Web Analytics
More
    Reklāma

    Intervija ar lietotāju komūnu attīstītāju Ligaya Tichy

    Jaunākie raksti

    Kursors.lv aicināja uz sarunu vienu no uzsācējbiznesa (start-up) konferences “Silicon Valley Comes to the Baltics” lektori, Ligaya Tichy. Ar pieredzi ASV uzsācējuzņēmumos Yelp, Airbnb un SounCloud, kas aizsākusies kopš 2007, Ligaya pašlaik ir padomdevēja Skillshare un Threadflip, kur visvērtīgākās ir viņas zināšanas par to kā jēgpilni veidot un attīstīt lietotāju komūnas.

    Viļnas konferencē Ligaya ir viena no pieprasītākajām lektorēm – viņu pēc uzrunas prezentācijas tiecas izjautāt gan mediji, gan esošie un topošie uzņēmēji.

    Reklāma

    BzqSy_CCEAAEUYD

    “Novērtējiet, cik laimīgi Jūs esat 10 punktu sistēmā?” viņa jautā simtiem konferences klausītāju, kas sapulcējušies lielajā ekspo hallē. Vēlāk viņa pastāsta, ka studējusi psiholoģiju un socioloģiju un ir pārliecināta, ka veiksmīga start-up viena no svarīgākajām iezīmēm ir komandas kodola laimes, pozitīvas pašpietiekamības esamība.

    Bieži domāju par to kas ir motivējošie faktori, kurus izmantojot uzņēmumi spēj iedvesmot lietotājus pievienoties, pilnveidot šo start-up neprasot par to atlīdzību, tai pat laikā – ar savu altruismu padarot uzņēmumus daudzkārt vērtīgākus?

    Tā nav īsti maģija, it visam ir sava “veiksmes formula”. Tas par ko Tu runā ir – piekļūt sirds dziļumā tam dažādo platformu lietotāju pašradītajam saturam – kādēļ lai cilvēki būtu gatavi veltīt laiku no savas dzīves kaut kam, kas ļautu gūt labumu uzņēmumam. Patiesībā es domāju, ka tāda sākotnējā pozīcija ir maldinoša.

    Ja mēs jautājam cilvēkiem, kādēļ tie raksta atsauksmes Yelp, kādēļ rekomendē preci Amazon, tad tas ir nevis tādēļ, ka viņus uztrauc kāda ir tā vai cita uzņēmuma vērtība vai akciju cena.

    Cilvēkiem rūp katram savu altruistisku sapņu piepildījums, kāds augstāks mērķis, ideja padarīt apkārtējo pasauli labāku.

    Mūsu pieredzē ar Yelp, cilvēku motivācija lielā mērā bija dedzīga vēlme palīdzēt mazo uzņēmumu izaugsmē (kā zināms Yelp platformas lietotāji var rakstīt savu vērtējuma atsauksmi vai ieteikumu par viesmīlības jomas uzņēmumiem – kafejnīcām, viesu namiem, u.c.), zinot, ka ne vienmēr šie uzņēmumi spēj atļauties reklāmu. Tā Yelp lojālie lietotāji iesaistījās papildinot platformas saturu, cenšoties dalīties ar personīgo pieredzi, kas kalpotu par ierosinājumu citiem paviesoties šajos uzņēmumos.

    Lielākais izaicinājums mums un uzņēmumiem ir iztaustīt lietotāju kopienas motivāciju visā piedāvājuma spektrā, tā lai “sirds un dālderis ir vienuviet”. Galarezultātā, protams, uzņēmums ir ieguvējs, taču katra lietotāja dzīve, pasaules telpa tiek bagātināta ar šim cilvēkam svarīgiem akcentiem.

    Ir daudz sviru, kuras dažādu platformu veidotāji var iekustināt, un viens no faktoriem, kas līdz šim ir darbojies ļoti veiksmīgi (un kā šķiet tas darbosies arī turpmāk) ir atzinības faktors – veids kā Tu saki cilvēkam paldies par viņa iesaisti, kā parādi, ka viņa iesaiste patiesi ietekmē vidi ap viņu un viņa rīcībai Tavā platformā ir pozitīva ietekme.

