Web Analytics
More
    Reklāma

    Latvijā ir pieņemts progresīvs startup likums un startup nodoklis

    Jaunākie raksti

    Tikai gadu pēc nevalstiskās organizācijas “Latvijas Startup asociācija” dibināšanas tā jau ir panākusi būtiskas izmaiņas likumdošanā, kas nebūtu iespējams bez ļoti liela valdības atbalsta. Valdība ir apstiprinājusi gan Startup likumu, gan jauno nodokļu režīmu, kas tika izstrādāts, asociācijai ļoti veiksmīgi sadarbojoties ar Ekonomikas ministriju. Latvija ir pirmā valsts Eiropā, kam ir tik ievērojams atbalsts startup uzņēmumiem. Par izmaiņām nobalsoja 78 Saeimas deputāti, 5 atturējās, taču neviens nebalsoja pret. Tas pierāda, ka valdībai rūp nākotne un tā atbalsta progresīvas iniciatīvas.

    Lielākā daļa valdību dažādās pasaules valstīs atbalsta startup uzņēmumus, nodrošinot dažādas grantu un riska kapitāla programmas. Tā ir diezgan ierasta prakse. Īpaša nodokļu politika ir ļoti reti izmantots instruments. Latvijas Ekonomikas ministrija ar tiešu ministra Arvila Ašerādena iesaistīšanos ir spērusi šo lielo un drosmīgo soli, atbalstot ieceri Latviju parādīt, kā lielisku vietu globāli konkurētspējīgu startup uzņēmumu dibināšanai.

    Reklāma

    “Mēs kopā to paveicām,” uzsver Latvijas Startup asociācijas valdes priekšsēdētāja Jekaterina Novicka. “Es gribētu pateikt paldies visiem startup uzņēmumiem un arī citiem uzņēmumiem, kas šī gada laikā ir aktīvi iesaistījušies dažādās iniciatīvās ar mērķi uzlabot startup uzņēmumu dzīvi Latvijā. Šobrīd asociācijā ir jau vairāk kā 60 biedru. Un tas ir tikai sākums!”

    Likums paredz divus īpašus nodokļus, taču tikai tiem startup uzņēmumiem, kas atbilst konkrētām prasībām:

    • 252 eiro mēnesī par darbinieku neatkarīgi no viņam izmaksājamā atalgojuma lieluma. Taču, ja mēneša atalgojums pārsniedz 4050 eiro, tad papildus tiek piemērots solidaritātes nodoklis;
    • īpašs nodokļu režīms tiks piemērots arī attiecībā uz augsti kvalificētiem speciālistiem ar doktora vai maģistra grādu. Visas sociālās iemaksas un nodokļus šajā gadījumā segs no valsts vai ES fondiem.

    Apstiprinātajā startup likumā ir arī vairākas citas būtiskas nianses. Piemēram, pirmo reizi Latvijas likumdošanā ir definēts, kas ir startup uzņēmums. Šāda konkrētība nākotnē ļaus precīzāk izstrādāt dažādas likumdošanas iniciatīvas un atbalsta programmas. Tas veicinās arī sabiedrības izpratni par jomu kopumā.

    Atgriežoties pie nodokļu atvieglojumiem, startup uzņēmumiem būs jāatbilst vairākiem kritērijiem, lai pretendētu uz īpašā nodokļu režīma piemērošanu. Tam ir jāražo vai jāpiedāvā inovatīvs produkts vai pakalpojums. Uzņēmums nedrīkst būt vecāks  par 5 gadiem. Tā peļņa nevar pārsniegt 200 tūkstošus eiro pirmo divu darbības gadu laikā un 5 miljonus eiro visas savas darbības laikā. Uzņēmuma īpašnieki nedrīkst saņemt dividendes. Tāpat startup uzņēmumam būs jāpierāda, ka tas ir piesaistījis vismaz 30 000 eiro riska kapitāla investīcijas. “Riska kapitāla investīcijas ir drošības garants tam, ka uzņēmumam patiešām ir potenciāls un spēja piesaistīt naudu,” saka Latvijas Startup asociācijas valdes loceklis Andris K. Bērziņš. “Tiek domāts arī par biznesa eņģeļu finansējuma akceptēšanu kā kvalifikācijas kritēriju, taču tas varētu tikt iekļauts šī likuma grozījumos pēc kāda laika.”

