Ikvienam autovadītājam kādreiz ir gadījies laikus nepamanīt kādu ceļazīmi un uzzināt par to tikai brīdī, kad atpakaļskata spogulī tiek ieraudzīta zili-sarkanu gaismu mirgošana, vai arī ierakstītā vēstulē tiek saņemta maksas fotogrāfija ar savu auto. Ford ir sapratuši, cik šī problēma ir nepatīkama, tāpēc steidzas palīdzēt saviem klientiem – piedāvājot jauno otrās paaudzes Ford S-Max minivenu aprīkot ar inteliģentu ātruma ierobežotāju (ISL – Intelligent Speed Limiter).
Ford izstrādātais inteliģentais ātruma ierobežotājs spēs darboties ātruma amplitūdā no 30 līdz 200km/h un informāciju par ātruma ierobežojumu konkrētajā ceļa posmā tas nolasīs no ceļazīmēm. Vējstikla augšpusē atrodas īpaša kamera, kas nolasa ceļazīmē attēloto informāciju un attiecīgi, pēc tās vadoties, samazina vai atļauj palielināt braukšanas ātrumu. Savukārt, automašīnās, kas aprīkotas ar navigācijas iekārtu, talkā tiks ņemta arī navigācijas sistēmā esošā informācija.
Mainoties ierobežojumam, braukšanas ātrums tiek samazināts koriģējot degvielas padevi, nevis izmantojot darba bremzes – tehniski princips ir tāds pats, kā brauciena laikā atlaižot gāzes pedāli. Tādā veidā tiek panākta vienmērīga ātruma samazināšanās, un arī nedaudz ietaupīta degviela. Savukārt gadījumos, kad auto brauc no kalna, un inerces rezultātā ātrums turpina pieaugt, autovadītājs tiks brīdināts ar skaņas signāla palīdzību, tādējādi aicinot ar bremžu palīdzību samazināt auto braukšanas ātrumu.
Protams, šo sistēmu ir iespējams arī atslēgt. Tās ieslēgšanai un izslēgšanai tiks atvēlēta atsevišķa poga, kas atradīsies uz auto stūres. Tāpat arī sistēma pati atslēgsies gadījumā, kad strauji tiks nospiests gāzes pedālis, piemēram, veicot apdzīšanas manevru un īslaicīgi pārsniedzot atļauto ātrumu.
Sākotnēji ar ISL tiks aprīkots tikai Ford S-Max, taču laika gaitā Ford plāno šo sistēmu ieviest arī citos savos modeļos.
Ja varētu pieregulēt +10 km/h būtu pat patīkama sistēma.
Vai notriektajam cilvēkam tu arī varēsi pieregulēt +10% dzīvības?
Man liekas ka Tu sev liecies labāks nekā ir patiesībā. Par +10 var ilgi diskutēt, nevēlos to darīt šeit un tagad.
Tā ir nesaprotama nacionālā īpatnība, lai kāds būtu atļautais braukšanas ātrums, braukt vienmēr +10 km/h ātrāk.
Nacionālā īpatnība? Takā citās valstīs cilvēki nepārsniegtu ātrumu… un kā vēl pārsniedz! Tikai citās valstīs ir arī autobāņi uz kuriem var savus jaudīgos spēkratus tiešām izmantot.
Cilvēkam jau pēc būtības nepatīk būt ierobežotam, un ja ierobežojums tiek uzlikts – tad tas tiks pārkāpts tik lielās robežās – cik būs pieļaujams! Un tā kā par +10km/h bargi sodi netiek piemēroti, tad tas tiek uztverts kā pieļaujamais ātrums. Un tad vēl tā satiksmes kopējā plūsma – nevienam taču negribas būt tam kurš velkās un kuru visi apdzen, un vispār vai mums to vajag?
Ja tomēr gadīsies pārkāp ātruma ierobežojumu, tad soda kvīti var pārsūtīt Forda dīlerim :)
Interesanti, cik labi šī sistēma sapratīsies ar CSN punktu, kas paredz, ka ierobežojuma zīmes ir spēkā tikai līdz nākošajam krustojumam?
Auto taču var mēģināt saprast, ja ceļā pagadās arī krustojumi. Jāsagaida tas jaunais auto un jāpatestē :)
Cilvēks ne vienmēr var atšķirt krustojumu un izbrauktuves no blakus teritorijas, kā tad to darīs CV un AI?
