Reklāma

Kursors.lv izmēģina jauno Neste Pro Diesel

Jaunākie raksti

Google ierobežo Google reklāmas iespējas Android ierīču mērķauditorijas atlasē

Mobilo tālruņu lietotnes pastāvīgi apkopo datus par saviem lietotājiem. Uzņēmums Google ir paziņojis par dažām jaunām funkcijām, kas ļaus...

AOC Q27V4EA monitora apskats – beidzot kaut kas darbam un atpūtai budžeta klasē

Lai nebūtu tā, ka te apskatām tikai pašus trakākos un dārgākos gadžetus, speciāli palūdzu mums atsūtītu kaut ko jēdzīgu...

Corning jaunais Gorilla Glass sargās viedtālruņu kameru objektīvus

Corning izziņojis jauna tipa aizsargstiklus, kas paredzēti tieši viedtālruņu kameru sargāšanai no skrāpējumiem. Vienlaikus jaunie Gorilla Glass with DX...

Sākot no 2022. gada visi iPhone modeļi būs aprīkoti ar 5G savienojumu

Apple, kā ierasts, bija principā kā pēdējais lielais viedtālruņu ražotājs, kas savās ierīcēs sāka piedāvāt 5G savienojumu. Kā ziņo...

Plastiskās mikroshēmas varētu ļaut internetam pieslēgt jebkuru produktu

Mūsdienās mēs visu laiku ikdienā dzirdam terminu mikroshēmas, kas ir iebūvētas dažādās lielākās un mazākās elektronikas ierīcēs, taču tagad...

Kad mūs sāk sasniegt degvielas ražotāju vai pārdevēju mārketinga materiāli par jaunu degvielu, automātiski ieslēdzas tipiskā latvieša skepses aizsargmehānisms. Sak, gan jau atkal tai pašai “vecajai” degvielai piejaukuši kaut kādu jaunu piedevu un mēģina mums degvielu pārdot kā jaunu produktu. Pie reizes noteikti arī pievienojas baža par to vai “jaunā” degviela nesabendēs mūsu divdesmit gadus vecā VW Passat dīzeļdzinēju. Briesmu lietas, vai ne? Pirms nedēļas Neste Latvijā prezentēja savu jauno Pro Diesel degvielu un viņi paši saka, ka tas ir kas vairāk nekā “vecais” dīzelis ar savādāku piedevu.

Tā ir pasaulē pirmā dīzeļdegviela, kas atbilst Eiropas, ASV un Āzijas valstu autoražotāju stingrākajām degvielas prasībām, kas apkoptas Pasaules degvielas hartā (WWFC – Worldwide Fuel Charter). Pasaules degvielas hartas ieteikumi ir balstīti plašā izpētes darbā un pieredzē, kas apkopota, lietojot dažādas degvielas visā pasaulē. Pasaules degvielas hartas stingrākās prasības apkopotas 5.direktīvā un tās būtiski pārsniedz konvencionālās degvielas (EN590) specifikāciju. Neste Pro Diesel ir pirmā un pašlaik vienīgā dīzeļdegviela pasaulē, kas spēj izpildīt Pasaules degvielas hartas 5.direktīvas prasības. Neste Pro Diesel pārākums pār citām pasaulē pieejamām dīzeļdegvielām skaidrojams ar progresīvu pārstrādes tehnoloģiju un visaugstākās kvalitātes ogļūdeņraža frakcijām. Neste Pro Diesel sastāvā ir Neste atjaunojamā dīzeļdegviela jeb hidrogenētas augu eļļas (HVO), kuru iegūst, hidrogenizējot dažādas augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes produktus – palmu augļu eļļu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, rapšu un sojas eļļu, aļģes, mikrobus un citas izejvielas.

Somijas VTT Tehniskās pētniecības centra, Tamperes Lietišķo zinātņu Universitātes un Neste dzinēju laboratorijas veiktajos testos Neste Pro Diesel uzrāda pārākumu 10 būtiskākajos dīzeļdegvielas parametros:

  • samazina degvielas patēriņu līdz pat 5%;
  • palielina dzinēja jaudu līdz 4%;
  • nodrošina salizturību līdz -37 C;
  • samazina CO2 izmešu daudzumu līdz 20%;
  • uztur dzinēju tīrāku;
  • motoreļļa kalpo ilgāk;
  • nodrošina klusāku dzinēja darbību;
  • samazina piedegumu uz inžektora;
  • cieto daļiņu (kvēpu) filtrs kalpo ilgāk;
  • samazina kaitīgo izmešu daudzumu.

