumā bēdīgi jā (pagaidām, jo būs arī 4MOTION hibrīds nākontē), bet ir AWD PHEV jau pietiekami daudz pieejami.
Tīrs EV jau nav tik viegli – man teiksim ir kur/kā lādēt PHEV, bet EV man galīgi nesanāk. Esmu bomzis un man nav privātmājas
Ja Tev ir kur lādēt PHEV, tad kāpēc lai nebūtu kur lādēt EV? Plus vēl EV lādētos krietni retāk. Ja šobrīd ikdienā nobrauc savus 50km (spriežot pēc šī hibrīdraksta), tad mūsdienīgu EV dabūtu lādēt 1..2x nedēļā. Lai Tu varētu brīvi izmantot PHEV elektrību, jālādē ir katru nakti, plus vēl lādēšanas laiks PHEV ir krietni lēnāks. Tad kur Tu (bez privātmājas) vari katru nakti vairākas stundas lādēt PHEV bet to nevarētu EV??
Nu es varu, bet tur jauda ir tikai 3.5kW
Bet ar 3.5kw jaudu pa nakti vari kādus 35kw ielādēt, kas pietiks 4x50km, tb 4 dienām pilsētā.. un tālākos izbraucienos pusstundā savus 25kw pielādēsi pusdienojot (ko pats jau labi zini no 1000km testiem..:) tākā atrunas :) (bet lab, man pašam vēl nav ne EV ne Phev, ar tik briestu.. un EV ko varētu atļauties derētu tik kā otrs (ikdienas) auto.)
Kad BMW sāks ražot normālas cenas un izskata EV, tad es padomāšu :D Kaut manas acis un smadzenes arvien vairāk sāk ieņemt i3
Kad saņēmu ID.3, tam līdzi tika dots 2kW lādēšanas kabelis. Tā kā šis sākumā negribēja lādēties no mana 3F 11kW lādētāja, izmantoju līdzi doto kabeli. Nonācu pie secinājuma – vispār jau pietiek arī ar tiem 2kW, tikai nav sajūtas ka vari ātri uzlādēties.
ix3 ir pirmais normālā paskata EV BMW ! :)
Kā tika rēķinātas apkopes izmaksas – pēc gadiem vai noskrējiena? Ja pēc noskrējiena, tad man rādās pēc VW oficiālā cenrāža, ka Tiguan EHybrid apkopes izmaksas uz 120k km ir 2326,91 EUR. (bez PVN). Teorijā, apkopes izmaksām hibrīdam vajadzētu būt pat vēl lielākām nekā benzīna dzinējam, jo laiku pa laikam papildus jāpārbauda arī elektromotors un ar to saistītie mezgli.
Vislētākās apkopes izmaksas ir un paliek 100% elektroauto, kam uz 6 gadu ciklu tās sastāda vien 489 EUR (bez PVN)… nav nedz eļļas, ne DSG, tikai salona filtrs un bremžu šķidrums.
Kur ņēmi apkopes informāciju?
Jā – EV izmaksas protams ir nesalīdzināmas. BET kaut kur es lasīju info, ka nemaz tik spīdoši neesot, bet tā ir saruna citai dienai.
Moller Auto Krasta.
Ikgadējās / summārās izmaksas ir šādas:
15000 – 134 (268) EUR
30000 – 215 (484) EUR
45000 – 134 (618) EUR
60000 – 611 (1230) EUR
75000 – 134 (1364) EUR
90000 – 215 (1580) EUR
105000 – 134 (1714) EUR
120000 – 611 (2326) EUR
Papildus “tīra” elektroauto priekšrocības, salīdzinājumā ar hibrīdu, es vēl saredzu:
Piekrītu par 100%. BET EV nav visiem (man teiksim neder pagaidām), bet PHEV var būt visiem. Tā ir tā lielā atšķirība.