Tieši šeit nāks talkā navigācijas sistēma – kas lai arī ātruma ierobežojumu ne vienmēr var zināt, krustojumus zinās vienmēr!
Gan jau, ka ir par to padomāts, bet interesants jautājums. Agrākās šāda veida sistēmas tā apšaubāmi tika galā ar pašu ceļa zīmju atpazīšanu, ar krustojumiem, droši, ka vēl sliktāk. Kura piesaistīta navigācijai, cita runa.
Agrāk šīs sistēmas bija pasīvas – tikai informēja. Ford nolēma iet soli tālāk, un “iejaukties” auto vadīšānā.
Navigācija jau arī nav panaceja. Atceros, bij’ man viena navigācijas lietotne, kas mēnešus trīs (līdz iznāca labojums) bija pārliecināta, ka Latvijā ārpus apdzīvotām vietām ir 50 km/h. Ar šādiem datiem un Ford ISL būtu jautri braukt pa Latviju.
Jo vairāk sanāk pabraukties ar jaunākiem/modernākiem auto, jo vairāk novērtēju šādas aktīvās un pasīvās drošības sistēmas. Tās tiešām var būtiski atvieglot auto vadīšanu. Un aizmigt pie stūres (cīņā pret ko ir vēl citas atsevišķas sistēmas).
Piemēram, šobrīd testā ienācies jaunais Jeep Renegade. Tas prot ne tikai sekot ceļu apzīmējumiem, bet pat mazliet piestūrēt – “atgriezt” mūs joslā. Tā gan ir tāda diezgan creepy sajūta, ka auto pats kaut ko mēģina stūrēt. Nesen testētais un četras reizes dārgākais BMW spēja tikai vibrēt stūri, ja pamana, ka izbraucam no savas joslas.
Es personīgi esmu tikai par, lai datori aizvien vairāk pārņem lietotāju (šājā gadījumā vadītāju) pienākumus – tā tas jau gadiem notiek ar lidmašīnām, vilcieniem, kuģiem. Tikai tas jādara ar uzdevumiem, kur ir pārliecībā, ka dators spēs to veikt nevainojami. Tavā piemērā ar Line Assist risinājumiem uzdevums ir visai vienkāršs – ir jāseko sazīmētām līnijām. Bet tiklīdz nebūs līniju, tā arī sistēma nedarbosies. Ar zīmju atpazīšanu arī viss ir vienkārši – ir zīme, ir viennozīmīgi dati. Bet ar krustojumiem ir sarežģītāk – tur ir jāpieliek daudz lielāks prāta darbs, lai atšķirt pagalma pieslēgumu no mazāka krustojuma. Vēl lielāka jautrība ir ar… Read more »
Nevajag! Auto nobļaujas vai kaut ko uzskatāmi novibrē, ja tu brauc ātrāk kā zīmē un viss, liekas mierā. Krustojumu nav iespējams atpazīt – iebrauktuves var izskatīties identiskas…
Nu kā tad nav iespējams atpazīt krustojumu? Mēs, cilvēki tos taču kaut kā atpazīstam un laika gaitā arī auto no n-tajām kamerām savāktajā informācijā tos sāks atpazīt. Zīmes un ceļu apzīmējumus jau tagad spēj nolasīt.
Viena daļa cilvēku uz ceļa orientējas sliktāk nekā primitīvas navigācijas ierīces, nav pat skaidrs kā tie tikuši pie vad. apl.
Es domāju, šī feature strādās tikai kopā ar kruīza kontroli. Attiecīgi, būs lietderīgi izmantojama tikai uz šosejām.
Pilsētā un ne kruīza režīmā tas būtu nenormāli bīstami, ja mašīna neklausa gāzes pedālim vairākjoslu intensīvā satiksmē.
Auto jebkurā gadījumā klausa gan gāzes, gan bremzes pedāļiem. Par to vispār nav runas. Lai gan mūsdienīgos auto ir iestrādātas adaptīvās kruīzkontroles (kas pat spēj apstāties un atsākt braukt) un sadursmes brīdināšanas sistēmas (kas pašas auto mēģina bremzēt, kad redz, ka nu nebūs labi), tomēr pilsētā izmantot kruīzkontroli es vēl neesmu piešāvies. Toties tā ļoti atvieglo dzīvi uz šosejas un patiesībā auto vairs nav jāmaksā kosmosu, lai šīs sistēmas darbotos pieklājīgi un droši.