Šoreiz man bija izdevība pašam izmēģināt jauno degvielu vēl pirms tās oficiālās prezentācijas Latvijā, kā arī aprunāties ar Neste korporācijas tehnisko projektu vadītāju Tuukka Hartikka. Izmēģināšana gan bija nosacīta, jo nedēļu pirms degvielas prezentācijas pasākuma kādā vārdā nenosaucamā Neste degvielas uzpildes stacijā man uzpildīja pilnu bāku ar dīzeli no pistoles, kas atzīmēta kā nestrādājoša. Teikšu godīgi, griežot aizdedzes atslēgu, uz īsu brīdi aizdomājos par to vai mans auto ar šo degvielu vispār iedarbosies. Bet pēc brīža jau jestri ierūcās mans uzticamais D5 draugs un varēju doties ceļā. Tā kā tā bija ļoti noslogota un komandējumiem bagāta nedēļa, iespēju izbraukt aptuveni pusbāku, jeb nepilnus 500 kilometrus. Jau iesaistoties šajā testēšanas projektā, man bija skaidrs, ka degvielas patēriņu ietekmē tik daudz dažādi apstākļi (daži no tiem būtu gaisa temperatūra, vējš, riepas, ceļa segums, braukšanas paradumi u.c.), ka es nemaz ij netaisījos spriest par kaut kādiem patēriņa uzlabojumiem. Spritmonitor aprēķins gan vēsta, ka ar šo degvielu nobrauktā bāka izceļas ar mazliet mazāku patēriņu nekā līdz šim.

Jaunās degvielas izstrāde aizsākās pirms diviem gadiem un tās radīšanā tika ņemti vērā auto un to dzinēju radītāju komentāri. Galu galā tieši dzinēju ražotāji vislabāk zina, kā darbojas viņu produkti un kāda degviela vai eļļa tiem der vislabāk. Jaunā Pro Diesel degviela sastāv no divām sastāvdaļām – fosilās degvielas daļas (tai ir pilnveidota formula salīdzinot ar iepriekš izmantoto) un jaunās no atjaunojamiem dabas resursiem iegūtās biodīzeļdegvielas daļas (iepriekš to sauca par NEXBTL, bet tagad – Neste Renewable Diesel). Interesanti, ka mēs savu auto bākās bez bažām varētu iepildīt arī 100% “jauno” biodīzeļdegvielas sastāvdaļu, taču tas izmaksātu pārāk dārgi un tāpēc Neste kombinē abas degvielas daļas kopā. Šobrīd jaunās paaudzes biodīzeļdegvielas saturs fināla produktā ir ap 15%, taču Neste to var vēl pamainīt pēc saviem ieskatiem. Pat, ja jaunās paaudzes biodīzeļa daļa būtu tikai 10%, tik un tā gala produkts atbilstu stingrajām Pasaules degvielas hartas 5. direktīvas prasībām. Zemāk attēlā var redzēt burciņu ar šo moderno, no atjaunojamiem dabas resursiem veidoto degvielu. Pēc skata pavisam caurspīdīga un tai praktiski nav dīzeļdegvielai raksturīgās smakas.

IMG_2668

Kas tad tieši šajā atjaunojamo resursu daļā ir tik atjaunojams? Jaunās paaudzes biodīzeļdegviela tiek iegūta pārstrādājot dažādus augu un dzīvnieku pasaules izcelsmes produktus – palmu augļu eļļu, dzīvnieku un zivju tauku pārpalikumus, aļģes, rapšu un sojas eļļu, kā arī mikrobus un citas izejvielas. Neste ir ieguldījis milzu darbu, lai izveidotu sadarbības partneru tīklu, kas šīs jaunās degvielas ražošanai sagādā nepieciešamās izejvielas. Tas pēdējos gados ir kļuvis par patiešām iespaidīgu biznesu, jo Neste katru gadu saražo 2 miljonus tonnu jaunā biodīzeļa un tā radīšanai vajag milzīgu daudzumu šādu izejvielu. Neste ir radījis četras jaunās degvielas rūpnīcas un projektā investējis 2 miljardus eiro. Tomēr ar to nepietiek, jo 2020. gadā būs nepieciešami jau 200 miljoni tonnu jaunās degvielas.