Par EV plusiem vari man nestāstīt, es esmu ar visām 4 par to tehnoloģiju un esam pierādījuši mūsu testos, ka EV rullē
Visam šim piekrītu, ja vien esi gatavs domāt par uzlādēšanu vajadzīgos brīžos. Taču ir arī emocionālā sadaļa – negribu klausīties sievas burkšķos: “priekš kam man tāds sū…. , ar kuru nekur nevar aizbraukt”. Tur nelīdz stāsti par to ka 30 minūtes ātrajā lādētājā nav nekas briesmīgs. Atliek divi varianti: mainīt sievu vai PHEV :)
Pagaidi, phev jau nav ev. Ar phev visur var aizbraukt.
Ok, gribēju izlabot, bet vairs nevarēju. Varianti ir divi: mainīt sievu vai iegādāties PHEV :)
Tieši šī iemesla dēļ mana personīgā pārliecība, ka EV ir otrās mašīnas opcija, ar nosacījumu, ja ir kur lādēt, savukārt PHEV var kalpot arī kā pirmais un vienīgais auto.
Un tā otrā mašīna realitātē pārvēršās par pirmo.
Kad raksts top sadarbībā ar ražotāju, tad nevar būt nekā savādāk. Visas tās kombinētās iekārtas ir viens liels mēsls. Vai nu tu dedzini tikai degvielu vai sēdi un lādējies. Gribi čakarēties… mēģini i zivi apēst i uz desas pasēdēt.
Vēl pie hibrīdiem aizmirstam pieminēt faktu, ka hibrīda mazie akkumulatori tiks ikdienā vienmēr maksimāli izlādēti, uzlādēti, līdz ar to akkumulatora dzīves laiks, kuru ierobežo tieši pilno uzlāžu/izlāžu ciklu skaits būs ievērojami mazāks kā ev akkumulatoriem, kuriem, pie tāda paša nobraukuma nevēlamās 100proc uzlādes un 100proc izlādes būs ļoti reti.
Var pagūglēt par hibrīdiem kuriem akku jau zaudējuši lusi savas ietilpības pēc nobrauktiem 30..50k.
Imho auto ražotāji nav lohi, tie akumulatori ir aizsargāti pret pilnīgu izlādi.
Protams ka ir buferi abos galos, bet tas nemaina faktu, ka hibrīdam viņs vienmēr sasniegs abus galus ikdienā. Ja aizsardzība nebūtu, tas akku pat pēc gada būtu pusbeigts
Bateria labāk dzīvo, ja viņa tiek lietota, nevis bezdarbībā pašdegradējas. Arī karstumā, hibrīdam ir līdzi benzīns, ar kura enerģiju jebkurā momentā varētu dzesēt bateriju. Tādejādi uzlabojot baterijas sadzīves mikroklimatu. Vai ražotāji to izmanto – nezinu.
Benzīnā iegremdēta baterija. Šaizes gadījumā vismaz jūsu kremēšana garantēta.
Vēl jautājums, cik būs auto atlikusī vērtība pēc 5 gadiem. Benzīniekam varbūt viņa būs par dažiem tūkstošiem vairāk, kā tam phev ar pusbeigtu bateriju (līdzīgi kā mehāniskie rokas pulksteņi un kvarca).
Nu nosauksim.patiso iemeslu: PHEV ir auto ražotāju (nevienam nevajadzīgs) izgudrojums lai uz vecu auto platformas uzbūvētu kaut ko, kas iekļautos CO izmešu normās. Ražotājiem ir limiti, cik summēto CO uz visām mašīnām drīkst ražot. Ja pārsniedz, tad ES uzliek baigos sodus ( Kā piem. Ford pirms gada). Tad nu ražotāji visu ko izgudro. Piemēram Suzuki jauno hibrīdu vnk sarunāja ar Toyota, ka Rav4 tieks ražots ka Suzuki (jo Suzuki pasi nespēj hibrīdu uzbūvēt). Jo Ražotājiem uzreiz pāriet uz elektriskiem auto nav iespējams. Lētāk ir turpināt ražot tos pašus benzīna auto, bet iebāzt iekšā kaut ko elektrisku, lai uz papīra CO izskatās mazāk. Rezultātā ir PHEV, ar ko ražotāji cenšas izlīdzēties nākamos 10 gadus, kamēr pāries uz pilnīgi elektriski auto ražošanu, un izmetīs iekšdedzes dzinēju, hidraulikas, u.c. mezglu ražošaas tehnoloģijas, un vietā izbūves pilnīgi jaunas EV ražošanas līnijas. Tāpēc PHEV ir ne šāds ne tāds, un īsti nepraktisks un īsti nevajadzīgs.