    Likums paredz, ka arī riska kapitāla fondiem vajadzēs kvalificēties, lai to investīcijas startup uzņēmumos tiktu atzītas Latvijā. Tāpēc Latvijas Investīciju un attīstības valsts aģentūra veidos Startup komisiju, kas administrēs nodokļu atbalsta programmas un nodrošinās kvalifikācijas procesa kvalitatīvu norisi. Komisija arī nodrošinās informācijas publisku pieejamību par tiem startup uzņēmumiem un investoriem, kas atbilst noteiktajām prasībām.

    Likums stāsies spēkā 2017. gada 1. janvārī. Tā mērķis ir panākt, lai Latvijā ik gadu būtu vismaz 20 jaunu startup uzņēmumu ar izaugsmes potenciālu un arī papildus vismaz 120 darbavietas. “Mēs droši skatāmies nākotnē, jo tik īsā asociācijas darbības laikā mums jau ir izdevies panākt tik ievērojamu atbalstu un izpratni par startup uzņēmumu vajadzībām no Ekonomikas ministrijas un valdības,” gandarīts par paveikto ir Latvijas Startup asociācijas valdes loceklis un bijušais Ekonomikas ministrs Daniels Pavļuts. “Dažkārt startup uzņēmumiem puse naudas savas darbības sākumā ir jāiegulda, lai apmaksātu visus ar darbinieku atalgojumu saistītos nodokļus. Mums, protams, nav lielākie nodokļi Eiropā, taču tagad startup uzņēmumi varēs koncentrēties uz to, kas patiešām ir svarīgi – ātru biznesa izaugsmi un attīstību. Līdz ar izmaiņām Startup likums gandrīz dubulto pieejamo līdzekļu lielumu pirmssēklas un sēklas investīciju periodā tiem startup uzņēmumiem, kas kvalificēsies atbalsta saņemšanai. Tas dod iespēju ātrāk kļūt veiksmīgiem, radīt labi apmaksātas darba vietas un ātri atgriezties pie standarta nodokļu likmēm.”

    Startup likuma pieņemšana noteikti uzskatāma par lielāko asociācijas panākumu, taču darbs turpinās. Šobrīd ir vēl vairākas aktuālas iniciatīvas, piemēram, startup vīzu programma, grozījumi likumos par nodokļiem un grozījumi Komerclikumā, lai atvieglotu startup uzņēmumu darbinieku spēju rīkoties ar daļām, kā arī vienkāršotu uzņēmuma likvidēšanas un citas procedūras. Ilgtermiņa mērķis ir līdz 2020. gadam palīdzēt ekosistēmai sasniegt tādu līmeni, lai Latvija starptautiski tiktu atzīta par vienu no labākajām vietām pasaulē, kur dibināt startup uzņēmumu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    32 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    digitalk
    24.11.2016 14:27

    toties noraka iespējas jau strādājošam individuālajam biznesam. simts valsts kāpostgalvas pacentās.

    Krotow
    24.11.2016 14:33
    Reply to  digitalk

    Ideja jau bija laba – mēģināja nogriezt iespēju krāpties ar nodokļu nomaksu, reģistrējot darbiniekus kā mikrouzņēmumu darbiniekus vai individuālos komersantus. Taču pieņemtais variants atkal caur ž…

    Asd
    25.11.2016 00:09
    Reply to  Krotow

    Veseli 20 jauni uzņēmumi gadā. Vismaz 120 darba vietas. Pretstatā simtiem likvidētu mazo uzņēmumu un tūkstošiem darba vietu. Malači! Var dzert šampanieti, par labi paveiktu darbu un mierīgi gulēt!

    Un par to izvairīšanos no nodokļiem… tad varbūt likvidēt arī visas parastās SIA un A/S, jo teorētiski (un tikai teorētiski) viņi tak arī var sākt krāpties un nemaksāt nodokļus. Mans ieteikums ir vispār izveidot atsevišķu cietumu cilvēkiem, kuri kaut reizi ir tikai iedomājušies par uzņēmējdarbību. Viņi tak visi ir potenciāli krāpnieki un zagļi. Tad kādēļ nerisināt problēmu, pirms viņa vispār ir radusies?

    pirx73
    28.11.2016 11:25
    Reply to  Asd

    Redzi, te iet pa tipisko “kolektīvās atbildības” taciņu vēl no PSRS laikiem – viens izdarīja ko sliktu, sodam visus. Tikai tāpēc, ka daži krāpās ar MVU, likvidējam visus.
    Nevar arī braukt galējībās – IT un HighTech jomas nav vienīgās, kur cilvēki strādā.