Neste norāda, ka šo jauno biodīzeļdegvielu nevajag jaukt ar pirmās paaudzes biodīzeļdegvielu, kas pamatā tiek iegūta no rapšu eļļas. Atšķiras tās ražošanas procesi un tāpēc jaunajai degvielai nepiemīt “rapšu biodīzeļa” trūkumi, kas šobrīd Latvijā jau tiek izmantots. Latvijas likumdošana nosaka, ka 5% no dīzeļdegvielas (pēc enerģijas nevis apjoma) ir jāsastāda atjaunojamajai daļai, jo 2020. gadā Eiropas Savienībā būs jāsasniedz 10% līmenis. Piemēram, Igaunijā vēl dīzeļdegvielai nejauc klāt biopiedevu, bet Lietuvā jau drīzumā plāno pāriet uz 7%. Savukārt, Somijā jau tagad biodegvielas daļa ir 10% un 2020. gadā somi plāno izmantot degvielu, kurā pat 20% sastāva ir veidoti no atjaunojamiem resursiem. Jaunais Neste Pro Diesel jau tagad izpilda šīs ES prasības, taču jāsagaida, kad Latvijas likumdošanas pusē to akceptēs kā normas izpildītāju.

IMG_2667
Neste korporācijas tehnisko projektu vadītājs Tuukka Hartikka

Jautāts par to vai drīzumā mūs sagaida elektroauto ēra, Tuukka izsaka piesardzīgu prognozi, ka 2030. gadā Eiropas Savienībā no visiem auto vēl nebūs vairāk nekā 10% elektroauto. Auto, kas tiek iegādāti šodien, uz mūsu ceļiem brauks vēl vismaz padsmit gadus un šobrīd elektroauto vēl ir ļoti dārgi. Situācija gan varētu būt būtiski citādāka ap 2050. gadu. Viņš norāda, ka gadu gaitā ļoti attīstījusies arī iekšdedzes dzinēju un šķidrās (fosilās) degvielas tehnoloģijas un tās vēl ilgi spēlēs noteicošo lomu. Degvielas šūnu auto būs jāgaida vēl ilgāk. Tāpēc tagad visa enerģija jāvelta tehnoloģijās, kas ļauj radīt degvielu no atjaunojamiem dabas resursiem. Viņš arī norādīja, ka ne visos gadījumos elektroenerģijas iegūšana ir videi draudzīgs process.

Pēc aptuveni stundu garas sarunas ar Tuukka nonācām pie secinājuma, ka tipisks autobraucējs ar jauno degvielu visdrīzāk nejutīs degvielas ekonomijas uzlabojumu vai 4% jaudas pieaugumu, tomēr degvielas tehniskās īpašības (augstāks cetānskaitlis, taukskābes metilestera (FAME) neesamība, samazināts pelnu saturs un mikroorganismu neesamība) pavisam noteikti pozitīvi ietekmēs dzinēja darbību un ilgdarbību. Tā kā jauno Pro dīzeļdegvielu var vienlīdz droši izmantot gan jauniem, gan veciem auto, tad ir vērts aizdomāties vai šī aptuveni 8 centu starpība litrā salīdzinot ar parasto degvielu ir pieņemama. Ja vecākiem auto kvēpu (DPF) filtru nomaiņa vēl ir relatīvi lēts (daži simti eiro) prieks, tad jaunākiem ar dīzeļdzinējiem aprīkotiem auto šāda filtra maiņa var maksāt pat vairāk nekā tūkstoti eiro. Katram pašam jāpadomā, vai vēlamies savam auto nodrošināt maksimāli ilgu bezproblēmu darbību. Piemēram, Zviedrijā šāda jaunākās paaudzes biodīzeļdegviela maksā tikpat, cik “parastā” degviela, jo valsts ar savu nodokļu politiku motivē rūpēties par savu un bērnu nākotni.

Jau iepriekš sociālajos tīklos biju ieminējies, ka šobrīd lūkojos pēc auto ar ko nomainīt manu 2008. gada Volvo S60. Tas gluži vienkārši man šķiet morāli novecojis un tā dīzeļdzinējs nav tik ekonomisks vai komfortabls kā jebkādi benzīndzinēji vai moderni dīzeļdzinēji. Tāpēc es speciāli ausījos vai ar jauno Pro dīzeli auto dzinējs darbosies klusāk. Un ziniet, man šķita, ka auto tik tiešām brauc klusāk un ir samazinājušās arī šim dzinējam tik ierastās vibrācijas. Izbraucu visu bāku sausu, pielēju vēl 20 litru jaunā dīzeļa un joprojām šķita, ka auto ir klusāks (es pat speciāli riepas nemainīju, lai neizjauktu apstākļus). Kad izbraucu papildinājumu, ielēju dārgāko Statoil “parasto” dīzeli un auto dzinējs sāka darboties jūtami skaļāk un vibrēja vairāk. Aptuveni tāpat, kā iepriekš izmantojot Nestes “parasto” dīzeli. Kad izbraukšu šo bāku, obligāti iebraukšu Nestē, lai pārliecinātos, ka starp abām degvielām ir jūtama atšķirība. Tomēr visvairāk laikam man gribas ticēt (ticēt, jo neesmu ķīmiķis, kas izprot kā tieši tiek ražota šī degviela), ka modernāka degviela ir draudzīgāka dzinējam un kvēpu filtram. Šoziem jau bija pirmais brauciens uz servisu pārbaudīt kvēpu filtru un ja modernākas degvielas izmantošana mani attālinās no šī filtra nomaiņas, esmu gatavs par to piemaksāt mazliet vairāk.