Te viedoklim piekrist pilnībā būtu pagrūti. Kopš 2000-šajiem Lexus ražo GS (piemēram #450), kas hibrīda izpildījumā ir jēdzīgs aparāts. Baterijas un elektronika to uzlādei gan viņiem pēc 10+ ekspluatācijas gadiem nav ar labām atsauksmēm. Tas pats Rav4 hibrīds ar savu mazlitrāžas šujmašīnu un hibrīda piedziņu ir diezgan veikls pilsētas apstākļos. Prius – šodien vēsture par visiem 100%. Dīvaini. Ja man šodien piedāvātu trešo auto Prius Hybrid vai Mustang 5.0 V8, izvēlētos otro :)
Es jau nesaku ka Lexus vai kāds hibrīds ir slikts auto. Palaist ko rakstīju. Runa ir par izdevīgumu uz 3 gadiem darba mašīnai. Tas, ka opītim 1x nedēļā uz veikalu aizbraukt ar hibrīdu, pateres mazāk degvielas, it kā ir skaidrs.
Rav4 hibrīdam ir 2,5 litru motors, ko būtu visai grūti saukt par šujmašīnas motoru. Leksusiem tie motori tur ir vēl lielāki. :)
automašīna ar dīzeļdzinēju vai benzīna dzinēju ir kā līzings cilvēkiem no vidējās šķiras.To daudzi negrib pieņemt ,bet tā ir.Dzivoju 80km no Rīgas.Savā privātmājā ,bet automašīnu pa 40 k atļauties nevaru,bet transportu vajag.Man izdevīgāk ir paņemt lietotu auto pa 7 k ,un liet kreiso dīzeli , kurš kvalitātes ziņā sit pušu Viršus un nesti.
Pat ,ja nelietu kreiso… izdevīgāk sanāk ar dīzeli.Neviens te laukos tādu hibrīdu nemācēs apkopt.Bet mes neRīdzenieki ar savām 900 eiro algām arī esam cilvēki… mašīnas ir vajadzīgas mums vairāk kā Jums ,kur sabiedriskais ik pēc 10 minūtēm kursē.Bet visu pasākumu (autoparka elektrifikāciju)uz priekšu bīda ar Jūsu tempiem un varēšanām.
Būs vien jāved sava ceška tedeška uz rūsas apstrādi, jo līdz 20 gadīgam EV vēl stipri ilgi jāgaida, tāpat kā līdz ilgspēlējošām baterijām! :)
Kāpēs servisa izmaksas 5 gados ir mazākas hibrīdam ?
Vai ne? Māris to pamatoja ar to, ka hibrīdam ir retākas vai lētākas apkopes, bet, nu, tās ir muļķības.
Laikam nav tik bieži bremzes jāmaina, jo daļu enerģijas hibrīds bremzējot savāc atpakaļ ar rekuperāciju
Ar bremzēm e-auto ir citas problēmas: rūsē bremžu diski. Ja nomazgā auto ar augstpiediena mazgātāju un noliec stāvēt, bremžu kluči pierūsē pie diskiem. Ja ICE tos var viegli notīrīt, pāris reižu pabremzējot, tad ar e-auto tas nav tik vienkārši.
Vēl viens ieguvums. Visiem auto ar elektisko piedziņu var būt rekuperācijas režīms, kas pēc pieredzes ļauj ietaupīt ap 20% no vajadzīgās enerģijas.