    Lapsinieks
    28.11.2016 13:02
    Reply to  digitalk

    Muļķības. Nekas netraucē individuālajam biznesam strādāt kā pašnodarbinātajiem. https://endijs.com/2016/02/15/kadel-pasnodarbinatais/
    Vajag sev godīgi atzīties: MU ir krīzes laika haļava un taj bija jābeidzās. Nedrīkst tirgū vienā nozarē konkurēt uzņēmumi ar dažādiem nodokļu režimiem – tas kropļo konkurenci. Tamborētājiem un sulu spiedējiem jāatrod cita uzņēmējdarbības forma. MU var būt kā uzsākšanas instruments nevis pastāvīgs nodokļu optimizēšanas instruments. No simts MU ko zinu, tikai viens ir mājtamborētājs. Vnk jāpārtrauc sev melot. Tas, ka mums ir debīla valdība – tas cits jautājums. Pilsoņiem ir tiesības un iespēja mainīt situāciju: apvienoties politiskās partijās un tapt ievēlētiem. Kaut ko darīt – mainīt.

    Daris
    28.11.2016 16:21
    Reply to  Lapsinieks

    Kādā akmenī ir iekalts, ka “Nedrīkst tirgū vienā nozarē konkurēt uzņēmumi ar dažādiem nodokļu režimiem – tas kropļo konkurenci?,”
    Šāda sterilā mācību brošuriņu kapitālisma ieviešana, manuprāt, ir viens no Latvijas neveiksmju cēloņiem. ‘Konkurence pāri visam’ (lai redz, viena tante būtu spiesta savu adīto zeķi pārdot lētāk nekā otra :)
    vai tomēr iespēja cilvēkiem nopelnīt? Kas svarīgāk?
    Skatījos, kā suvenīru ražotājs , nopelnot 100, 150 būtu spiests aizmaksāt prom valstij. Nu nedarīs to cilvēki, meklēs atkal veidu kā apirst valstī kas apirš viņus.

    Lapsinieks
    28.11.2016 17:05
    Reply to  Daris

    Jēziņ, cik tu tups… Runa ir par to izmaksu daļu, kuru sastāda soc. nodoklis. Ja cilvēks negrib maksāt līdzvērtīgus nodokļus, tad viņam nepienākas (nosacīti bezmaksas) soc. pakalpojumi – medicīna, izglītība utt. Nemaksā nodokļus un saslimsti? Pi*dui prom uz ARSu. Ja tev nepatīk valsts – ej un maini valsti.

    Daris
    28.11.2016 22:30
    Reply to  Lapsinieks

    Pats esi muļķis, mutes bajāriņ! Nodokļus maksā visi, tostarp 22% PVN par katru preci un pakalpojumu.
    Valsts aparāta uzdevums ir nodrošināt samērīgumu starp ienākumiem un nodokļiem, tāpat arī to, lai cilvēkiem būtu iespēja gūt ienākumus.
    Ja valsts aparāts kaut ko izdara nesamērīgi, ne brīvais tirgus, bet cilvēka veselais saprāts meklē risinājumu kā samazināt summas, kas aimaksājamas prom nodokļos. Ja valsts aparāts nepilda savas funkcijas, laikā gaitā tas noved pie valsts krīzes. PSRS taču sagrāba glupa ideoloģija un neefektīvs ekonomika. Tāds pats liktenis var piemeklēt LR.

    Bet cilvēkam pienākas tas, ko viņš var paņemt, vai ne!)
    Saslimstu, nemaksāju visus nodokļus, bet dodos uz slimnīcu, maksājot tik un tik par stacionārā pavadīto laiku. Mums, kā zināms, sen jau ir maksas medicīna.
    Bet tādiem kā tev, ja kas nepatīk, atliek tikai griezt zobus i-netā:)

    28.11.2016 22:34
    Reply to  Daris

    Vispār jau Latvijā PVN likme ir 21%.

    Daris
    29.11.2016 13:25

    Jā, klūdījos par 1%:)

    Lapsinieks
    29.11.2016 00:16
    Reply to  Daris

    Šitādiem pajoliņiem vajag atņemt tiesības vēlēt. Slimnīcā tu nemaksā par medicīnu, bwt par gultas vietu. Tevis – liekēža ārstēšanu apmaksā tie, kas maksā pilnos nodokļus, kamēr sēdi MU un parazitē. Skaidrs, ka dēļ tādiem kā tu šī valsts arī sabruks.