Vai tu jau paspēji izmēģināt jauno Neste Pro Diesel, kas pieejams lielākajās Latvijas Neste degvielas uzpildes stacijās (kā arī Lietuvā)? Kādas atsauksmes? Vai jūti smaržas, garšas, skaņas, ekonomijas un jaudas atšķirības?

Reklāma

27 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
27 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments

Nu ja, daudz maz objektīvi salīdzināt degvielas var, ja to dara uz dullo, nezinot kura ir kura. Citādi ieslēdzas psiholoģiskais moments:)
Man arī, kad izbraucu no servisa, šķiet ka nu autiņš iet klusāk un stabilāk, bet nākamajā dienā tāpat kā iepriekš:)

Vēl pareizāk tās degvielas būtu salīdzināt speciālizētās un neatkarīgās laboratorijās. Cik man zināms, tad Latvijā drīzumā šī jaunā degviela tiks testēta arī krietni zinātniskākā manierē.

jā… placebo? Kad es nomazgāju auto un vēl salonu iztīru – man liekas, ka auto brauc kaut kā pavisam savādāk… kā jauns. Nopietni ļaudis saka tā – visa tā rapšu audzēšana biodīzelim esot nenormāla lauku noplicināšana.

Jau nedēļu braucu. Ir jūtamas izmaiņas. Arī sieva ( nezinot ka ir cita degviela) teica ka gan klusāks motors gan mašīna uzvedas labāk pie auksta motora. Pagaidām palietošu jauno PRO. Volvo XC70

Gads?

2006 D5 183 zs

Lietderības koeficients (ieskaitot izejvielas, ražošanas izmaksas utt) visam šim bio esot mazāks nekā klasiskajai no zemes pumpētajai degvielai. Plus, bio bums notiek uz pasaules pārtikas ražošanas apjoma rēķina.

Jā, bet tas ir koks ar diviem galiem. Ja šobrīd daļa pārtikas u.c. bioloģisko atkritumu tiek izmesti laukā (sadedzināti, apraksti zemē utt.), tad labāk, lai tie top par degvielu, ko varam izmantot.

Bet, lai tos padarītu par degvielu, tāpat nepieciešama enerģija…Bet enerģija maksā..

precīzi!

Tā stipri nesekoju tai visai “” BIO degvielai , atjaunojamai u t t zaļo reketieru pasākumiem . Bet tomēr sabiedriskā telpā mazāk jūtu apjūsminātus rakstus . TV . Vienu brīdi jau šķita ,ka ne tikkai piejaukumi 5 % bet jau 10 -20 vai pat vispār 100% . Un ar gāzi darbināmie auto arī nēesot no atjaunojamās enerģijas , vajagot vēl uzkabināt akcīzi ,tā zaļā mafija .
Tagad metušies elektro auto . Re ,nīderlande pat hibrīdus grib izkūpināt .

Ielēju bāku, viss ko pamanīju, ka dārgāks 0.97x, jēgu neredzu, nejutu ne klusāku motoru, jo tāpat jau pietiekami kluss, nejutu jaudas izmaiņas, smaku gan neostīju.

Stāsts tāds pats kā ar Statoil (Cirkulis K) Miles Pluss degvielu, cena dārgāka, reāli neko nemaina.

Pro degvielai vajag pro dzinēju un pro ausis ))

Kā saka, ar pro papīru arī atslaucīties ir cita bauda.

kad viņam būs iMašīna ar iDegvielu – noteikti jutīs!

pasmirdi pasmirdi, kā gan bez tā.

kad publiski aplikies ar sava makbuka virināšanu, tad gan nebiji tik drosmīgs runātājs

Tādi “zaļie” sapisīs visus laukus ar to savu rapsi.

Rapsis degvielas ražošanai vairs neskaitās moderni un cool.

nav trendā.