    Veiksmes formula izrādās vienkārša, ja vien mēs esam spējuši izzināt iesaistes motivācijas.

    Kā atceros, par vienu no lieliskiem piemēriem, lietotāju iesaistē dažus gadus atpakaļ tika piesaukta sociālā satiksmes platforma Waze, kuru nesen par milzīgu naudas summu (avoti vēstīja par 900 miljoniem līdz pat 1.2 miljardiem dolāru vērtu kompleksu darījumu) iegādājās tehnoloģiju gigants Google. Vai šādi lieli un no uzņēmēju skatpunkta veiksmīgi darījumi ietekmē platformu lietotājus?

    Domāju, ka šādi darījumi atstāj iespaidu uz komūnu. Man šķiet, ka sākotnējie lietotāji, pirmie platformu “advokāti” izjūt tādu kā personīgas piederības saikni, taču ienākot lielajai naudai rodas izjūta, ka tu tiec izmantots, ka tiki ekspluatēts kā neapmaksātais darbaspēks.

    Ja tas ir start-up, kuram nav naudas, parādās neviltotā vēlme palīdzēt, pilnveidot, un lietotāji iesaistās tādā kā bruņnieciskā cīniņā par labu šiem uzsācējiem. Taču, ja notiek šādi uzņēmuma pārpirkšanas gadījumi un kāds pelna lielu, ļoti lielu naudu, nereti lietotājam šķiet ka tas tapis teju vai piekrāpts.

    Arī šajā situācijā ir izeja, taču komūnas vadībai jānotiek laikus un mērķtiecīgi. Platformas lietāju motivācijas, kā piemēram Yelp gadījumā, var būt tādas, kuras, kā mēdz teikt – nav novērtējamas naudas izteiksmē vai patiesi nekā citādi nav iegūstamas. Tā mēs ik mēnesi saviem elites lietotājiem devām iespēju baudīt izmeklētus pasākumus vietās, kuras to popularitātes dēļ, to izsmalcinātības vai vēl kāda cita iemesla dēļ, “cilvēkam no ielas” nebija pieejamas gadiem tālā nākotnē. Mēs ļāvām sajusties mūsu uzticīgākajiem faniem patiesi sevišķi un viņi to novērtēja. Lai gan Yelp nekad nemaksā saviem apskatniekiem, mēs radījām tādu papildu vērtību mūsu lietotājiem, ka tie vēl dedzīgāk tiecās to iegūt. Ar katru nākamo Yelp panākumu arī šos lietotājiem piedāvātos pasākumus mums bija iespēja veidot arvien interesantākus un piesātinātākus. Mēs devām izjūtu pieredzi, kuru cilvēki vēlējās gūt kopā ar mums.

    Protams, ne katra platforma un produkts var sniegt šādas pieredzes un arī ne katram lietotājam tas ir vajadzīgs. Dažiem viņu lielākais guvums ir statusa piederība, citam finansiāli motivatori un atlaides.

    Pastāv tā sauktais SCARF sociālās uzvedības modelis, kas atšifrējams kā – Status (statuss, kā mūsu uztvere par mūsu nozīmību citu skatījumā), Certainty (noteiktība, kā mūsu spēja prognozēt nākotni), Autonomy (autonomija, kā mūsu spēja kontrolēt procesus un notikumus), Relatedness (saistība, kā mūsu drošības izjūta kopā ar apkārtējiem) un Fairness (taisnīgums, kā godīga maiņa cilvēkam ar cilvēku).

    Platformu un produktu profilēšana un šādu vērtību izsvēršana, ļaujot rast lietotājus motivējošos faktorus lielā mērā ir komūnas veidošanas pamatā.

    [youtube=https://www.youtube.com/watch?v=AXqi97fh-WI]

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    0 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Reklāma