    Daris
    29.11.2016 10:20
    Reply to  Lapsinieks

    Tiešām esi muļķis?
    Apnikuši tādi kā tu,
    kas diskusiju pat tehnoloģiju portālā pārvērš par personiskiem apvainojumiem.
    Vēlreiz skaidrojums priekš puišeļa – NAV tādi nodokļu nemaksātāji,
    lai arī ko vēlas iestāstīt tev līdzīgie, ir cilvēki,
    kas maksā to vai citu nodokli atkarībā no situācijas, kurā tie šobrīd atrodas.
    Un izmanto to pašu medicīnu pēc nepieciešamības, ar tevi nesaskaņojot:)
    Tā jau cilvēki līdz pēdējam atliek medicīniskās palīdzības meklēšanu un slimnīcā nonāk smagā stāvoklī.
    Bet valsts aparāta uzdevums ir nodrošināt tādus spēles noteikumus lai cilvēki var nopelnīt un maksāt samērīgus nodokļus. Ne, nopelnot 100, aizmaksāt prom 150. Ja valsts aparāts vnk aizraujas ar nodokļu kāšanu un izdomā aizvien jaunus, lai uzturētu paši savus parsimttukstošus liekēžus birokrātus, skaidrs, ka pastāv krīze.
    Pats gadījumā neesi no šo liekēžus skaita, kā tā cepies?)

    29.11.2016 10:22
    Reply to  Daris

    Kungi, lūdzu, bez rupjībām un personīgiem apvainojumiem! Domu gan varat attīstīt, šāda diskusija ir vietā.

    Lapsinieks
    29.11.2016 10:57

    a Tev ir sociāli aktīvs viedoklis pašam ārpus moderni populistiskā “valsts cūka – jāapčakarē”? Tu tak esi aktīvais darītāja tips – savā ziņā jāuzņemas viedokļa veidošana. Citādi cilvēki šādu rakstu iespaidā http://www.cehs.lv/2016/11/anal-demolition/ strauji sāk zaudēt jelkādu loģisko domāšanu.

    29.11.2016 11:02
    Reply to  Lapsinieks

    Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka MUN ideja savulaik bija laba, tomēr laika gaitā bāleliņi to ir izvarojuši un šobrīd tas dara vairāk posta nekā labuma. Tāpēc izmaiņām bija jābūt. Tiesa, tās varēja tikt labāk izskaidrotas un varēja piedāvāt alternatīvas tām uzņēmēju grupām, kas MUN izmanto tam paredzētajā kārtībā (nevis visādiem izmanīgiem nodokļu optimizētājiem).

    Tā kā arī man pašam ir viens uzņēmums, kas maksā MUN, tad, protams, izmaiņas mazliet liek iespringt un padomāt kā rīkoties turpmāk. Tomēr es arī saprotu, ka darbojos jomā, kas nav tiešā riska zonā un savas “koka karotes” varu piedāvāt dārgāk, lai “nosegtu” izmaiņu segto izdevumu pieaugumu. Ilgtermiņā gan būs jāveic būtiskākas izmaiņas. Tomēr arī neskatoties uz to, uzskatu, ka sociālās iemaksas ir jāveic visiem, jo citādāk mums vairs nebūs kas uztur sociāli neaizsargātāko sabiedrības daļu.

    Lapsinieks
    29.11.2016 11:06

    paldies! Pa lielam esam vienā laivā.

    Daris
    29.11.2016 13:40

    Nu ja, neaizsargātākā daļa… Slimnīcas pārpildītas ar bomžiem, kuriem bieži gadās visādas ar dzīvesveidu saistītas likstas, kamēr tie paši nodokļu maksātāji netiek pie apmaksātajiem med.pakalpojumiem, jo kvotas, kur valsts pārliek no vienas savas kabatas otrā, lūk, iztērētas. Bet par savu naudu – kad vien vēlies.
    Tātad – pupu mizas pa lielam visas tās runas par nodokļiem, kas sedz med.pakalpojumus. Bomžiem, jā! Cilvēkam ir svarīgi nopelnīt vairāk lai arī par med.pakalpojumiem pats var samaksāt. Birokrātu uzturēšana ir prioritāte nodokļu naudas iztērēšanai, vai ne! Neesmu pret nodokļu maksāšanu, nebūt ne, bet cilvēka paša vajadzības man vienmēr pirmā vietā.

    29.11.2016 13:46
    Reply to  Daris

    Easy, veido pats savu privāto fondu ar kura palīdzību nodrošināsi kvalitatīvu medicīnisko aprūpi mūsu pensionāriem, kā arī no tiem atfiltrēsi ļaunprātīgus bomžus.