Nezinu…. Es joprojām palieku ļoti skeptisks un uzskatu ka visu pamatu pamatā nostrādā cilvēku psihe. – Ielēju KRUTO degvielu, tagad braucu uz gaisa! Ne nu es ar iemeigināju šo nestes prodīzeli (ford mondeo 2004g 2.0tdci) Pirms ziemas nomainīta eļļa un pilnīgi visi filtri. Ar pilnu bāku varu nobraukt 900km(+/-50km) šosejas režīmā, pirms iedegas lampa, neiešu tur pētīt pārsimts metru vai pāris km taupību jo ir pārāk daudz kas to var ietekmēt. Bija praktiski tukša bāka, sākumā nedēļas vidū ielēju to pro dīzeli testam uz 20eur… autiņš uzvedās tāpat, tāds pats dīzeļtraktors, neko ‘klusāku’ nedzirdēju, nekādu jūtīgu boostu nejutu. bīīp –… Read more »

Bet protams, reklamētais ietaupījums jau arī ir 100km uz nobrauktiem 500 000km :D

Te ekonomija nav galvenais,
es braucu ar PRO dīzeli un varu pateikt, ka manam dīzelim tagad ir vieglāk uz maziem apgriezieniem uzņemt ātrumu un pazudis dūmu makonis.
Uz jaudīga zvēra to nejutīsi, bet Jetta ar 105 zirgiem, ir jūtama starpība.

Es pateikšu savādāk, nav jaudas pieauguma, bet ar PRO ir iespēja izmantot visu auto jaudu braucot, ko nozod sliktāka degviela.

Visu sava Ford transit conect 2013.g., ekspluatācijas periodu biju pildījis STATOIL dd Miles plus cena 1,04 un atlaide 2 centi, rezultātā cena 1.02. Pirms nedēļas Krastā ielas Nestes Narvesenā iebraucis, ieraudzījuši Pro Disel, mani ieintriģēts cena, jo uzskatīja, ka pildu visdārgāko dd. Pro maksāja 1.06. Forda bākā vēl bija ap 15-20 litri D Miles plus, pielēju 35 litrus Pro, un nemaz nezinot Pro īpašības sadzirdēja, kā dzinējs sāka darboties jūtami klusāk. Un tas vēl nebija tīrais Pro. Šodien atkal pie bākā palikušajiem 15 litriem kokteiļa pielēju 35 litrus D Miles plus un sajutu ne tikai skaļāku dzinēju, bet arī švakāku… Read more »

Nu ko lai saka, degviela agresīva. Braucu jau entos gadus ar veco labo Volvo 2.5tdi. Pēdējā laikā braukts tika pārsvarā ar Statoil Miles plus, kurš salīdzinot ar Viršu dīzeli tiešām mašīnu kustinā daudz klusāk, ar mazāk dūmiem un lielāku jaudu, bez placebo. Braucu viendien uz rīgu, un domāju jāpamēģina man tas Pro dīzelis. Ieleju un labi ka 20l, jo puse tāpat iztecēja no sūkņa zemē. Nācās visas sūkņa blīves pārlasīt, kas nav vienkārši un ja pats to nedara tad nav arī lēti. Secinājums – degviela tāda pati kā Miles plus tikai agresīvāka pret nosedumiem kuri pieļauju man sūkni bija sasēdušies… Read more »

Augšā rādās, ka ir 24 komentāri, bet lejā nekā. Interesēja citu lietotāju pieredze.

Hmm, jā, izskatās, ka laika gaitā komentāri kaut kur paklīduši. Tā degvielas padarīšana ir tik neizprotama no malas (bez laboratorijas ierīcēm), ka neesmu dzirdējis no neviena cilvēka, ka tas reāli justu atšķirību no šī konkrētā degvielas tipa. Tik cik apziņa, ka pasaule ir labāka vieta kūpinot šo pro dīzeli :)

Komentāri ir tagad atkal vietā. Viļņā veiktā pētījumā secināts, ka patēriņš ir mazāks, ja rēķina pēc degvielas masas. Pro degvielai gan ir mazāks blīvums, tāpēc litros patēriņš ir lielāks. NOx, CO2 un citu savienojumu samazinājums gan novērtos. Tas saistīts ar to, ka patiešām degviela ir labāka, ar labāku degtspēju un lietdeŗības koeficientu, bet tā blīvuma atšķirība iegāž visu ekonomiju priekš parastā patērētāja. Ja degvielu tirgotu kilogramos, tad viņa būtu superdārga, salīdzinot ar parasto Futura.
https://www.mdpi.com/1996-1073/12/15/2978

Reklāma
Reklāma
Reklāma