Ko nozīmē “klausa”? Rakstā ir skaidri teikts: “braukšanas ātrums tiek samazināts koriģējot degvielas padevi, nevis
izmantojot darba bremzes – tehniski princips ir tāds pats, kā brauciena
laikā atlaižot gāzes pedāli.” Tas nozīmē, ka braucot vadītāja kāja ir uz gāzes pedāļa, pedālis ir nospiests līdz zināmam līmenim un tad pēkšņi kompis izdomā samazināt degvielas padevi.
Iedomājies, tu brauc pa krasta ielu (3 joslas, 70kmh). Gribi pārkārtoties uz citu joslu, spied gāzes pedāli, lai iekārtotos plūsmā, bet tajā brīdī kompis atklāj 50 zīmi un samazina degvielas padevi par spīti nospiestajam gāzes pedālim. Vai vadītājs spēs zibenīgi noreaģēt uz šādām izmaiņām?
Ar to es domāju, ka jebkura gāzes vai bremžu pedāļa uzspiešana “overraido” šīs gudrās sistēmas. Vadītājs vienmēr ir kontrolē pār savu auto, ja pats to vēlas. Un pēc pieredzes saku, ka brīdis no pedāļa piespiešanas un reālai darbībai (piemēram, paātrinājumam) nav būtiski lielāks.
Rakstā arī ir teikts: ”Tāpat arī sistēma pati atslēgsies gadījumā, kad strauji tiks nospiests
gāzes pedālis, piemēram, veicot apdzīšanas manevru un īslaicīgi
pārsniedzot atļauto ātrumu.” Tātad pat ja esi plūsmā un auto sadomā iet rāmāk var 1) uz stūres atslēgt šo funkciju, 2) iemīt gāzes pedāli, kas arī atcels automātisko ātruma samazinājumu
Kruīzkontrole Rīgā varbūt arī nav tik pielietojama, bet ja runājam par pilsētām vispārīgi – tad ir ļoti ērti ar garākām caurbraucamajām pilsētām, caur kurām iet šoseja, piemēram Līvāni… Pēc nešanās pa šoseju kad tev pēkšņi jānomet ātrums uz 50 un jātur tas konstanti (apdzīvotā vietā), tas nemaz nav tik ērti – tāpēc šādās vietās mēdzu izlīdzēties ar kruīza kontroli – vismaz nav ik pa laikam jāmet acis spidometrā lai pārliecinātos ka esi vēl atļautajā ātrumā – tādējādi nenovēršot uzmanību no ceļa tādā svarīgā vietā kā pilsēta.
Kārtējo reizi kāds neizlasa visu rakstu un ad raksta stulbus komentārus, lai gan tekstā ir izskaidrots viss. Reāli Es neuzticētos tikai šādai sistēmai 100%, un iespējams tas nav lai tagad varētu auto vadītājs iet nosnausties. Reāli mierīgi braucot, palaižam garām, nepamanam zīmi, un tad auto pats samazina ātrumu, jo paši bijām aizmāršas, nevis tāpēc, ka viņš neļaus pārkāpt likumu! Gribi braukt ātrāk, atslēdz, vai iespied pedāli. Un tas ir tikai loģiski, ka auto vadītājam jāspēj jebkurā brīdī būt pārākam par programmu, kas ierobežo vai vada auto :D Un tāpat ar izbrauktuvēm, kautvai auto neatpazīs, mēs ta paši turpinām kontrolēt situāciju.… Read more »
Mersedesiem (pat A klasei) jau tā sistēma (ar visu ceļa zīmju atpazīšanu) ir produkcijas modeļos no 2011tā gada (kā opcijas Speedtronic un Traffic sign detection). Pašam tāda ir. Strādā lieliski. Ierobežotaju var atslēgt atsevišķi no ceļu zīmes atpazīšanas funkcijas. Krustojumus atpazīst pēc GPS navigācijas kartes. No turienes arī ņem ātrumu ierobežojumu zonas tur, kur zīmju nav.