    Lapsinieks
    29.11.2016 15:40

    tur jau tā nelaime, ka šādiem, makroekonomisko sakarību neizprotošiem tipāžiem, ir dotas vēlēšanu tiesības… un mēs brīnāmies, ka mums ir tāda “valdību”. sanāk apburtais loks.

    Daris
    29.11.2016 14:15
    Reply to  Lapsinieks

    Cilvēk, ne jau cehs.lv uc daildarbu:) iespaidā cilvēki nostājās opozīcijā pret tml likumiem, bet visu šo nebeidzami kaitinoši sīko un ne tik sīko varas nesēju riebeklībiņu pret cilvēkiem dēļ.
    It kā TV un radio runā pareizi, kā mītiņos, bet tiklīdz likums – tā jauns nodoklis vai apgrutinājums.
    Cilvēkiem loģiski izveidojas attieksme – vara, kas cenšas mani uzmest, ir par sevi,
    es un mana ģimene – par sevi!

    Lapsinieks
    29.11.2016 14:49
    Reply to  Daris

    tāpēc jau nevajag gvelzt muļķības. Piemēram, uz kopējo medicīnas izdevumu fona tava pacienta iemaksa ir simboliska. Pārējo sedz pilno nodokļu maksātāji. Ar lielajām algām. Viņi arī nomaksā vairāk iekš pvn – kas loģiski. Un plīz – ja gribi izteikties “rakstiski” – drusku atsvaidzini dzimto valodu. Man bērni 4/6 klase spēj sakarīgāk vārdus savirknēt.
    Ps. Vai zināji, ka LV budžets ir apm. 3500 uz vienu valsts iedzīvotāju? Ko tu iesāktu, ja tev to naudu ieskaitītu kontā ar valsts novēlējumu at*isties? Nekas vairāk par “podģeržennaja inomarka, bijis viens īpašnieks, stāvējusi pa ziemām garāžā” tev nesanāktu. Un diez vai līdz kam vairāk aizdomātos. Tālab – atloki piedurknes un ķeries pie darba – neviens cits tavā vietā nedarīs. Beidz piegaudot internetu!

    Daris
    29.11.2016 13:27

    Nesāku personiskus apvainojumus. Bet atbildēt ar smago artilēriju – vienmēr gatavs!)

    Lapsinieks
    29.11.2016 15:35
    Reply to  Daris

    “smagā artilērija” :D dienas joks.

    digitalk
    29.11.2016 14:24
    Reply to  Lapsinieks

    101. kāpostgalva :) stājies rindā Saeimā, tur tādus vajag.

    x
    24.11.2016 15:26

    pogresīvs virsraksts

    h
    24.11.2016 18:09

    Nekāds Startup likums nav ticis pieņemts. Ir pieņemts Jaunuzņēmumu darbības atbalsta likums. Ja ir pieejams gana adekvāts “startup” termina tulkojums, kāpēc gan to nelietot dzimtajā valodā?

    24.11.2016 18:53
    Reply to  h

    Piekrītu, likuma nosaukums tiešām ir tāds, bet praksē tālat visi šos uzņēmumus sauc par stārtapiem. Blogus taču nesaucam par emuāriem! ;)

    h
    24.11.2016 19:58

    Viedpulksteņus taču nesaucam par smārtvačiem. Tad varbūt būtu jāievēro vienota pieeja :)

    24.11.2016 20:03
    Reply to  h

    Katrs gadījums izskatāms atsevišķi. Mēģināju aplikācijas saukt par lietotnēm, bet nekas lans no tā nesanāca.

    Wecan
    25.11.2016 08:54

    Nevajag izskatīt, vajag darīt! Tieši vārds Lietotnes skan labi, vārds aplikācijas tev jau ir sen pielipis :)

    edgku
    24.11.2016 23:22

    Es reiz mēģināju, bet žurnāla redaktore izravēja. Biju dusmīgs :)

    Daris
    29.11.2016 14:08

    “Ilgtermiņa mērķis ir līdz 2020. gadam palīdzēt ekosistēmai sasniegt tādu līmeni, lai Latvija starptautiski tiktu atzīta par vienu no labākajām vietām pasaulē, kur dibināt startup uzņēmumu.”
    —–
    Jā, šitās valstspropagandas blēņas pie mums pieprot. Pensiju sistēma arī mums esot baisi laba, tas nekas, ka invalīdi un daudzi “pēc neatkarības” pensionāri saņem zem 100eiro.
    Galvenais taču, ka kādi “eksperti” tā apgalvo…

    Reklāma